Keskustelu tiettyyn merkkiin tai malliin liittyvistä mopoasioista.

Alueen säännöt

Tälle pääalueelle kirjoitetaan ne merkkikohtaiset asiat, jotka käsittelevät sellaisia merkkejä joille ei ole omaa ala-aluetta.

Mikäli pyörällesi on listassa ala-alue, käytä sitä tämän sivun sijaan

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

3.7.2016 22:45

Moi, miten sais derbiin lisää kierroksii?

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

3.7.2016 23:40

Yksi suosittu vaihtoehto on kääntää kaasua hieman lisää.

Ihan vakavasti puhuen, ainakin allekirjoittaneella on hieman heikot selvänäkijän kyvyt joten on kohtuullisen vaikeaa tietää millaisesta kokoonpanosta ja kysyjän taitotasosta puhutaan. Eli pitäisikö suositella kurien poistoa, onko kiinni jo high-end-setti ja sähköt rajoittavat vai pitäisikö mieluummin alkaa pohtia huuhteluiden aika-aloja?

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

5.7.2016 11:38

Eli siis kerron nyt vähän tarkemmin :D Elikkä ostin tossa vähän aikaa sitten vakio Derbi Senda R vm03 niin haluaisin lisää kierroksia siihen... Ja pitäis suutin vaihtaa niin mikä olis hyvä suutin. Ps olen aloittelija...

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

5.7.2016 19:58

Miks sä lisää kierroksia siihen haluat?

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

5.7.2016 22:24

Nyt kannattaa aloittaa lukemalla vaikkapa tämän topikin aloitusviesti.

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

6.7.2016 3:31

Nyt tuli tälläinen astetta jännempi "ongelma" gileran kanssa. Eli remppasin gileran alkuperäisen koneen eilen(vetoakseli,stefat ja petarit) ja yläkerran kasauksessa huomasin ettei neulalaakeri mene paikalleen(kokeiltu kahdella "vahvistetulla" tarvikeneulalaakerilla). Joten voisiko joku kertoa, että korjaantuuko tämä "ongelma" kokeilemalla alkuperäistä neulalaakeria. Mainitaan vielä että kone oli talven yli yläkerta purettuna lämpimässä varastoituna.

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

7.7.2016 1:17

Onko porukka laittanut derbeihin yksiosaisia kaasuvaijereita? Olisi mukava tietää mikä yksiosainen kaasuvaijeri siihen sopisi sillä kaksiosainen kaasuvaijeri aina jumittuu sieltä missä ne vaijerit yhtyy. :|

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

7.7.2016 19:58

Nyt olisikin visainen pulma -03 Derbi Sendan kanssa.

Ihmettelin kun käynnistyspoljin alkoi vetelmään tyhjää ja purin sen puolen posken.
Kolo, johon käynnistyspolkimen rattaan takana oleva "tappi" kuuluisi mennä, puuttui kokonaan. Epäilen, että on puuttunut jo edellisen omistajan aikana sillä tuota puuttuvaa palaa ei löytynyt mistään. Mopedi ostettu osina, joten en osto vaiheessa osannut ihmetellä tätä ollenkaan, ja tuli ajankohtaiseksi vasta kun sain sen kasaan.

Tein pienestä metallisuidusta tuohon palasen jonka väliin sen metallisokan tapin tulisi mennä, ja poljin toimiikin aina hetkisen, mutta heti kun hiemankin kovemmlla voimalla polkaisee (siis ihan käsivoimin) menee siellä kaikki taas miten sattuu ja polvin alkaa pyörimään tyhjää tai sitten jumittamaan minkä ehtii.

Uutta moottorirunkoa tuo huutaa, mutta sitä en ole nyt vaihtamassa, eli pitää hieman mäkgaiveriksi ryhtyä. Onko kukaan koskaan joutunut samaan kiperään pinteeseen, ja miten siihen taikonut jotain tilalle?

Ongelma on, että en täysin sisäistä polkimen, rattaiden ja tuon sokan mekaniikkaa. Sen kolon tehtävähän on pitää sen sokan tappi paikoillaan, ja vaikka omasta mielestäni patenttini sen siinä pitää, niin silti se muutaman polkaisun jälkeen menee taas ihan miten sattuu. Eli mitä en ymmärrä. Onko se sokka voinut löystyä? Senhän kuuluu pyöriä joten ei kai sen pidä olla elämääkin kireämmällä?

Kaikki apu otetaan vastaan kiitollisuudella. Ja tosiaan jos joku tietää minkä osan kuuluu pyöriä ja minkä ei niin senkin otan ilolla vastaan, heti kun paremmin ymmärrän miten niiden kuuluu pyöriä millonkin niin ehkä osaan veistellä jonkun patentin tuohon. Mitä katselin youtube videoita noista asennuksista niin tosiaan vaikutti siltä, että rattaan takana oleva sokka kuuluu olla siellä rakosessa, mutta muuten ei pitäisi olla väliä. Eli missä menee pieleen?

Alla kuva.

Kuva

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

7.7.2016 22:02

Rällättelijä: Sulla on siis, kuten kuvasta näkyy, murtunut lohkosta palanen. Ongelma ilmeisesti on siinä, että tuohon "olemattomaan" koloseen tulee käynnistyspolkimen rattaan siirtomekanismin lukitustappi. Ratas liikkuu booreissaan ulos ja sisään tarpeen mukaan, ja tuo lukitustappi liikkuu samalla. Jos kolosi on liian matala murtumisen / korjauksesi johdosta, tappi nousee pois kolostaan ja päästää siirtomekanismin pyörähtämään väärään asentoon. Tässä kuva mistä näen miltä kolon tulisi näyttää ja näet myös siirtomekanismin boorit jossa ratas liikkuu liikuttaen tappia mukanaan.
Kuva

Jos tallista löytyy välineitä, tee uusi kolon reuna murtuneen tilalle muokkaamalla topparirauta uusiksi joka on siellä rattaan alla pultti kiinnityksellä.

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

7.7.2016 23:39

Iso kiitos notrealille nopeasta vastauksesta.

Eli siis, kunhan saan sen tapin pysymään paikoillaan pitäisi homman toimia. Pitääpä rälläköidä uusi toppari jos se sillä oikenisi. Onpa harmillinen vika, toki 13 vuotta ja tuhansia polkasuja syö, vaikka tuokin on yritetty tehdä kestäväksi.

Kiitos avusta!

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

10.7.2016 1:19

Auttakaapas taas, elikkä vaihtelin derbiin nyt vertexin männän ja nyt derbi kilisee/kolisee kallistaessa moottorin käydessä ja myös kun moottoria pelkästään pyörittää. Sisäänajoa on menty alle 50km ja on oikee suutin, mäntä on oikeinpäin, voitelee hyvin ja minkään ei pitäisi enään olla pielessä!
Kertokaas mikä vois olla pielessä ja uskaltaako ajaa ?
Kyllä pikkuhiljaa alkaa am6 olla jo ikävä :nolo:

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

10.7.2016 15:05

Vixel kirjoitti:Auttakaapas taas, elikkä vaihtelin derbiin nyt vertexin männän ja nyt derbi kilisee/kolisee kallistaessa moottorin käydessä ja myös kun moottoria pelkästään pyörittää. Sisäänajoa on menty alle 50km ja on oikee suutin, mäntä on oikeinpäin, voitelee hyvin ja minkään ei pitäisi enään olla pielessä!
Kertokaas mikä vois olla pielessä ja uskaltaako ajaa ?
Kyllä pikkuhiljaa alkaa am6 olla jo ikävä :nolo:


Jos puristukset on normaalit niin silloin on joku löysällä. Tarkista koneen pultit ja muutkin jotka mahdollisesti löystymään pääsisivät.

Mikä vikana?

10.7.2016 15:43

Elikkä Derbi DRD X-treme 2011 ajettu 13t km. Nyt laitoin jonkin aikaa sitten Leovince V6 tehoputken, mutta en oo säätäny kaasutinta uusiksi. Mopossa on rajoitettu CDI-puola. Ei tunnu ottavan oikeen aluksi kierroksia ja sillee pätkii mutta ku huudattaa jonkin aikaa ni ottaa iha kunnolla. Mikä mahtaa olla?

Re: Mikä vikana?

10.7.2016 16:24

DerbiJäbä123 kirjoitti:Elikkä Derbi DRD X-treme 2011 ajettu 13t km. Nyt laitoin jonkin aikaa sitten Leovince V6 tehoputken, mutta en oo säätäny kaasutinta uusiksi. Mopossa on rajoitettu CDI-puola. Ei tunnu ottavan oikeen aluksi kierroksia ja sillee pätkii mutta ku huudattaa jonkin aikaa ni ottaa iha kunnolla. Mikä mahtaa olla?

Jos sulla on kaasarissa vakioputken säädöt, niin laita ainakin 10nro isompi suutin

Re: Mikä vikana?

10.7.2016 16:31

Mulla on 85 suutin, mutta pittääkö se joteki muutenki laittaa säätöihi?