Kokemukset, mielipiteet, mallikohtaiset kysymykset yms piikkeihin liittyvä...
27.8.2016 12:56
Mitä eroa on husqvarna sm ja wr malleilla koneellisesti? Eli kummasta lähtee enemmän tenhoa tt:nä ja mites huoltovälit?Muitakin ~3000€ hintaluokkaa olevia 2t kevareita saa ehdotella toki jos jollakin on muista kevareista positiivisia kokemuksia. Kiitos etukäteen
30.8.2016 21:12
osta ktm keulii ja sutii joka vaihteela
31.8.2016 16:26
kattomies kirjoitti:osta ktm keulii ja sutii joka vaihteela
kotaria oon kattony nyt kun budjetti nousi sen verran että saa ostettua sködömin.
Kuinka usein alakerta tarvii rempata ja mäntä vaihtaa katu/satunnaisessa mettäkäytössä? Entäs vaihteistoöljyt?
1.9.2016 7:05
Öljyy käytöstä riippuen 10-15h
Alakerta käytöstä ja huollosta riippuen ~180-240h
Mäntä käytöstä riippuen ~60-80h.
Hyvä muistisääntö alakertaremppaan on että tekee joka kolmannen männän kohdalla
Ilmanputsaria vaihtoon kun näyttää likaiselle tai on kuiva
2.9.2016 14:24
Tuli perehdyttyä asiaan, ja kisapikeissä on aivan liian tiheät huoltovälit (ei löydy kunnon tilaa missä vaihtaa mäntä/avata kone) joten on käännyttävä katulaiskojen puoleen.
Mitä muita "katulaiskoja" ja luotettavia 2t piikkejä on kuin sm husse ja gas gas halley/sm? (Apikkaa en halua, koska kiksi väärällä puolella eivätkä oikein iske omaan silmään)
Ja onko huhut hussen paskuudesta totta? Onko kokoajan rikki? Ja kuinka paljon husse sm:stä jossa "perus" virit eli joku tehari, vforce 3 ja isompi kaasari, lähtee tehoa takaselta?
11.9.2016 15:02
2-tahti kevari olisi tarkoitus hankkia, budjetti on pieni eikä korjaus taitoja paljoa löydy.
Elikkäs budjetti vähän päälle 2000 euroa ja tarkoituksena olis saada ainakin vakiota tehokkaampi 2-tahti smoto kemmu. Ja kysymyksiä olis seuraavanlaisia:
Onko kevarin vuosimallilla/mittarilukemalla suurta merkitystä jos hyvin huollettu? 2000€ on nimittäin myynnissä paljon hyvin huollettuja, hienoja 2006 vm. husseja ja 'raiskattuja' 2011 vm. husseja. Kumpaa suosittelette?
Kuulin että vähän alle 10tkm välein kannattaa mäntä vaihtaa, joka maksaa noin 100 euroa, mitä muuta kemmussa pitää huoltaa, ja onko kallista?
Onko mitään järkeä ostaa 2-tahti kemmua jos en itse osaa huoltaa sitä? Mopon huollosta löytyy pieni määrä kokemusta ja kavereilta enemmän, mutta kemmun huollosta ei yhtään.
11.9.2016 21:48
Ei tuo 2 kiloeuroa mikään mahdoton budjetti ole. Ilmeisesti sulla on haussa enduromallinen pyörä? Tohon 2000€ budjettiin suosittelen sitten ostamaan silleen vähän halvemman pyörän, että tulee varattua se 200-300€ huoltoon heti alkumetreillä. Käytetyt pyörät tuppaavat usein paljastumaan ei-niin-huolletuiksi. Usein uuteen käytettyyn pyörään vaihdettavia on tupet, jarru- ja kytkinkahvat, öljyt, ketjut/rattaat, akku jne...
Jos smotoa halajat niin suosittelen tuossa hintaluokassa katsomaan myös Yamaha DT:tä. Oikeasti "hyvät" alle 2000€ husset on aika kiven alla, tosin näin syssymmällä sellainen voi alihintaankin löytyä. Ehdottomasti vuosimalli ja mittarilukema eivät kerro kaikkea, itse ostaisin vanhemman ja paremmin huolletun uuden ja raiskatun sijaan. Nimenomaan 2006 hussessa oli viimeinen hyvä vuosimalli, ennen TPS:ää ja muita sähköhelvettiuudistuksia.
Männänvaihdolle pyörästä riippuen se 8-10tkm on mukava väli. Ketjut ja rattaat menee noin 5-10tkm välein, jarrupalat kerran kesässä, öljyt 2000km välein, akku parin vuoden välein ja putsari välillä. Isommalle (500-800€) alakertaremontille se 25-30tkm alkaa olla rajana, yli 25k ajettua remppaamatonta en ostaisi, rempatun kyllä.
Ei haittaa vaikket osaisi huoltaa kun ostat. Nämä kyllä oikeasti toimii ihan samalla tavalla kuin mopot, isompana vaan. Huolloissa käyttäminen on hullua, mutta tekemällä ja apua kysymällä opit kyllä helposti itse.
Mut vinkkinä, nyt syksyllä pyörät on halpoja eli kaupoille vaan. Älä kuitenkaan pärinöissäsi osta ekaa mitä meet kattoo, vaan pidä vaik se sääntö että väh. kerran käyt vilkasee ennenku pois meet hakemaan. Huoltohistoriasta kanssa vaadi kuitit nähtäväksi, ilman niitä jätä ostamatta.
23.10.2016 22:30
Noniin eli 2 tahtista enduroa miettimässä ja tulisi ihan yleispyöräksi, katuräppäilystä metsäpolkujen koluamiseen. Myös lyhyehköjä reissuja olisi tarkoitus heittää satunnaisesti.
Täysitehoiseksi ehdottomasti tulisi siis.
Budjetti noin parin tonnin luokkaa.
Ja sais olla perus kestävä ja edullinen ylläpitää.
Eli varaosat suht edullisia yms.
Mieluiten katselisin jotain 2000 luvun malleja mutta ei liian uusia missä on tuotu liikaa sähköistä härpäkettä joukkoon mistä on vaan harmia.
Eli mitäs merkkiä ja mallia kannattaisi katsella vaikka tuossa hintaluokassa kysymys enemmänkin yksilöistä.
Toinen kysymys että onko kenelläkään kokemusta piikin katsastamisesta täysitehoiseksi eli onnistuuko ja paljonko vakuutukset nousisi sen jälkeen?
10.11.2016 18:00
Olen ostamassa kisapiikkiä katu käytöön kannaatko kun ajan semmoista 20km matka ajoa. Ja mitä merkkiä suositelette? Ja pitäis olla luotettava.
11.11.2016 12:00
Oman kokemuksen mukaan useita pyöriä ajaneena sanoisin, että säännölliseen matka-ajoon kisapiikki ei ole mikään mukava vaihtoehto. Tulee paljon huoltokuluja ja perse puutuu penkillä melko pahasti. Mukavia vehkeitä silti ja kaikki merkit luotettavia (KTM, Husa, Husse, TM, Fantic jne.). Itse tykkään Kotari-koneellisista eniten, mukavan alanvääntöisiä esim. temmiin verrattuna.
Henk. koht. ostaisin tohon käyttöön kumminkin jonkin katu-2tahti pyörän, kuten Yamaha DT, Derbi GPR (sama ku detsi) tai sitte nelarin.
11.11.2016 12:28
Kiitos vastauksesta pitää varmaa kattoo sitten Yamaha dt:tä.
tientuk3 kirjoitti:Oman kokemuksen mukaan useita pyöriä ajaneena sanoisin, että säännölliseen matka-ajoon kisapiikki ei ole mikään mukava vaihtoehto. Tulee paljon huoltokuluja ja perse puutuu penkillä melko pahasti. Mukavia vehkeitä silti ja kaikki merkit luotettavia (KTM, Husa, Husse, TM, Fantic jne.). Itse tykkään Kotari-koneellisista eniten, mukavan alanvääntöisiä esim. temmiin verrattuna.
Henk. koht. ostaisin tohon käyttöön kumminkin jonkin katu-2tahti pyörän, kuten Yamaha DT, Derbi GPR (sama ku detsi) tai sitte nelarin.
11.11.2016 18:36
Yhden kesän kesätöihin (+20km per suunta) husabergillä ajaneena voin kertoa, että kyllä se kisapiikilläkin onnistuu
. Ajaa väännön turvin alta piikin ja välillä vedättää ettei tukkoonnu. Bensaahan se vehje kyllä hörppi
mutta oli kyllä upea vehe ajella ja varmatoiminen ku mikä
, huoltovälit on tiheät muttei sillä ajaessa haitannut.
Varteenotettava vaihtoehto olisi myös rotax koneelliset vermeet (aprilia rs/sx/rx/mx sekä hm +2010). Piikki säxä oli ennen husaa (säxälläkin tuli toinen kesä ajeltua töihin) ja kyllä voin sitäkin varauksetta suositella. Tehoa löytyy pienellä laitolla ihan mukavasti ja ovat hyviä ajaa+ luotettavia
. Tietysti "kisapiikitkin" ovat todella luotettavia oikein huollettuna ja tarpeeksi usein sitä tehtynä.
11.11.2016 23:27
Oliko Sulla paljon tunteja mittarissa Ku ajoit? Ja paljonko kesässä tuli tunteja?
12.11.2016 13:44
En muista pelkkiä kesän tunteja mutta husa oli yhden kauden ajan ( tammikuu- syyskuu alkupuolisko) ajossa. Karkeasti ~300h oli ostaessa ja about ~400h myydessä. Nyt en tarkkoja muista
. Huollettua tuli niin koneen ylä- kuin alakertaakin sekä pyörän alustaa + tietty perushuollot (öljyt, ilmanputsari jne jne)
23.11.2016 21:24
En tiiä onko tämä oikea paikka tälle mutta laitan kuitenkin kun en parempaakaan löytänyt. Elikkä kemmua pitäs kohta alkaa kattelee mutta en tiiä kumpi 2t vai 4t. Kaupungissa asun ja ei koko ajankaan jaksaisi huoltaa vaikka osaankin. Mutta sitten tuli semmonen idea että jos tekisi kemmu kilpiin vaikka 250cc 4t jolloin ei tarvitsisi koko ajan huoltaa ja ei söisi niin paljoa mutta tehoja olisi riittävästi. Olisiko tässä mitään järkeä teidän mielestänne?