Kokemukset, mielipiteet, mallikohtaiset kysymykset yms piikkeihin liittyvä...

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu kevytmoottoripyöriin liittyvälle yleiskeskustelulle, kaikki tekniikkaan liittyvä omalle alueelleen!

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

4.7.2013 21:50

il3 kirjoitti:
MiniMies kirjoitti:Mää en ihan kässää, että mitä väliä sillä pyörän korkeudella tossa on? :roll: Se ei ajoasentoon jne vaikuta yhtään. Mitä haittaa siitä on, että sulla nyt sattuu yltämään jalat maahan normaalia paremmin? Koropalalla saa toki ehkä pyörää korkeemmalle, mutta ihan yhtä polvet suussa meininkiä silti, kun ei se siihen penkin ja jalkatappien välimatkaan vaikuta.

Eikä se hussekaan riejua kummemmin korkeampi taida olla. Jos haluat korkeemman pyörän niin osta wr, mutta jos haluat hyvän pyörän osta vaikka se husse :lol:


Nosiis ihan yleisesti ottaen, haluan ajaa moottoripyörällä, enkä mopolla. Siinä on siis se ''oikean'' pyörän fiilis ja, mitä nyt koittanut niin wr:n on mukavan tilava.

Miten tuo alustan ero näkyy muuten konkreettisesti ajossa? Miten muissa ominaisuuksissa eroja esim. : Kulutus, nopeus, matka-ajo yms.?


Jos haluat moottoripyörän etkä mopoa, niin silloin olet väärään suuntaan menossa. Wr:ssä alusta on täyttä kuraa verrattuna esim. husseen tai betaan. Lisäksi painonsa puolesta wr on laiskempikin kuin nämä kaksi. Kolmantena isona syynä tämä wr:n ruiskun epäluotettavuus ja öljynsyönti, pyörä käy jo tehtaalta tullessaan laihalla. Kaasari on helppo ja halpa säätää verrattuna ruiskuun.

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

4.7.2013 23:54

Tae kirjoitti:Mitä kaikkea täytyy ottaa huomioon kun lähtee ostamaan vanhaa (90-luvun) 2-tahti pyörää? Huoltojen lisäksi tietenkin


Mimmosta? Kireämpää vai ns. katulussua? Joka tapauksessa se että todennäköisesti joudut sitä huoltamaan ja rassaamaan aika paljon. Tuossa iässä pyörälle alkaa tulemaan jo muitakin vikoja kun kulutusosien kulumista, riippuen tietysti kilometreistä ja edellisistä omistajista. Eli rahaa, hermoja ja aikaa tulee menemään paljon, kannattaa asia ottaa enemmänkin harrastuksen kannalta kuin pelkän ajelun.

Nimim. 2011 vm. 98 ja 2012-> vm. 92 kaksitahtipyörällä :)

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

5.7.2013 2:29

Jotain katulussua ajattelin. Kaikenlainen rassaaminen kiinnostaa kyllä, mutta kunhan sillä pystyisi edes joskus ajelemaan :)

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

5.7.2013 13:58

Elikkäs tänään oon menossa katsomaan ja todennäköisesti ostamaan tämän http://www.nettimoto.com/husqvarna/sm/1513558 hinta on tingitty 3500e ja tietysti paikan päällä koitan lisää tinkiä ;) Mitä kannattaa katsoa näin yleisesti ettei tule virhe ostos ? Huoltokirja kuitit ym tulee tietysti mukaan! Nopeita vastauksia kiitos! :)

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

5.7.2013 15:12

Tino_M kirjoitti:
il3 kirjoitti:
MiniMies kirjoitti:Mää en ihan kässää, että mitä väliä sillä pyörän korkeudella tossa on? :roll: Se ei ajoasentoon jne vaikuta yhtään. Mitä haittaa siitä on, että sulla nyt sattuu yltämään jalat maahan normaalia paremmin? Koropalalla saa toki ehkä pyörää korkeemmalle, mutta ihan yhtä polvet suussa meininkiä silti, kun ei se siihen penkin ja jalkatappien välimatkaan vaikuta.

Eikä se hussekaan riejua kummemmin korkeampi taida olla. Jos haluat korkeemman pyörän niin osta wr, mutta jos haluat hyvän pyörän osta vaikka se husse :lol:


Nosiis ihan yleisesti ottaen, haluan ajaa moottoripyörällä, enkä mopolla. Siinä on siis se ''oikean'' pyörän fiilis ja, mitä nyt koittanut niin wr:n on mukavan tilava.

Miten tuo alustan ero näkyy muuten konkreettisesti ajossa? Miten muissa ominaisuuksissa eroja esim. : Kulutus, nopeus, matka-ajo yms.?


Jos haluat moottoripyörän etkä mopoa, niin silloin olet väärään suuntaan menossa. Wr:ssä alusta on täyttä kuraa verrattuna esim. husseen tai betaan. Lisäksi painonsa puolesta wr on laiskempikin kuin nämä kaksi. Kolmantena isona syynä tämä wr:n ruiskun epäluotettavuus ja öljynsyönti, pyörä käy jo tehtaalta tullessaan laihalla. Kaasari on helppo ja halpa säätää verrattuna ruiskuun.




Nyt kyllä mietityttää mistä sä nää faktas vedät. Weeran ruisku on epäluotettava? Eipä oo hirveesti valitusääniä kuulunu, että ruiskussa olisi ollut vikaa. Hussessa ja betassa on molemmissa sama kone kuin wrässä, joten se öljynsyönti on aivan yhtälailla ongelma niissäkin. Ei se eri runko sitä öljynsyöntiä aiheuta. Yammu ei käy laihalla tehtaalta tullessaan. Jos rupeaa putkea muuttamaan pyörä menee laihalle, joka voidaan korjata powercommanderilla.

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

5.7.2013 15:49

Pisti silmään itelläkin tuo ruiskujuttu. YZF-R ja WR topickia seurailen enkä muista että olis kellään ruiskussa ollu häikkää. Tietenkin voit linkittää tähän jos sellaisen viestin löydät. Tuosta pyörän laihalla käymisestä sen verran, että oma WR kävi laihalla jo vakiona, samoin kaverin YZF-R jolla se päästeli itse 25tkm kevariaikanansa. Jos nämä Yamahan ruiskukoneet olis säädöissä jo tehtaalta lähtiessä niin varmasti kestäis pitempään kuin tuon 25-30tkm, missä monilla on öljynsyönti yltynyt pahaksi tai kone kilkannu. CBR:n ruiskumallien koneet kyllä kestää helposti lähemmäs 40tkm, monesti ylikkin.

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

5.7.2013 16:26

Tuskin ruiskussa mitään vikaa, mutta ilmeisesti se vaan on hiukkasen liian laihalle säädetty kun niin monta semmoista tapausta löytyy. Runko ei aiheuta öljyn menemistä, totta, mutta tuo laihuus aiheuttaa. Toki homma vielä pahenee kun putkia vaihdellaan ilman ruiskun säätämistä.

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

5.7.2013 22:00

Laihalle kaikki nelarikevarit tuppaa olla säädetty, siksi että katalysaattorista saadaan paras päästöllinen hyöty irti kun se hehkuu punaisena putkessa ja polttaa noet. Laihalla käydessä katin karstoittuminen on epätodennäköisempää.

husku ja beta ovat helppoja säätää rikkaammalle jos sattuu käymään laihalla. Mutta mites asian ratkaiset weeralla alle 20 eurolla?

Jos ruiskuun tulee vika, kuinka moni mopopoika sitä osaisi korjata, tai tietää mitä tehdä sille? Minä en ainakaan tiedä, mutta kuinka moni on kaasuttimen kanssa touhuillut aikoinaan? Varmasti kaveripiirissä yksi heppu löytyy. Kaasutin kun ei ole riippuvainen sähköistä, ruisku on.

Tällä hetkellä kaasutin on kuitenkin tässä kokoluokassa vahvin polttoaineensyöttöjärjestelmä. Ehkä tulevaisuus tuo uusia ruiskuosaajia, mutta nauttikaa kaasuttimien helppokäyttöisyydestä kun kaasarilla varustettuja pikkuprätkiä vielä tehdään!

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

7.7.2013 2:15

MiniMies kirjoitti:Tuskin ruiskussa mitään vikaa, mutta ilmeisesti se vaan on hiukkasen liian laihalle säädetty kun niin monta semmoista tapausta löytyy. Runko ei aiheuta öljyn menemistä, totta, mutta tuo laihuus aiheuttaa. Toki homma vielä pahenee kun putkia vaihdellaan ilman ruiskun säätämistä.


Joo siis en tarkoittanut, että epäluotettava on, vaan juurikin tuota laihalla käymistä. Jotain tullut taas sekoiltua :D

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

8.7.2013 0:57

Terve, kevaria kattelemassa, mutta empä tiiä oikein että mikä. Oisko kenelläkään ehdotuksia? Mieluiten 4t kevari, koska 2t kevarin huoltoon ei ole taitoa, aikaa ja rahaa. :D Tähtäimessä olisi tuommoinen Fantic Motor Caballero 125 4-tahti versio tai Yamaha WR. Onko kenelläkään kokemuksia kummastakaan pyörästä? Plussia ja miinuksia voi heitellä. :)

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

8.7.2013 5:43

Mulla on Fantic ja se on ollut tähän mennessä aika hyvä peli, vaikken olekaan ehtinyt ajaa paljoa :D Alusta on hyvä ja painaakin huomattavasti vähemmän kuin WR, varmaan ainoa miinus on varaosien saanti, tai pikemminkin niiden odottelu :)
Ilmajäähymalli, eroaa vain koneen osalta uusista

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

8.7.2013 8:48

miiggz kirjoitti:
husku ja beta ovat helppoja säätää rikkaammalle jos sattuu käymään laihalla. Mutta mites asian ratkaiset weeralla alle 20 eurolla?



Laittaa potentiometrin eli "potikan", jolla saadaan huijattua ruiskun älyä, että olisi kylmempi ilta, kuin todellisuudessa onkaan --> seos rikastuu. Ei maksa paljoa, mutta saa rikkaammalle, vaikka ei olekaan tarkka säätötoimenpide.

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

8.7.2013 10:33

Voihan kaasariinkin ostaa vitosella yhden pääsuuttimen, laittaa paikoilleen ja toivoa parasta että kävisi tarpeeksi rikkaalla? Kyse on kuitenkin pyörän säädöistä ja ne olisi parasta saada optimeihin ihan käyttöiänkin takia, tiedät sen varmasti itsekkin.

Ja tässä tullaankin asennustasoon, eli kumpi onkaan helpompi, suuttimen vaihto kaasariin vai potikan teko ja asennus täsmälleen oikean johdon väliin? Tietopankki auttaa asennuksessa tietenkin ja erilaiset foorumit, mutta loppujen lopuksi sinä itse sen työn teet.

Onko muuten potentiometristä mitään fakta/lambda tietoa, että vaikuttaako seosrikastus ryypyn lailla vain tyhjäkäyntiseoksiin?

Ja vaikka potikka asennettaisiinkin, voi pyörä yhä käydä liian laihalla. Vaatii siis jatkotoimenpiteitä. Tottakai työtä siinä kaasarin säätämisessäkin on, en minä sitä kiellä :)

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

8.7.2013 10:44

Joo, toi on sillai totta että esim mä oon ilonen että valitsin kemexin. Mä oon pennusta asti tykänny räplätä kaikkee sähköstä, esim rc-laitteita oon ropannu paljon. Silti en siitä mitään ymmärrä. Jos mul ois ruiskulline nelari niin en mä osais mitää sille tehä.. Kunhan on yksinkertanen pyörä ni ei haittaa vaikka sitä joutuu usein (melkein viikoittain pamahtaa jotain pientä) laittamaan.

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

8.7.2013 19:38

Mikä olis hyvä kevari. En oo vielä päättäny pitäskö olla kyykky vai enduro. Kyykyistä vaihtoehtoja olis rässä ja mito mut oon kuullu et ovat vähä lahoja? Siis käytettynä meinasin ostaa. Ja tt tottakai. Tai sit nelariks cbr tai yzf. Mitenhä laiskoja nuo on ku ovat nelareita.
Vai sitte joku husse?Kotka?Dt?