Kokemukset, mielipiteet, mallikohtaiset kysymykset yms piikkeihin liittyvä...

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu kevytmoottoripyöriin liittyvälle yleiskeskustelulle, kaikki tekniikkaan liittyvä omalle alueelleen!

Re: A1-kortti

4.5.2013 23:32

No vähän ristiriitaista kyllä... Parempi jos jättää kyydittelyt kokonaan...

Re: A1-kortti

5.5.2013 11:14

Itsellä oli torstaina inssi ja käsittelykoe, kaikki meni kertalaakista läpi ja hyvin. Ja tosiaan Järvenpäässä oli, ja inssisetä oli kyllä tosi mukava, kerto kaikki tehtävät läpi ja nopeudet kertas. Inssiajossakin vitsaili jotain että ei meinaa hiacella pysyä perässä :D En tiedä onko inssisetä vaihtunut tms. kun täällä ei oltu pidetty.

Re: A1-kortti

5.5.2013 20:13

Muutama kysymys inssistä olisi.

Harkkaluvalla menty ja inssi odottelisi. Miten laillinen pyörän pitää olla kun inssiin menee? Varmaan valot pitää toimia ja jarrut, kattooko ne muuta? Kun eikös takanakin jokin heijastin pitäisi olla ja onko vilkut peileissä lailliset? Kun miton kyljissä ei edessä ole vilkkuja vaan peilissä, taakse laitan varmaan ihan perus bilteman minivilkut tarpeeksi etäälle toisistaan inssin ajaksi.

Päässyt jo vähän autokoulun jutut unohtumaan, miten käntyessä pitikään oikeaoppisesti ryhmittäytyä? Jos käännyn vaikka vasemmalle, niin menenkö kaistan vasempaan reunaan, käännyn sinne vasemmalle ja käännöjksen jälkeen menen omalla kaistalla vasempaan reunaan hetkeksi, pieni vilkaisu taakse ja siirryn keskemmälle omaa kaistaa?

Pään pyörittely vissiinkin kanssa aika tärkeä muistaa, eli ei riitä ihan että silmillä kattelee.

Kaikki vinkit, knoppitieto ja tärkeä tieto kelpaa.

Re: A1-kortti

5.5.2013 20:29

Jos ne vilkku-peilit on E-hyväksytyt niin pitäis kelvata, tuskin se niin tarkkaa on. Kilven alle kannattaa laittaa reikäpellillä kiinni ihan normaali punanen pyörän heijastin (pari euroo minimanissa) niin ei ainakaan siitä tuu sanomista. Tuskin ne kieltää sulta inssin ajamisen jonkun heijastimen takia ;) Päätä liikutella näkyvästi, pieni liikuttelu ei kunnolla näy inssin autoon. Kaikille jalankulkijoille antaa tilaa ja rauhallinen kiihdytys ja jarrutus. Saattaa ajattaa sut STOP-merkinkin ohitte, siinä tarkkana. :) Ja jos et kuule korvanapista minne pitää kääntyä, niin käänny minne huvittaa, siitä ei voida inssiä hylätä.

Re: A1-kortti

5.5.2013 20:36

ei voi ei... itel inssi käski kääntyy vasemmal mut en huomannu ku oli nii pien tie nii inssi meni vasemmal ja mä suoraa ja kadotin inssin... pieni kuumotus iski ku inssi sano että eksyi musta ja käski palaamaa autokoulul :D

Re: A1-kortti

5.5.2013 21:03

Onkimato kirjoitti:Päässyt jo vähän autokoulun jutut unohtumaan, miten käntyessä pitikään oikeaoppisesti ryhmittäytyä? Jos käännyn vaikka vasemmalle, niin menenkö kaistan vasempaan reunaan, käännyn sinne vasemmalle ja käännöjksen jälkeen menen omalla kaistalla vasempaan reunaan hetkeksi, pieni vilkaisu taakse ja siirryn keskemmälle omaa kaistaa?

Juuri noin, mutta taakse ei tarvitse katsoa kun siirtyy takaisin kaistan keskelle.
AceFin kirjoitti:Tarkempaa on risteykseen lähestyminen, eli vilkku päälle --> ryhmittyminen --> tarkista kevyt liikenne --> sopiva ajolinja ja kaistan keskelle palaaminen.

Pysähdyksissä aina jalka maahan pysähtymisen merkiksi, tasa-arvoisissa risteyksissä vähän vilauttaa jarruvaloa/ainakin hiljentää vähän, kääntelee päätä PALJON, isolle tielle mentäessä jo liittymässä pitää kattoa mihin rakoon aikoo yms. Perus rauhallista ajoa, niin menee läpi. Jos joku virhe sattuu, niin se kannattaa heti takaisin tullessa myöntää jos inssi kysyy "sattuiko virheitä" tms, niin hön ymmärtää, että huomasit tehneesi väärin.

Re: A1-kortti

5.5.2013 21:03

Tarkkaan seuras sun ajoa kun ei huomannut että et kääntyny? :lol:

Re: A1-kortti

5.5.2013 21:14

Okei, kiitti vinkeistä. Sitten varmaan oikeelle käännyttäessä mennään risteyksessä tien oikeaan laitaan ja siitä jatketaan oikeassa laidassa ja känänöksen jälkeen takasin keskemmälle?

Mites suojatiet, varmaan kannattaa niiden kohdilla päätä pyöritellä ja hiljentää kevyesti?

Re: A1-kortti

5.5.2013 22:47

Juu just niin.

Re: A1-kortti

6.5.2013 7:10

Melkeinpä paras muistikeino on se, että et pysäytä päätä taajamassa ollenkaan. (Eli vilkuilet väliltä peilit-mittari-suojatiet yms yms.)

Suojatien kohdalla itte tein silleen, että painoin jarrua senverta, että jarruvalo välähti. Inssisetä tietää tällöin minun jarruttaneen, mutta nopeus ei hiljentynyt.

Re: A1-kortti

6.5.2013 8:44

Saako mopokortista alennusta jos ajaa piikkikortin harjoitusluvalla?

Re: A1-kortti

6.5.2013 8:54

Kyllä saa kaksi teoriatuntia pois, mutta vain jos mopokortti suoritettuu ns. "Uuden mallin" mukaan eli autokoulussa eikä pelkästään teoriakokeella.

Re: A1-kortti

6.5.2013 11:51

Jos harjoitusluvalla ajaa niin ei saa. Jos ajaa kokonaan autokoulun kautta niin silloin kyllä hyvitetään ne kaksi teoriaa.

Re: A1-kortti

6.5.2013 11:55

Aahh nyt on B-korttikin taskussa. Näiltä näkymin ei tarvitse enää mitään korttia ajaa, lukuunottamatta piikkikortin korottamista, jota en kortin ajamiseksi edes laskisi, koska siinä ei ole teoria- tai ajokoetta.

Re: A1-kortti

6.5.2013 13:26

Huom kaikki jyväskylässä korttia ajavat!!!! Varokaa siinä katsatuskonttorin pihassa olevaa liikenteenjakajaa... Itellä kusi just inssi siihen ja on kuulemma kyseinen jakaja muutenkin rikastuttanut ajovarmaa.