Kokemukset, mielipiteet, mallikohtaiset kysymykset yms piikkeihin liittyvä...
23.1.2013 17:30
Ite en oo tehny mut kaveri terotteli omansa pikkurälläkällä ja sano et helppo homma loppujen lopuks. (Ei se ihan viimesen päälle terottanut mut melko teräviks kuitenkin).
24.1.2013 12:43
Kyllä ne pitää terottamattakin.. Ite "halkasin" ne rälläkällä eli keskelle pulttia joku 2-4mm syvä viilto, ja kanttailla sai niin paljon kun halus.. Tylsistyyhän ne päät kuitenkin kun ajelee..
20.1.2014 20:59
Miten on porukka säilyttäny kevareitansa (kylmässä)? Lisäaineet tankkiin ja tankkitäyteen, moottorisuojaöljyä sylinteriin ja kaasariin, crc-öljyä runkoon, alumiini ja metalli osille, renkaitten eristys kylmästä betoni-lattiasta. Tuleeko muuta mieleen? Ite oon nyt tällä lailla varautunut koska kylmässä tallissa tulee talven tilan puutteen vuoksi viettämään.
20.1.2014 22:55
Jotaki öljyä tulpanreiästä sylinteriin ja pari rauhallista polkasua/starttausta, että levittyy. Renkaat pitää saada ilmaan ja kettingit rasvata.
31.1.2014 18:08
Tuli muuten mieleen, että onko yleensä talvisin tapana suojata ilmajäähykonetta ajoviimalta? Itse en ole tuota mankin kanssa tehnyt, tosin jos vähänkään pidemmälle maantieajolle lähtisin, niin olisi varmaan syytä jokin tuulensuoja kehittää.
31.1.2014 18:34
Muutaman talven olen mankeilla ajanut, enkä ole suojannut. En usko, että se on kovin tarpeellista, ja en ole nähnyt kenenkään näin tekevän. Tosin öljynlauharin otin pois talveksi yhdestä mankista.
19.10.2014 1:54
Dodii saatais vähän eloa tähänkin topicciin
Mites ihmiset viettää 2K14 talvea? Kohta talliin tulossa 110cc "honda" monkey, sillä ajattelin vetää talven sivuttain, kaveritkin ovat melkein kaikki ostaneen jonkun näköisen mankin talveks
Talvella ajosta sen verran, että vaikka 4-tahteja ei varsinaisesti tarvisi lämmittää, onko silti hyvä esim. vaihdella öljyjä talvella vähän tiuhempan tahtiin ja lämmitellä kuitenkin vähän ennen kuin lähtee ajaman?
19.10.2014 12:05
Miksei nelaria tarvitsisi lämmittää? Yhtälailla se kylmänä ajaminen kaikkia koneita rasittaa..
27.10.2014 12:56
Ite ajattelin ainaki kokeilla niitä ruuvattavia nastoja, toivottavasti niistä on mihinkään mutta kyllä varmaaan kunnon renkaat täytyy hankkia.
2.11.2014 13:20
Kuinkas teillä 125 detsi on pelittänyt talvella?
Lähteny hyvin käyntii, tuorevoitelu pelittäny hyvin ja sillee??
2.11.2014 22:31
Oklamokla, jätä ne ruuvailut sikseen ja säästä aikaa/järkeä ja hommaa iha nastat/välikeli piikit tai iha kunno enska piikit. Riippuu missä tuut ajamaan.
19.1.2015 4:16
Itellä piikkidetsi lähteny -20 asteen pakkasella ihan muutamalla polkasulla kun vaa ryyppyä antaa.Tuorevoitelun kans ei oo ollu mitää ongelmaa paitsi öljyä nyt menee enemmän kuin kesällä,Samaten kuin bensaakin.
Annanpa vähän omia vinkkejä talvella ajoon.Allekirjoittanut on nyt 3:na talvena ajanut,Sekalaisesti maastossa ja tiellä.
Se kannattaa muistaa ettei yleisellä tiellä ja varsinkaan päivällä perseile yhtään.Voi koitua liukkaassa kohdassa kohtaloksi ja saattaa myös muita vaaraan.Kannattaa opetella "Lukemaan tien pintaa" Mitä vähemmän on kitkaa sitä enemmän vähennetään nopeutta,Lähinnä jos liikenteen seassa ajaa.Isommat tiet joilla on enempi liikennettä,Tuppaa tiet olemaan melko sulia pikkupakkasilla.2-pyöräsella liukkaalla ajo voi olla mukavaa tai yhtä helvettiä. Esim lumikuurot,Kovat tuulet tai kovat pakkaset.Kaikki nuo vaikuttavat ajoon,Joten ennakointi ja olosuhteisiin valmistautuminen on kaiken A j O.Kova tuulenpuuska saattaa helposti ajaa renkaa(t)n jäiseen kohtaan ja siinä on kaikki kaatumisen ainekset valmiina.Tietysti joskus pitää kaatua että oppii.
-Karkeakuvioinen rengas on hyvä,Mutta sen tulee olla tarpeeksi syvä ettei renkaan urat peity lumesta.Crossinappula pitää melko hyvin vielä 10cm lumessa.Pelkällä nappulalla äkkijarrutus on sitten oma lajinsa,Äkkijarrutuksessa rengas menee väistämättä lukkoon,jos tie on jäässä.Sama tapahtuu lyhyemmillä piikkirenkailla.Nopeus kannattanee risteysalueilla pitää sellaisena että tietää voivansa pysähtyä ilman lukkojarrutusta.Jos tuo ei jostain syystä ole mahdollista/ei onnistu,Ohjaa lumipenkkaan tai kaadu hallitusti jos ketään ei ole takana.Kaatumista kannattaa oikeasti harjoitella.Mielummin muutama naarmu kuin vihannes.
-Piikeillä tai ylipäätään renkailla joissa on pitkät nastat/piikit ei kannata ajaa teillä joissa näkyy asfaltti jään läpi,Pilaa varsin nopeasti renkaan.30-40mm nasta on aika jees.Eikä muuten ajaminenkaan ole mitään herkkua.Pitemmän nastat alkavat aliohjata.
-Käsisuojat on parasta mitä nastarenkaiden jälkeen voi hankkia,Suojaavat hyvin käsiä ja kahvoja.
-Kannattaa myös suojautua muultakin kuin kylmältä.Nivelet hajoavat helposti kun oikein kovaa tärähtää jäiseen tiehen.Polvilumpiokin on sellainen paikka että sitä ei välttämättä noin vain korjata.Asianmukaiset raaja ja nivelsuojat kannatta ehdottomasti hankkia,ellei tahdo välttämättä käydä lekurilla loppuikäänsä.Myös pitkävartiset kengät,Esim crossipopot suojaavat hyvin nilkkaa.Liukkaalla kun yleensä kaadutaan kyljelleen,jää helposti jalka väliin,se jos joku voi tehdä pahaa jälkeä.
Noista piikeistä vielä.Jos ei aio kovin montaa talvea ajaa,Ei kannata vältsiin uusia ostaa.Hinnat pyörii 300-500€ paikkeilla,Riippuen valmistajasta.Trelleborg on ainakain hinta/laatusuhteeltaan melko hyvä.Päitsi ajossa varsin suosittu rengas.Saatavilla on myös "välikausirenkaita" joissa hinnat hieman pienemmät.
Piikirenkaita löytyy varsin edullisestii myös käytettynä.