Kokemukset, mielipiteet, mallikohtaiset kysymykset yms piikkeihin liittyvä...

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu kevytmoottoripyöriin liittyvälle yleiskeskustelulle, kaikki tekniikkaan liittyvä omalle alueelleen!

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

8.7.2013 20:28

Se on ihan kiinni käyttötarkotuksesta / missä ajat / miten pitkiä matkoja. Dt on luotettava ja kestävä ja ovat hyviä hinta / laatu suhteeltaan eivätkä mitään hirveen kalliita ole, kotka nyt kisapiikki jota saa huoltaa sen mukaisesti eikä varmasti pitkiä matkoja ole mikään mukavin sillä ajella :D Hussea saa enemmän nyt huoltaa verrattuna DT:eeseen ja kulutushan niissä on aikalailla samaa luokkaa, husse vissiin vähän ? tehokkaampi.

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

8.7.2013 23:06

Kyykyistä (näistä olen omistanut YZF-R:n, RS:n ja NSR:n):

4-tahdit: Honda CBR pomminvarma, nelariksi aika ripeä. Ainoat miinukset taitavat monien mielestä olla ulkonäköseikkoja. Ei tarvitse mitään varsinaista koneremppaa (männänvaihtoa tms) oikeastaan koko elinikänsä aikana. Yamaha YZF-R tehoiltaan samaa luokkaa CBR:n kanssa, mutta kone alkaa syömään öljyä yleensä siinä 20-30tkm välillä (eli vaatii koneremppaa). Jos haluat YZF-R:n niin suosittelen varautumaan koneremppaan tai ostamaan pyörän, jossa koneremppa on tehty tai jossa sitä ei vielä pitkään aikaan tarvitse tehdä (=vähän ajettu). Molemmat pyörät toimivia, ja pysyy liikenteen mukana. Huiput sitä 120-130km/h luokkaa

2-tahdit: Honda NSR:n huoltovälit ovat 2-tahdiksi aika pitkät. Omassa pyörässäni ei esimerkiksi vaihteistoa oltu avattukaan vaikka oli ajettu yli 50tkm. Mäntää saa vaihtaa muistaakseni siinä 15-20tkm kieppeillä. RS:ssä on enemmän vaihdettavaa. Esim vaihteiston tasapainoakselin muovirattaat pitäisi ilmeisesti vaihtaa ennen 30tkm. Taitaa olla muutenkin hieman lyhyemmät (ei tietoa, oletus??) huoltovälit kuin NSR:ssä. RS on toisaalta mielestäni ollut hieman tehokkaampi ja isomman pyörän tuntuinen. Kummallakin kulutuksen saa toimivan pakoaukonsäätimen (NSR:ssä vakiona) tai RAVE:n (RS, jälkikäteen asennettava ainakin vanhoissa) kanssa pieniin lukemiin, minulla on pyörinyt kummallakin pärrällä siinä 5-7l/100km välillä. Kulkuja on sinne 150km/h paremmalle puolelle molemmilla jos on pyörä kunnossa ja TT. Ja piikkiä nappaa mukavasti. Mitosta en osaa paljon sanoa. Tehokkaampi kuin NSR, ja vaatii enemmän huoltoa. Taitaa olla myös ison pyörän tuntuinen?

Pyörää ostaessa kannattaa tietysti kattoa ne kulutusosat. Renkaat, ketjut, rattaat, jarrupalat.. Kyykyissä myös katteiden kunnolla on jälleenmyyntiarvon kannalta suuri merkitys ;) 2-tahdeissa kannattaa kattoa se konerempattu yksilö, paitsi jos itse haluaa päästä ropaamaan. NSR:ssä pitäisi olla varmaan siinä 30tkm kieppeillä vaihdettua osaa mm. mäntä ja sylinteri, ja vähän myöhemmin ehkä jopa alakertaremppaa (40tkm?). RS:ssä näiden lisäksi just nuo muovirattaat, kytkin. RS:ssä tuo RAVE on siis jälkiasenteinen, eli kannattaa valkata sellainen pyörä missä se on jo. Lueskele tietopankkia ja noita mallikohtaisia topickeja :)

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

9.7.2013 12:06

Itsellä tollanen vuoden 2006 mito ja kyllähän se ihan kivasti liikahtaa. Huollon tarve aika sama kun aprilia RS:ssä. Kaverilla on uudehko räsä ja tuntuu ettei siinä muuta olekaan kun muovia. Tai siis jotenkin tuntui että raven asennukseen sai purkaa paaljon enemmän muovia pois tieltä mitä miton säätimen putsauksessa tarvitsee. Pikkuseikkojahan nuo ovat, mutta kannattaa sitäkin miettiä.

Mito kyllä tuntuu isolta pyörältä, ohjausiskari vakauttaa kivasti menoa ja tankin saa helposti ylös jos pitää tulppaa vaihtaa tai suutinta vaihtaa. Itsellä parhaimmillaan mennyt miton keskikulutus maantieajossa vähän alta 5l/100km vakio dellorton kaasarilla ja jollymoton putkella. Tuo oli siis sellasta ajoa että ei paljoa ohituksia tarvinnut tehdä tai muutenkaan vedättää paljoa piikille. Sitten kun lähtee mutkatielle vedättelemään niin soppaa kuluu, mutta eikös se vähän kuulu harrastukseen 8)

Jos aprilia RS ostaisin niin ehdottomasti sellasen valkkaisin missä rave jo asennettu ja jos lähemmäs 30tkm ajettu niin sellanen missä muovirattaat vaihdettu. Kaverilla meni aika paljon rahaa tehariin ja raveen kun täystehoseksi laittoi.

Kaverin räsällä kun ajelin pikku lenkin niin jousitus siinä pelittää paremmin hitaissa vauhdeissa, tai siis huomaa pienen eron että miton alusta alkaa tuntua vaimennetulta vasta isommissa vauhdeissa.

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

9.7.2013 23:09

Joo miton alusta varsinkin takaiskari on aivan saatanan kova. Miitissä kun mennään viittäkymppiä hämeenkatua (mukulatie) niin tärisee kyllä koko äijä. Sitten ku mennään 80-100 mutkatietä niin takajousi alkaa toimimaan ja pieniä epätasaisuuksia ei huomaa edes. Mitolla on kyllä hauskinta ajaa mutkatietä ei siitä mihinkäään pääse!

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

9.7.2013 23:26

Noniin, uusi wr:n omistaja ilmoittautuu :) En käsitä, miksi ihmiset haukkuvat yamahan alustaa yms. Niin ajossa todella hyvä, en huomannut lähes mitään eroja Riejuun, jossa se Marzzocci:n usd ja laatu takaiskari löytyy.


"Yamahan alusta kerää pelkkiä kehuja.
Jousituksessa on erittäin hyvin
vaimennuksia kumpaankin suuntaan.
Runko on tukeva, mikä tulee erityisen
hyvin esille rata-ajossa, jossa Yamaha
loisti ajo-ominaisuuksillaan. Pyörä on
ketterä kääntymään, se kääntyy joukon
pienimmässä tilassa." -TM 12/2011

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

9.7.2013 23:27

Yamaha WR ja rata-ajo. Valitse toinen :lol: Ketterähän se on kun painopiste alhaalla, siksi ajokoulutkin niitä ostaa.

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

10.7.2013 11:35

Läbä kirjoitti:Joo miton alusta varsinkin takaiskari on aivan saatanan kova. Miitissä kun mennään viittäkymppiä hämeenkatua (mukulatie) niin tärisee kyllä koko äijä. Sitten ku mennään 80-100 mutkatietä niin takajousi alkaa toimimaan ja pieniä epätasaisuuksia ei huomaa edes. Mitolla on kyllä hauskinta ajaa mutkatietä ei siitä mihinkäään pääse!

Juuri tätä hain takaa 8) Se on hieno tunne kun mutkatellä heittää mutkaan pykälän pienempää ja piikillä nätisti kurvi läpi ja on kyllä hyvä ajaa mutkatiellä.

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

10.7.2013 14:34

http://www.nettimoto.com/sachs/xtc/1530813
Hmmm...
http://www.motot.net/wiki/Sachs_XTC Tietopankin mukaan voisi olla aika hyvä... Putkirunko epäilyttää, ja tuohan on kaasarilla? Hinnalla ei pilattu. Onko noissa tyyppivikoja miten paljon, ja mitä?

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

11.7.2013 1:14

Eihän tuo normaalia putkirunkoa ole nähnytkään. Eli kyllä se rungoltaan pitäs olla hyvä kun onhan esim KTM ja Ducati käyttänyt himpun isommissa pyörissä samanlaista ratkaisua. Tietenkään siitä ei ymmärtääkseni saa niin jäykkää kuin palkki runkoisesta, eli himpun omalaatuinenhan se on ajolleen.

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

11.7.2013 4:14

Tuolla kun päräyttää ABC:n pihaan niin tulee ainakin muut motoristit juttelemaan jos ei muuta :D Eikös tuo Sachs oo ihan laadukas (saksalainen?) valmistaja. Muistaakseni aika kauankin on ko. merkki valmistanut kaksipyöräisiä ja jotain autojen kytkimien osia taitaa kans tehdä, ainakin koulussa sellaisia joskus oon nähnyt.

E: Wikipedian mukaan vanhin yhtä toimiva moottoripyörien valmistaja :)

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

11.7.2013 7:53

XTC kannattaa käydä ensin koeistumassa, mielestäni tosi etukumara asento ja käsiä sai roikottaa tosi pitkällä. Jousitus kova ja penkki ei yhtään sen pehmeämpi.

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

11.7.2013 18:21

http://www.nettimoto.com/honda/cbr/1534220
Tulipas selailtua Nettimoton CBR-palstaa...

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

11.7.2013 18:37

Lieköhän tuo tytön ajosta vai "tytön" ajosta. Ei ne tytöt aina ajele niin sievästi taikka sitten on vain olevinnaan tytöllä ollut. Itsehän ostin edellisen cebarin erittäin lepakon oloiselta muijalta joka oli omistajaksikin merkitty.

Meilläpäin pahin moponruoska on ollu yhellä muijalla joka ajeli aikanaan kännissä pitkin kyliä kaatuillen joka noin kolmannessa mutkassa. Pojatki ruukas sitä lainata kuminpolttoon ynnä muuhun perseilyyn. Että monenmoista voi tarkoittaa tuo tytön ajosta :D

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

11.7.2013 18:53

Jep... Mutta onhan tuo aika siistin näkönenkin.. Mun silmään ainakin. Ja mulla on kännyssä lista tarkistettavista asioista :D Ja tietopankin käytetyn kevarin osto-opas on luettu. :D
EDIT: Oli pirun hyvässä kunnossa, ainoa vika minkä löysin, oli etupumpun stefa vuotaa hieman. x( Ei jaksa ite ruveta vaihtamaan jos ostan tuon, mitä tulee hinnaksi liikkeessä?

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

14.7.2013 23:07

Tullut taas mietittyä ja oon tullut siihen tulokseen, että kyllähän sen pitää smoto/enska olla, ettei tarvi ainakaan jäädä polun/montun reunalle odottaan, kun kaverit lähtee rällään. Ja kun se olis 2T niin huollot olis helpommin suoritettavissa itse. Eli hakusessa
olis kisapiikki tai katulaiska ja olen kääntymässä jälkimmäisen puoleen, koska huolloissa pääsee kuitenkin halvemmalla. Pitäs kuiteskin pysyä liikenteen perässä ja pitempääkin matkaa tulis tehtyä. Mitäs pyörää suosittelisitte.