Kokemukset, mielipiteet, mallikohtaiset kysymykset yms piikkeihin liittyvä...

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu kevytmoottoripyöriin liittyvälle yleiskeskustelulle, kaikki tekniikkaan liittyvä omalle alueelleen!

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

2.4.2014 17:27

Itse noista vaihtoehdoista jättäisin kyllä sachssin, wr ja vanhemman varaderon pois.

Uudemmasta Varaderosta, soita ja kysy kulutusosista. Jos tarvii kulutusosia vaihtaa, voi hintaa heti tiputtaa.
Derbi on vähän ajettu, ja jos meinaat maastossa ajella, se voisi olla myös hyvä vaihtoehto, mutta entä varaosien saatavuus?
Yzäri vaikuttaa myös tosi hyvältä vaihtoehdolta, sillä just suoritettu yläkerran remppaus. Hintaa myöskin 1600e, ja sun budjettihan oli 2000e, joten yzäriin sais myös powercommanderin laitettua ton budjetin puitteissa, jolloin moottorin elinikä kasvais varmasti. Miinuksena toki sun jälkeen kilometrit tosi korkeet yzäriksi, joten myynti tosi vaikeaa.

Joten ite lähtisin ehkä uudemman varren ja derbin välillä arpomaan. Ota selville miten tohon Derbiin saa varaosia. Jos saa helposti, niin se voi olla tosi vahvoilla, sillä noin vähän ajettu, ja sama kone kun noissa uudemmissa DRD piikkiderbeissä, ja niitä oon myynnissä nähny 20k+ ajettuinakin

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

2.4.2014 22:44

Tuossa derbissä näköjään Piaggion DOHC kone joka on imo paras 11kw nestejäähykone (tullut kokeiltua kavereiden pyöriä ja tuo on "tehokkaimman" tuntuinen, tehot ovat ylhäällä ja kone venyy korkealle). Ja huomattavasti parempaa kuullut tuon piaggion koneen kestävyydestä vrt minarelliin. Katteita lukuunottamatta tuo derbi on sekoitus suositumpia DRD/Baja/Senda 125 joten varaosien saanti on helppoa. Tuolla hinnalla ja kilometreillä ehdottomasti derbi, varaderojen hinnat kyllä aivan törkeät. Itse en pidä YZF-R keulasta sitten yhtään, saattavat olla löysiä ja väljähtäneitä huoltojen laiminlyönnin takia (helvetin ärsyttävää ajaa kun keula sukeltelee ja se ottaa käsiin noin matalassa ajoasennossa).

Itse olisin tuossa tilanteessa Derbin kannalla mutta se varre olisi myös harkinnan arvoinen. Ehkäpä parempi matka-ajoon V2 koneen väännön ansiosta, mutta sitten derbi olisi huomattavasti maastokelpoisempi ja sporttisempi. Oikeastaan valinta tässä on että haluaako turvallisen ja varman pelin vai sporttisemman ja jännittävemmän? Paljon ajetut ruiskuminarellit kannattaa suosiolla tiputtaa pois, voi tulla kalliiksi koneen laihallakäymisen ja kylmänä ajon takia.

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

3.4.2014 13:19

Piti eilisiltana vielä vähän tutkia tota Sachs XTC:tä, kun vähä alkoi itteä mietityttää. Bimpelle hakenu kaupunkiin ja reenailuun sopivampaa ei-säästettävää kevytversiota. Tää kyl olis. Itse firmahan on toiminu vuodesta 1886, eli maailman vanhimmaks mp-valmistajaks kertoo itseään. Joitain vuosia sitten MOTORRAD:in mukaan 40 hengen paja, tekee fillareita, sähköfillareita, moppee ja yks 125 kahtena makuvaihtoehtona ny mallistossa. Maahantuojaks mainittu Finnmoto tunnustaa sivustoillaan enää HM:ää ainaki äkkiseltään vilkastuna.

XTC on alottanu taipaleensa 1999-2002 kakstahtisena, TZR125R 4HL:n koneella. Vaihdettu sitten tilalle nelitahti-sinkku, ensin Suzuki-Malesian ilma-/öljyjäähdytteinen DOHC 4V mikä Kaukoidässä on asennettu Raider- ja FX-pyöriin. Versiot 125 ja 150, Wikipedia kerto tehoiks 13,3 ja 16,5hv. Tuote näyttäs seuraukselta, ku citymopo pääs nylkyttään matkaskooteria viidakon yössä, kulkee hurjalta kuulostavat 140km/t, eikä ole tuotu sellaisenaan Eurooppaan. Myöhemmin tilalle vaihtui Morinin sinkku, mitä sanottiin heikompitehoiseks ja kehnosti kestäväks. Varaosien löytämistä sanottiin UK-foorumissa mojovasti "a bitch"-työks, Saksassakaan ei kehuta, Ebay:ta mainittu hankintalähteeks (purkupyöriä?!?). Suzuki-moottoriin sais osia tietysti kaukomailta, mut tarvii kielitaitoo ja tuohan maailmankulma ei kuulu EU-vapaakaupan piiriin, eli tullia kait menis. Ei tietoo, jos Sachs-versiossa on 15hv, miten ne on kiusattu koneesta eli onko spesiaalit CDI:t jms. elektroniikka. Jos näin, se on juttu mitä potentiaalinen omistaja ei halunnu kuulla.

Itse pyörä on hardcore raaseri, ei Kaivopuisto-sportti niinku Yzä. Alusta on paukkukova, selvästikin tehty Saksan biljardipöydän tasasille teille, jykevää mut vähän simppeliä tehtaan omatuotantoa, vakaa ajaa muttei vikkelä vaihtaan poskea mutkatiellä. Varustus on karua, työnlaatua MOTORRAD moitti. Jarrut on Grimecan, saivat kehua, ja keula on Marzocchin, eli sillein laatuosaa. Koneita jotkut on onnistunu rikkomaan, eli öljyä kuluu, kansivaivoja, aina massiiviseen moottoririkkoon asti. Osalla kuitenkaan ei ongelmia, eli taitais olla tarkka asiallisesta hoidosta. Muoviosia haukuttu hauraiks, erityisesti penkki menny rikki (ei ole kovin järeästi kiinnitetty), ja pyörä on soolopeli koska kyysättävä ei perännokalla viitti kauaa viipyä. Jos ken tota haluaa, niin onhan se "klassikko", ja moottorin sanottu (MOTORRAD) antavan yllättävänkin hyvää kyytiä (116km/t mittaus, UK-voorumeissa arvuuteltu 75-80mph eli >120, tosin mittaria sanottu kovasti optimistiseks... saksalaisvoorumin maininta 80km/t näytettyä = 50km/t aitoa. Ilmeisesti sais säädellä ite yhtä jos toista kohtaa, ja lasikuituhommia tiedossa ilman kaatumisiakin. Pyörällä ei vapaaehtoisesti kait ottais kuraa kumien alle... korkeintaan, jos tiukka mutka meni vähä pitkäks ;)

http://en.wikipedia.org/wiki/Suzuki_fx125
http://www.motorcyclenews.com/mcn/biker ... --current/
http://www.motorradonline.de/vergleichs ... -125/75057

Sanoisin, vaikka XTC sopii kookkaammalleki kuskille (mainittu 190cm tai 6`2... 188cm?), että toi kyl on vähän turhan haastava jos et ole pulannu 2-pyöräisten kans aiemmin, ja kun et oo raaserityyppiä vaan enempi endurosuunnasta kiinnostunu. Aika fakiiri sais olla jos tällä ajaa pidempää matkaa.

Nojoo. Kun ny romaania taas aloin kirjottaa, ni Derbi/Varre matkaenduroparista kyl kallistuisin yhä Hondaan. Ei sen takia, että Honda-miähenä haluaisin puffata sitä, vaan koska se on "huolla ja unohda"-tyylinen peli, parempi ku moni auto. Huoltoväli on pitkä 12K, kun monissa muissa 3-6K välillä, et jos V2 vähä kalliimpi onkin huoltokerralta niin km-kulu edullisempi. Pidät hyvät öljyt koneessa ja muistat antaa 5km Soichiro-muistoajon erityisesti koleassa kelissä ni toi taitaa olla ainut 100.000km-piikki. Moni on pitäny noita kauan, ei ainoastaan lusinu 2v. Toinen mitä varmaan haluaisit katsoa on jälleenmyyntiarvo, ja siinäkin "törkeen kallis" Varre pitää hintansa paremmin (nää V2-Hondat kuitenki on joissain asioissa oma luokkaansa eli haluttavia, eikä uusia enää saa). Derbin markkina-arvo taas dyykkaa sillä hetkellä ku rullaat sen tuolta autokauppiaan hallista. Jos budjettia mietit niin tos tulee takkiin, vaikka pyörä sinänsä varmaan kiva olis. Piaggio-sinkku tuskin on Hondan vinkkelin kaltainen ikiliikkuja, eikä sen "isokypärä"-design (1980-luvun isojen DR-Suzukien tyylinen)... nojaa, makuasia. Yzästä on 2014 tullu uusittu painos, eli 08-13:t on nyttemmin "vanhaa mallia". Jälleenmyyntihinta on laskemassa, ja ku Yzää on kuin meren mutaa on hintatasoki aika fiksattu. Minarelli ansaitsis sinänsä kai pienen kunnianpalautuksen, ei sen tarttis posahdella 20tkm välein, mut jos uus on parempi ei kukaan kohta enää halua tätä vanhempaa "harjoituskappaletta" niin kiva ku se pyörä onkin. Vaihtoehtoja näille funtsiessa tulis tietysti mieleen vielä vanhemmat Yammun/Suizan piikkiendurot - jos siis kiven alta löytyis vielä suht ehjä? DT-konehan on melkeinpä 3-tahtinen (kestää), sietäis varmaan pikkuajoa paremmin ku vesijäähy-nelarit, ja jos et nyt suorastaan Päitsiä sillä lähtis ajaan niin ainakaan se ei säikähdä rapaa niin paljoa ku hienohelma matkaenska. Okay, wanhojahan nuo alkaa jo olla, mutta jos ajattele et 30v takaisia esimerkiks RD-malleja liikkuu edelleen ni tuo konstruktio on kyl kovempaa tekoo ku Chuck Norris ;) Heikot sortuu... osta vahvin, ei nätein :)

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

3.4.2014 15:07

XTC on kivikova ja ajoasento järkyttävä eturoikkukyykky, jota ei alle 180cm kaveri välttämättä pysty aja

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

3.4.2014 15:46

mustavi kirjoitti:5km Soichiro-muistoajo

:lol: No esimerkiksi jos heti alkaa 80-alue? Uskaltaako tollasella ajaa (jopa pakkasen puolella) kahdeksaakymppiä, koneen 5-10min tyhjäkäytön jälkeen? :D

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

3.4.2014 16:23

Nojaa, ite kyl nuorna ja seikkailumielisnä (nyt enää seikkailumielisnä) jatkoin kautta kunnes kasvo ajaessa jääpuikkoo nenästä ja alaleuasta, eikä se tunnu olleen vinkkelille mitenkään fataalia. Tosin kotipesän sijainnista johtuen automaattisesti tulee usean kilsaa hidasajoa (kiitos stadin vihernilkkien), et sillein rullailen kevyellä kaasulla niin ettei kone selvästikään joudu huhkimaan. Kunhan öljynlämmöt on saanu ylös oon huomannu, et kaupunki-/esikaupunkiajosta isolle ladulle siirtyessä ja vauhdin noustessa lämmöt alkaa heti laskea, eli varmaanki talviajoa varten hommaisin Varreen alakatteen vähentään ilmavirtaa koneen (ja öljypohjan) ali. Tollasta mietin joskus väsääväni Varjoonkin, lasikuitukaukalona rungon alaputkiin, mut ei ole jaksanu hartsilla kluttailla. Lämmittelykäyttö, nojoo, kaasari-Shadown oon yleensä rullaillu pihasta ja pistäny lämpiämään sillä aikaa ku pakkailen kamat ja puen varusteet (ja kunnes se alkaa tukehtua ryypytykseen, eli ilmoittaa et nyt voisin jo vähä ajaakin), mut osittain jotten sais naapurien vihoja päälle ja menettäis kätevää pihapaikkaani. Helpottais se varmaan koneen elämää jos se ehtis vähä keräillä lämpöä ennnku lähet ajaan, ja sillei rauhallisen reivittelemättä kiihdytteleen vauhtiin. 80 vitosella lie jossain 8-9K/min mikä on ihan passeli "punainen alue" kunnes saat lämpöö (Varressahan tais olla mittari ja sondi syylarissa, eli viisari alkaa nousta vasta ku kierto on käynnissä). Oon yrittäny olla tarkka ja lempee nois asioissa, koska isolla ladulla joutuu ajamaan konetta aika saapas niskassa, mut oon kyl sitte saanu vastinettaki - tuo ny anteekspyytelynä ku oon tollei gaga-shriek V2-Honda-fani :D Shadown nykelit joutuu varmaan aikanaan murtamaan irti mun kuolemankankeesta kylmästä kourasta, niin oon siihen tykästyny :lol:

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

3.4.2014 17:13

mustavi kirjoitti:Paljon asiaa)

Todella suuret kiitokset näin perinpohjaisesta viestistä. Sachs ja YZR siis poissa laskuista, joten (kuten aavistelin) todellakin Derbi VS vanha/uusi Varre.

Mikä on mielipiteesi, onko tuo ruiskumoottori-malli sen reippaasti yli 2k€ arvoinen? Näissäkin vaan se vikana että pirun harvinaisia vehkeitä...

Tuo -05 1k€ ei-ruisku(ja vähän rumemman näköinen) malli olisi kyllä lähellä että voisi periaatteessa käydä katsomassa, mutta toisaalta alkaa olemaan jo 10v vanha laitos, haittaako Varreissa? Ihan huonoakaan en viitsisi ostaa...

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

3.4.2014 18:26

En usko, että se vanhuus varressa hirveämmin haittaa, mutta täytyy kuitenkin muistaa, että ruisku on luotettavampi sekä kuluttaa vähemmän mitä kaasari. Itselläni tällä hetkellä kaasaripeli, mutta kyllä ruiskuun vaihtaisin, tosin en siitäkään hirveitä maksaisi kun n. 300€ saa itse asennettua ruiskun, joka on parempi kuin yhdessäkään tehdasasennetussa, kun eihän niissä vissiin ole mitään labdaa tms. (?) 2-pyttyseen maksaa sitten enemmän.

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

4.4.2014 10:10

En nyt jaksanut kokonaan lukea viestiketjua, tai noh, enhän mä melkeen olleskaan.

Mutta kysymys ois nyt kummiskin kun Yamaha DT 125 on jo päätetty hankittavaksi, osaako joku kertoa paljonko sitä pentsiiniä menee perus kyläpyörittelyssä? Tyyliin joka toisista valoista pientä kiihdyttelyä, muuten aika rauhallista ajoa. Luulisin että noin 6L/100km, onko pahastikkin alakanttiin? :lol:

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

4.4.2014 12:59

Keskiyo kirjoitti:perinpohjaisesta


De nada. Ennemminki kai koht joku vie mult näppiksen lukon taa, tai 10v bännit joutopuheista ;)

Varren harvinaisuus kait pitäis ymmärtää sillei, et huonot on rikottu ajat sitte, ja hyvät taasen käsissä mist niitä saa pois vain isolla setelitukolla, kunhan omistaja siirtyy eteenpäin :) Vanhuuskysymyksestä tietenki 10 vuotta on 125-elämässä pitkä aika, mutta "hyvissä käsissä" jatkuvasti hoidettu omaisuus rapistuu hitaasti, ja repsottamaan alkaneet nurkat korjataan. Kriittisen tärkee vaan ostajan tarkistaa, että näin on todellakin tehty, eikä vaan "kulutettu". Jotain perusparannuksia alkaa tulla 10v jälkeen eteen, vaikkapa pakoputki (ruostuu sisältäpäin KAIKISSA nelareissa, myös autoissa), alusta (tyyris takajoustin), vesipumppu ja letkut, kytkin. Senhän takia hintakin laskee, se olis "arvioitu käyttöarvo ennen peruskunnostuksia". Varressa oli toi mallikatkos 2006/2007, mut ruiskun ja faceliftin ohella aika monet osat ovat niissä samoja. Ruiskuhan tuli Euro 3-saastenormin takia, ei siks et kaasarit olis ollu "huonoja", ja old school-ihmiset tykkää kait yhä et kaasaripelit "vanhenee kauniimmin", ts. elektroniikka voi olla yks prkl korjata vanhemmiten (=uusi osa, jos sattuu vielä saamaan). Sikshän kirjoitin Sachs XTC:stä, et jos siinä on ollu oma CDI piensarjana niin uutta voi olla todella vaikee löytää tollaseen harvinaisuuteen. Ai niin, XTC: olisko niin, et kansirikkojen taustal on raaserin 1,5hv viritys yhdistettynä pyörätyyppiin mikä houkuttelee kiertämään 4V-konetta punaselle kierrosvyöhykkeelle (esmes MOTORRAD-testi)? Ts. konstruktiosta on otettu turvamarginaalit ulos, eikä muutekin kovalla koetuksella oleva venttiilikoneisto sitten tahdo kestää kovakourasta ajoo FX-Suizassa? On toki spekulaatiota, mut noinhan ne viritetyt vehkeet usein alkaiski revetä saumoistaan?

Rupesin tossa sössötteleen jotain -09 ja -05 Varreista, mut äh, kaukoarviot on vähä höperöitä. -09 tuntuis varmalta valinnalta, mut parempi sellaselle joka pitää sitä seuraavat 5+ vuotta ja ottaa siitä käyttöarvon irti, koska tosta ei 2v ja 20+tkm jälkeen varmaan saa ees puolta nykysestä hintapyynnistä (eli Derbi olis siin suhtees ehkä parempi diili). -05 taas on ehkä 1.500-1.600 pyörä (ok, tonni pääomaa, muu kulunkeja joist varmaan saa jäännösarvoo pois) siinä vaihees ku oot vaihtanu molemmat renkaat, luultavasti etujarrulevyn (entä taka?) ja teettäny käyttöönottohuollon, eli ajokausi voi alkaa. Hoidetulta tuo kyl muuten vaikuttaa, et "hyväkuntoinen" olis uskottava. Tarkistamatta + koeajamatta ei tietenkään pitäs ostaa, ja mieluiten sais olla 10km lenkki mis pääsee kattoon kulun = onko kaikki konit kotona. Näistä kahdesta katsoisin -05:n, koska -09 ei edes mahdu Sun budjettiis ja on kaukana, eli ei oikeesti edes olis realistinen vaihtoehto.

No entäs sitten nää tavanomaset 0,5 centin viisastelut?

Pelästyin vähä et ohjailenko Sua jotenkin Varren suuntaan? Eih. Parempi Sun olis ottaa lunkisti ja miettiä mitä ajopeliltä tarvit, ja minkälaista tunnetasolla haluat. Sitten ku tuo on kristallisoitunu ja s`oikee tulee vastaan mis myyjä, pyörä ja seikat täsmää, tajuut lyödä kii. Yzää en ruksis pelkän puheen perusteella, onhan se enempi mainstream ja vikkelä ajaa - kuiteski joudut katsomaan pyörää pari kesää, ja olis paljo helpompaa jos luo/pois kävellessä kokisit omistajan ylpeyttä... eikä vaan "*§%#-heteka prkl, Juhannuksena joudat kokon sytykkeeks!" :D

Jotenki aavistelisin, et Sulla olis kuitenki WR se houkuttavin vaihtoehto (et aja matkaa - mikä taas olis Varren bravuuri), ja kunhan kausi ny käynnistyy sellanen saattas kiiremyyntinä tulla vielä tähtäimees? Jos näin, niin ehtisit kerätä lahjalupauksia et saisit puuttuvat rahat tarvittaessa kasaan? Ja jos ei tule iskun paikkaa ni olis varakassaa ajokamppeisiin tai sattumuksiin (vois myös spekuloida, et jos Yzä uudistui 2014 niin WR olis vuorossa 2015?). Voin kertoo, et mun eka moottoripeli (mopo) oli "järkevä" muttei ollenkaan sellanen ku olisin halunnu (OPM, otti sen minkä sai). Hyvinhän se työnsä teki, mut idutus on vähäniinku Hetivalmis-kiuas, et vähä ku erehdyt raottamaan tunteiden kantta ni sieltä tulee vahva idutuksen löyly. Kavereil oli jotenki mielestäni aina nii-i-i-n paljo paremmat tai tyylikkäämmät tai kulkevammat... jne. jne. "Siks must tuli tällanen, ku koin heti alkuun tollasen trauman" :D

Selvintä olis käydä tyypittämässä toi -05 jos se on kohtuulähellä, katsella jotain videoitakin ellet niin o tehnykin jo, et onko Varre luonnossa edes sinnepäin oikeantyylinen. Ethän kuitenkaan viitti riskeerata et joutusit vaihtamaan sen pian toisenlaiseen - mikä käy lompakolle luultavasti, jolloin seuraavaks katot muutamaa riviä vanhempaa ja riskialttiimpaa, ja niin et varmaankaan haluais joutua tekeen?!

http://www.youtube.com/watch?v=Oibdlv0Gy9k

Tos 11min XLV Mk.I:n tyypitys, tosin 80mph=126km/t se EI oikeesti kulje (alamäki, mittarivirhe...), eikä V2 väännä sinkkua paremmin kuten puhuja väittää, vaan toisinpäin (muutaman Nm, mut kuitenki).

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

4.4.2014 15:20

mustavi kirjoitti:
Keskiyo kirjoitti:perinpohjaisesta



Pelästyin vähä et ohjailenko Sua jotenkin Varren suuntaan? Eih. Parempi Sun olis ottaa lunkisti ja miettiä mitä ajopeliltä tarvit, ja minkälaista tunnetasolla haluat. Sitten ku tuo on kristallisoitunu ja s`oikee tulee vastaan mis myyjä, pyörä ja seikat täsmää, tajuut lyödä kii. Yzää en ruksis pelkän puheen perusteella, onhan se enempi mainstream ja vikkelä ajaa - kuiteski joudut katsomaan pyörää pari kesää, ja olis paljo helpompaa jos luo/pois kävellessä kokisit omistajan ylpeyttä... eikä vaan "*§%#-heteka prkl, Juhannuksena joudat kokon sytykkeeks!" :D

Jotenki aavistelisin, et Sulla olis kuitenki WR se houkuttavin vaihtoehto (et aja matkaa - mikä taas olis Varren bravuuri), ja kunhan kausi ny käynnistyy sellanen saattas kiiremyyntinä tulla vielä tähtäimees? Jos näin, niin ehtisit kerätä lahjalupauksia et saisit puuttuvat rahat tarvittaessa kasaan? Ja jos ei tule iskun paikkaa ni olis varakassaa ajokamppeisiin tai sattumuksiin (vois myös spekuloida, et jos Yzä uudistui 2014 niin WR olis vuorossa 2015?). Voin kertoo, et mun eka moottoripeli (mopo) oli "järkevä" muttei ollenkaan sellanen ku olisin halunnu (OPM, otti sen minkä sai). Hyvinhän se työnsä teki, mut idutus on vähäniinku Hetivalmis-kiuas, et vähä ku erehdyt raottamaan tunteiden kantta ni sieltä tulee vahva idutuksen löyly. Kavereil oli jotenki mielestäni aina nii-i-i-n paljo paremmat tai tyylikkäämmät tai kulkevammat... jne. jne. "Siks must tuli tällanen, ku koin heti alkuun tollasen trauman" :D

Selvintä olis käydä tyypittämässä toi -05 jos se on kohtuulähellä, katsella jotain videoitakin ellet niin o tehnykin jo, et onko Varre luonnossa edes sinnepäin oikeantyylinen. Ethän kuitenkaan viitti riskeerata et joutusit vaihtamaan sen pian toisenlaiseen - mikä käy lompakolle luultavasti, jolloin seuraavaks katot muutamaa riviä vanhempaa ja riskialttiimpaa, ja niin et varmaankaan haluais joutua tekeen?!


Ei et ohjaile. :lol: Itselläkin ollut käytännössä alunperin pelkkä varre vaihtoehtona muttakun pyörä jota olin katsellut myytiin ennenkuin kerkesin apajille niin aloin katsomaan myös muita vaihtoehtoja, joista loppuviimeksi Derbi oli sitten ainut todellinen haastaja .

-05 Varrea käyn jokupäivä katsomassa, ei siinä häviä. Jos on hyvässä kunnossa niin voi olla pyörä jo siinä.

WRn vaihtoehtoisuuden tappaa jo se fakta että halvimmat on sitä 2500+ jolloin jo hakisin uudemman Varren. Kyllä tuo uusikin Varre varmaan budjettiin saataisiin jos oikein yrittäisi, 8tkm kuitenkin aika houkutteleva. Jos taas offroadimpaan malliin päädyn niin kyllä se taitaa olla Derbi valintana.

Pitää katsella, onhan tässä aikaa kun vielä kuukauteen en taida saada korttia käteen jos vaikka joku megadiili sattuisi löytymään :D

Kiitos avusta vielä kerran, harvemmin kukaan suostuu näin pitkästi selittelemään tyhmille :roll

Tyhmistä kysymyksistä puheenollen, mikäli pyörästä hajoaa jotain mitä ei itse osaa korjata niin mihin kannattaa viedä huoltoon? Ottaako esim. Hondan merkkikorjaamot myös moottoripyöriä? Entäs Derbit?

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

4.4.2014 21:30

Keskiyo kirjoitti:näin pitkästi


Heh, "näinpitkästi" is my middle name :D

PRÄTKÄ-merkkikorjaamoa joutuisit vaivaamaan, muutkin ns. villit mp-pajat voi olla aivan loistavia, osa taas fo`gettabotit. Kuulostele mitä mieltä sikäläisistä on oltu: ainaki TM-huoltotestit ollu aika murheellista luettavaa. Suurin osa arkisista töistä (nesteiden vaihdot, niitänäitä säätöjä, voiteluja, kiinnitysten tarkisteluja, puunaamiset) hoituu ilman ihmeempiä työkaluinvestointeja, ja itelles tehdes oot tietysti extratarkka. Joihinki (kaasarien synkkaamiseen, niittiketjutöihin, TL-renkaan vaihtoon) et viitti hankkia tarpeita tai työn pitäis tulla hyvin tehdyks: nämä luottopajalle tai mp-renkaita osaavaan rengasliikkeeseen. Ruiskun säätö tai jokin moottorin pahempi vaiva tarttis varmaan marmoritiskillä esittäytymistä, en usko ite tekemiseen harrastelijatasolla. Derbistä en tiedä. Jay Leno`s Garagen Lambo Countach-pätkässähän oli taas toi maininta (7:25 jälkeen), et italialaiset moottorit kestää kyl kunhan antaa niiden lämmetä kunnolla ennen revittelyä (Minarelli, heh).

http://www.youtube.com/watch?v=a2vcT1bq2XA

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

6.4.2014 0:11

Hei, kertokaapa minkä 2tahin sitä nytte hommais?

Elikkä kevarikortti ollut taskussa nyt n. vuoden ja eka kevari oli Detsi josta pidin todella paljon. Vaihdoin sen kuitenkin vähän ajan päästä Yamaha Wrrään jolla olen ajanut nyt n. ½ vuotta. Nyt on tullut sitten kaipuu taas 2tahtiin (yllätys? :lol:)

Detsistä pidin todella paljon, mutta niillä alkaa olemaan kilometrejä jo aika lailla takana ja alkaa ikäkin jo painaa. Hyväkuntoiset ja hyvin pidetyt on myös melko harvassa.
Hussesta olen kuullut että alakerrat ei tahdo kestää ja sähkövikoja jne..

Eli mitä mää alkaisin nyt sitten ettimään? Normaaliin ajoon tulisi eli keulimista tms en harrasta kun en osaa :D Luotettavuus myös plussaa. Budjetti on +- 4000

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

6.4.2014 15:52

Detsi olis kyllä edelleen varmasti hyvä vaihtoehto. Luotettavia, ja niitä löytyy hyvä kuntosia suht halvallakin. Vaikka noissa tosiaan alkaa kaikissa detseissä kilsoja olemaan, niin rempattujakin yksilöjä löytyy ja jos alakertaa rempattu niin kyllähän niillä ajelee vaikka kuinka, kokonaiskilsoista huolimatta.

Toisaalta tolla 4k budjetilla kattelisin kumminki Aprilia SX:ää. Ulkonäkö mun mielestä nätimpi kun detsissä, ja noi on myös hiukan tehokkaampia (TT pärristä puhuttaessa). Yleisesti pitäs olla luotettavia kapistuksia, mutta noissa vaihteiston rattaat on muovia, ja niitä on välillä päässyt poksahtelemaan.

Husseja saa tosi nättejä kans tohon budjettiin, mutta hussea hankittaessa aina on noi samat "pelot" mitä sanoit eli alakerran poksahtelut yms.

Kattele noita Apikka SX pärriä, joku n. 10tkm ajettu yksilö mäntä vaihdettuna vois olla hyvä. Alakertaa noissa tarttee remppaa siinä 25-30tkm paikkeilla.

Ja vastataan nyt samalla tuohon ylempään viestiin detsin kulutuksesta, niin toi 6l/100km on aika hyvä arvio kaupunkiajelussa. Matja-ajossa päästään 4-5l/100km tuntumaan.

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

6.4.2014 20:55

Jeps, detsin kuin löytäisi suht vähän ajettuna ja huollettuna niin ois kyllä hyvä vaihtoehto. Kulutus oli kohtuullinen vaikka oli tyhjennetty vakioputki ja ypvs käytössä..
Myös erittäin hyvä ajoasento ja kulki sopivasti.

Aprilia on muuten hyvin kiinnostava mutta muovirattaista olen kuullut huonoa..

Mitähän muita vaihtoehtoja sitä vielä on mitä vois katsella?