Kokemukset, mielipiteet, mallikohtaiset kysymykset yms piikkeihin liittyvä...

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu kevytmoottoripyöriin liittyvälle yleiskeskustelulle, kaikki tekniikkaan liittyvä omalle alueelleen!

Re: Pienet kysymykset

29.10.2013 14:50

Olisi tietenki kiva, että valolla näkisi jotain, mutta pientä, halpaa ja hyvää valoa ei taida ollakkaan. Taidan jättää talveksi vakio maskin ja sitten keväällä/kesällä numerokilpi+lisävalo.

Re: Pienet kysymykset

29.10.2013 15:11

Mun mielestä numerokilvet on rumia... Kyl mää pistäisin jonku nätin maskin meiluummin, vaikka V-face tms.

Re: Pienet kysymykset

29.10.2013 15:52

Mielipideasioita, mä taas tykkään niistä. Smotoissa, enskoissa ja erityisesti fightereissa

Re: Pienet kysymykset

29.10.2013 20:24

Noilla mun esittämillä valoilla pärjää paremmin kuin perusvalomaskilla ja hehkulampulla. Itse en usko noihin halogeenien tunkemisiin vakioumpioon vaan laittaisin hehkun kannalla oleva halogeenin paikalleen, sillä sen valopisteen sijainnilla on olennainen merkitys siihen, miten se tiehen heijastuu. Xenonit tottakai on ylivoimaisen tehokkaat, eli niistä se valo kyllä ajautuu tielle ihan haluamattakin.

Xenon-projektoriumpio olisi näppärä, mutta ei taida tuohon Bilteman sumariin mennä paikalleen. En ole kokeillut.

Re: Pienet kysymykset

30.10.2013 12:12

Mistä huomaa että pyörien laakerit vaihdon tarpeessa muusta kuin rahisemisesta? pistin pyörän pukille ja kokeilin takavennetta ja kitkui hieman sivusuunnassa onko jo hälyyttävää?

Re: Pienet kysymykset

30.10.2013 12:57

Yksinkertaisesti, jos rengas liikkuu johonkin suuntaan, niin laakeri vaihtoon. Itsellä meni horon laakerin takia koko takavanne uusiksi... (moposta) Todellakin oli vain pieni välys. Luulin, että ei haittaa. Karu totuus vitutti kuin pientä oravaa, kun käpy oli jäässä. :roll: Onneksi siihen sai hitsattua holkin, selvisin noin viidelläkymmenellä eurolla..

Laakeri vaihtoon sun tapauksessa. Halpa henkivakuutus.

Re: Pienet kysymykset

30.10.2013 13:59

Juuri näin. Itellä paukahti laakeri kovan iskun seurauksena paskaks niin meni vaihtoon. Voi sitten olla laakeripesässä aika kovassa! Ainakin yamahassa sai tosissaan tehä duunia että lähti. Nyt pitäis sitten uuteen tulokkaaseen takapyörän laakerit...

Re: Pienet kysymykset

30.10.2013 21:53

onko teillä sitten vinkkejä miten saa kaivettua ne laakerit tuolta vanteen keskeltä? ja onko näissä 17 tuuman puolavanteissa edessä ja takavanteessa samat laakerit?
sitten vielä en löytänyt betalle omia laakereita kun maahantuojan marmoritiskiltä niin meneekö tuo vetopakan laakeri? näyttää olevan dukeen mutta samat vanteet niin pitäisi mennä? :) http://www.motonet.fi/fi/varaosat/1300/ ... /ktm/125cc

Re: Pienet kysymykset

30.10.2013 22:33

Tuolta spareparts kohdan alta -10-12 pyörään varaosakirja tai jos sulla on -13 niin sitten se, -10-12 pyörään sivu 49 ja -13 sivu 51 ja löytyy laakerit (ovat tosin samat).

http://www.betamotor.com/en/street/bike ... -4t-125-lc

Mutta edessä on eri laakerit kuin takana, ja tuo takapyörän laakerikoko 17x47x14 on koodiltaan 6303, ja koska tulevat prätkän pyöränlaakeriksi ni parasta ottaa tuplasuojattu malli 6303-2RS.

Eli kun lähdet kauppaan niin tarvitset takapyörään kaksi kappaletta 6303-2RS laakereita, tossa esim. Motonetistä oikeat: http://www.motonet.fi/fi/tuote/9821006/ ... -koyo-skf-

Ja sitten pienenä vinkkinä, vaikka jotkut osat näyttää samoilta niin sen perusteella ei kannata olettaa, että kyseessä on sama osa Betan vanteet esimerkiksi eivät kyllä ole samat kuin Dukessa.

Re: Pienet kysymykset

30.10.2013 22:36

...oot ostamassa pyöränlaakeria ja aiot tunkea sinne vetopakan laakeria? Eikös se ole siellä eturattaan luona oleva laakeri? Jos vanteet on ihan varmasti samat, niin menee Duken laakerit. Mut etkö osaa lukea? "Etupyörän laakeri" on tarkoitettu etupyörään ja "takapyörän laakeri" takapyörään?!?

Tässä salaisia vinkkejä, jolla voit varmistaa sopivuuden, jos vanha laakeri on saatavilla:

1. Mittaa se
2. Lue laakerin kyljestä laakerin tyyppi

Re: Pienet kysymykset

30.10.2013 22:41

Puhut kersti asiaa, pitää olla oma aloitteinen ja vähän miettiä + selvittää asioita, itelläkin meni pari minuuttia katsoa betan sivuilta räjäytyskuvista laakerin tiedot.

Ja mitä Duken vetopakan laakeriin tulee, niin kyllä siellä on takapyörässä 3 laakeria ja 2 niistä on normaalit pyöränlaakerit ja sitten on vielä kolmas vetopakalle (osa johon on kiinnitetty takaratas, semmoinen metallimötikkä jossa on 6kpl vaimennuskumeja) joka dukessa on erillinen kumivaimennettu palikka kuten isommissa supermotoissa.

E: Tässä kuvassa osanumero 17 on se vetopakka: http://fichefinder.ktm.com/Images/maps%5C119011010.gif

Re: Pienet kysymykset

31.10.2013 8:30

Joo, mutta älkää nyt heti hirteen vetäkö. :D

Älä mittaa laakeria itse. Siitä et saa, kuin sutta. Laakerin saat nätisti pois pitkällä rautatangolla (lue: vaikka meisselillä?) NÄTISTI naputtelemalla sen irti. Yleensä, jos siellä jo väljyyttä on, niin se putoaa ihan nätisti pois.

Itse teen aina niin, että menen liikkeeseen laakerin kanssa, pojat mittaa siellä ja antaa oikean kappaleen käteen, perivät ja kiittelevät.

Re: Pienet kysymykset

31.10.2013 21:14

Onneksi en lähtenyt ajamaan noilla laakereilla yhtään! aika karseen näköset oli, takaa toinen ihan muussina ja muovisuoja toiseltapuolelta ihan solmussa ja rahisi paljon.
edestä kun otin stefat niin toisesta laakerista tippui heti kättelyssä muovisuojus ja kokeilin sormella rahiseeko niin ei edes liikkunut :D

Re: Pienet kysymykset

31.10.2013 21:17

saako esim. valkokilpisen honda cr 125 '91 rungon vaihtaa uudempaan runkoon (palkkirunkoiseen), laillisesti? sori jos tästä on jossain.. mutta en löytänyt pikaisella googletuksella mitään.

Re: Pienet kysymykset

31.10.2013 21:35

Ei saa vaihtaa. Kyseessä on kaksi eri runkoa eri sarjanumeroilla.

Vaikkakin jos on taitava kätösistään, niin voi varmasti tuollaisen vaihdoksen tehdä, jos vaihtaa sarjanumerojen paikat etc. (Vatsani sanoo näin) :roll: