Keskustelu tiettyyn merkkiin tai malliin liittyvistä mopoasioista.

Alueen säännöt

Tälle pääalueelle kirjoitetaan ne merkkikohtaiset asiat, jotka käsittelevät sellaisia merkkejä joille ei ole omaa ala-aluetta.

Mikäli pyörällesi on listassa ala-alue, käytä sitä tämän sivun sijaan

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

5.3.2019 23:48

Onkos normaalia, että derbin kansi vuotaa vesiletkun vieressä olevasta vähän venttiilin näköisestä mokelosta jäähdytinnestettä? Onko haittaa jos tukkii jollakin?

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

14.3.2019 16:49

Onko kyse siitä pikku nipasta, josta lähtisi vesikierto kaasuttimelle? Sen voi huoletta tukkia, kunhan toinenkin pää kaasuttimelta/vesisäiliöltä on tukittu. Jos kyse on tuosta, nipasta, se on tosiaan lämminvesikierto kaasuttimelle kurkun lämmittämiseksi. Tuolla ratkaisulla korvattiin pitkälti aiemmin käytetyt sähkölämmitykset kaasuttimesta. Ainoa vaihtoehto mistä voisi olla kyse, on lämpövalon anturi, jonka väliin kuuluu tiivisteprikka.

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

15.4.2019 8:59

Hei, derbini käy hyvin tyhjäkäynnillä ja lähtee käyntiin hyvin, mutta kun kokeilee ajossa laittaa kakkosen silmään ja antaa kaasua, kierrokset pysyvät tosi matalina ja tuntuu röpöttävän kovasti. Luulisin että liian paksulla seos, 110 suutin, neula toiseksi rikkaammalla, mutta sama ongelma oli myös neulan normaalilla asennolla ja 90 suuttimella. Mopona Derbi Senda -09, uusi 17.5mm PHVA kaasari, rajoittamaton CDI, enox tehoputkisto, vapari ja hiilikuituläpät. Juuri vaihdettu imukaulan liitoskumi kun tuntui vuotavan, kytkinremppa juuri tehty, mäntä juuri vaihdettu, kaasari katsottu ja putsattu.

Löytyy itseltä vielä tosiaan 105, 100, 90, 88 suuttimet ja seuraavaksi kokeilisin vaihtaa neulan asentoa ja suutinta pienemmäksi... Voisiko männän renkaiden hajoaminen tai pakoputken huono kiinnitys aiheuttaa tämän?

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

15.4.2019 19:54

Suutin kuulostaa aika isolta.
90 pitäisi olla aika lähellä totuutta, joten suosittelisin putsaamaan ilmanputsarin ja kaasarin.

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

18.4.2019 16:15

Takajarrun mäntä ei palaudu, paitsi painamalla sitä alas vaikka ruuvimeisselillä, olisiko jotain helppoa kikkaa millä saan taas palautumaan? (painoin jarrua kun siinä ei ollut palaa) poljin myös painuu pohjaan.

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

19.4.2019 11:21

Ei sen kuulu palautua ilman palaa.

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

19.4.2019 11:34

Juu pitää mainita että se ei palaudu palankaan kanssa, pitääkö pala jotenkin lukittua paikalleen että palautuisi?

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

19.4.2019 15:07

Derbin jarruissa männät ja niiden tiivisteet kuluu, josta johtuen männät pääsevät kääntymään aavistuksen vinoon ja alkaa kanittaa vastaan. Jos männät on vai älyttömän likaiset, eli katupölyä ym tarttunut pintaan, myös se voi aiheuttaa jumittamista.
Koita ensin putsata männät, ja jos ei se auta, vaihda satulaan uudet männät ja tiivisteet. Niitä on tarvikeosana ainakin vielä viime vuonna saanut, niin ei tarvitse marmoritiskiltä osia hakea piaggio-konsernin extrahintaan. Kannattaa ottaa mäntä ja tiivisteet mukaan jos uusia haet, niissä on muutamaa vaihtoehtoa eikä oikein mistään saa fiksusti selville oikeita osia ilman mallikappaleita.

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

1.5.2019 22:07

Tietääkös joku että miten sais tehtyä derbiin napilla toimivan virtanapin? ko entinen omistaja hukannu avaimen ja projekti pitäs saada käyntii nii voi nopeesti kokeilla toimiiko vehe niin mitkä johot pitä yhistää ja mihin. Olisin kiitollinen jos joku osas auttaa.

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

1.5.2019 23:00

Kaivelet oikean sähkökaavion, siitä näkee mitkä parit virtalukko yhdistää.

Tai sitten otat virtalukon pohjan irti ja käännät siitä suoraan virrat päälle.

Käyntiin tuo lähtee kun ottaa cdi:stä kauimpana tulpanjohdosta olevan liittimen irti, olisko musta-valkoinen.

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

6.5.2019 19:00

Tuo cdi:n johdon irrottaminen toimii vain, jos cdi on neljällä johdolla, vasemmanpuoleisin liitin on useimmissa Derbeissä tyhjänä, ja cdi:lle tulee vain valkoinen, punainen ja vihreä johto.

Jos virtalukolle tulee yhteen liittimeen kolme johtoa ja yksi johto yksinään omaan liittimeensä, tuon yksinäisen johdon irrotus antaa vanhemmissa Derbeissä käynnistää mopon, mutta valot ym. ei silloin toimi.

Välien vaihdosta taas.

12.5.2019 18:22

vaihan moposta välit tuossa muutaman viikon päästä. Mopossa on vakio välit eli 11/53 ajattelin vaihtaa 11/62 tai 12/62. Mopossa ei ole alkukäyrässä kuristuksia (hukkaputki ja holkki pois, menee n.60) onko tuo 11/62 liikaa vai ok, ja jos on liikaa onko tuo 12/62 ok? mopo derbi drd evo limited edition

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

12.5.2019 21:11

Mikähän mahtas olla derbissä vikana ku tyhjäkaynnillä että ajaessa tärisee aivan perkeleesti? Ja kuulostaa siltä että kohta leipoo kii ni mikähän mahtas olla menossa? Malli siis derbi drd xtreme vm. 2012

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

12.5.2019 21:30

Tarkistahan ensimmäisenä, että moottorin kiinnityspultit on tiukalla. Useimmiten derbien tärinät, värinät ja pärinät johtuu siitä, että joku koneen kiinnityspulteista on löysällä.

Jos ne ovat tiukalla, kannattaa alkaa harkitsemaan koneen avaamista, sillä joku laakeri lienee tiensä päässä.

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

14.5.2019 21:28

Paljonkohan maksais liikkeessä vaihtaa kampiakselin laakeri/ kiertotkangen laakeri kun vissiin jompikumpi mennyt/menossa rikki ja itsellä ei taito riitä vikaa korjaamaan