Kokemukset, mielipiteet, mallikohtaiset kysymykset yms piikkeihin liittyvä...

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu kevytmoottoripyöriin liittyvälle yleiskeskustelulle, kaikki tekniikkaan liittyvä omalle alueelleen!

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

5.7.2014 1:17

Detsillä pääsee lähemmäs 4l/100km jos tosiaan ajaa _rauhallisesti_. Olettaen tietysti että säädöt sun muut kondiksessa.

Ja tohon edellisen sivun Rieju asiaan, niin tommonen 60km duuni/koulu matkat nyt ei (smoto)nelarille oo mikään ongelma. Siihen kilpailijaks vois laittaa nelariHussen. Saman painoisia vehkeitä, kiihtyy ja kulkee suunnilleen samaan malliin. Jos tosi riskillä tykkää keulia ja tietää että maassa tulee könyttyä niin sitten Husse on lompakolle ystävällisempi. Katteiden hinnat kun ovat molemmat ääripäitä, Hussessa tyyliin halvimpia, Riejussa todella kalliita. :lol:

Ja smoto on tosiaan kyllä todella hauska vekotin jos vertaa kyykkyyn. Kyykyn jos omistaa ja valtaosalla ajokavereista on smotot, niin selvää on ettei joka paikkaan pääse mukaan ja rajoittuu aikalailla pikitielle se ajelu. :D

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

22.7.2014 22:50

Tarkotus olis hommailla ennen huhtikuuta kevari mutta jo tässä vaiheessa aattelin kysästä että saako 2000e hyvää 2t ei kyykky kevaria? Paljon kortti maksaa kaiken kaikkiaan? Paljon ne vakuutukset maksaa?

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

23.7.2014 1:46

Jos vastaan tällein lyhyesti.. Saa. Riippuu onko mopokortti pohjalla (Myönnetty 1.6.2011 jälkeen) ja miten kortin ajaa (normaalisti, harjoituslupa vai opetuslupa).
Vakuutukset riippuu paljolti vakuutusyhtiöstä, pyörästä ja siitä onko bonuksia ym.

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

23.7.2014 13:28

riksu26 kirjoitti:Jos vastaan tällein lyhyesti.. Saa. Riippuu onko mopokortti pohjalla (Myönnetty 1.6.2011 jälkeen) ja miten kortin ajaa (normaalisti, harjoituslupa vai opetuslupa).
Vakuutukset riippuu paljolti vakuutusyhtiöstä, pyörästä ja siitä onko bonuksia ym.


Ei ole mopokorttia, mihin se vaikuttaa? Kortin varmaan ajan normaalisti. Jostain luin että 400e saa vakuutukset?

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

23.7.2014 21:57

Jos olisi mopokortti, ei tarvitsisi käydä niin monella tunnilla = halvempaa.

Joissain pyörissä on todella halvat vakuutukset, esim. minulla detsissä n. 400€ vuoteen pop:ssa. Kuten sanoin, vakuutuksien suuruus riipuuu vakuutusyhtiöstä, pyörästä sekä siitä onko bonuksia (kertyy automaattisesti pikkuhiljaan kun on pyörän vakuutukset omissa nimissä). Toki riippuu myös siitä millaset vakuutukset on (esim. onko kaskolla ym.)

Tämä on kyllä hieman väärä alue kortti ja vakuutus kysymyksille. Täällä voi kysyä mikä pyörä kannattaisi jos ei oikein osaa itse päättää.

Tuolla voit kysyä kevarikorttiin liittyvistä asioista: viewtopic.php?f=12&t=85009

ja tuolla vakuutuksista: viewtopic.php?f=12&t=82273

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

24.7.2014 1:37

Yamahaa tai husqvarnaa olen miettinyt. Yamaha on kyllä rumempi mutta ei se haittaa jos vaan toimii. Mitä eroa noilla on? Onko jotain parempia merkkejä?

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

24.7.2014 1:58

Mitä hussen mallia? sm / wre vai 4t smr vai wr mallia? Hussejen (varsinkin sm/wre) mallithan ovat kovin leipurin maineessa :lol: nimim. liian monta mäntää & sylinteriä mennyt, dt on taas luotettava / vähiten ehkä huoltoa vaativa 2t piikki ja vähäkulutteinen (itsellä meni 5-6l /100 ja hussella 8-10l / 100) mutta ei ihan niin tehokas kuten hussen sm malli.

Itse suosittelen myös katsomaan aprilia sx mallia, itsellä hyvin pelittänyt tässä viimeset 1000km eikä mitään robleemaa ole ollut (ois myös myynnissä 8) vink vink ) DT:hän on kunnon ikiliikkujia ja niissä alakertaan tarvitsee koskea n. 40tkm kohdalla viimestään kun hussessa ois hyvä jos 15-20tkm kohdalla ruvettas katsomaan ja apriliassa taas 20-30tkm, hussehan on tehokkain noista ihan perus tt:nä, mutta saahan toki jokaseen omat viripalikkansa ym. Tai sitten ihan suosittelen sitä vahvasti ehkäpä "massa" kotaria, johon löytyy aina varaosat ja tehoakin kyllä pitäs riittää kevari ajalle ihan tarpeeks :D mutta koska kisapiikki vaatii toki sitten enemmän huoltoa "katulaiskoihin" verrattuna.

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

24.7.2014 3:12

Ei taida sitä massa kotaria 2000€ budjetilla saada ja hyvä jos saa sx:ää tai husseakaan, ainakaan hyväkuntoista. :)

Muista 2-t kemmuista ei mulla ole kokemusta, mutta DT on osoittautunut todella luotettavaksi vaikka niitä entisten omistajien räpellyksiä tästä löytyykin.. Vie paikasta A paikkaan B, eikä tarvitse joka huoltamolle pysähtyä tankkaamaan (todella nätillä ajolla voi päästä lähemmäs 4l/100km). Toki ehkä hieman laiskempi kuin husse, mutta itselleni ainakin riittää 130km/h huiput (oikeaa nopeutta).


Pitää myös miettiä onko kevarin oltava aivan vakio vai täysitehoinen (vakioita kyllä aika vaikea löytää jos käytetyn meinaa ostaa :D ).

Melkeimpä jokaselle kevarille on oma lausahdus tms. esim. husset on leipureita, KTM = Korjaamolle Taas Maanantaina, eikä tuota Rotax:ia ja sen muovirattaitakaan ole hirveämmin kehuttu. Enempää ei nyt tule mieleen äkkisältään.

En tarkoita kyseisiä lausahduksia mitenkään pahalla. Minulla ei ole mitään kyseisiä kevareita vastaan, joten ei tarvitse mieltä pahoittaa! :) Jokainen kevari on hyvä jos vain osaa pitää siitä huolta.

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

24.7.2014 4:47

Jos osaa etsiä niin voi saadakin kotarin siihen hintaan, omasta 07 exc:stä kun maksoin 2050e, 240h ajettuna ja 40h sitten rempattuna. ;) ja muovirattaat ne on detsinkin vesipumpulle :nörtti:

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

24.7.2014 5:16

Aika halpa oli, mutta toinen juttu on sitten se ylläpito ja ajaminen :)

Totta puhut, mutta oletko kuulut, että detsin konetta olisi haukuttu muovirattaiden takia? Itse en edes ole kuullut kyseisten rattaiden pettävän detsistä keltään, toisin kuin rotax:sta. Toki sekin on taas kiinni ajotyylistä sun muista, että kuinka nopeasti ne pettää. Enkä sitä sano, että ei ne voisi detsistä pettää yhtälailla :D

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

24.7.2014 10:47

Jep. Kuluja tulee kuukaudessa n. 700-900€, jos ajaa kohtuullisen paljon (>90h).
Ite laskin tuon joskus, kun kattelin "halpoja" kisapiikkejä ja herättelin itseäni todellisuuteen, että mitä se tulisi todellisuudessa sitten maksamaan miulle yhteensä ylläpidon kanssa.

Sitten jos haluaa erottua massasta, hommaat kisacrossin, joka taas maksaa vielä enemmän kuukaudessa ja tehoa on about pari-kolme konia enemmän, kuin kisaenskassa. :D

Ite sanoisin, että ehdottomasti jos haluaa sopivasti tehoa ja vähän jotain erilaista, Aprilia SX. Noita löytyy melko edullisesti ikäänsä verrattuna ja tinkiminen on sallittua. ;)
Husqvarna SM/WRE taas maksaa vähän enemmän, jos haluaa hyväkuntoisen, oikeasti hyvin huolletun yksilön.. ehdottomasti jos päätyy Husseen, niin '06 tai '09-->, jos sähköviat häiritsee.

Paras vaihtoehto, mitä tehdä, olisi käydä katsomassa ja kokeilemassa näitä kaikkia eri vaihtoehtoja, jos löytyy samalta paikkakunnalta tai läheltä. Ei kannata tehdä kauppoja heti ensimmäisen myyjän kanssa, vaan miettiä päivän tai kaks niitä eri vaihtoehtoja, mitä sitten löydätkään.

Pelkkiä myyntipuheita lukemalla pyörästä tuskin saat selvää juuri mitään ihmeellistä.. useimmiten jotkut tekevät niin, jos myyvät halpaa pyörää, väittävät että se on vasta huollettu, mäntä vaihdettu 1km sitten.. jne. jos kuitteja tai muita todisteita ei löydy, se on aina suurempi riski.

Husset, Porkkanat yms. leipoo sen käyttäjän takia. EI sen takia, että se on Ruotsalainen tai väriltään oranssi. Tiiän liiankin monta tapausta, joilla on leiponut joku noista, ja jokaista niitä yhdisti nämä asiat:
-"kylmäraiskaus" (eli lähtee vinguttamaan kylmällä koneella)
-moottorijarrutus (porkkana -kuski kun tekee tätä, voi jo heti olettaa, että seuraavana päivänä se on tilaamassa uutta pyttysarjaa)
-huonot säädöt .. ei säädetä lämpötilan mukaan.
-huolletaan liian myöhään.. männänvaihtoväli porkkanassa muka 100h? ei todellakaan, ennemmin 50-60h.
-luotetaan myyjän puheisiin.. "mäntä vaihdettu 5h sitten" --> ajaa itse toiset 5h -> leipoo. todellisuudessa männästä nähnyt, että ajettu "hieman" pidempään kuin 5h.. karstan määräkin kertoo kaiken.

eli turha sitä merkkiä haukkua, jos ei itse osaa huoltaa sitä oikein tai ajaa "oikein."
tai voihan se olla edellisenkin omistajan vika, että pyörä leviää vähän joka päivä. :roll:

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

24.7.2014 11:37

Olenko käsittänyt oikein? Yamaha kestää mutta on laiskempi, husse ei kestä mutta on nopeampi, ktm ei kestä on nopeampi? Eli yamaha taitaa olla se valintani. Mitä eroa noilla yamaha malleilla on? Mikä on paljon ajettu? Mitä remontteja olisi hyvä oltu tehty? Vaikuttaako se täystehonen ja tehari/ kuriton putki miten paljon kestävyyteen tai kulutukseen?

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

24.7.2014 13:28

Noh. Aikalaille oikein ymmärsit. Mitä tehokkaampi, sitä useammin saa huoltaa.

Ei se DT kyllä hirveästi hussea laiskempi ole, kun eikös molemmista pitäisi täysitehoisena irrota n. 25 heppaa.. Toki DT on muutaman kilon painavempi.

Jos nyt sen vähiten huoltoja kaipaavan haluat niin siinä tapauksessa Yamaha DT. Toki Hussetkin ovat varmasti luotettavia, jos huollettu ajallaan ja kaikki huoltotyöt tehty oikein ja kunnolla. Sama homma muissakin kevareissa.

Itselläni menee detsillä ajamiseen kuukaudessa suunnilleen saman verran kuin ilmajäähy nelarilla. Normaalisti tarvitsee vain huolehtia, että on bensaa tankissa ja välillä kun katsoo jäähytysnesteet varoin vuoksi. Yhdellä litran purkilla 2-t öljyä ajaa melkeinpä koko kesän mun ajolla ja vaihteistoöljyt kun vaihtaa välillä myös niin kestää kone pitempään kunnossa.

Männän vaihtoväli on melkeinpä sen 10tkm ja alakerta remppa ensimmäisen kerran 40tkm kohdalla, joten kannattaa joko ostaa reilusti vähemmän ajettu, tai sitten täyshuollettu, josta tietenkin kuitit vähintäänkin todisteena.


Eipä se tehari hirveämmin kulutukseen vaikuta ja hyvällä tuurilla vie täysitehoisena hiukkasen vähemmän gasoa kuin vakiona. Jos haluat päästä alle 7l/100km kulutukseen detsillä kannattaa varmistaa, että on pakoaukonsäädin käytössä.

Täytyy myöntää, että petyin pikkusen tuohon detsin kiihtymiseen kun otin säätimen käyttöön.. Kun pa-säädin oli lukittu auki, jaksoi vetää 1.vaihteella ns. power wheelietä, sekä kakkoselle vaihtaessa nosti vielä keulan kohti taivasta vaikka oli hiukka paskoissa säädöissä.. Nykyään ei kiihdy yhtään samaa mallia, mutta kyllä se bensan kulutus korvaa sen ;)


Seuraavaksi pitää miettiä haluatko supermoton vai enduron ja mikä on ikähaarukka pyörälle (min. ja max. vuosimalli).

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

24.7.2014 13:55

Nyt ootte pojat (ja tytöt?) neuvonu vaan 2t koskien. Ootko 1999mizo ajatellu että kumpaa ostat, neli vai kakstahtista.

Yamahaa ja hussea kun vertaa, niin itse 2 tahtisista ottaisin ehdottomasti yamahan. Kone kestää paremmin, kuluttaa vähemmän ja tehot melkein samat. Hussessa toki parempi alusta, halvemmat katteet mutta leipoo herkemmin jos ei osaa säätää.

4 tahtista jos meinaat, niin molemmissa on sama kone. Yamahassa ruisku ja hussessa kaasari. Täten yamaha kuluttaa muutaman desin vähemmän bensaa satasellla, mutta kalliimpi säätää. Hussessa myös halvemmat katteet jos sattuu rymyämään. Vertailuksi hussen katesarja n. 300e ja yammun n.1000e tarroineen ja uusine katteineen.

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

24.7.2014 14:04

2 tahti ja supermoto. Mielellään sellanen joka on halpa ja helppo huoltaa ja tietysti mielellään mahollisimman vähän huollettava. Itse en tiedä mitään mistään säädöistä jne.