Kokemukset, mielipiteet, mallikohtaiset kysymykset yms piikkeihin liittyvä...
11.1.2013 16:51
xtrem3 kirjoitti:Kaikille tiedoksi, jotka ajattelivat autokortin ajaa opetusluvalla (n.400-600), viikon päästä sen hinta nousee n. 750e, eli reilusti yli tonnin tulee maksamaan. Kiitos kukkahattutädit. Kyllä maksan mieluusti 750e lisää, jotta minusta tulee PALJON turvallisempi kuski
Itsehän aloitin juuri autokoulussa tuon takia. Oisin opetusluvalla aikonut, muttei sitten tässä enään kerkeäkään. Kun on piikkikortti alla niin säästän 300€ B-kortista. Yhteensähän se sitten tekee n.1300€ viranomaiskuluineen (eka osio).
Että kyllä siitä piikkikortista on hyötyä muihinkin kortteihin, jos joku sitä on miettinyt.
11.1.2013 17:02
MiniMies kirjoitti:Mopokorttiin oli kyllä ihan hyödyllinen edes jotain opetusta saada kun miettii miten helkkarin helposti sen ennen sai, ja katteli jotain skootterityttöjä jotka ovat oikeesti vaan ihan vitun pihalla niistä liikennesäännöistä.
Joo olihan sinne hyödyllistä saada jotain opetusta, ite ainakin opin siellä vähän liikenne sääntöjä enkä pyörän käsittelyä ollenkaa, koska osasin jo, mutta vaikka ne teki uudistuksen niin edelleen suurin osa skootteritytöistä on aivan vitun pihalla tästä ajamisesta... Luulisin ainakin osa syynä olevan, että tytöt haluavat vain päästä sillä mopolla paikasta toiseen eikä muuta, pojat tykkäävät usein ajella huvikseen ja ovat myös paljon parempia siinä, jonka seurauksena tulee se, että haetaan niitä omia rajoja, että mihin pystyy siellä liikenteessä missä sitä ei juuri tulisi tehdä.. Uudistus oli hyvä, mutta aivan liian kallis
11.1.2013 17:15
Ihan rehellisesti voin sanoa että 1300 mopo-oppilaasta jotka viime kesänä tapasin, ehkä 2 tai 3:lla mopon käsittely oli sellaisella tasolla että sitä ei tarvinnut harjoitella.
Tuntuu että kaikki täällä ovat oppineet autokoulusta vain liikennesääntöjä, mutta uskaltaisin väittää että kyllä siellä autokoulussa myös opitaan hallitsemaan se ajettava laite, tai ainakin ne perusteet.
11.1.2013 18:33
Haatsi kirjoitti:Ihan rehellisesti voin sanoa että 1300 mopo-oppilaasta jotka viime kesänä tapasin, ehkä 2 tai 3:lla mopon käsittely oli sellaisella tasolla että sitä ei tarvinnut harjoitella.
Tuntuu että kaikki täällä ovat oppineet autokoulusta vain liikennesääntöjä, mutta uskaltaisin väittää että kyllä siellä autokoulussa myös opitaan hallitsemaan se ajettava laite, tai ainakin ne perusteet.
no ite en oppinu mitään uutta mopon hallinnasta että pelkästään liikennesääntöjä tuli opittua ku on tullu 9-vuotiaasta asti mopolla ajeltua
pitääkös kevari käydä katsastamassa että saa sen harjoitusluvan?
11.1.2013 18:59
^Ei pidä.
Omal kohal pakko sanoo että mopokoulusta oli hyötyä (en ollu tosin koskaan ennen ajanu mitään), kevarikorttia käydessä en taas oppinu juurikaan mitään uutta. Tehoa oli tietysti enemmän mutta se tuntu vaan helpottavan ajamista.
12.1.2013 2:23
Haatsi kirjoitti:Ihan rehellisesti voin sanoa että 1300 mopo-oppilaasta jotka viime kesänä tapasin, ehkä 2 tai 3:lla mopon käsittely oli sellaisella tasolla että sitä ei tarvinnut harjoitella.
Tuntuu että kaikki täällä ovat oppineet autokoulusta vain liikennesääntöjä, mutta uskaltaisin väittää että kyllä siellä autokoulussa myös opitaan hallitsemaan se ajettava laite, tai ainakin ne perusteet.
No ite en kyllä pahemmin oppinu, olin ajanu ennenki ja ennenkö sain kortin nii ajelin 150km liikentees, eikä siitä kevari koulustakaan ollut niin hirveesti hyötyä, koska ei se autokoulunkaa kevari ollu ku 8kw... ja se oli Yamaha XT nii se on melkee sama ku Dt50
12.1.2013 11:38
Ei sillä teholla ole niinkään väliä taajamassa ...
12.1.2013 11:55
Nyt täytyy sitten tehdä ero oikeasti sen mopon/kevytmoottoripyörän hallinnan ja ajamisen kanssa. Kyllähän kuka vaan pystyy nykyaikaista skootteria ajamaan, ei vaadi paljoa. Se on sitten täysin eri asia onko se ajaminen hallittua. Mikäli ensimmäisessä jarrutuksessa meinaa olla naamallaan ja silti sanoo ettei siittä autokoulusta mitään hyötyä ollut, hyvinhän mä sitä ajoin, niin jotain meni väärin.
Kyllähän siinä nyt moposta kevariin siirtymisessä tulee muitakin eroja kuin vain tehon kasvu. Painoa tulee enemmän, tehokkaammat jarrut yms. Uusi laite joka oikeasti pitää osata hallita, ei vain ajaa.
Siihenhän tuo uusi B-kortti uudistuskin tavallaan tähtää. Uusilla kuljettajilla on erittäin suuri riski joutua onnettomuuteen 1kk kortin saamisesta. Tuossa kohtaa näkyykin erittäin suuri piikki onnettomuustilastoissa. Uusi harjoittelu vaihe tähtää juuri tähän ajankohtaan, 1kk kortin saamisen jälkeen. Oppilaat takaisin muistelemaan että mites sitä autoa nyt ajettiinkaan ja saamaan rehellistä palautetta omista ajotaidoista ja siittä missä on vielä parantamisen varaa. Hyvin usea kun valitettavasti luulee sen kuukauden ajamisen jälkeen olevansa täydellinen kuljettaja, joka ei tee virheitä ja joka hallitsee ajokkinsa. Hallinta on varmasti ihan perustilanteissa hyvä, mutta sitten kun tulee se oikea tilanne päälle että auto karkaa lapasesta, niin sitten se karkaa ja lujaa. Vaikka kuinka monta talvea ajaisi liukkailla niin hyvin harvalle silti tulee samanlaista lapasesta karkaamista mitä liukkaalla radalla voidaan harjoitella.
Täällä mototissa kun useampi harrastaa jollain tavalla kaksipyöräisiä on myös teidän ajotaitonne varmasti normaalia parempi, mutta se tekee myös sen että havaintonne mopo-/kevari-/autokortin hyödyllisyydestä ja tarpeellisuudesta on hieman vääristynyt. Edustatte kuitenkin hyvin pientä osaa tiellä liikkujista.
12.1.2013 12:21
Haatsi, oletko sinä sitten ajoopettejana tuolla Easydriverilla? Jos olet niin taisit ajella mun kanssa? Ainakin muistelisin että korjailitte jotain kotaria kun tulin ajotunneille?
Kyllä se nykyinen mopokorttin on aika naurettava.
Harvalle ne 3 tuntia riittää siihen että osaa käsitellä sitä pyörää. Kuten täällä pikkukunnassa on muutama sellainen sankari kenellä ei pitäisi sitä korttia olla. Minun oma mielipide on se että mopokortissa melkein pitäisi olla se inssi.
Minä ketä olen ajanut 2-pyöräisella monta vuotta niin ei käsittelyssä ole ongelmaa. Ainut asia mistä ne tykkäsi valittaa minulle on se katse. Käsittelykokeessa ne opettajat eivät pahemmin edes katsonut miten ne tehtävät meni.
12.1.2013 13:18
Kyllä kyllä, siellähän minä. Hyvin mahdollista että ollaan ajeltu.
Se on myös hyvin valitettavaa että jos ajamisessa oikeasti on ongelmia niin harva ottaa vapaaehtoisesti lisäajotunteja vaikka niitä suositeltaisiinkin. Mennään mielummin kokeeseen koittamaan ja sitten nöyränä ja katkerana takaisin ajotunneille. Suurempi laskuhan siittä tulee kun siellä käy kerran onneaan kokeilemassa.
Eipä niiden kokeiden seuraaminen niin kauhean tärkeätä ole. Kaikkia jännittää, oppilailta unohtuu asioita ja meno on muutenkin hieman hataraa. Jos ajossa oikeasti on jotain ongelmia niin kyllä ne on sitten ajotunneilla jo huomattu. Ja välillähän kokeessa käy niin että joku tehtävä ei nyt vaan tällä kertaa onnistunut vaikka se ajotunnilla olisikin mennyt täydellisesti.
13.1.2013 18:07
Pitääköhän paikkansa, että teoriakokeeseen saa mennä uudistuksen jälkeen kuukautta ennen 16v synttäreitä?
13.1.2013 19:06
Ei pidä tuo väite paikkaansa! Että pääset mihinkään kokeeseen sinun täytyy olla täyttänyt 16
13.1.2013 21:16
Miten nyt on tuon laita että pitääkö inssi käydä harjoitusluvan aikana vai ei? Pari kaveriani on käynyt inssin about 3-4 viikkoa harjoitusluvan loppumisesta eivätkä ole sanoneet mitään, jotkut sitten sanovat että se pitää käydä harjoitusluvan aikana!?!?!?!!?!?!?
13.1.2013 21:34
609_uu:
Kyllä tuo väite pitää paikkaansa. Uudistuksen jälkeen kaikissa korttiluokissa joissa on ajokoe eli siis kaikki paitsi T, saa teoriakokeeseen osallistua kuukautta ennen vaadittavan iän saavuttamista.
13.1.2013 21:51
Haatsi kirjoitti:609_uu:
Kyllä tuo väite pitää paikkaansa. Uudistuksen jälkeen kaikissa korttiluokissa joissa on ajokoe eli siis kaikki paitsi T, saa teoriakokeeseen osallistua kuukautta ennen vaadittavan iän saavuttamista.
Eli nyt kun keväällä ajan kevarikortin opetusluvilla niin täytän 16v 30.5
Elikkäs saisinko sitten mennä teoriakokeeseen 50.4?
E: Siis 30.4
Viimeksi muokannut Zuppox päivämäärä 13.1.2013 22:01, muokattu yhteensä 2 kertaa