Keskustelu tiettyyn merkkiin tai malliin liittyvistä mopoasioista.

Alueen säännöt

Tälle pääalueelle kirjoitetaan ne merkkikohtaiset asiat, jotka käsittelevät sellaisia merkkejä joille ei ole omaa ala-aluetta.

Mikäli pyörällesi on listassa ala-alue, käytä sitä tämän sivun sijaan

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

28.10.2020 19:36

vaihoin suuttimen ja läks käymää suoraa,nyt ongelma on se että tyhjäkäyntikierrokset ei laske ollenkaa vaikka ruuvia pyörittelee. kiertää ilosesti (koska 70cc) eikä leijjaa

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

8.11.2020 1:29

vetko kirjoitti:Varmaan voi olla, joku kaasari tukossa tai bensahana.

bensahanan vaihdoin ja se kyllä meni parempaam suuntaan kun sillo sammu äkillisesti vauhissa, mut nytte ku se alkaa vittuilee nii se sammu hitaammi ja jos annan kokoaja kaasuu nii se pysyy pääl mut heti kun lopettaa nii sammuu

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

8.11.2020 12:52

Paljos Derbin marzocchi keulaan menee keulaöljyä? En löytäny mistään ku nopeesti katoin

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

8.11.2020 14:05

Mikähän niistä kyseessä? Mikä liukuputken halkaisija?

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

9.11.2020 18:44

Moi mopogurut,

Mulla (tai pojam mopossa) on sellainen ongelma, että ei käynnisty kylmänä kuin työntämällä. Aluks mopon historiaa ja dataa:
- Derbi Senda DRD EVO limited 2010, 00H022515031 sylinteri, kaikki kurit poistettu, ajettu reilut 21000 , Mäntä vaihdettu 12-tonnissa ja luultavasti se on Athenan tarvikemäntä yhdellä männänrenkaalla.
- Kaikki on katsottu ja mitattu. Kipinä oli mielestäni heikko, joten tulppa ja tulpanhattu on vaihdettu. Tulpanhattu oli huono, mutta tulppa ihan OK.
- Yli 10 asteen lämmössä lähtee käyntiin ajatuksesta ja käys tosi siististi tyhjäkäyntiä ja ottaa kierroksia sekä vetää ihan hyvin koko kierrosalueen kuormitettuna, mutta kylmällä, 5 astetta ja sen alle ei lähde käyniin kuin työntämällä ja silloinkin vaivalloisesti. Kun lämpenee, niin ei ole mitään ongelmia.
- Puristukset on kylmänä lähes vitsi. Kun käden laittaa kiksin päälle, niin menee lähes alas asti käden painolla. Lämpimänä tuntuu vähän enemmän purisusta.

Oma tulkintani on, että se sinkku männänrengas on jumiutunut ja siksi ei saa kylmänä riittävästi painetta käynnistyäkseen. Tähän otan vastaan toisiakin mielipiteitä. Myös pytty voi olla kulunut näillä kilometreillä, mutta en tunne tätä moottoria, enkä tiedä mikä on paljon/vähän Rabasa E3:lle.

Ajattelin seuraavaa huoltoa. Ostetaan 0.02 mm suurempi alkuperäinen mäntä, hoonataan pytty siihen sopivaksi ja sitten pakkaseen polkemaan.

Mitä mieltä? Olenko ihan hakoteillä?

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

9.11.2020 18:46

Ai niin, unohdin mainita, että rikastin toimii.

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

10.11.2020 9:34

Onko sylinteri alumiinia vai valurautaa?

Valurautainen voi hyvinkin olla kulunut väljäksi. Jos alumiinia niin sylinteri itsessään ei ole välttämättä kulunut, mutta mäntä ja rengas voi olla jo pitkästi toleranssin ulkopuolella. En usko että on jumissa.

Isompi ryyppysuutin voi helpottaa käyntiinlähtöä.

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

10.11.2020 20:19

Malagutisti kirjoitti:Onko sylinteri alumiinia vai valurautaa?

Valurautainen voi hyvinkin olla kulunut väljäksi. Jos alumiinia niin sylinteri itsessään ei ole välttämättä kulunut, mutta mäntä ja rengas voi olla jo pitkästi toleranssin ulkopuolella. En usko että on jumissa.

Isompi ryyppysuutin voi helpottaa käyntiinlähtöä.


Valurautaa tuo 00H022515031 näyttäis olevan, mutta koska pytty on päältä pinnoitettu, niin saattaa hämätä. En ole avannut vielä, joten kertokaa viisaamat?
Sain alkuperäisen männän, sen 12k vaihdetun (B-koko, 39,845) käsiini ja siinä ylärengas on jumiutunut täysin palaneesta öljystä, alarengas tomii vielä, mutta sekin on on näppituntumalta sangen letkeä. Tämä kielii siitä, että mopo on ajattu ainakin aikoinaan tosi kuumaksi. Myös ohipuhalluksesta näkyy merkkejä alkuperäisessä männässä.

Viriosia tuli kaupantekiäisinä ja viriputkella ja vakiokaasarilla mopo otti 80 km/h vakioa tiheämmällä välityksellä. Ne osat jätettiin autotallin perälle. Kiinnileikkautumisen jälkiä en alkuperäisestä männästä löytänyt, vaikka nähtävästi edelliset omistajat ovat ottaneet vehkeestä kaiken irti.

Mun agenda on yhä D-koon mäntä ja hoonaus. Tosin kylmäkäynnistyminen parani hiemantulpan hatun vaihdolla ja opettelulla, mutta tuo kampe on tosi tarkka kaasun annostelusta, koska siinä on ns. varttikaasu. Mulle se on on/off mutta poika löytävinään siitä herkällä ranteella välisäveliäkin.

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

10.11.2020 23:51

Magneettihan sen paljastaa.

Jos siellä tosiaan on yksirenkainen mäntä niin onhan se jo 9 tkm ajolla "valmis".

Suunnitelma on hyvä, kunhan laitat laadukkaan männän.

Tosin epäilen että et ole ollutkaan kiinalaista vaihtamassa missään vaiheessa :lol: .

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

6.2.2021 18:35

Hei, derbini ei lähtenyt käntiin ja kipinä oli huono, staattori vaihdettu ja sen jälkeen toimi normaalisti. Jonkun ajan jälkeen ajossa mopo alkoi pätkimään ja hajotti tulpan. Uudella tulpalla ajoin noin 10km ja alkoi taas pätkimään, tulpan vaihto ei enään auttanut ja nyt ei lähde käyntiin, välillä saattaa lähtä muutamaksi sekuunniksi ja sitten sammuu ja mopo välillä paukahtaa. On kokeiltu muutamia br8es ja br9es tulppia. Tulppa kastuu ja bensaa saa, eri cdi boksilla kokeiltu, imu vuotoa ei pitäisi olla.

Derbi on xrace 2006, 15tkm ajettu ja mäntä käsittääkseni alkuperäinen, mutta puristuksia on erinomaisesti ja tehot oli tallella kun vielä toimi.

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

7.2.2021 14:16

Voi olla staattori taas entinen. Itselläni oli joskus samanmoista vikaa, ja syy oli, että vauhtis oli osunut staattorilta lähteneisiin johtoihin ja rikkonut liitännän.

Kaksi staattoria meni ennenkuin tajusin vian. :lol: Vaikka otti vauhtiksen irti, niin asia oli aika hankala huomata, koska liitäntä meni poikki ihan juuresta, joten silmämääräisellä tutkimisella ei asiaa huomannut.

Ja mopo siis lähti välillä hetkeksi käyntiin, koska johto johti virran välillä tärinästä johtuen.

No ei siinä muuta, kun uusi staattori paikalleen ja johtoja vauhtiksesta irti pitämään muutama nippuside. Sitten ei ongelmaa enää ilmennyt.

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

14.2.2021 8:33

tietäääkö ukot meneekö am6 voca 50/70 alakauttane putki rabasaan jos homaa holkin :roll:

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

15.2.2021 21:21

siiis kuinka tuo pitäisi oikein asentaa? Olen nyt sen parikymmentä kertaa mielestäni oikein kasannut
http://aijaa.com/Kq9IZe
Mihi asentoo tuo tappi kuuluu?
http://aijaa.com/RkCn70
kopan puoli

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

24.2.2021 18:14

veikaan että kopanpuolne pitää kohdata ekan kuvan akselin välejen kaa en ole varma kokeile jos uskallat :lol: :lol: :lol:

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

24.2.2021 18:15

johonki nuista väleistä ilmeisesti kytkintä pystyy hienosäätämmän ku pistää eriasentoo