Keskustelu tiettyyn merkkiin tai malliin liittyvistä mopoasioista.

Alueen säännöt

Tälle pääalueelle kirjoitetaan ne merkkikohtaiset asiat, jotka käsittelevät sellaisia merkkejä joille ei ole omaa ala-aluetta.

Mikäli pyörällesi on listassa ala-alue, käytä sitä tämän sivun sijaan

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

6.4.2016 23:43

Ettei olisi pyöränlaakeri menossa. Autoissa ainakin sen tulee kyllä vaihtaneeksi, koska meteliä ei jaksa millään kuunnella. Helppohan tuo on testata, vaihde vapaalla kevennä runkoa vuorotellen etu- ja takapäästä ja pyöritä rengasta. Jos saat äänen kuuluviin tuolla tavoin, vika löytyy joko laakereista tai jarruista.

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

7.4.2016 15:21

Vauhtiviivatarra kirjoitti:Ettei olisi pyöränlaakeri menossa. Autoissa ainakin sen tulee kyllä vaihtaneeksi, koska meteliä ei jaksa millään kuunnella. Helppohan tuo on testata, vaihde vapaalla kevennä runkoa vuorotellen etu- ja takapäästä ja pyöritä rengasta. Jos saat äänen kuuluviin tuolla tavoin, vika löytyy joko laakereista tai jarruista.


Ei se voi olla laakereista koska sekä etu että takapän laakerit ihan uudet. Ääni kuuluu ajajan (minun) alapuoleta ajaessa, joten epäilen vaihteistoa?

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

7.4.2016 22:30

Jos nostat takapyörän ilmaan ja pyörität rengasta käsin vaihde vapaalla, pistääkö vaihteisto hanttiin ( laakeri )?

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

8.4.2016 13:52

notreal911 kirjoitti:Jos nostat takapyörän ilmaan ja pyörität rengasta käsin vaihde vapaalla, pistääkö vaihteisto hanttiin ( laakeri )?


Ei vastusta kun pyörittää takarengasta käsin, mutta kun alkaa ajamaan niin laahaa niimaan perkeleesti :s

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

8.4.2016 22:03

Ompas outoa, ainakin jos ymmärsin oikein että kone käy normaalisti paikallaan. Silloin moottori pyörittää vaihteiston akseleista toista, toinen pyörii kun takapyörää pyörittää käsin. Muuta ei tule mieleen kuin joku laakeri joka rasituksessa ääntelee / jumittaa mutta ilman rasitusta ei mainittavasti oireile,

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

9.4.2016 10:32

notreal911 kirjoitti:Ompas outoa, ainakin jos ymmärsin oikein että kone käy normaalisti paikallaan. Silloin moottori pyörittää vaihteiston akseleista toista, toinen pyörii kun takapyörää pyörittää käsin. Muuta ei tule mieleen kuin joku laakeri joka rasituksessa ääntelee / jumittaa mutta ilman rasitusta ei mainittavasti oireile,


Ihmetyttää itseäkin. Vaikea kuvailla mutta jos kovasta vauhdista kytkinpohjassa vaihtoi nopeasti ykköselle tai kakkoselle niin se tavallaan rasahti ja päästi kysistä ääntä niin kauan ennenkuin vaihtoi vaihdetta tai pysähtyi. Ykkösellä lähtiessä ei ennen kuulunut mitään, ennenkuin yhtenä aamuna se vain alkoi (laahaus ja ääni) eikä loppunut.

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

9.4.2016 12:01

Jaa, en ihan tarkkaan miellä mitä tarkoitat: Kovasta vauhdista ykköselle tai kakkoselle? Se mikä minulle tulee mieleen kovasta vauhdista niin varmaan rusahtaisi ym. jos vaihtaisin vaihteet niin alas. :roll: Yksi mahdollisuus on vaihteistossa rattaan alla olevan neulalaakerin voiuttuminen. Taisin aikaisemmin mainita, että tuo vika ei luultavasti pähkäilemällä selviä tai ainakaan korjaannu. Kone auki ja purkuun, silloin kyllä selviää. :nörtti:
Edit: Luin noita aikaisempia viestejä ja näistä kaikista ymmärsin että ulvonta kuuluu kaikilla nopeuksilla, silloin ei yksittäisen vaihteiston rattaan laakeri ole kyseessä. Sellainen laakeri jonka ratas ei ole "vetovuorossa" ei ääntele samalla voimalla kuin ollessaan vedossa..

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

9.4.2016 12:47

notreal911 kirjoitti:Jaa, en ihan tarkkaan miellä mitä tarkoitat: Kovasta vauhdista ykköselle tai kakkoselle? Se mikä minulle tulee mieleen kovasta vauhdista niin varmaan rusahtaisi ym. jos vaihtaisin vaihteet niin alas. :roll: Yksi mahdollisuus on vaihteistossa rattaan alla olevan neulalaakerin voiuttuminen. Taisin aikaisemmin mainita, että tuo vika ei luultavasti pähkäilemällä selviä tai ainakaan korjaannu. Kone auki ja purkuun, silloin kyllä selviää. :nörtti:
Edit: Luin noita aikaisempia viestejä ja näistä kaikista ymmärsin että ulvonta kuuluu kaikilla nopeuksilla, silloin ei yksittäisen vaihteiston rattaan laakeri ole kyseessä. Sellainen laakeri jonka ratas ei ole "vetovuorossa" ei ääntele samalla voimalla kuin ollessaan vedossa..


Siis ääni kuuluu kyllä kokoajan ja vaihtelee nopeuden mukaan. Liikkeelle lähdettäessä sitä ei juurikaan huomaa, ja jossain 50km/h vauhdissa alamäessä kytkimen kanssa lasketatessa se kuuluu parhaiten. Voiko akseli joka pyörittää eturatasta olla vioittunut? En tajunnut eturatasta vaihtaessani sitä sen enempää ihmetellä mutta se liikkui koneeseenpäin ja ulospäin muutaman millin.

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

9.4.2016 17:20

Vetoakseli laakeri voi hyvinkin olla syyllinen, Akseli itsessään vaurioituu kun laakeri leikkaa kiinni ja akseli alkaa pyöriä laakerin sisäholkissa. Jos se ääni ei ole riippuvainen koneen kierroksista vaan takapyörän pyörimisnopeudesta, löytyy syyllinen juurikin vetoakselista jonka liike on suhteessa takapyörään.

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

9.4.2016 17:31

notreal911 kirjoitti:Vetoakseli laakeri voi hyvinkin olla syyllinen, Akseli itsessään vaurioituu kun laakeri leikkaa kiinni ja akseli alkaa pyöriä laakerin sisäholkissa. Jos se ääni ei ole riippuvainen koneen kierroksista vaan takapyörän pyörimisnopeudesta, löytyy syyllinen juurikin vetoakselista jonka liike on suhteessa takapyörään.


Eli syyllinen löytyi. Pyörää hitaasti taluttaessa tuntuu sellainen takertelu, joka tökkii eteenpäinmenoa, elikkä varmaankin juuri tämä laakeri joka mennyt. Pitää avata kone ja katsoa. Kiitos!

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

9.4.2016 20:49

Alkaa kyllä huumori loppumaan tän vekottimen kanssa. Lämpöongelmat senkun jatkuu, ajoin eilen töistä pois ni about parin kilsan jälkeen vauhti vaan alkoi hyytymään ihan totaalisesti, loppumatkasta ei jaksanyt edes vitosella ottaa enää piikkiä. Kotiin kun pääsi sylinteri oli nin kuuma että poltti nahkat sormenpäästä. Alkaa kyllä ideat olemaan lopussa, suuttimenkin vaihdoin aikasemmin viikolla isompaan (92) ja laitoin uuden ilmansuodattimen = muuta eroa ei ollut kun että rötää/pätkii taas reilusti paikallaan kierrättäessä lämpimänä. Nesteet kyllä tuntuu kiertävän koska syyläri ja letkutkin kuumenee todella kuumiksi, ainut omituinen juttu on että paisarin neste ei tunnu lämpenevän ollenkaan vaikka sylinteri ja syyläri on tulikuumia. Kuitenkin kun paisarin letkun irrottaa syyläristä ni sieltä valuu nestettä. Tulppa ihan pikimusta ni imuvuoto/laihalla käyminen tuskin kyseessä.

Sit vielä toinenkin juttu ilmaantunnu. Vaihdoin kytkinlevyt ja luonnollisesti öljyt viime viikonloppuna jonka jälkeen kytkin alkanut pitämään hentoa nakuttavaa ääntä tyhjäkäynnillä. Nakutus kuitenkin loppuu samantien kun kytkimen painaa pohjaan. Mistäs moinen voi johtua?

Melkein tekisi jo mieli luovuttaa tän kanssa. Kokoajan ongelmaa ongelman perään.
Viimeksi muokannut johnnyw päivämäärä 12.4.2016 6:08, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

9.4.2016 21:47

Paisarin neste kuumenee vain jos siellä on kierto. Jos sulla tulee paisarin säiliöön vain yksi letku, siellä ei ole kiertoa vaan se toimii nesteen laajentumistilana.
Ainakin meillä paisuntasäiliöön tuli pieni letku sylinterin kannesta ( alunperin letkun on kiertänyt kaasarin kautta, mutta kaasarin vaihduttua se jäi pois välistä ). Tämä pieni letku aiheutti nestekierron mutta paisunta-astian toiminnan kannalta sitä ei tarvita.
Tutkippa jollain konstilla syylärin puhtaus. Veikkaan että sinne on kerääntynyt jotakin moskaa ja lämmön siirto ympäröivään ilmaan on estynyt ja siksi kone kuumenee liikaa kun syyläri kuumenee mutta kennot eivät pysty nestettä jäähdyttämään. Tarkoitan sisäpuolista epäpuhtautta, ulkopuolen likaisuus on helppo havaita / puhdistaa, sisäpuolen puhdistus onkin haastavampi???

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

10.4.2016 9:05

notreal911 kirjoitti:Paisarin neste kuumenee vain jos siellä on kierto. Jos sulla tulee paisarin säiliöön vain yksi letku, siellä ei ole kiertoa vaan se toimii nesteen laajentumistilana.
Ainakin meillä paisuntasäiliöön tuli pieni letku sylinterin kannesta ( alunperin letkun on kiertänyt kaasarin kautta, mutta kaasarin vaihduttua se jäi pois välistä ). Tämä pieni letku aiheutti nestekierron mutta paisunta-astian toiminnan kannalta sitä ei tarvita.
Tutkippa jollain konstilla syylärin puhtaus. Veikkaan että sinne on kerääntynyt jotakin moskaa ja lämmön siirto ympäröivään ilmaan on estynyt ja siksi kone kuumenee liikaa kun syyläri kuumenee mutta kennot eivät pysty nestettä jäähdyttämään. Tarkoitan sisäpuolista epäpuhtautta, ulkopuolen likaisuus on helppo havaita / puhdistaa, sisäpuolen puhdistus onkin haastavampi???

Juu noinhan se tarkemmin ajatellen on. Broidin SX:ssä on sellanen t-haara alavesiletkussa ja lisäksi vielä toinen letku joka menee syyläriin ja siinä kyllä lämpenee paisarin nestekkin. Tässä derbissä ei mene kun pelkästään yksi ohut letku paisarista syyläriin.

Aika heikosti tuon syylärin sisäpuolta kyllä pystyy tutkimaan, mutta mitä nyt noista letkujen karoista sisään näkee ni näyttää kyllä ihan normaalilta, kevyttä hapettumaa mitä nyt väkistenkin aina syyläreihin tulee. Mutta eihän sitä pysty oikein sanomaan onko esim joku kanava tukossa, mutta neste tuntuu kyllä menevän läpi normaalisti. Mutta toisaalta alkaa kyllä kaikki muut keinot olla kohta kokeiltu ni kait se pitää koittaa metsästää jostain käytetty syyläri, uutta ei kyllä kehtaisi ruveta ostamaan kun maksaa sen about 150€.

Oisko sulla tohon kytkimen nakutukseen mitään ideaa? Tyhjäkäynnillä siis levyjen vaihdon jälkeen ruvennut pitämään tollasta hentoa nakuttavaa ääntä, ääni loppuu samantien kun kytkimen vetää pohjaan ja alkaa heti uudestaan kun kahvasta laskee irti. Kytkin kuitenkin toimii ääntä lukuunottamatta ihan moitteetta.

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

10.4.2016 9:32

Oon koko yön miettinyt sitä kytkimen naputtavaa ääntä, mutta vielä ei ole AHAA-elämystä syntynyt. Jos keksin niin kerron. P.S: Tämä "ongelma" on esiintynyt ennenkin mutta muistaakseni ei ole silmiini osunut kirjoitusta, missä olisi sanottu mikä sen aiheutti. Ainoastaan kulunut kytkinkruunu tulee mieleen, mutta kun sen näkisi levyjen asennusvaiheessa niin oletan syyn olevan muualla.( enkä ole itse varma pitäisikö kulunut kruunu sellaista juuri sellaista ääntä, mutta varmaankin jotain meteliä kuuluisi ).
Myös kytkimen kulunut pieni painelaakeri voi äänellä, mutta se metelöisi juuri päinvastoin, kytkintä painettaessa...
P.S. Sormet on aika huijaava lämpömittari. Esim. +90 astetta on ihan normi jäähdytysveden lämpötila ajon jälkeen ( syylärin kansi ) mutta jos lämmität kattilassa vettä siihen asteeseen ja koitat sormella kattilan kylkeä, suattaapi polttaa pirusti. ;)

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

10.4.2016 11:26

notreal911 kirjoitti:Oon koko yön miettinyt sitä kytkimen naputtavaa ääntä, mutta vielä ei ole AHAA-elämystä syntynyt. Jos keksin niin kerron. P.S: Tämä "ongelma" on esiintynyt ennenkin mutta muistaakseni ei ole silmiini osunut kirjoitusta, missä olisi sanottu mikä sen aiheutti. Ainoastaan kulunut kytkinkruunu tulee mieleen, mutta kun sen näkisi levyjen asennusvaiheessa niin oletan syyn olevan muualla.( enkä ole itse varma pitäisikö kulunut kruunu sellaista juuri sellaista ääntä, mutta varmaankin jotain meteliä kuuluisi ).
Myös kytkimen kulunut pieni painelaakeri voi äänellä, mutta se metelöisi juuri päinvastoin, kytkintä painettaessa...
P.S. Sormet on aika huijaava lämpömittari. Esim. +90 astetta on ihan normi jäähdytysveden lämpötila ajon jälkeen ( syylärin kansi ) mutta jos lämmität kattilassa vettä siihen asteeseen ja koitat sormella kattilan kylkeä, suattaapi polttaa pirusti. ;)
Kruunussa itseasiassa oli ihan hennot pykälät, mutta ajattelin ettei nuo nyt vielä haittaa kun kytkin toimii moitteetta eikä jumita. Tossa uudessa levypaketissa (kevlar kit moposportista) on 5 massalevyä ja 4 välilevyä, kun aikasemmassa oli 4 & 3. Eli voisko nakutus sit jotenkin johtua noista kruunun pienistä pykälistä jotka nyt sit ei satukkaan noille uusille levyille samaan kohtaan kun vanhoille?