Kokemukset, mielipiteet, mallikohtaiset kysymykset yms piikkeihin liittyvä...

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu kevytmoottoripyöriin liittyvälle yleiskeskustelulle, kaikki tekniikkaan liittyvä omalle alueelleen!

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

26.11.2012 22:45

Mikä mulla tuo Yzäri ollu, niin ei kyllä pahaa sanomista. Pirun vakaa ajettava, etenkin 2-päällä, vääntävä moottori todellakin läpi kierrosalueen, taajamassa jaksaa vetää hyvinkin pienillä kierroksilla.. Osta ihmeessä pois, kyselehän seuraavia asioita:

Huoltokirja, mitkä huollot tehty, mitkä tekemättä?
Venttiilin säätö sulla tulis eteen ko. tapauksessa 12k huollon kohdalla. Maksaa noin satasen.
Missä kunnossa renkaat
Öljyt mitä, millon vaihdettu?
Katteissa naarmuja, missä, isoja?
Alkup. osat mukaan (kilventeline näkyy vaihdettu)
Tsekkaa runko, että on päällisin puolin ehyt.
Jarrupalat?
-nesteet
Minkälaista ajoa (taajama/motari)? Pelkkä taajamassa ajelu tuppaa vähän vetää moottoria tukkoon, jos ei anna hönkää välillä.. :|
Ketjut ja rattaat missäkunnossa, miten voideltu?
Kaaduttu, käyty kyljellään?

Noi ainakin tuli tässä pikaisen pohdinnan alta mieleen. Voi olla joitain turhia, mutta sama kysyä, ei ainakaan jää epäselväksi. Hinnan puitteissa toi on kyllä melko halpa, itse maksoin samalaisesta sinisestä 500€ enemmän. :paha:

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

27.11.2012 0:50

konzu kirjoitti:tossa linnkki http://www.nettimoto.com/yamaha/yzf-r/1353458

Kylläpä on komee pyörä! Tytön käytöstä niin luulis ettei oo paljo likaa nähny :lol: Ei oo kyllä paha hinta yhtään jos vaan on kunnossa. Mitä nyt kavereiden omia laitteita vähän testannu niin tuo YZF-R on kyllä mun mielestä komein 4T kyykky, ajoasento on urheilullinen ja ajaminen on mukavaa. Öljyn määrä kannattaa koneen öljytikusta kattoa, nämä kun joskus tykkää syödä öljyä.. YZF-R125 topic kannattaa lueskella läpi niin oppii vähän lisää tästä pyörästä.

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

2.12.2012 23:07

Nyt kun sain ukon taivuteltua hankkimaan opetusluvan kevarikorttiin niin olen katsellut
noita Skyteam Mankia/Skymax:ia tai sitten jotain kyykkyä.
Budjekti on n 1500e. Mielessä on käynyt jos hommaisi jonkun Räsän, Näsärin tai CeBaRin mutta en osaa päättää hommaako Kyykyn vai tollasen Skymaxin/Mankin.
Kilometrejä mulla tulee varmaan jonkin verran vuodessa koska olen muuttamassa Aurasta Turkuun joten kesällä tulee ajettua tuota väliä päivittäin joten kevarin pitäisi olla luotettava. (Aura-Turku väli on noin 30km)

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

2.12.2012 23:19

30km on aika epämukavan pitkä matka piikkimankille (ja oletan, että myös daxeille). Eli suosittelen kyykkyä. Se on sitten että haluatko nelarin vai kakstahdin? Tiedät varmaan suurimmat erot (tietopankki ;) ), niin päätä eka kumpi niistä. Nelarikyykyistä cebari on aika pomminvarma. Jos löytyy muutama huntti lisää niin sillä sais jo Yamaha YZF-R:n. YZF-R suunnilleen yhtä tehokas, omaan silmään hienompi mutta kone vähän heikkolaatuisempi. NSR on noista kakstahdeista ilmeisesti vähän luotettavampi, tai näin olen käsittänyt (RS muovirattaat vaihteistossa vaihdettava 30tkm?). RS taas vähän tehokkaampi ja ilmeisesti isomman pyörän tuntunen? Rempattu yksilö kestää kyllä varmasti hyvin päivittäistä ajoa, oli merkki sitten Aprilia tai Honda. Kauheasti ajettua (yli 50-60tkm?) ei välttämättä kannata hankkia ihan jälleenmyyntiarvon ylläpitämiseksi ja oman mielenrauhan säilyttämiseksi.

E: olen siis omistanut noista mainitsemistasi pyöristä NSR:n, YZF-R:n ja piikkimankin ja kaikki ovat kyllä toimineet kiitettävästi.
Viimeksi muokannut AapoV päivämäärä 2.12.2012 23:25, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

2.12.2012 23:25

MunaperäRäsä on kyllä mukava laite, kaverin omalla tullu aika paljon ajeltua viimekesänä. Ison pyörän tuntuinen kuten Yzäkin vrt. NSR tai CBR. Näsärillä en oo koskaan ajanu ja Cebarillakin vaan muutaman kerran niin en osaa sanoa niistä, luokassaan kuitenkin luotettavimpia laitteita. YZF-R on ruiskulla, mukava kone luonteeltaan eikä tee ahdasta munkaan (184cm) ajaa sillä. Ulkonäkö on kans todella iso plussa ;) CBR on taas kuten sanottiin, todella varma laite. Ihan +40tkm huidellaan pois tiehensä noilla ilman isompia ongelmia, ulkonäkö vaan ei oo omaan silmään..

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

2.12.2012 23:28

Räsän muovirattaat pitäs vaihtaa 16tkm välein, mutta kestävät kuulemma sen 30tkm:kin yleensä. Mutta miten ne muovirattaat tekevät koneesta huonomman? Sitä tulee aina ihmeteltyä, kun täällä leimataan rotaxit sen takia huonommiksi? Omasta mielestä rotaxin(räsän koneen valmistaja siis) ainoa heikkous on rave.

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

2.12.2012 23:32

Eli jos TT:n haluaa niin paras ostaa valmiiksi täystehosena. Kalliita ne ravet ja aika hankalia laittaa, kuulemma. Muovirattaat kuulemma kestää pitkään jos käyttää hyviä öljyjä. Vakio RS vie kyllä CBR:n helposti viivoissa (katso linkki allekirjoituksessa..). Tuolla 1500 euron budjetilla saa rempatun munaperän mikä ei oo kyllä yhtään huono vaihtoehto.

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

2.12.2012 23:35

Kaverilla meni räsästä 150 vauhista muoviratas paskaks, kone täris ihan saatanasti ja varmaan vähä kuumotti :D

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

2.12.2012 23:38

Eli 2-tahtikyykkyä etsimään kun ne ovat nyt edullisia. Onko esim Näsärin tai Räsän kulutuksessa suurta eroa? TT:nä pidän kevarin mutta kun se pitää katsastaa opetuslupaa varten niin syynääkö ne sen tarkasti onko se TT vai A1 tehoissa?

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

2.12.2012 23:40

Katsastuksen syynäys on varmaan aika tapauskohtaista, mutta parit johdot irrottelemalla saa varmasti tehot kuriin katsastuksen ajaksi (ainakin näsäri on ihan lussu kun ottaa pa-säätimen ohjausyksikköboksin irti ;) ) RS kulutuksesta en osaa sanoa mitään. NSR pienimmillään kuulemma 4l/100km, mutta mulla oli kyllä yleensä joku 7-8l/100km

Kolmetoista kirjoitti:MunaperäRäsä on kyllä mukava laite, kaverin omalla tullu aika paljon ajeltua viimekesänä. Ison pyörän tuntuinen kuten Yzäkin vrt. NSR tai CBR.

Tuohon vaan sen verran, että NSR on kyllä yhtä ison tuntunen kun YZF-R.

Rajis- kirjoitti:Räsän muovirattaat pitäs vaihtaa 16tkm välein, mutta kestävät
kuulemma sen 30tkm:kin yleensä. Mutta miten ne muovirattaat tekevät koneesta huonomman? Sitä tulee aina ihmeteltyä, kun täällä leimataan rotaxit sen takia huonommiksi? Omasta mielestä rotaxin(räsän koneen valmistaja siis) ainoa heikkous on rave.

Omassa tekstissäni tarkoitin lähinnä tiheämpää huoltoväliä, luotettava oli väärä sana siihen :s
Viimeksi muokannut AapoV päivämäärä 2.12.2012 23:45, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

2.12.2012 23:44

Zuppox: A1-kortti topiccia kannattaa selailla. Peilit, valot jne kun on kunnossa niin on jo aika hyvä. Miiggael:in 154cc RS meni kyllä läpi kun kävi sitä näyttämässä katsastus-sedälle. Vakioänkkä vaan kiinni, ei ne muuta siitä varmaankaan kattele. Siis jos on esim. jöllimötö eikä tyhjätty vakioputki. :D

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

2.12.2012 23:48

Jep, tiheemmät välit on. Näsärin alakerta kesää muistaakseni sinne 40-50tkm asti(joku näsäreistä enemmin tietävä voipi kertoa miten asia oli), mutta räsässä 25-30tkm. Mäntä näsärissä 15tkm paikkeilla ja räsässä 10-15tkm. Molemmissa tietty laatikko öljyt parin tonnin välein. Kulutus siinä n. 6-8l/100km riippuen todella paljon kaasukädestä(voi päästä pienemmälläkin, sekä kovasti runtua antamlla reilusti yli 10litraan).

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

2.12.2012 23:51

Jep, meikäläisen NSR oli myydessä 52tkm ajettu ja vaihteisto (remppaamaton) vielä ihan tikissä ;)

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

8.12.2012 16:43

Mitä mieltä ootte Fanticin piikeistä? onko luotettavia ja saako varaosia? Ainakii näyttävän näkösiä, Kannattaako ees harkita hommaamista? :)

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

8.12.2012 16:51

Tosi kevyitähän ne on, muistaakseni jopa 40kg kevyempi kuin Yamaha WR :lol: Sama kone joka on mm. WR, MRT, HM jne. Siis jos nelariFanticeista puhutaan :D