Keskustelu tiettyyn merkkiin tai malliin liittyvistä mopoasioista.

Alueen säännöt

Tälle pääalueelle kirjoitetaan ne merkkikohtaiset asiat, jotka käsittelevät sellaisia merkkejä joille ei ole omaa ala-aluetta.

Mikäli pyörällesi on listassa ala-alue, käytä sitä tämän sivun sijaan

Dynamic Monster -asiaa

20.7.2021 20:09

Keskustellaan Dynamic Monster mopoista. En löytänyt haulla tästä yhtään osumaa.

Ilmeisesti kyseessä on hieman harvinaisempi (?) kiinalainen mopo, jota myydään eri maissa eri nimilla: Dynamic Monster, Romet Pony 50, WK Colt 50, SSR Razkull 125, Magpower Bombers

Ongelma:
"Monsteri" ei kylmänä pyöri tyhjäkäyntiä ja lämmettyään käy ilman kaasua, mutta tyhjäkäynti on joko n. 1000 kierroksen luokkaa tai sitten 3-4 krpm. Tyhjäkäynnin saa laskemaan n. tonniin, jos käyttää vaihdetta päällä.

Googlen kuvahaulla en löytänyt ihan samanlaista kaasutinta, mutta kyseessä on PZ17 näköinen, mutta sen kyljessä on solenoidi (jonka tarkoitus on epäselvä?)
Mitä on tutkittu ja tehty:
- Kaasutin suuttimineen puhdistettu
- Imuvuotoja ei ole
- Luisti ei jumita
- Tyhjäkäyntisuutin pitää olla melkein kiinni (0.5 kierrosta auki), muuten ei meinaa lähteä käyntiin
- Solenoidi liikkuu ainakin suoraan akulta virtaa annettaessa

Apua! :itku:

Re: Dynamic Monster -asiaa

22.7.2021 10:37

Onko pyörällä paljon ajettu ja onko venttiileitä säädetty?

Re: Dynamic Monster -asiaa

22.7.2021 19:34

8 tkm on mittarissa ja on liikkeessä huollettu viimeksi 6 tkm kohdalla. Vähän nyt epäilyttää, ettei sille muuta ole tehty kuin vaihdettu öljyt..

Kiitos vetko! Vinkkisi oli loistava, en tiedä miksi en huonoa kylmäkäynnistyvyyttä tuohon yhdistänyt. Tarkistin välykset ja imuvenan välys oli päälle 0.05 ja pakovena oli melkein välyksetön. Säädin siihen kanssa 0.05 ja nyt lähtee käyntiin ihan hyvin! :)

Mietiskelin kaasuttimen omituista solenoidiratkaisua ja ilmeisesti tuo toimii niin, että solenoidi vetää ja aktivoi tyhjäkäyntipiirin, kun kierrokset laskevat alle 3 krpm kierroksen. Tällöin luistin pitää mennä kokonaan kiinni ja kone saa ilman solenoidin oman ilmapiirin kautta. Kun luistilla koetin säätää tyhjäkäyntiä, ei solenoidi aktivoitunut ja kierrokset jäivät päälle. Nyt säädin tyhjäkäyntiruuvin melkein auki, tällöin kierrokset laskevat nopeasti alle 3 krpm ja solenoidi alkaa vetämään. Seosruuvia koetin säädellä edes takaisin ja nyt mopo käy joten kuten n. 1000-1250 välillä tyhjäkäyntiä lämpimänä.

Olisi hienoa, jos joku kertoisi paljon tyhjäkäynti muissa on? Saisi ehkä hieman reippaammin pyöriä, mutta en keksi miten tyhjäkäyntiä saisi isommalle, tyhjäkäyntiruuvillahan sen saa asettumaan vain yli 3 krpm kierroksille. Tai sitten vaihdan tavallisen kaasuttimen tilalle..

Kaasutin on tällainen:
https://www.sonoramotor.com/MASH-50-FIF ... 95874.html