Keskustelu tiettyyn merkkiin tai malliin liittyvistä mopoasioista.

Alueen säännöt

Tälle pääalueelle kirjoitetaan ne merkkikohtaiset asiat, jotka käsittelevät sellaisia merkkejä joille ei ole omaa ala-aluetta.

Mikäli pyörällesi on listassa ala-alue, käytä sitä tämän sivun sijaan

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

3.4.2016 23:27

420 kirjoitti:
johnnyw kirjoitti:Nyt alkaa kyllä oikeasti loppumaan ideat tän värkin kanssa. Tarkistelin tänään vesipumpun kun ajattelin sen olevan rikki koska alkanut lämpenemään reilusti enemmän kun normaalisti. Impelleri näytti kuitenkin pyörivän ihan normaalisti polkiessa, mutta jo parin kilsan ajosta sylinteri on niin kuuma että polttaa koskiessa. Kannentiiviste tuskin on mennyt koska nesteet ihan normaalin väriset kun tyhjensin pumpun tarkistusta varten eikä kerää painetta paisariin. Termostaattiakaan ei tässä sylinterissä ole ni siitäkään ei voi johtua.

Kierrokset ei leijaile ja mopo toimii tuota kuumenemista lukuunottamatta ok ni alkaa menemään sormi suuhun.

Eli kellään ideoita?

ja mainitaan nyt sit ne speksitkin taas vaikka jo useampaan kertaan jo tässä threadissa tullut laitettua.

2010 X race
50cc airsal
17.5mm phva
Putkina nyt testattu Metrakit ja Big One

Ootko tutkinut imuvuodot suihkuttamalla breakcleaneria imukaulaan, kun mulla oli sama vika joka johtu viallisesta imukaulasta. Kannattaa myös mitata lämmöt lasermittarilla, niin tiedät kuinka paljon kone oikeasti lämpenee.
Kaipa se pitää ruveta tutkimaan, mutta aikasemmin kun oli imukaula kumi halki ni sillon kyllä kierrokset jäi leijaamaan todella paljon, eikä nyt ole mitään tuollaista oireilua. Lasermittaria itsellä tai lähipiirissä ei ole.

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

4.4.2016 7:51

Onkos sulla kannessa lämpötila-anturi ja mittarissa merkkivalo?

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

4.4.2016 9:15

Mittarissa on merkkivalo ja anturikin on kannessa, mutta tuosta on ollut johto poikki niin kauan kun mopo on mulla ollut. Pitäis varmaan uus anturi hommata kun oletettavasti mittarin päästä toimii koska vilauttaa ylikuumenemisvaloa kun virrat laittaa avaimesta.
Viimeksi muokannut Vauhtiviivatarra päivämäärä 5.4.2016 20:10, muokattu yhteensä 1 kerran
Syy: Poistettu tarpeeton lainaus.

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

4.4.2016 15:41

Moro, tietäskö kukaan että käykö derbin vakio mäntä airsal 50cc pytyn ja kannen kanssa vai hakkaako mäntä kanteen? :s

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

4.4.2016 16:28

johnnyw kirjoitti:
notreal911 kirjoitti:Onkos sulla kannessa lämpötila-anturi ja mittarissa merkkivalo?
Mittarissa on merkkivalo ja anturikin on kannessa, mutta tuosta on ollut johto poikki niin kauan kun mopo on mulla ollut. Pitäis varmaan uus anturi hommata kun oletettavasti mittarin päästä toimii koska vilauttaa ylikuumenemisvaloa kun virrat laittaa avaimesta.

Se valon hetkellinen palaminen virran kytkennän yhteydessä ei kerro anturin toiminnasta vaan että lamppu on ehjä. Sama tapahtuu jos laitat anturille saapuvan johdon runkoon, valon pitää silloin palaa. Lähinnä tässä ajattelin mikä se sylinterin todellinen lämpötila mahtaa olla. Termostaatti aukeaa n. +70 asteessa ( jos on ) ja sitä ennen syyläri ei juurikaan lämpene, sylinteri tosin on jo silloin sen verran lämmin ettei siinä oikein irvistämättä kättä pysty pitämään?

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

4.4.2016 18:53

No siis mulla ei ole termostaattia ollenkaan tossa airsalissa. Vertailukohtana ollut pikkuveljen SX jossa sylinteriä lukuunottamatta sama tekniikka, veljellä siis metrakitin sylinteri (ilman termostaattia sekin). Ainakin tuohon verrattuna oma kuumenee ihan älyttömän kuumaksi samassa matkassa. Parin kilsan ajosta veljen sylinteri on käytönnössä vaan vähän lämmin, eli varmaan jotain tyyliin 50-astetta = pystyy ihan kivutta pitämään kättä vaikka kuinka kauan, kun taas oma airsal on niin kuuma että käytännössä pari sekuntia maks pystyy sormea siinä pitämään että alkaa polttamaan. Kuitenkin iteläkin neste luultavasti kiertää ihan normaalisti, koska syylärikin on todella lämmin ja sanoin kaikki letkut.

Toki sylinterit on eri materiaalia (metrakit valurautaa ja airsal alumiinia) mutta ei kai sen nyt ihan noin paljoa pitäisi vaikuttaa? Muutenkin en ainakaan ole huomannut että tuo oma aikasemmin olisi noin kuumana käynyt.
Viimeksi muokannut Vauhtiviivatarra päivämäärä 5.4.2016 20:10, muokattu yhteensä 1 kerran
Syy: Poistettu tarpeeton lainaus.

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

4.4.2016 19:15

Kyllä alumiini aika hätäsee lämpiää verrattuna valurautaa.

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

4.4.2016 19:21

Se on alu-pytyille ihan normaalia et ne lämpenee pinnasta n.50-65c, joka on jo sen verran kuuma et ei pysty pitää käsiä kovin pitkää pytyssä kiinni.
Viimeksi muokannut Vauhtiviivatarra päivämäärä 5.4.2016 20:09, muokattu yhteensä 1 kerran
Syy: Poistettu tarpeeton lainaus.

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

4.4.2016 20:13

Jeps. Mutta ei sekään oiken selitä sitä minkä takia syylärikin kuumenee niin reilusti, ja voisin kyllä veikata että tuo sylinterin pinta on reilusti 65c kuumempi vähänkään pidemmän ajon jälkeen. Imuvuodon varalta koitin tänään starttipilotti purkin kanssa suihkia imukaulan alueelle ja kierrokset ei kyllä tuntuneet nousevan.

No kai se pitää vaan ajella ja jos käy keittämään ni sit ruveta tarkemmin tutkimaan.

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

4.4.2016 22:33

Normaali "ajolämpötila" jäähdytysnesteelle on 80-100 ja syylärin kuuluukin olla ajon jälkeen kuuma kuin mikä, siksi se siihen on laitettu. Jos koitat heti ajon jälkeen syylärin alaletkua, sen kuuluu olla niin, ettei heti polta, mutta yläletkua ei kannata kokeilla, se polttaa. Ilman flektiä se alaletkukin kuumenee paikallaan nopeasti kun ei ole ajoviima jäähdyttämässä. On ihan normaalia että mopossa lämpötila-anturi sytyttää merkkivalon lämmetessään 120 asteiseksi.

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

5.4.2016 17:45

Moro! minkä kokosta suutinta ootte käyttäny tyhjennetyllä ja kurittomalla vakioputkella ja virtaavammaks muokatulla vakioputsarilla eli käytännös vaparilla? :s Itell nyt 100 suutin ja tuntuu et vois olla jopa isompikii 8o

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

5.4.2016 19:13

Mikä vikana derbissä kun moottori kolisee.Kampura ja sen laakerit vaihdettu ja ei auttanut. Kolina kuuluu tyhjäkäynnillä.

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

5.4.2016 21:26

Hane: Gianelli, vapari, rajoittamaton CDi, 17,5mm kaasari ja 92 pääsuutin.

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

5.4.2016 21:28

Derbi35: Ekana tuli mieleen kulunut kytkinkruunu?

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

6.4.2016 22:52

Aivot lahoaa tän idän yhdeksännen ihmeen kanssa, joten nyt viisaammalta apua!

Eliikä siis Terpi ikäänkun ''ulvoo'' kun mopo on liikkeessä ja moottori käynnissä. Ei ole väliä onko kytkin pohjassa, vaihde vapaalla vai ajaako normaalisti, niin kauan kun moottori on käynnissä ja vaihteisto pyörii, ääni kuuluu, kiihtyen vauhdin mukana. Koko mopo tuntuu vastustavan ajatusta eteenpäin menosta. Jyrkässäkin alamäessä kytkin pohjassa nopus laskee sekunneissa jostain kuudestakympistä sinne kolmeen-neljäänkymppiin. Koneesta lähtee sellainen ''puupalikka nauhahiomakoneessa'' ääni. Kytkin ei luista, muita ylimääräisiä ääniä ei kuulu, takaratas, eturatas sekä ketjut ovat noin 200km ajetut. Ongelma alkoi noin 50km sitten kun aamulla käynnistin. Matkalla huomasin koneen vastustamisen sekä koneen ''ulvonnan''

En tosiaan ymmärrä mikä tuota laitetta vaivaa. Moponahan siis toimii Terpi (derbi) Senda SM X-Race vuodelta 2007 ja ''vireinä'' on tyhjätty vakioputki ja 13-60 välit. Mainittakoon että takavanteen vasemmanpuoleinen laakeripesä lahonnut, mutta laakeri pysyy tiukasti kun työntää perälle asti eikä ole ongelmia aiheuttanut.