Kokemukset, mielipiteet, mallikohtaiset kysymykset yms piikkeihin liittyvä...

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu kevytmoottoripyöriin liittyvälle yleiskeskustelulle, kaikki tekniikkaan liittyvä omalle alueelleen!

Re: Pienet kysymykset

19.1.2014 22:08

Itellä oli nelarihussen vakioänkässä se pääty siinä kuoren päällä, niin hakkasin puupalikalla siihen joka puolelta ni kyllä se sitten lähti irtoilee. Jos se pääty on kuoren sisällä ni repimistä vaan nii perkeleesti

Re: Pienet kysymykset

25.1.2014 11:23

Meneekö erimerkkiset paisari ja änkkä yhteen? onks niis jotain koko eroja? esim rino änkkä ja gianellin paisari. voiko/kannattaako ees noita kahta laittaa peräkkäin piikki husseen?

Re: Pienet kysymykset

26.1.2014 15:51

Saako sitä hussen vakio smoto loksun päällä olevaa mustaa muovi osaa ostettua erikseen?:D ja mihin hintaan?

Re: Pienet kysymykset

26.1.2014 16:30

Ei taida saada ellet jostakin purkupyörästä saa. Silloinkin taitaa myydä koko lokarin.

Re: Pienet kysymykset

26.1.2014 16:44

Saa, 25e mp-racingilla... :lol:

Re: Pienet kysymykset

26.1.2014 17:38

Saa jo uuden lokarin :D

Re: Pienet kysymykset

26.1.2014 18:18

Enska lokarin saa tolla hinnalla, mutta smoto loka maksaa 50e.. vaikka siihen kuluu vähemmän muovia. :lol:

Re: Pienet kysymykset

27.1.2014 0:05

Hussen osien ihanat alkuperäis hinnat ! :lol:

Re: Pienet kysymykset

31.1.2014 13:17

Vinkkejävmiten kytkin kahvaan voi tehdä kemiksestä pallon päähän?

Re: Pienet kysymykset

31.1.2014 13:55

En usko että saa mitenkään kestämään. Mutta jos olet lyhentänyt niin laita se pallo siitä vanhasta kahvasta kiinni. Poraat vaan reiän palloon ja kahvaan, sitten vain kemiallista metallia väliin ja ruuvin kierrät reikään ja kiinni.

Re: Pienet kysymykset

1.2.2014 14:55

ite otin vanhan katkenneen mopon nipan ja kemiksellä pistin kiinni katkenneeseen kahvaan ja hyvin on pysynyt, mutta hyvää tuo bilteman epoksimassakin on

Re: Pienet kysymykset

6.2.2014 10:39

Onko kenelläkään syntynyt kevarissaan talvisäilytyksessä painaumia renkaisiin? Kun ollut koko talven tallissa jalan varassa seisomassa samassa paikassa. Talli on kuitenkin huoneenlämpöinen, mutta pohja betonia. Alkoi huolestuttamaan kun tajusin että empäs laittanut pahveja tai mattoa renkaiden alle syksyllä. Lisäksi talli on kauempana kotoa ja en tässä talven aikana ole päässyt tarkistelemaan asiaa.

Re: Pienet kysymykset

6.2.2014 11:09

Mulla on kans puolilmmin autotalli ja ainakaan viimetalvena ei mitaan painaumia syntynyt. Betonilattia, jossa piuhat, eli ei ainakaan sen puolesta.

Re: Pienet kysymykset

6.2.2014 18:10

Ei kaverilla ainakaan weera kärsinyt mitenkään, vaikka koko talven oli kylmässä pihavarastossa.

Re: Pienet kysymykset

7.2.2014 22:03

Eemelijan kirjoitti:Onko kenelläkään syntynyt kevarissaan talvisäilytyksessä painaumia renkaisiin?


Ei ole ongelma kevareissa.

Jutun juuri on perua isoisän ajoilta, ja yhä edelleen ihan todellinen ongelma esmes jenkkilintoissa tai museoautoissa, joissa on pari tonnia painoa ja isokokoiset ristikudosrenkaat alla. Näissä kudoksen muovautuminen lyhyenki säilärin aikana on huomattavaa, ja renkaat pompottelee jopa kymmenisen kilometriä piinaavasti ennenku ne lämmetessään palaavat muotoonsa. Mutta nostetaanko museoautot talveks pukeille? Hyvin harvassa tapauksessa. Aika yks ja sama jos wanha Faikku aluks vähän täristääkin, tai jos 20v vanhoissa vanteensuojuksissa ei ole pitoa enää juuri nimekskään ;)

Mistä sen sijaan VOI koitua osittain rengasperäisiäkin ongelmia on sivutuen varassa säilytettävien prätkien mahdollinen taipumus kaatua itsekseen. Ei ole mitenkään tavaton juttu: esimerkiks ite näin taannoin et yks säilytyksessä oleva Cagivan iso matkaenduro oli kaatunu tuelta, ja vieny naapurinki mukanaan, ja Shadowssakin tuollaista taipumusta on ollu. Tällainen vahinko edellyttää et jousitus on painunu kasaan, esimerkiks vanhuuttaan jousten kuoleentuessa (käy kaikissa ajoneuvoissa) tai jos oli pakattu mp-kamat talven ajaks pyörän päälle (em. Cagiva) ja jos tällaisessa tilanteessa etenkin takarengas pääsis tyhjentymään selvästi/kokonaan. Vahinkohan on keljun yllättävä, koska toi ongelma ei ehkä ilmene arkiajelujen aikana, eli monikaan omistaja ei tiedä vaarasta ennenku käy köpelösti. Rengasasiaan tää liittyy sillei, et moitteettomassakin renkaassa tihkuvuoto voi olla luokkaa 0-0,2 bar/kk (huokoisa materiaali, venttiilineula erityisesti jos se ei ole varmistettu metallikorkilla). Ongelma siitä tulee esimerkiks jos olisit havainnu vuodon ajokauden aikana suuremmaks eli jotain saattaa olla vialla, ja jos renkaat on löysempirunkoisia - eli jos tulee tuollaista "painaumaa" niin korkeus muuttuis senttitolkulla eikä sivutuen kulma enää riittäis. Tällaisia korkeita suht lerpsuja nappularenkaitakin on, vaikka useimmat taitaakin olla aika jäykkiä. Itehän tuon tietäisit onko ongelma todellinen.

Ohje tosiaan on nostaa pyörät irti maasta jottei jousitus tai renkaat kantais mitään painoa. Monesti suositellaan myös paineen laskemista ehkä puoleen ohjearvosta renkaiden venymisen välttämiseks, syyspuhdistusta eli öljypohjainen lika pois ja ehkä hoitoainetta päälle, pyörä pois lämmitinten tai sähkölaitteiden (otsoni) lähettyviltä. En ainakaan ite ole huomannu mahdollisia prosenttiluokan eroja ajettavuudessa tai kestossakaan. Shadow kyl seisoo klubitallissa keskiseisontatuella takapyörä irti ja etupyörällä vain jotain alle 20kg painoa, mut syynä tilanpuute eli pystyasennossa säästyy kymmeniä senttejä. Rengaspaineita taas yleensä nostan pari kymppää syksyllä matkan varrella säiläriin, jolloin kevään tullen renkaat on suht lähellä ohjepaineita, voi lähteä normaalien tarkastusten jälkeen suoraan ajoon. En ole patalaiska (no oon), vaan sillei hyöty/vaiva-suhde mietitty ;)