Keskustelu tiettyyn merkkiin tai malliin liittyvistä mopoasioista.

Alueen säännöt

Tälle pääalueelle kirjoitetaan ne merkkikohtaiset asiat, jotka käsittelevät sellaisia merkkejä joille ei ole omaa ala-aluetta.

Mikäli pyörällesi on listassa ala-alue, käytä sitä tämän sivun sijaan

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

2.5.2016 21:36

Mikähän mahtaisi olla vikana kun skoba (derbi gb1) alkoi yhtäkkiä tökkiä, ihan kun painais jarrusta vaikka en siis oikeesti paina. Kuulu kauheeta sihinää ja savus aivan älyttömästi. Käynnistin myöhemmin uudestaan ja kaasua painaessa taas savusi älyttömästi ja siihen sammui, eikä muuten enää käynnisty. :|

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

3.5.2016 17:25

Nyt voisi joku fiksumpi auttaa...
Derbi on mallia X-Race '07. Häiritsee tavattomasti koneen etupäästä/putken alkupäästä kuuluva meteli, siis sellainen ihan kuin siellä pyörisi joku. Ääni kuuluu vaihteella ja vapaana (kun kierrokset on tarpeeksi korkeat ja vähän, kun tyhjäkäynnillä?) , mutta lakkaa, kun putkesta ottaa kiinni. Oisko petilaakerit mennyt/menossa rikki?

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

3.5.2016 21:53

Sug3 kirjoitti:Nyt voisi joku fiksumpi auttaa...
Derbi on mallia X-Race '07. Häiritsee tavattomasti koneen etupäästä/putken alkupäästä kuuluva meteli, siis sellainen ihan kuin siellä pyörisi joku. Ääni kuuluu vaihteella ja vapaana (kun kierrokset on tarpeeksi korkeat ja vähän, kun tyhjäkäynnillä?) , mutta lakkaa, kun putkesta ottaa kiinni. Oisko petilaakerit mennyt/menossa rikki?


Kirraappa koneen kiinnikkeet ja putken pultit. Jos ei lopu ni sitte menossa jotku laakerit kyllä.

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

3.5.2016 21:58

Fiiax kirjoitti:Mikähän mahtaisi olla vikana kun skoba (derbi gb1) alkoi yhtäkkiä tökkiä, ihan kun painais jarrusta vaikka en siis oikeesti paina. Kuulu kauheeta sihinää ja savus aivan älyttömästi. Käynnistin myöhemmin uudestaan ja kaasua painaessa taas savusi älyttömästi ja siihen sammui, eikä muuten enää käynnisty. :|


Voi olla että puskee jäähytysnestettä jostain ja lämpöleikkas sen takia. Katoppa ihan ekana jäähytysnesteen taso (En oo kyllä 100% varma onko ilma vai nestejäähy tämä skoba). Sitte vaiha tulppa, ja jos ei käynnisty ni sitte konetta pöydälle.

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

3.5.2016 22:21

Samppa ☺ kirjoitti:
Fiiax kirjoitti:Mikähän mahtaisi olla vikana kun skoba (derbi gb1) alkoi yhtäkkiä tökkiä, ihan kun painais jarrusta vaikka en siis oikeesti paina. Kuulu kauheeta sihinää ja savus aivan älyttömästi. Käynnistin myöhemmin uudestaan ja kaasua painaessa taas savusi älyttömästi ja siihen sammui, eikä muuten enää käynnisty. :|


Voi olla että puskee jäähytysnestettä jostain ja lämpöleikkas sen takia. Katoppa ihan ekana jäähytysnesteen taso (En oo kyllä 100% varma onko ilma vai nestejäähy tämä skoba). Sitte vaiha tulppa, ja jos ei käynnisty ni sitte konetta pöydälle.



En ollutkaan huomannut tätä viestiä, mut tulppa on nyt jo vaihettu ja tällä hetkellä käynnistyy. Tuttava sano että joku vaijeri (?) oli kuulemma irti, että puski öljyy iha liian reippaasti ja tämän takia kuulemma savutti niin paljon. Nykiminen ei loppunu ja huomaan että ottaa kaasun ns viiveellä. Et ku painaa kaasua ni saa odottaa että nopeus alkaa kasvamaan, ennen ei tällasta ollut. Ja toi nykiminenhän on just sellasta et iha ku painais vähä välii jarruu tai menis jossai kuopis koko aja. Pääsin sillä kuiteski sitä 50 nyt ku eilen pääs n. 20 kaasu pohjassa. Yritin siihe mittariin päästä käsiks viime viikolla ku seki hajos ni samalla näin et jäähytysneste oli vähä minimin yläpuolella eikä ainakaa valo oo siitä syttyny. Niin ja edelleen savuu (haisee palanu), tää tuttava sano että jos sitä öljyä siellä vielä ois et tän takii haisis yhä, mut en sitte tiiä. Ennen kuulostiki niin tasaselta ja nyt on aika epämääräset äänet, kolisee ja en tiiä kuuluuko noitten moottorin (?) äänien pätkiä. Erilaiset äänet kuitenkin kun ennen.

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

6.5.2016 1:50

osaisko joku kertoa mikä olis vikana, ku käynnistin moponi (aprilia sx -08) bensansaantivian jälkeen ja hyvin toimi, mutta kun kokrilin uudelleen niin ei saanutkaan kipinää enää .. tulppa vaihettu ja virtaa kulkee tulpalle asti :D? vinkkejä??

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

6.5.2016 9:33

Viallinen tulppa tai kärkiväli liian iso, moottorin maadoitus ongelma, sytytysjohto lyö läpi ja kipinä karkaa jonnekkin muualle. Löysä liitos puolan johdoissa...

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

7.5.2016 17:08

Oisko kellään ehdottaa jotain "tee se itse" patenttia syylärin vaimenninkumien tilalle? Päässy menemään todella heikkoon kuntoon nuo syylärin alapään kumit ni pitäis jotain keksiä ettei tärise runkoa vasten.

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

7.5.2016 19:13

Mulla ois 09 senda noin 7t ajettu ja koneesta kuluu outoa rahinaa. Mikä voisi olla vikana. Voiko olla moottori öljyt?
Kiitos jo etu käteen. :itku:

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

7.5.2016 20:45

johnnyw kirjoitti:Oisko kellään ehdottaa jotain "tee se itse" patenttia syylärin vaimenninkumien tilalle? Päässy menemään todella heikkoon kuntoon nuo syylärin alapään kumit ni pitäis jotain keksiä ettei tärise runkoa vasten.

Etrasta niitä saa uusia, maksaisko 50cent. kpl

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

7.5.2016 20:48

Yeah22 kirjoitti:Mulla ois 09 senda noin 7t ajettu ja koneesta kuluu outoa rahinaa. Mikä voisi olla vikana. Voiko olla moottori öljyt?
Kiitos jo etu käteen. :itku:

Mahdollisia rahinan aiheuttajia on lukuisia, mutta yksi mikä on varma, öljyt ne ei ole. Öljy ei rahise. ;)

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

7.5.2016 20:58

Tarkoitin sitä että voiko ne öljyt aiheuttaa sitä et ne ei voitele kunolla esim laakereita kun luulen että öljyjä ei ole vaihettu 5t

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

7.5.2016 21:54

En usko jos oljyn määrä vain on riittävä. Tuollainen rahina koneesta voi olla paha merkki, joten itse en ajaisi sillä metriäkään ennen tutkimista ja korjaamista. Ainut keino selvittää mitä siellä moottorissa tapahtuu on avata kone ja katsoa, mitä se on syönyt.

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

9.5.2016 22:50

johnnyw kirjoitti:Oisko kellään ehdottaa jotain "tee se itse" patenttia syylärin vaimenninkumien tilalle? Päässy menemään todella heikkoon kuntoon nuo syylärin alapään kumit ni pitäis jotain keksiä ettei tärise runkoa vasten.


Derbissä se koko kiinnitysjärjestelmä on läpeensä paska, joten itse ainakin tein kaksimillisestä reikälevystä siihen uuden kiinnikeraudan, eikä ole sen jälkeen liikkunut milliäkään (ei kumeja). Jos vielä Etra tms. löytyy läheltä niin siellä mielellään kauppaavat jämäpaloja silikonilevyistä edullisesti, itse hommasin 3mm paksua jonkun 20x20cm palan, oisko 5€ ollu hinta. Ja tosiaan teollisuuslaatua, kestää syylärin kiinnikkeessä isältä pojalle.

Yeah22 kirjoitti:Mulla ois 09 senda noin 7t ajettu ja koneesta kuluu outoa rahinaa. Mikä voisi olla vikana. Voiko olla moottori öljyt?
Kiitos jo etu käteen. :itku:


Laakerivika, mäntä tai hajonnut ratas. Ei muuta kuin purkamaan, rattaita tutkimaan ja rynkyttämään kädellä magneettoa, kiertokankea, kytkinkoria jne. välyksiä etsien. Kokemuspohjalta nuo öljyssä uivat laakerit harvemmin hajoavat, yleensä vika on kampiakselin ja sylinterin puolella.

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

11.5.2016 21:45

Jeps. No kerkesin jo ostamaan motonetistä "läpivientikumi" lajitelman jossa oli sopivia rinkuloita. No onpahan nyt sit reilusti ylimääräsiä :)