Kokemukset, mielipiteet, mallikohtaiset kysymykset yms piikkeihin liittyvä...

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu kevytmoottoripyöriin liittyvälle yleiskeskustelulle, kaikki tekniikkaan liittyvä omalle alueelleen!

hota cr

28.11.2010 23:08

mites sit nää HM: ät, ku nehä on ku cr:iä mut vaa valkokilpsii ja ym..

29.11.2010 21:24

H1LLOO kirjoitti:mites sit nää HM: ät, ku nehä on ku cr:iä mut vaa valkokilpsii ja ym..

Halolla päähän... HM ei ole lain edessä eikä katsastuskonttorilla sama kuin Honda. HM on tyypittänyt tietyt pyörät tietyin runkonumeroin tietyksi pyöräksi. Vaikka osat olisivat 99% tai vaikka 102% samat kuin HM:ssä, ei se silti tee siitä tyyppihyväksyttyä vehjettä, jonka voi suoraan rekisteröidä. Uutta Honda CR:ää kun ei ole tyyppihyväksytty ja koska se runkonumeron perusteella ei ole HM, siitä ei voi sellaista tehdä.

Jos tietyn krossipyörän tyyppihyväksyy tieliikenteeseen, voi vastaavan oman pyörän käydä rekisteröimässä. 1990-luvun alussa tiettyjä krossipyöriä on saanut tieliikenteeseen. Nykyään vanha runko päivitetään uusilla osilla ja käydään katsastamassa. Periaatteessa saa/ei saa tällaista päivittää esim. vuosimallia 2010 vastaavaksi ilman muutoskatsastusta... Mutta harva katteiden vaihtoa tms. lähtee katsastamaan. (Huomioikaa muutosprosentit)

TÄLLAISTA VANHOJEN UKKOJEN JORINOITA JA NAPINOITA... Voihan krossipyörään heittää piikin kilven kiinni ja toivoa, ettei jää kiinni!

E: Vertaa: Tavallista 50cc Skyteam Monkeya ei voi muutoskatsastaa piikkiseksi Skyteam Monkeyksi, vaikka kaikki osat olisivat samoja kuin piikkimallissa. Ja jos jonkun mielestä voi, niin sitten ihan oikeasti haluan nähdä sellaisen dokumentin, jossa näin väitetään!

30.11.2010 16:38

Baw33 kirjoitti:
Pöndeix kirjoitti:No ite säästin hussen kilvittämisessä kaks tonnia eli kyl se välillä kannattaa ;)


No eihän se ees oo vielä kilvissä?? :roll:


Onhan se 8)

30.12.2010 22:28

http://www.nettimoto.com/ktm/exc/1050771 Rupes himottaa ja vois olla mahollisuudet vaihtaa toi nykynen exc tohon. Joten olisiko kannattavaa vaihtaa? Mistä voin olla varma että tuon saa kilpiin maksamalla vaan verot 300e? Ettei tule ostettua pyörää jota ei saa kilpiin...

31.12.2010 12:00

Jos rekisteröinti katsastus sisältyy hintaan niin sähän voi sanoa tuolle hemmolle että maksat sille käteen sen 300e kun se on maksanu verot ja katsastanu. Ja luultavasti on yli 300e verot -10 pyörästä koska mulla tulee -06 hussesta maksamaan verot jtn 250e (ei oo vielä tullu)? :roll:

Katsastaminen

1.1.2011 16:16

Olen ehkä ostamassa yamaha dt piikkistä josta on lähtenyt kilvet eli pitäisi katsastaa.. Mitä kaikkea tulisi ottaa huomioon kilvettömän kevarin ostamisessa?

1.1.2011 22:32

No ainakin se, että sen saa a1 tehoihin. Tulee ensimmäisenä mieleen. Peilit ja vilkut kiinni jne. Muut voivat lisäillä tarvittaessa.

10.1.2011 11:09

Tulin tuossa ajatelleeksi että onko käytännössä mahdollista rekisteröidä eri koneella, esim. KTM EXC 125 jollain muulla 125cc katukoneella? Tässähän pysyisi muutosprosentti kuitenkin alle 50% joten eikös se säilyisi rekisterissä EXC:nä?

Esimerkkinä jos ostaisin jonkun vanhemman EXC:n edulliseen hintaan, ja siihen vaikkapa uudempi katuhussen kone kaikkine kaasarineen ym. tarpeineen. Rekisteriin sitten kuristettuna >11kW A1 papereihin.
Onko mahdoton homma näin rekisteriin saamisen osalta? Tarviiko hankkia uudelle koneelle jotain papereita joilla todistetaan myllyn täyttävän määräykset? Entä lopulle pyörälle?

10.1.2011 17:51

Kerroppa miksi ihmeessä haluat ostaa kotarin ja siihen vaihtaa lussumman koneen?

12.1.2011 23:24

Mitenkäs kun on 89 TZR, kilvet viety konttorille muutama vuosi sitten, mutta paperit kuitenkin löytyy. Mitä joutuu tekemään että saa kilvet?

12.1.2011 23:42

Nuadhu kirjoitti:...Esimerkkinä jos ostaisin jonkun vanhemman EXC:n edulliseen hintaan, ja siihen vaikkapa uudempi katuhussen kone kaikkine kaasarineen ym. tarpeineen. Rekisteriin sitten kuristettuna >11kW A1 papereihin...
Ensinnäkin mitkä on >11kw A1-paperit? Jos kilowatteja on yli 11 niin sitä ei kevarikortilla ajeta vaikka kuutioita olisi alle 125.

Jos kuitenkin meinasit <11kw, herää mieleen sama kysymys minkä kenopi esitti, miksi ostaa Kotari ja vaihtaa siihen tehottomampi moottori? Vai onko ajatuksena pienempi kulutus ja pidemmät huoltovälit jne?

Jos vanhempi ja 'lussumpi' Kotari hakusessa niin osta Ktm Exe tai LC2. Exe on muistaakseni Kotarin omalla, vähän Exc:tä tehottomammalla moottorilla ja LC2:sessa on Yamaha DT:n kone. Molemmat taitaa vaan olla vähäsen harvinaisempia vehkeitä..

Paljon helpommalla ja halvemmalla pääset kun hommaat vaan suoraan jonkun muun vehkeen ku Kotarin, jos sen sitte pitää näyttää kotarilta niin hommaat siihen kotarin penkin, tankin ja katteet.

14.1.2011 16:22

tanskude kirjoitti:Ensinnäkin mitkä on >11kw A1-paperit? Jos kilowatteja on yli 11 niin sitä ei kevarikortilla ajeta vaikka kuutioita olisi alle 125.

ennenhän ei tehoilla ollut väliä kunhan oli 125cc ;)

14.1.2011 17:02

Ennen oli ennen, nykyään pitää olla alle 11kw jos A1-kortilla meinaa ajaa.

Ja sitäpaitsi, eikös toi tehoraja tullut 90-luvun puolessa välissä (-95?), oliko silloin vielä Exc:itä? Ei. Ktm Egs tosin tais olla..

Omasta mielestä hommassa ei kuitenkaan mitään järkeä ole, mutta eihän se mun asia olekaan.. :roll:

20.1.2011 20:22

http://www.nettimoto.com/ktm/exc/1066471
ihan mahdollinen siis pistää kilpiin?
Elikkä jos ton laittas kilpiin niin pitää olla vissiin kaikki edellisien omistajin todistukset tjsp.. Ja eihän tosta uuden veroja pitäs tulla? Entä pitäiskö penkittää 11kw:ks?

20.1.2011 22:35

Taitaa olla ettei -06 kotkaa saa enää kilpiin? Ainakin tällästä on puhuttu täällä jossain vaiheessa :roll:

Ja tosiaan jos on mahdollista saada niin tarviit:
-Maahantuojan paperit (sisältävät kaiken oleellisen tiedon pyörästä, inc. tehot jne.) Eli laitat sähköpostia maahantuojalle ja kysyt sen pyörän runkonumeron perusteella onko mahdollista saada kilpiin. Oikea nimi näille papereille taitaa olla "vastaavuustodistus".
-Täydelliset luovarit

Sit tullille pitää laittaa lomakkeita menee iso nippu, kopiot kaikista pyörän papereista luovareineen. Ja jos et halua uuden pyörän veroja maksaa niin pitää tehdä erikseen "Ajoneuvovero-huojennus" ja lähettää muistaakseni Hesaan.

Tullilta saat sitte väliaikaiset tieliikennepaperit, joilla voit hakea lähimmältä katsastuskonttorilta pyörään siirtokilvet joilla on kolme kuukautta aikaa ajaa. Sinä aikana kannattaa katsastaa sitten pyörä, ajoaika kun loppuu niin ei oo tielle asiaa.

Kyllä sitä infoo saat kun soitat kaikkialle :)