Keskustelu tiettyyn merkkiin tai malliin liittyvistä mopoasioista.

Alueen säännöt

Tälle pääalueelle kirjoitetaan ne merkkikohtaiset asiat, jotka käsittelevät sellaisia merkkejä joille ei ole omaa ala-aluetta.

Mikäli pyörällesi on listassa ala-alue, käytä sitä tämän sivun sijaan

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

6.7.2015 18:22

Derbistä kuului outo vinkuminen, joka ei korjaantunut petarien vaihdolla ja joka nyt muuttui rahinaksi. Kytkinkruunussa tuntuu klappi joten taitaa olla laakeri entinen.

Vakiona siinä taitaa olla 6203 -laakeri jossa on toisella puolella metallisuoja? Mistä tuollaisen laakerin saa ja käykö tilalle normi avoin laakeri?

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

6.7.2015 19:39

Kytkinkruunussa tuntuu klappi joten taitaa olla laakeri entinen.

Kytkinkruunun niitit on väljistyneet. (tyyppivika)
Tai jos koko kytkin liikkuu, silloin kuulalaakerissa voi olla väljää.

Korjaus
- uusi kytkinkruunu ja uusi ensiöratas (tai käytettynä samasta samasta koneesta molemmat osat)

Vakiona siinä taitaa olla 6203 -laakeri jossa on toisella puolella metallisuoja?Mistä tuollaisen laakerin saa ja käykö tilalle normi avoin laakeri?

Laakerikeskusta, mp-liikkeestä, teollisuusalan tarvikeliikkeestä.. yms.

Suojaamatonta laakeria en laittaisi sen tilalle.
Muovi- tai peltisuojalla (vain toisella puolella, ja laakeri asennetaan silleen päin, että suoja on kytkinkruunun puolella).

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

6.7.2015 20:46

Ahaa, eli vika voikin olla muualla kuin laakerissa? Kytkimen sisäosastakin kokeillessa tuntuu pieni välys, mutta siis kytkinkruunu voisi olla muutenkin väljistynyt?

Videota klappaamisesta. Kytkinkruunun alareunaan katsoessa näkyy parhaiten.


Videota äänestä.


Ideaa mistä tuo voisi johtua? Petarit juuri vaihdettu, aivan tiukat. Pytty juuri vaihdettu (70cc Airsal), ei ole mäntä hakannut kanteen ja kiertokangen laakereissa ei myöskään välystä.

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

8.7.2015 20:16

Mikä vikana ku kylmällä moottorilla vaihteet vaihtuu tosi kömpelösti.Sittem kun on saanu tyyliin potkittua vaihteet ykköseltä kutoselle nii sen jälkee kaikki vaihtuu helposti :s . Menee myös vähän kömpelösti vapaalle. Vaihteistoöljyt on vaihdettu.Mopo siis Derbi drd Racing vm.2012.

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

8.7.2015 20:18

Mitä öljyä laitoit? Vaikuttaa että olis hieman liian jäykkää...

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

8.7.2015 20:28

kelkkailija96 kirjoitti:Mitä öljyä laitoit? Vaikuttaa että olis hieman liian jäykkää...

Motul 10w30 gearbox oil

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

8.7.2015 22:03

Koneremontin paikka derbissä ja olisi tarkoitus vaihtaa kaikki laakerit moottoriin.
Kysymys kuuluu että minkä kokoiset laakerit ovat tasapainoakselissa, etä vetoakselissa ja vaihteistossa ja kuinka monta mitäkin laakeria. Eli kyseessä on -04 derbi VM. Ei löydy oikeen tietoja netistä.

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

8.7.2015 22:53

Kellään mitään ideaa mikä voisi olla kun kytkin alkaa luistaa kierrosten noustessa tarpeeksi korkealle. Kytkinlevyt ja jouset ovat uudet. Muuten kytkin pelaa niinkuin pitää. Kun vaihdoin hilppeet laitoin laatikkoon hondan mp-öljyä, kun ei ollut muutakaan. Mopo seisoi jonkin aikaa rempan jälkeen. Vaihdoin öljyt castrolliin mutta ei vaikutusta.

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

9.7.2015 7:54

Derbi_rid3r: Jos oikein muistan, meillä sama öljy DRD Pro:ssa ei toiminut. Kytkin takertui seisokin aikana ja ajossa ei irroittanut kunnolla vaan pyörä pyrki eteenpäin kytkin pohjaan painettuna. Kun vaihdoimme öljyksi maahantuojan tarjoamaa (Petronas Tutela Matryx 75W-85 Transmissions moto) niin kytkimen toiminta korjaantui normaaliksi. Tuo meidän kokema kytkimen tarrautuminen aiheuttaa juuri vaihteiston tahmaisuutta ja voipi olla sinunkin ongelman syy?

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

10.7.2015 1:01

Ongelmana olis että mopo röpöttää tyhjäkäynnillä ja ajossa aivan sairaasti ennenkun ottaa piikille. Mopo juuri ja juuri jaksaa mennä piikille ja siitä se sitten lähteekin ihan mukavasti. Mopo myös tyhjäkäynnillä pysyy juuri ja juuri käynnissä, etuvalo sammuu mutta kertaakaan ei ole vielä mopo sammunut. Tekniikkaa siis on Enox, 17,5mm kaasari, (98) suutin ja neulan asennosta en ole varma, pitäisi olla keskellä. Elikkä mistä sitä lähtis säätämään?

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

10.7.2015 2:14

Samaa kysymystä ei tarvi postata kahteen topikkiin.

Sitten asiaan. Kaasarihan on nyt selkeästi liian rikkaalla. Milloin ongelma on tullut? Onko ollut siitä asti kun laitoit Enoxin kiinni vai tullut pikkuhiljaa? Jos on pikkuhiljaa tullut, todennäköisesti ilmanputsari on likainen. Ennen kuin alat säätämään kaasaria, puhdista ilmanputsari, puhdista kaasari ja vaihda myös tulppa uuteen.

Sitten vaan kaasarin säätöohjeiden mukaan (löytyy esim. Tiittasen kirjasta tai Googlesta "2 stroke carb tuning"). Ainakin ilmaruuvia varmaan joutuu avaamaan ja ehkä suutintakin pienentämään pari numeroa. Suosittelen kuitenkin ostamaan suuttimia vaikkapa 92, 95, (98), 100, 102 ja säätämään sen kaasarin alusta loppuun kerralla (neula, suutin, tyhjäkäyntiruuvi).

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

10.7.2015 14:50

Joo elikkä ilmanputsarin puhdistin juuri ennen putken kiinnitystä ja tulppakin on juuri vähän aikaa sitten vaihdettu. Ongelma siis ilmeni heti putken ja suuttimen vaihdon yhteydessä. Tulppana toimii br9es. Eikös se ole parempi noilla "vireillä" kuin vakio b8es/br8es.

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

10.7.2015 23:15

onko männän vaihto edessä kun ei lähe hyvin lämpimänä käyntiin ja ei pysy kauaan tyhjäkäynnillä päällä vaikka olen säätänyt tyhjäkäyntiä ja välillä tuntuu laiskalta. onko myös kampiakselin laakerit kun välillä kuuluu nakutusta kampiakselin kohdalta ja aivan hennolla moottorijarrutuksella kuuluu kohinaa? miten muuten irrotan kampiakselin tuosta moottorista kun en ole koskaan tehnyt sitä ja tarviiko minun tietää jotain erikoista tuosta männän vaihdosta vaikka se kyllä uskoisin osaavani tehdä

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

11.7.2015 9:16

Hiphei: Tyhjäkäynnin röpötys ( kun muut em. asiat tarkistettu ja kunnossa ) kone siis käy tyhjäkäyntiä rikkaalla. Avaa ilmaruuvia ( seosruuvi ) pikkuhiljaa kunnes tyhjäkäynti ei enää kovene ja sitten säädä tyhjäkäyntiruuvista kierrokset sopivaksi.
Röpötys keskikierroksilla: Pääsuutin liian iso tai neulaa laskettava, veikkaan ensimmäistä. Pienennä pääsuutinta n. viiden (5 ) numeron välein ja kokeile vaikutusta. Veikkaan sopivan koon löytyvän 92 tietämillä. Jos täydellä kaasulla ryypyn käyttö antaa lisätehoa, on pääsuutin mennyt pieneksi. Kun pääsuutin on huippukierroksille saatu sopivaksi tee tarvittaessa keskikierroksien hienosäätö neulan korkeutta muuttamalla ( laske neulaa (( nosta prikkaa )) lovi kerrallaan jos keskikierroksilla edelleen röpöttää ).

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

11.7.2015 20:25

onko männän vaihto edessä kun ei lähe hyvin lämpimänä käyntiin ja ei pysy kauaan tyhjäkäynnillä päällä vaikka olen säätänyt tyhjäkäyntiä ja välillä tuntuu laiskalta. onko myös kampiakselin laakerit kun välillä kuuluu nakutusta kampiakselin kohdalta ja aivan hennolla moottorijarrutuksella kuuluu kohinaa? miten muuten irrotan kampiakselin tuosta moottorista kun en ole koskaan tehnyt sitä ja tarviiko minun tietää jotain erikoista tuosta männän vaihdosta vaikka se kyllä uskoisin osaavani tehdä