Kokemukset, mielipiteet, mallikohtaiset kysymykset yms piikkeihin liittyvä...

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu kevytmoottoripyöriin liittyvälle yleiskeskustelulle, kaikki tekniikkaan liittyvä omalle alueelleen!

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

6.2.2014 23:55

Tai sitten se kuuluisa kakstahtien nelitahti eli yamaha dt ;)

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

8.2.2014 19:11

tai kakstahtien nelitahdin koneella oleva Derbi GPR 125 ;)

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

8.2.2014 20:02

nyt olisin kahden vaiheilla..
eli joko Aprilia MX 125 '04 tai Yamaha DT 125 R '91.

jotenkin tykkään enemmän tuosta detsistä, koska siitä löytyy jo valmiiksi mm.
-Honda CR 250 '02 keula
-Öhlins takaiskunvaimennin (tarkasta mallista ei tietoa)
-Hyvät jarrut
-Todella hyvä projekti aihio (mm. (144cc) YZ-tekniikka menisi kohtuu helposti?)
-Supermotot
-Katteet vaihdettu uudenmallin yzetan katteisiin (itse tosin möisin nuo pois ja ostaisin '99 yzetan tankin, penkin, takahäkin ja katesarjan)
-REMONTOITU moottori (ylä -ja alakerta)

mutta Apikasta löytyy taas esim.
-Valmiiksi hyvin tehoa (n. 30hp koneteho? detsissä n. 20-25hp koneelta)
-Tehokas etujarru (järkyttävän kokoinen etujarrulevy :eek: )
-Supermotot
-"kohtalainen" alusta (vrt. esim. johonkin '00--> crossiin tms.)
-Enemmän silmiä miellyttävä hintalappu (1400€)
-Vähemmän ikää ja ajokilometrejä

Haen piikiltä tehoa, hyvää alustaa (ei haittaa vaikka vähän poikkeaisi asfalttitieltä) ja pitäisi olla myös edullinen (<1600€). Huollot eivät ole ongelma, eikä myöskään suuremmat remontit.

Nuo pyörät löytyvät ainakin nettimotosta. Detsistä pyydetään 1550€, joka on varmasti tingittävissä. :) Hieman epäilyttää tuo hinta tuossa, koska pyörä on täysin läpikäyty ja remontoitu ja silti "vain" 1550€. Tietysti jos haluaa nopeasti tallin nurkasta myytyä pois, niin ei silloin pahemmin '91 piikistä pyydellä mitään tähtitieteellisiä summia (>2000€).

Kertokaa mielipiteitä noista pyöristä sekä ehdottakaa muitakin supermoto pyöriä, jotka täyttävät nuo kriteerit. :)

Minua ei juuri haittaa korkea kulutus (10l ->), koska olen tottunut (myös lompakko on tottunut) yli 7l/100km kulutukseen mopolla (lähinnä pösöllä, mut kyl toi derbikin kuluttaa helposti yli 7l/100km 28mm mikunin ansiosta).

Detsistä vielä pakko kysyä tuon yzetan tekniikan asentamisesta, et meneeks se ihan suoraan vai vaatiiko esim. kiinnikkeiden tekoa uusiks? Kiinnikkeiden tekeminen ei ole mikään ongelma tosin, koska kesällä hommaan kunnollisen hitsauskoneen (suojakaasullisen).

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

8.2.2014 21:49

Kyllä se YZ:tan kone menee kohtuu helposti siihen DT;een runkoon, jouduit vain tekemään etu kiinnikkeille pienet muutos palat. Toinen asia on, että niitä koneita on varmaanki aikas vaikea löytää. Ois muuten aika kisanen peli YZ:tan koneella :D

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

8.2.2014 22:02

kiitos, nyt onkin 110% varmaa, minkä pyörän ostan. ;)

ebaysta (USA) löytyy noita yzetan koneita vähän väliä .. tällä hetkellä löytyy '02 ja '03 Yzetan koneet (125cc) ja hintaa on 500€. Toisessa jopa ilmainen toimitus! :eek:
ja Suomestakin löytyy, mut hinnat on 700€--->, sekä paljon harvinaisempia.

mut 144cc (portattu) yzetan koneella varustettu detsi vois olla aika kiva kadulla.. :D

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

9.2.2014 12:41

Joo, en sitte tiiä miten hyvin pysähtyypi nuilla DT:een jarruilla :D

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

9.2.2014 12:53

onneks ei oo mitkää detsin vakiojarrut.. :lol:

cr 250 '02 etujarru lyöty kiinni ja näyttäis olevan edessä myös joku 240-260mm piparilevy.

tuohon detsiin vaa pitäis hommata sitten kunnon supermoto vanteet (jotkut 3,5" ja 5,0") sekä leveämpi takahaarukka, koska tuossa näyttäis olevan 100/80-17 ja 130/70-17 kumet päällä eli hyvin todennäköisesti mopon vanteet.

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

10.2.2014 17:43

Oma TT-detsi Giannellillä ja piikin isommalla eturattaalla meni parhaillaan mittariin mukaan sen 140km/h (tarkka mittari, heittää ehkä 3...4km/h) ja kyllä se noilla vakiojarruillakin pysähtyy ihan mukavasti. Kunnolliset jarrupalat ja loputhan on vaan kahvan puristamisesta kiinni.

Kulutus vaihdellut siinä 4,5l-6,5l välillä riippuen ajosta.


Kumma juttu, että hintana pitäs olla alle 1600e, mutta silti harkitaan YZ-koneita ja SUUREMMAT remontitkaan ei haittaa.


Jos kaipaat enempi tehoa, osta joku kisapiikki (EXC, WR..). Ihan turhaa ruveta Detsiin jotain kisapelin konetta istuttamaan, koska koko pyörän ideanahan on pitkät huoltovälit ja suhteellisen edullinen hinta.. :roll:
Toisekseen, ihan turha kuvitella, että se 500e kone sieltä ebaystä ostettuna on viimesen päälle tikissään, että kunhan istuttaa kiinni ja ajelee onnellisena auringonlaskuun.

Tämä se vaan onkin kaikkein ongelmallisin juttu kilvellisiä kisapiikkejä ostellessa. Pyöriä ei huolleta kunnolla, josta seuraa, että pyörä on tikittävä aikapommi.

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

11.2.2014 16:11

Tykkään rakennella mopoja/yms., joten mikäs siinä? Nyt huollan mopoani melkein yhtä useasti, ellen jopa useammin kuin jotkut kisapiikkejään.. :roll:

Hintaa pitää olla sen takia mieluiten alle 1600€, koska jos pyörä on liian kallis, ei sitä silloin kärsi remontoida, koska rahat loppuu hyvin äkkiä kesken -- eikä silloin enään viitsi hommata tehokkaampaa konetta / virittää alkuperäistä konetta.

Tietenkin tiedän, että Detsi on suunniteltu käytännölliseksi pyöräksi (eli on matalaviritteinen ja kuluttaa vähän), mutta se on myöskin hyvä projektiaihio.

Ja sitä paitsi löysin jonkun paremman aihion hieman lähempää, jossa tosin on enskat, mutta ainakin moottori on käynyt läpi täydellisen koneremontin pari tkm sitten -- eli mahdollista saada orkkiskoneesta hyvät rahat Yzetan konetta varten.

Tietenkään en luota niiden koneiden kuntoon, mitä Ebaysta löytyy, ja juuri siksi käytän koneen auki, vaihdan kulutusosat (esim. laakerit) ja tarkistan, että kaikki toimii niin kuin pitää. Ei haittaa, vaikka sylinteri olisi leikannut, koska sen voi porauttaa isompaan kokoon ja pinnoituttaa (kallista). Sitten jos budjetti vielä pitää, niin ammattilaisen toimesta porttaus (kanavien siistintä, huuhteluiden uudelleen suuntaus.. ).

Siksi en osta kotaria tai hussen wr mallia, koska ne ovat yksinkertaisesti ylihinnoiteltuja (yksilö, jota voi edes harkita 2500-3000€ ja ylöspäin, riippuen onko esim. enskoilla vai motoilla ..). Ja toinen syy onkin yksinkertaisesti, että tykkään rakennella pyöriä yms. (kuten aiemmin mainitsinkin jo). Eiks se oo ihan kiva, kun löytyy ihmisiä, jotka poikkeavat massasta edes vähäsen? Tuskin itsestäsikään on kivaa, kun kaveriporukasta löytyy ainaostaan 2-3 eri piikkimallia ja sitten se on yksinkertaisesti aina niin, että "KTM on paras --- Kotarista lähtee 45hp takaselta ja kiihtyy 0-100 alle sekunnissa!!!!", eikö? (Ei pahalla -- ei kannata ottaa tuota tosissaan)

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

13.2.2014 17:34

Kannattaa harkita vaihtoehtona myös Kawasakin luomuksia kmx ja kdx. Kdx on parempi, mutta kemeksiä on enemmän ja ne on halvempia. Omani, täysin alkuperäiskuntoisen ja ehjän (pitkien merkkivalo ei toiminut, ainut vika) ja 2,5tkm sitten rempatun kemexin ostin hintaan 750€. Siihen käykin sitten kx:n kone suoraan, alustaakin saa paranneltua joskin rajallisesti. Kodeksissa se on jo valmiiksi hyvä. Osat ovat suht halpoja, ja runko on yksinkertainen. Siksi siihen on helppo kiinnittää yleis odia ja muiden pyörien muoveja. Kannattaa harkita, hyviä pyöriä! :)

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

13.2.2014 19:32

eiks kodexiin mennyt suoraan 80-90-luvun kx:n kone suoraan? kmx:ään ei tainnut muistaakseni mennä suoraan, koska runko on erilainen ja kiinnitykset myös.

muistan yhden kmx projun, jossa oli tehty paljon töitä sen eteen, jotta sai uudenmallin kx:n katteet kiinni. eli ei ole mitään bolt-on kamaa. ;)

kaikkein paras vaihtoehto olis tietenkin sellainen, pyörä, jossa on jo valmiiksi suhteellisen hyvä alusta ja mieluiten enska. supermotot hommaan sitten erikseen (on jo yhdet tiedossa).

enska sen takia, koska parempi pito mm. talvella, sorateillä ja montuilla yms.

ainakin supermoto mallisella mopolla etupää karkaavan todella herkästi hiekkateillä ja talvella.

viime vuonna oli vielä pösö, jossa oli kesäloman puoleen väliin asti enskat, niin sillä pystyi ajamaan todella hyvin talvella (+5cm lumikerros), eikä etupää karannut ja uskalti antaa kaasua reilusti, vaikka ajokokemusta oli silloin n. viikko tai kaksi.

tietenkin se on ihan renkaista kiinni, että miten paljon on pitoa.

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

14.2.2014 7:09

Jos suoraan hyvää alustaa kaipaat niin unohda sittenkin kemeksi. Sillä ei meinaan ole kiva ajaa, perusjutut menee mut sit vaikeemmissa paikoissa homman nautittavuus kärsii pahasti.
Osat ei ole bolt on kamaa, mutta runko on helppo muokata. Ei se siis töitä paljoa vaadi, riippuen taitotasosta ja työkaluista :)
Muistaakseni homma meni niin että kodexiin meni kx:n yläkerta kun taas kemexiin saa koko koneen suoraan kiinni.
sitten taas toi enduroalusta smotoilla on outo. Ei enduro alusta toimi supermotona, kadulla se on huono ajaa. Huonommissa paikoissa menee tietysti paremmim :)

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

14.2.2014 14:32

kodexissa on sama runko kuin kx:ssä. ;)
eli kx:n osat menee suoraan kodexiin.

itselläni ollut kaksi enska mopoa, joihin vaihdettu supermotot. alusta on paljon pehmeämpi vrt. "oikeaan supermoto mopoon".

ei taida noissa crosseissa olla niin paljoa säätövaraa jousituksessa, että sais hyvän supermoto alustan? saa nimittäin olla aika paljon jäykempi jousitus, mitä enskoissa/crosseissa.

siis jos halutaan mahdollisimman hyvät kaarreajo-ominaisuudet.

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

19.2.2014 10:58

Vaikuttaako alhaisen hintansa arvoiselta?
http://www.nettimoto.com/honda/nsr/1636205#frmMdlLgn

Ja jos jollain on kokemusta niin saako noita värkkejä (varsinkin tuota "streetfighteria") nostamaan keulaa?

Kiitos!

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

19.2.2014 13:22

Varmasti hintansa arvoinen. Näsäri on hyvä peruspyörä.
Oon kyllä nähny et orkkis nsr nostaa keulaa, mutta kannattaa varautua siihen ettei se pysy sielä ylhäällä järin kauaa, ellei se homma ole hyvin hallussa :)