Niin, tossapa ne tulikin. Kuitenkin itse jaottelisin tuon paremmuusjärjestyksen ehkä maalaisjärjen perusteella näin:
(1. autokoulu, 2. harkka, 3. opetus)
1) Jos sinulla ei ole minkään sortin käsitystä, miten moottoripyörää ajetaan, tai on, mutta käytäntö puuttuu, niin suosittelisin lämpimästi vetämään homman autokoulun kautta. Jotain kilometrillistä määrää on ehkä vaikea vetää, koska kaikki oppivat eri tahtia, mutta jos mopolla ajo luonnistuu puhtaasti, ehkä olisit valmis harkkalupiin. Siitä alempaa.
Autokoulu huolehtii sun puolesta kaikki, ajovarusteet, kypärän, pyörät, bensat sun muut. Sulla ei tarvi kuin istua tunnilla ja ajaa. Allekirjoittanut on käynyt autokoulun kautta ja voin sanoa, että moni asia voisi olla pimennossa, sikäli itse olisi pitänyt harjoittelun kautta nuo asiat löytää. Varsinkin, jos kyse on virheestä opittavasta asiasta.
2) Harkkaluvat on taas jo enemmän Sinusta itsestäsi kiinni oleva juttu. Jos koet itsesi valmiiksi hyppäämään maantienopeuksiin (kukapa ei?), niin mikä ettei. Itsekin olin ehkä harkkalupien kannalla ensin, mutta kuitenkin kallistuin autokouluun, jo pelkästään opetuksen tason takia. Tässä sulla tosiaan pitää olla jo oma pyörä, ajovarusteet ja muut jutut. Asioiden pitää todellakin olla jo hallinnassa, nimittäin kukaan ei sinua varoita, kun teet virheen. Inssi varoittaa, kalliisti.
Tiivistettynä, jos itsekritiikkiä osaa antaa ja ottaa vastaan, tämä on hyvä keino hankkia kortti. Jos taasen ajotyyli on mallia "minäitte", niin ehkä jättäisin väliin ja menisin koulun kautta.
3) Opetuslupa taasen on perheenjäsenen opettama ajokortti, mikä ei välttämättä huono asia ole. Sitten, kun kohdalle sattuu henkilö, jolla on ollut moottoripyörä
kauan ja vielä tietää asiasta jotain, niin antaisin opettaa. Omassa perheessä mp-harrastus tuli uutena, joten tästä asiasta ei tarvinnut edes keskustella. Suosittelen lämpimästi, jos harrastus on perheessä ennestään tuttua ja löytyy kykyä opettaa, hioa asioita ja MALTTIA!! Eikä huutaa kurkku suorana radioon.
Tulipahan taas sepostettua.. Prkl Mustavi susta tarttuu toi pitkien postauksien tauti!