Kokemukset, mielipiteet, mallikohtaiset kysymykset yms piikkeihin liittyvä...
24.7.2009 11:03
Itse olen kanssa muutamien varaosien kannalla, jos johonkin lähtisin. Mukaan ottaisin myös öljyä, ja pensaa varalle, jos se pääsisi loppumaan...
Mutta lähinä minua alkoi kiinnostaa, millälailla kaksitahti pyörällä, tässä tapauksessa esim mun DT:llä, pitäisi ajaa että meno on mukavaa pyöränkin puolesta? Tarkotus olis jossain vaiheessa heittää vähän paremmat välit matka-ajoon ja lähteä jyväskylään, matkaa edestakaisin 600km. Vinkkejä hyvään ajotapaan?
24.7.2009 11:47
Tasanen kaasu, ei äkkikiihdytyksiä. Eikä ikinä maksimikierroksilla. Kans jos hirmu pitkälle matkalle menee ni bensaa mukaan pikkusen, mutta öljy on imo vähän niin ja näin. Detsissä ainakin riittää reilusti toista tuhatta kilsaa jos öljyt laittaa täyteen ennen matkaa. Varatulppa 2tahdeissa of coors, mutta siinäpä se onkin. Niin ja taskunpohjalle ketjulukkoja.
24.7.2009 11:59
amish116 kirjoitti:Itse olen kanssa muutamien varaosien kannalla, jos johonkin lähtisin. Mukaan ottaisin myös öljyä, ja pensaa varalle, jos se pääsisi loppumaan...
Mutta lähinä minua alkoi kiinnostaa, millälailla kaksitahti pyörällä, tässä tapauksessa esim mun DT:llä, pitäisi ajaa että meno on mukavaa pyöränkin puolesta? Tarkotus olis jossain vaiheessa heittää vähän paremmat välit matka-ajoon ja lähteä jyväskylään, matkaa edestakaisin 600km. Vinkkejä hyvään ajotapaan?
Ajelet vaan autojen imussa huudattamatta konetta ja sen voin sanoo että vakiovälit kaikista parhaat matka-ajoon. Taukoja tarpeeks usein, niin on paljon vetreempi olo ajella. Välillä jos oot pitkään ajanu tasakaasulla niin suosittelen vähän ees antamaan leipää
24.7.2009 12:46
Jees, eli vakioväleillä pääsee ehkä sen vähän alle 100km/h ettei ota piikkiä, no sehän on ihan tarpeeksi pikkuteille. Eli rauhallista ajoa ja välillä heittää vähän leipää pyörälle, ettei mene ihan tukkoon?
24.7.2009 13:29
amish116 kirjoitti:Jees, eli vakioväleillä pääsee ehkä sen vähän alle 100km/h ettei ota piikkiä, no sehän on ihan tarpeeksi pikkuteille. Eli rauhallista ajoa ja välillä heittää vähän leipää pyörälle, ettei mene ihan tukkoon?
joo just tollei. Pyörän pitäs kestää jos säädöt ovat vain kunnossa.
24.7.2009 13:52
amish116 kirjoitti:Jees, eli vakioväleillä pääsee ehkä sen vähän alle 100km/h ettei ota piikkiä, no sehän on ihan tarpeeksi pikkuteille. Eli rauhallista ajoa ja välillä heittää vähän leipää pyörälle, ettei mene ihan tukkoon?
Joo mutta sitä ei ikinä kannata tehä että pitkän tasakaasulla mennyn matkan jälkee vaikka liikennevaloista lyöt lämän tiskii
24.7.2009 14:20
Desmosedici kirjoitti:amish116 kirjoitti:Jees, eli vakioväleillä pääsee ehkä sen vähän alle 100km/h ettei ota piikkiä, no sehän on ihan tarpeeksi pikkuteille. Eli rauhallista ajoa ja välillä heittää vähän leipää pyörälle, ettei mene ihan tukkoon?
Joo mutta sitä ei ikinä kannata tehä että pitkän tasakaasulla mennyn matkan jälkee vaikka liikennevaloista lyöt lämän tiskii
miks?? kertokaa mullekki
24.7.2009 14:29
Desmosedici kirjoitti:amish116 kirjoitti:Jees, eli vakioväleillä pääsee ehkä sen vähän alle 100km/h ettei ota piikkiä, no sehän on ihan tarpeeksi pikkuteille. Eli rauhallista ajoa ja välillä heittää vähän leipää pyörälle, ettei mene ihan tukkoon?
Joo mutta sitä ei ikinä kannata tehä että pitkän tasakaasulla mennyn matkan jälkee vaikka liikennevaloista lyöt lämän tiskii
Itseasiassa kyllä. Silloinhan se pyörä on lämmennyt normilämpöihin, ja siinä kun jarruttelee risteykseen niin joka tapauksessa siitä kierrokset ehtii muuttua jonkin verran. Siitä kun lähtee kaasu pohjassa risteyksestä niin kaikki se paska mikä jäi koneeseen lähtee menemään ja kone tykkää hyvää.
24.7.2009 14:53
skobasti kirjoitti:Siinä mökkiyöpymisessä vaan on semmone ihana juttu, jos illalla myöhään alkaa väsyttämään pirusti ja kaikki mökit ovat varattu, niin on hyvä olla se telttakin mukana.
3 krt itselle käynyt niin, että mökit ja hotellihuoneet jokapaikasta varattu. :S
Mitäs sitten teit? Vai oliko siis teltta mukana varalle?
Hyviä neuvoja on tullut kiitos kaikille=)
24.7.2009 16:46
Kaveri vetäs inssinsä tänään läpi ja huomenna päivällä lähdetään sitten kohti nuorgamia, ja sen yli.
Pyörä ainakin kannattaa huoltaa hyvin ennen kuin lähtee matkaan. Kaikki muu tärkeä on melkein sanottukin jo. Laukut tietenkin kannattaa ostaa vaikka ne voi näyttää vähän hölmöiltä, itsellä bilteman sivulaukut ja sellainen tavaraverkko(yht. 45e). Nyt pitäisi lähteä pakkaamaan ja pesemään pyörää.
Ei kannata kotoa pakata mitään öljyjä tai varabensapulloja koska se tila mitä pyörän selkään saa on lopulta tosi rajallinen ja sen tilan mitä ne pullot vie on pois muusta tarpeellisemmasta. Ottaa sen varabensapullon sitten mukaan kun on pohjoisemmassa, jossa bensa-asemat on harvassa.
Ja reittivalinnoista tietenkin sen verran että kantsii suunnitella ne silleen että olisi sukulaisia/tuttuja matkan varrella jonne voi mennä ainakin syömään ja ehkä jopa nukkumaan. Mekin vaan oulussa ja utsjoella joudutaan nukkumaan jossain leirintäalueella. Hotelleihin ei kannata mennä jos ei kaikkia varojaan halua yhteen retkeen tuhlata.
24.7.2009 17:37
Gusse 93 kirjoitti:Kaveri vetäs inssinsä tänään läpi ja huomenna päivällä lähdetään sitten kohti nuorgamia, ja sen yli.
Pyörä ainakin kannattaa huoltaa hyvin ennen kuin lähtee matkaan. Kaikki muu tärkeä on melkein sanottukin jo. Laukut tietenkin kannattaa ostaa vaikka ne voi näyttää vähän hölmöiltä, itsellä bilteman sivulaukut ja sellainen tavaraverkko(yht. 45e). Nyt pitäisi lähteä pakkaamaan ja pesemään pyörää.
Ei kannata kotoa pakata mitään öljyjä tai varabensapulloja koska se tila mitä pyörän selkään saa on lopulta tosi rajallinen ja sen tilan mitä ne pullot vie on pois muusta tarpeellisemmasta. Ottaa sen varabensapullon sitten mukaan kun on pohjoisemmassa, jossa bensa-asemat on harvassa.
Ja reittivalinnoista tietenkin sen verran että kantsii suunnitella ne silleen että olisi sukulaisia/tuttuja matkan varrella jonne voi mennä ainakin syömään ja ehkä jopa nukkumaan. Mekin vaan oulussa ja utsjoella joudutaan nukkumaan jossain leirintäalueella. Hotelleihin ei kannata mennä jos ei kaikkia varojaan halua yhteen retkeen tuhlata.
kerro vähän reissustanne, miten olette suunnitelleet yöpymisen jne? Entä miten pitkään ajattelitte reissullanne olla?
Ite ollaan nyt laskeskeltu että todennäköisesti ollaan reissussa ainakin viikko..=)
Tulee vaan nuo mökkiyöpymiset niin kalliiksi että ei voi kovin pitkään reissussa olla..
e: niin ja mistä päin olette reissuun lähdössä?
24.7.2009 18:11
Itsehän tuossa pari viikkoa sitten kävin Nuorgamissa, tosin autolla ja siellä on tosiaan bensa-asemat harvassa ja myös pirun kallista suurimmassa osassa paikoista.
Te jotka sinne nuorgamiin lähdette niin se tie, mistä pääsee suorinta tietä utsjoelta sinne on aivan hirveässä kunnossa ja kapea ja myös tietöitä. Eli siellä on paljon maatyö koneita liikkeellä.
Niin ja siis ihan sukulaisilla tai erittäin hyvillä ns. perhe ystävien luona olen yöpynyt, kerran niitä majailee vähän joka puolella Suomea.
24.7.2009 18:27
Mä oon tuonne "piikillä pisimmät ajot"-ketjuun jo jotain tarinoita kertoillu. Mutta meidän reitithän menee mökkien kautta aika pitkälti. Viitasaaren ja rovaniemen välillä joudutaan tosin viettämään yksi yö jollain leirintäalueella, mitä luultavimmin puolangassa. Sitten rovaniemen jälkeen ei pääsekään mökeille tai sukulaisille, niin saariselän kohdalla ja utsjoella koisitaan taas teltassa leirintäalueilla. KOitetaan pitää päivämatkat kohtuullisina, että ehtii vähän tutustua suomen kaupunkeihin jne.
Suunnilleen kymmenen päivän reissuna tätä ollaan suunniteltu.
25.7.2009 9:03
prakka kirjoitti:Desmosedici kirjoitti:amish116 kirjoitti:Jees, eli vakioväleillä pääsee ehkä sen vähän alle 100km/h ettei ota piikkiä, no sehän on ihan tarpeeksi pikkuteille. Eli rauhallista ajoa ja välillä heittää vähän leipää pyörälle, ettei mene ihan tukkoon?
Joo mutta sitä ei ikinä kannata tehä että pitkän tasakaasulla mennyn matkan jälkee vaikka liikennevaloista lyöt lämän tiskii
Itseasiassa kyllä. Silloinhan se pyörä on lämmennyt normilämpöihin, ja siinä kun jarruttelee risteykseen niin joka tapauksessa siitä kierrokset ehtii muuttua jonkin verran. Siitä kun lähtee kaasu pohjassa risteyksestä niin kaikki se paska mikä jäi koneeseen lähtee menemään ja kone tykkää hyvää.
Enpä ihan varma ole mutta silloinhan välykset ovat kaikista tiukimmillaan jos oot ajanu jotai 8k-9k pitkän matkaa--> kone käy kuumana, siitä kun lasketaan nopeutta ja aletaan heti perään vedättämään niin voipi leikata kiinni, mutta enpä sit tiiä
25.7.2009 17:11
Desmosedici kirjoitti:Enpä ihan varma ole mutta silloinhan välykset ovat kaikista tiukimmillaan jos oot ajanu jotai 8k-9k pitkän matkaa--> kone käy kuumana, siitä kun lasketaan nopeutta ja aletaan heti perään vedättämään niin voipi leikata kiinni, mutta enpä sit tiiä
Paska moottori jos tuollaisesta leikkaa kiinni.