Keskustelua Motot.netin uutisten aiheista.
Alueen säännöt
Huom! Varsinaiset uutiset sijaitseva kokonaisuudessaan uutisosiossa, ei foorumilla.
Voit klikata itsesi uutisen sivulle viestiketjun aloitusviestin linkistä
30.4.2011 14:56
En menisi yleistämään että viritetty mopo olisi aina turvallisuusriski, mutta ikävä kyllä liian monesti viritetyn mopon kuskina on reikäpää joka ei piittaa omasta sekä muiden turvallisuudesta. Monesti myös mopon huolto jää vähemmälle, taikka se on muuten sen mallinen että se luo itsessään turvallisuusriskin.
En näe siinä mitään pahaa jos asiallisesti ajavalla, liikennesäännöt hallitsevalla henkilöllä on reilustikin viritetty mopo, jos vain kulkupeli vain soveltuu kyseisiin vauhteihin, kuten useat uudet supermotot/uusendurot. Se näen jo liikenneturvallisuuden vaarantamiseksi kun joku pudottelee polvet suussa, runko solmussa, rumpujarrullisella PV:llä sata markkaa lasissa miten sattuu, huomioimatta muita.
Ongelma onkin juuri siinä että pelkkä teoriakoe, jonka pääsee sokkonakin läpi, ei riitä todistamaan että on pätevä kuski ajamaan hiukan lujempaa kulkevalla pelillä. Voisin sallia mopoille 65km/h nopeusrajoituksen jos kortin saaminen edellyttäisi ajokoetta, sekä mopoa joka soveltuu tällaisiin nopeuksiin ilman mukinoita.
30.4.2011 16:57
se suurin riski et tulee kolareit on se et kuski o iha paska eikä osaa hallita pyöräänsä... tai sit autoilijat ei kato eteesä. ja o iha perseest jos mopo menee jtn 50km/h. itel kaikil kavereil menee vähintään sen 60 ja kellekkää ei oo sattunu mitää. et paskoja kuskeja on vaa ollu
1.5.2011 0:10
Mun mielestä aika vähän, että jos vain kolmasosa kuolemaan johtaneista kolareista ajettu viri mopolla. Täällä kylällä 2/3 mopoista viritettyjä. Tämä osoittaa sen, että IHQ skootteritytöt ajavat kakspäällä kolareita.
1.5.2011 2:02
a
Viimeksi muokannut H3NKK@ päivämäärä 13.7.2011 3:25, muokattu yhteensä 1 kerran
1.5.2011 16:44
Tämä uutinen on kyllä osaksi asiaakin, mutta kuten jo edelliset sanoivat että se yksi kolmasosa on aika vähän verrattuna viritettyjen mopojen määrään.
Täälläpäin virivirimopolla ei ole kukaan ajanut kolaria viime aikoina, ainakaan kovin pahasti...
Mutta nyt juuri kortin saaneet 95/96 tyttelit paukuttelee skopeilla miten sattuu
Minusta paras olisi ton kortin uudistuksen kanssa sillä tavalla, että nykyinen koe pysyisi ennallaan pieniä vaikeutuksia lukuunottamatta, ja sillä saisi ajaa 45km/h kulkevaa mopoa.
Sitten vauhtihirmuille olisi inssiajollinen korttikoe jonka suoritettuaan saisi ajaa esimerkiksi 60km/h-65km/h kulkevaa mopoa.
Veroraja sitten siirrettäisiin ofc jonnekkin 75-85 Ja jälkimmäiseen sisältyisi mopon uudelleen katsastaminen vaikkapa erilaisiin kilpiin ja 60km/h-65km/h nopeuteen.
1.5.2011 17:59
Monkeyz50 kirjoitti:Tämä uutinen on kyllä osaksi asiaakin, mutta kuten jo edelliset sanoivat että se yksi kolmasosa on aika vähän verrattuna viritettyjen mopojen määrään.
Täälläpäin virivirimopolla ei ole kukaan ajanut kolaria viime aikoina, ainakaan kovin pahasti...
Mutta nyt juuri kortin saaneet 95/96 tyttelit paukuttelee skopeilla miten sattuu
Minusta paras olisi ton kortin uudistuksen kanssa sillä tavalla, että nykyinen koe pysyisi ennallaan pieniä vaikeutuksia lukuunottamatta, ja sillä saisi ajaa 45km/h kulkevaa mopoa.
Sitten vauhtihirmuille olisi inssiajollinen korttikoe jonka suoritettuaan saisi ajaa esimerkiksi 60km/h-65km/h kulkevaa mopoa.
Veroraja sitten siirrettäisiin ofc jonnekkin 75-85 Ja jälkimmäiseen sisältyisi mopon uudelleen katsastaminen vaikkapa erilaisiin kilpiin ja 60km/h-65km/h nopeuteen.
Voitko sanoa ettet itse sillon kuin sait kortin tehny yhtää mitää virheitä liikenteessä
? Suurin ongelmahan on se, että nykyisen mopokortin sai liian helposti ja sitten päästään suoraan liikenteen sekaan, välttämättä ilman minkäänlaista ajokokemusta.
Tämän uudistuksen jälkeen kyllä voitaisiin nostaa uusien mopojen lakisääteinen nopeus 60 km/h
, mutta tuo sinun ehdotuksesi uudelleen katsastamisesta ja uusista kilvistä olisi varmasti työläs ja hankala prosessi.
1.5.2011 18:52
Olisi kyllä. Mutta minun mielestäni niitä verorajoja ei kannata siirrellä mihkää siitä 65 km/h, vaikka se nopeus nostettaisiinkin 60 km/h, nimittäin sittenhän oltais samassa tilanteessa, ja alettais vinkuun, että miks ei mopot saa kulkea 80 km/h?
1.5.2011 19:44
Ei se mopo vaan reikäpää siinä sen päällä, 15-vuotiaiden asenne on vaan sellainen ettei voi mitään. Nopeusrajan nostaminen 60-65 km/h kyllä vähentäisi mopoilijoiden hurjastelua, koska sillon ei tulisi sitä ''kovaa oloa'' kun ajaa lujaa viritetyllä mopolla, koska kaikki mopot menisivät senkin verran. Tosin nopeusrajan noston yhteydessä mopot pitäisi heittää pois jalka/pyöräilyteiltä.
1.5.2011 19:50
Kääntä kirjoitti:mutta ajaisit kuitenki jollain vähän vanhemmanmallisella kevarilla, jossa on vielä heikommat jarrut ja runko mitä nykyajan mopoderbissä?
En tiedä kuinka vanhoja kevareita haet, mutta kerro ihmeessä missä mopossa (tai edes nykypäivän nelaripiikissä) on alusta samalla tasolla kuin evo1 mitossa, joka tuli markkinoille 1994.
1.5.2011 19:56
Hetki, mites tämä keskustelu on edenny tämän yleiskeskustelun topikin "Moponopeuden nostaminen 60 km/h" tjsp. henkeen?
Minun mielestä tuo jos nopeutta nostettaisiin, niin silloin vähintään jo se inssiajo jne. mukaan.
2.5.2011 16:45
Rossoneri kirjoitti:Kääntä kirjoitti:mutta ajaisit kuitenki jollain vähän vanhemmanmallisella kevarilla, jossa on vielä heikommat jarrut ja runko mitä nykyajan mopoderbissä?
En tiedä kuinka vanhoja kevareita haet, mutta kerro ihmeessä missä mopossa (tai edes nykypäivän nelaripiikissä) on alusta samalla tasolla kuin evo1 mitossa, joka tuli markkinoille 1994.
en tiiä kyseisestä mitosta mitään, mutta se ei oo ainut vanha kevari mitä on olemasa.
meikä lopettaa tähän tämän....
2.5.2011 23:18
mutta eikös jos mopo kulkee alle 65 niin selviä 30€ rikesakoilla ja kilvet lähtee ehkä??
3.5.2011 6:24
Rikesakko on tapauskohtainen yhä ja edelleen. Kilpien menetys on mahdollista, nämä kaksi asiaa riippuvat täysin taas siitä sinipukuisesta henkilöstä mopon vieressä.
3.5.2011 9:36
Tuoki uutinen herättää 90% ajatuksen "onpas makee skoBa" tai "Vittu toi varmaan kulkee" (Viitaten siis otsikon pyörään) ja loppuja 10% ei liikaa kiinnosta ennenko se skoBa on oman bemarin kyljessä.
4.5.2011 15:40
"Lähes joka kolmannessa kuolemaan johtaneessa mopo-onnettomuudessa mopo on ollut viritetty."
Eli siis vakioilla tulee vaan enemmän kuolemaan johtavia onnettomuuksia