Kokemukset, mielipiteet, mallikohtaiset kysymykset yms piikkeihin liittyvä...

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu kevytmoottoripyöriin liittyvälle yleiskeskustelulle, kaikki tekniikkaan liittyvä omalle alueelleen!

15.4.2010 19:17

laukkanen- kirjoitti:Mites tollasen 250cc kurapyörän rekisteröinti a1 onnistuu? Konttorilla sanoivat että pitää käydä penkittää ja käydä tulostamassa uusi ote. Miten tämä oikeastaan on edes mahdollista? Lakihan sanoo että enintään 125cc kun taas konttorin heput että onnistuu onnistuu näin on tehty monta kertaa aikasemmin. Mikä este rekisteröidä vaikka 400cc piikiks??


Kevytmoottoripyörähän määritellään, kun siitä löytyy 50,1cc-125cc pytty ja tehoa on alle 11kw.

E: Eli ei oo mitenkään mahdollista rekisteröidä 250cc piikiksi

15.4.2010 20:20

Noh sitä tässä nyt mahdollisesti lähdetään yrittämään jos ei muuten ni pienempi pytty. Se on jännä ku laki sanoo toista ja käytännössä se onki sitte ihan toisinpäin :D sanohan se mp kyttäki täälä päin että mopossaki saa olla vaikka 100cc kuha se ei kule kovempaa :p

15.4.2010 20:27

laukkanen- kirjoitti:Noh sitä tässä nyt mahdollisesti lähdetään yrittämään jos ei muuten ni pienempi pytty. Se on jännä ku laki sanoo toista ja käytännössä se onki sitte ihan toisinpäin :D sanohan se mp kyttäki täälä päin että mopossaki saa olla vaikka 100cc kuha se ei kule kovempaa :p

Niin ja uskotaan yhtä ihimistä ennemmin kuin Suomen lakia? Ei nyt ihan näinkään. Ihan turhaan edes yrität 250cc piikiksi rekisteröidä, mutta voithan yrittää ei se mun rahapussista pois ole.

16.4.2010 7:31

http://fi.wikipedia.org/wiki/Kevytmoott ... %B6r%C3%A4 HUOH HYVÄT IHMISET!

16.4.2010 8:45

khor kirjoitti:
laukkanen- kirjoitti:Noh sitä tässä nyt mahdollisesti lähdetään yrittämään jos ei muuten ni pienempi pytty. Se on jännä ku laki sanoo toista ja käytännössä se onki sitt ihan toisinpäin :D sanohan se mp kyttäki täälä päin että mopossaki saa olla vaikka 100cc kuha se ei kule kovempaa :p

Niin ja uskotaan yhtä ihimistä ennemmin kuin Suomen lakia? Ei nyt ihan näinkään. Ihan turhaan edes yrität 250cc piikiksi rekisteröidä, mutta voithan yrittää ei se mun rahapussista pois ole.

sehän se ny maksaaki nii helvetisti.. Mitäs sil on väliä ketä uskotaan? Se kuka näin sanoo niin sillehän se aika varataan. Ja mikâ idea tos linkis oikeen oli? Jos yhtään lukenu keskustelua tästä aiheesta ni varmasti saisit selville että kärryillä ollaan.

16.4.2010 10:02

Mitähän tämä mp-kyttä sitten on tarkoittanut. Mopossa saa olla tasan ja alle 50cc, jos sitä meinaa mopokortilla ajaa. Sama juttu on a1- kortin kanssa. Et saa ajaa pyörää, jossa on enemmän kuin se 125cc, vaikka tehoa olisikin kolme kiloWattia

16.4.2010 12:52

laukkanen- kirjoitti:sehän se ny maksaaki nii helvetisti.. Mitäs sil on väliä ketä uskotaan? Se kuka näin sanoo niin sillehän se aika varataan. Ja mikâ idea tos linkis oikeen oli? Jos yhtään lukenu keskustelua tästä aiheesta ni varmasti saisit selville että kärryillä ollaan.

Ei helvetti oikeasti, tän tapauksen olla pakko olla joko trolli tai helvetin tyhmä? Ei pahalla, mutta joskus järjen käyttö on sallittua.

16.4.2010 15:59

Sano nyt vielä et sun "250 kurapyörä" on crossi... :roll:

17.4.2010 21:55

TgNox kirjoitti:Sano nyt vielä et sun "250 kurapyörä" on crossi... :roll:


joo nii onki mitä sitte? sattumoisin se vaan sattuu olemaan rek. Voi hyvää päivää tänne tullin ystävällisesti asiaa pohtimaan ni nettipippelit alkaa heti pätee. 10 samanlaisata vastausta!

HUOH! en jaksa kinastella -,- käykääpä ihan mielenkiinnolla tuktailemassa vaikka nettimotoa kun teillä ei muutakaan eläämää ole ja kertokaa miten esim. 200cc ktm on 7kw papereissa??

17.4.2010 22:22

laukkanen- kirjoitti:HUOH! en jaksa kinastella -,- käykääpä ihan mielenkiinnolla tuktailemassa vaikka nettimotoa kun teillä ei muutakaan eläämää ole ja kertokaa miten esim. 200cc ktm on 7kw papereissa??

Tällasta legendaa kuulin: Kun pyörää kuristetaan alle 25 kW:ksi, dynotetaan pyörä ensin täysitehoisena ja verrataan tehoja tehtaan ilmoittamiin. Jos pyörästä lähtee enemmän kuin tehdas lupaa, on kuristettaessa tehoja laskettava tuon erotuksen verran alle 25 kW:n. Totta toinen puoli?

Mutta nyt ihan oikeasti, järki käteen. Ajokorttiluokat menevät näin:

M = Mopo. Max 50cc, 45 km/h (muu kuin ottomoottori, 4 kW).
A1 = Kevari. Max 125cc, 11 kW.
a = Pikku-A. Max 25 kW, 0.16 kW/kg.
A = Moottoripyörä. Ride whatever with two wheels.

VAIKKA 200cc PYÖRÄ KURISTETTAISIIN SIIHEN KOLMEEN VITUN HEPPAAN (alle 11 kW), EI SITÄ SILLOIN PIIKKIKORTILLA AJETA! Onko tässä nyt joku hiton ongelma, meneillään olevassa keskustelussa?

17.4.2010 22:53

laukkanen- kirjoitti:
TgNox kirjoitti:Sano nyt vielä et sun "250 kurapyörä" on crossi... :roll:


joo nii onki mitä sitte? sattumoisin se vaan sattuu olemaan rek. Voi hyvää päivää tänne tullin ystävällisesti asiaa pohtimaan ni nettipippelit alkaa heti pätee. 10 samanlaisata vastausta!

HUOH! en jaksa kinastella -,- käykääpä ihan mielenkiinnolla tuktailemassa vaikka nettimotoa kun teillä ei muutakaan eläämää ole ja kertokaa miten esim. 200cc ktm on 7kw papereissa??


Oiskohan se vaikka vaihtanut pytyn rekisteröimisen jälkeen.

e: siis jos se on rekisteröity piikiksi.

17.4.2010 23:23

kersti91 kirjoitti:
laukkanen- kirjoitti:HUOH! en jaksa kinastella -,- käykääpä ihan mielenkiinnolla tuktailemassa vaikka nettimotoa kun teillä ei muutakaan eläämää ole ja kertokaa miten esim. 200cc ktm on 7kw papereissa??

Tällasta legendaa kuulin: Kun pyörää kuristetaan alle 25 kW:ksi, dynotetaan pyörä ensin täysitehoisena ja verrataan tehoja tehtaan ilmoittamiin. Jos pyörästä lähtee enemmän kuin tehdas lupaa, on kuristettaessa tehoja laskettava tuon erotuksen verran alle 25 kW:n. Totta toinen puoli?

Mutta nyt ihan oikeasti, järki käteen. Ajokorttiluokat menevät näin:

M = Mopo. Max 50cc, 45 km/h (muu kuin ottomoottori, 4 kW).
A1 = Kevari. Max 125cc, 11 kW.
a = Pikku-A. Max 25 kW, 0.16 kW/kg.
A = Moottoripyörä. Ride whatever with two wheels.

VAIKKA 200cc PYÖRÄ KURISTETTAISIIN SIIHEN KOLMEEN VITUN HEPPAAN (alle 11 kW), EI SITÄ SILLOIN PIIKKIKORTILLA AJETA! Onko tässä nyt joku hiton ongelma, meneillään olevassa keskustelussa?

Just tätä mä tarkotin -,- päivän selvistä asioista pitää jokaisen käydä pätemässä. niiku tossa jo aijemmin kirjotin niin eka kokeilen 250cc sylinterillä jos ei kelpaa niin vaihan satakaksikymmentäviisikuutiosen sylinterin sen tilalle. JÄIKÖ NYT JOLLEKKIN VIELÄ JOTAIN PÄTEMISEN AIHETTA???

18.4.2010 2:28

luuletko et saat r ykkösen rekisteröityä piikiks jos laitat siihen yzf125r koneen.? onnea yritykseen pidä hauskaa 8)

18.4.2010 11:40

laukkanen- kirjoitti:...niin eka kokeilen 250cc sylinterillä jos ei kelpaa niin vaihan satakaksikymmentäviisikuutiosen sylinterin sen tilalle. JÄIKÖ NYT JOLLEKKIN VIELÄ JOTAIN PÄTEMISEN AIHETTA???

Mihin laitteeseen? Mitä vittua? ...katsotaan, jos Kerstille aukeaisi tämä mysteeri.

1. TYYPITYS - Kysymys: onko kyseistä laitetta saatavissa kilpiin? Löytyykö maahantuojalta tuontiohjelmasta?
2. VEROT - Tämä ei pitäisi olla ongelma.
3. MUUTOSKATSASTUS - Jos laitteen saa 250cc kilpiin, voi sen kyllä ehkä katsastaa pienemmälle pytylle. Vaaditaankohan maahantuojalta tms. todistus, jolla osoitetaan, että pytyn kyljessä olevat numerot viittaavat 125cc sylinteriin... Sitten on myös tehtävä dynotus ennen, sitten kuristus, todistus kureista ja niiden tyypistä, sitten kuristus jälkeen - mentävä alle 11 kW.

Nyt alan itsekin ymmärtämään. Siis tässä kaava:

1. Kilpiin 250cc
2. Pienempi pytty
3. Dynotus
4. Kuristus
5. Dynotus
6. Muutoskatsastus
-> Kilpi kiinni ja sitten se nyt on ihan oma asia, mitä siellä koneessa on.

Jos olen ymmärtänyt oikein niin olis voinnu Laukkanen ilmaista asian pikkasen selkeämmin.

18.4.2010 11:41

gaggeliu kirjoitti:luuletko et saat r ykkösen rekisteröityä piikiks jos laitat siihen yzf125r koneen.? onnea yritykseen pidä hauskaa 8)

Moottoripyörien muutoskatsastus muuten on hieman vapaampaa kuin mopojen :D Kunhan kyseisen E-päästöluokan vaatimukset täyttyvät, nou problem. Näin käytännössä.

Mopon rekisteröimistä piikiksi tai toisinpäin en lähde spekuloimaan. Joskus johonkin topikkiin pidin siitä saarnan.