Kokemukset, mielipiteet, mallikohtaiset kysymykset yms piikkeihin liittyvä...

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu kevytmoottoripyöriin liittyvälle yleiskeskustelulle, kaikki tekniikkaan liittyvä omalle alueelleen!

Re: Pienet kysymykset

2.7.2013 13:45

Pysäköintivirhemaksu on maksu, joka voidaan määrätä yleensä kaupunki- ja taajama-alueella pysäköinti- ja pysäyttämissääntöjen noudattamatta jättämisestä, pysäköintikiekon käyttämättä jättämisestä, väärinpysäköinnistä tai tarpeettomasta joutokäynnistä. Se ei vastoin yleistä harhaluuloa ole sakko, vaan ns. hallinto-oikeudellinen kurinpitomaksu.

Eli se ei ole oikeastaan edes sakko, puhekielessä sitä niin kutsutaan. Eikös se sen 35 euroa ole mikä rikesakkokin yleensä. Tuossa yks päivä haastattelin yhtä kesä-Esaa joka kirjoitteli noita "sakkoja", kysyin että kirjottaako se mulle lapun jos pysäköin pyörätielle. Poika oli vähän pihalla, mutta kuulemma saan parkkeerata pyörätielle jos se ei häiritse jalankulkijoita. Näin mulle on mopoaikoina opetettu, riippuu varmaan tarkistajasta miten ne isompien mopojen kans toimii. :P

Re: Pienet kysymykset

2.7.2013 21:16

-rame- kirjoitti:Tietääkö joku tarrojen teetätys paikkaa kuopiossa? Pitäs näsäriin saaha vasemman puolen se harmaa alatarra jossa lukee HONDA.

Re: Pienet kysymykset

2.7.2013 23:13

Laita sähköpostia tai soita Tarrafixille, Kuopion Takuutarra:lle tai Logopee:lle. Eipä siellä mitään moottoripyöriin erikoistunutta firmaa taida olla, mutta em. yritykset tekee tarrahommia.

Re: Pienet kysymykset

3.7.2013 22:19

Mikäs yz takalippa passaa suht koht suoriltaan uudenmallin piikkidetsiin?

Re: Pienet kysymykset

3.7.2013 22:36

Mulla ois myytävänä jos kiinnostaa ;) En tiedä kyllä minkämallin yz:stä tuo on.

Re: Pienet kysymykset

5.7.2013 12:06

Minkä kokonen harkka kolmion pitää olla?

Re: Pienet kysymykset

5.7.2013 12:39

Olisko se nyt ollut vähintään 14 cm joka sivu.

Re: Pienet kysymykset

5.7.2013 12:41

Noniin, nyt on änkän kiillotus aloiteltu. Aluksi hioin noilla hiekkapapruilla naarmut poies ja nyt pitäs saada tuo kiiltämään. Eli pitääkö tuossa kiillotuslaikalla hioessa käyttää jtn. siihen erikseen tarkotettua hiomavahaa? Vai meneekö ihan sillälailla, että metalpolishii laikkaan ja laikka laulamaan? Tää on siis eka kerta kun kiillotelen, jos joku ei tajunnut :lol:

Re: Pienet kysymykset

5.7.2013 12:42

krisuuu kirjoitti:Minkä kokonen harkka kolmion pitää olla?


http://www.motot.net/wiki/Kevytmoottori ... 4kortti_A1

Moottoripyörän taakse on oltava kiinnitettynä valkoinen tasasivuinen kolmion muotoinen kilpi, jonka sivun pituus on 16-25cm. Sen saa helposti tehtyä vaikka MDF-levystä tms, materiaalilla ei ole väliä, kunhan kolmio pysyy hyvässä kunnossa, joten pahvi ei ole paras materiaali.


Olisit saanut vastauksen paljon nopeammin kun olisit vähän jaksanut itse etsiä ;)

Re: Pienet kysymykset

8.7.2013 22:46

Pikky kyssäri

Teenkö ison rikoksen jos otan kawasaki kmx 125 pärrästä runkonumero lätkän kawasaki kx 125 runkoon ja hitsaan kiinni ja hion ja kittaan niin ettei sitä erota että on vaihdettu...

eli käytännössä ajan siis kmx papruilla crossia (tietysti teen valot ym.)

Vai onko joku suuri rikos nimike mistä voi oikeasti saada ison rangaistuksen... toinen vaihtoehto on lyödä vaa sit kx motti kmx runkoon... :)

Re: Pienet kysymykset

8.7.2013 22:54

Kävin tossa Turussa ajelemassa ja sieltähän löytyy monta tietä jotka ovat ns. kaksikaistainen mutta ei ole kaistoja erottavaa viivaa. Onko nämä nyt kaksikaistaisia vai yksikaistaisia? Olis kohta inssi ja nämä ärsyttävät.

Re: Pienet kysymykset

9.7.2013 0:15

Mistäköhän johtuu ettei pyörä kierrä yli 9k rpm? Oletin että johtui männästä kun oli vanha huonossa kunnossa, mutta ei uudellakaan kierrä sen enempää. Säätöjä kokeiltu laidasta laitaan, eikä ole kiertämisessä ollut paljoa vaikutusta.

Re: Pienet kysymykset

9.7.2013 1:10

Naikhouu kirjoitti:Kävin tossa Turussa ajelemassa ja sieltähän löytyy monta tietä jotka ovat ns. kaksikaistainen mutta ei ole kaistoja erottavaa viivaa. Onko nämä nyt kaksikaistaisia vai yksikaistaisia? Olis kohta inssi ja nämä ärsyttävät.


Joo, turku on oikein näiden kaksikaistaisten ja leveäkaistaisten teiden luvattu maa.

Yksiselitteisesti aina kun kaksi autoa mahtuu ajamaan rinnakkain on kaksi kaistaa. Erikoisia tilanteita tulee turussa kun 2 kaistaa yhtäkkiä kapeneekin yhdeksi kaistaksi. Liikennesääntöjen mukaanhan oikea kaista aina jatkaa, jollei toisin ole kaistamaalauksin yms. osoitettu. Tämä tilanne silloin kun kaista kapenee liikenteenjakalla tai katukiveyksellä, oikea kaista jatkaa, vasemmalta kaistalta pitäisi vaihtaa oikealle jos suoraan haluaa jatkaa (katsokaa kuinka moni näin tekee liikenteessä...). Eri tilanne on silloin jos oikealle kaistalle on tien reunaan pysäköity autoja, silloin tulkitaan oikean kaistan olevan tukossa pysäköidyistä autoista eikä se siten "jatka".

Risteyksissä myös huomiota turussa, koska useat risteykset levenevät risteysalueella kahdeksi kaistaksi. Sama sääntö pätee, oikea kaista jatkaa jollei muutoin ole osoitettu. Toki vasemmaltakin kaistalta voi jatkaa jollei sitä ole pois suljettu kaistamerkinnöin. Tällöin tulee huomioida onko oikealta kaistalta joku jatkamassa jo suoraan, jos on tulee hänet päästää ensin, paitsi jos risteyksen jälkeenkin jatkuu kaksi kaistaa, silloinhan molemmat voivat jatkaa suoraan samanaikaisesti.

Nyrkkisääntönä voidaan kyseisiin risteyksiin pitää sitä että ensimmäinen risteyksessä tekee ratkaisunsa ja muut ryhmittyvät sen mukaan. Ryhmityt vasemmalle kaistalle käännöstä varten -> suoraan menevät ryhmittyvät oikealle. Ryhmityt oikeaan laitaan oikealle käännöstä varten -> suoraan menevät ryhmittyvät vasemmalle jne.

Sekavia risteyksiä yrittää edes selittää, voisi kaupunki käydä ostamassa vähän maalia ja maalata kaistamerkinnät.

Re: Pienet kysymykset

9.7.2013 2:05

VinskiMo kirjoitti:Teenkö ison rikoksen jos otan kawasaki kmx 125 pärrästä runkonumero lätkän kawasaki kx 125 runkoon ja hitsaan kiinni ja hion ja kittaan niin ettei sitä erota että on vaihdettu...

Vai onko joku suuri rikos nimike mistä voi oikeasti saada ison rangaistuksen... toinen vaihtoehto on lyödä vaa sit kx motti kmx runkoon... :)

Uskoakseni aika pieni todennäköisyys on jäädä kiinni, joku veropetos-juttu siitä saattaa tulla. Hyvällä tuurilla voit päästellä koko kevari-iän ilman tuota runkonumeron kanssa sähläämistä. Jos tuolla kylällä tulee Kasawika vastaan niin en mä erota onko se KMX vai KX vai KDX, joten tuskin se poliisikaan erottaa mikä niistä on alunperin crossi ja mikä tieliikennepeli. :D Valot, vilkut, peili ja mittari kun löytyy niin ei taida monttupyörää tieliikennepyörästä kovin erottaa. Tietenkin se motin vaihto on varmin homma, jos se suoraan menee.

Re: Pienet kysymykset

9.7.2013 3:19

VinskiMo kirjoitti:Pikky kyssäri

Teenkö ison rikoksen jos otan kawasaki kmx 125 pärrästä runkonumero lätkän kawasaki kx 125 runkoon ja hitsaan kiinni ja hion ja kittaan niin ettei sitä erota että on vaihdettu...

eli käytännössä ajan siis kmx papruilla crossia (tietysti teen valot ym.)

Vai onko joku suuri rikos nimike mistä voi oikeasti saada ison rangaistuksen... toinen vaihtoehto on lyödä vaa sit kx motti kmx runkoon... :)

Jos jäät kiinni ja ei löydy aitoja papereita kumpaankin pyörään niin pyörä menee valtiolle + helvetin kovat sanktiot. Se kyllä huomataan jos olet tehnyt rungon sekä koneen numerot uusiksi. Ne muuten sitten purkaa sen siellä asemalla kun jakselevat ja eivät muuten kasaa =)
Voin ihan kokemuksen kanssa sanoa.