Keskustelu tiettyyn merkkiin tai malliin liittyvistä mopoasioista.

Alueen säännöt

Tälle pääalueelle kirjoitetaan ne merkkikohtaiset asiat, jotka käsittelevät sellaisia merkkejä joille ei ole omaa ala-aluetta.

Mikäli pyörällesi on listassa ala-alue, käytä sitä tämän sivun sijaan

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

21.4.2016 15:12

Mikä vois olla vikana kun derbi pomppii niin perkeleesti kun ajaa ei oo vanteista tai renkaista kiinni kun vapaalla rullaa kummiski tasasesti

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

22.4.2016 21:26

Täällä näkyy olevan lämpeämisongelmat tapetilla niin lisätäänhän oman apikan (-09) vaiva joukkoon. Elikkäs oma pärrä päätti talvella leipoa ( männänrengs kappaleiksi ) ja siitähän seurasi sitten koneen aukasu ja remontointi. No kone saatiin loppujen lopuksi parsittua kasaan,mutta mopoa jo kauan vaivannut kierrosten nousu ilman ryyppyä oli vielä läsnä. Mopo alkoi kiertämään kallistettaessa oikealle,mutta vasemmalle kallistettaessa se puolestaan hyytyi ja sammui. Vaivan kanssa jo liian kauan taisteltuani päätin että vien mopon huoltoon ihan liikkeeseen. Liikkellä vaiva löytyi melko pian liian kireästä kaasuvaijerista :nolo: , joka piti luistia ylhäällä ja näin vaikutti tyhjäkäyntiin. No se vaiva ratkesi mutta remontin jälkeen ilmaantunut sylinterin lämpeneminen ei helpottanut. Vesipumpun vaihdoin uuteen ( tipputteli muutamia tippoja öljyä sieltä vesipumpun kolosta) myös termostaatin kokeilin keittämällä sitä kattilassa. Termostaatti aukesi muistaakseni jossain 50-70 asteen tienoilla. Onko jollakin nyt vinkkejä mistä lämpeneminen voi johtua? Voiko kaasuttimen säädöt olla pielessä? Tällä hetkellä kiinni 88 pääsuutin ja neulansokka kesikasennossa.

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

22.4.2016 22:05

Säxäpoju kirjoitti:Täällä näkyy olevan lämpeämisongelmat tapetilla niin lisätäänhän oman apikan (-09) vaiva joukkoon. Elikkäs oma pärrä päätti talvella leipoa ( männänrengs kappaleiksi ) ja siitähän seurasi sitten koneen aukasu ja remontointi. No kone saatiin loppujen lopuksi parsittua kasaan,mutta mopoa jo kauan vaivannut kierrosten nousu ilman ryyppyä oli vielä läsnä. Mopo alkoi kiertämään kallistettaessa oikealle,mutta vasemmalle kallistettaessa se puolestaan hyytyi ja sammui. Vaivan kanssa jo liian kauan taisteltuani päätin että vien mopon huoltoon ihan liikkeeseen. Liikkellä vaiva löytyi melko pian liian kireästä kaasuvaijerista :nolo: , joka piti luistia ylhäällä ja näin vaikutti tyhjäkäyntiin. No se vaiva ratkesi mutta remontin jälkeen ilmaantunut sylinterin lämpeneminen ei helpottanut. Vesipumpun vaihdoin uuteen ( tipputteli muutamia tippoja öljyä sieltä vesipumpun kolosta) myös termostaatin kokeilin keittämällä sitä kattilassa. Termostaatti aukesi muistaakseni jossain 50-70 asteen tienoilla. Onko jollakin nyt vinkkejä mistä lämpeneminen voi johtua? Voiko kaasuttimen säädöt olla pielessä? Tällä hetkellä kiinni 88 pääsuutin ja neulansokka kesikasennossa.


Liian kylmä tulppa aiheuttaa tota. Mikäs tulppa kiinni nyt?

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

23.4.2016 13:48

Moro

Eli pyöränä toimii kolera smt vm 05, eli sama asia kuin derbi senda. Gilerassa on tyhjennetty vakioputki, hiilikuituläpät, 75 suutin, neula on puolessa välissä ja yleismallin powerfiltteri. Eli ongelma tuli kun aloin leikkimään powerfiltterin kanssa. Laitoin filtterin kiinni ja vaihdoin suuttimen 85. Sen jälkeen mopo ei toiminut juuri ollenkaan. Tämän seurauksena vaihdoin suuttimen 75. Sitten lähti kehräämään hetkeksi todella hyvin. Mutta nyt kone ei enään käynnisty kunnolla tai käy tyhjäkäyntiä.Tarkistin että kaikki on kiinni ja putsasin tulpan eikä tulosta. Vaikuttaa siltä että kone ei saa tarpeeksi kakkua? Ennen tätä kaikkea mopo toimi hyvin koneessa oli silloin myös 75 kiinni. Pitäisikö laittaa neulaa rikkaamalle vai vaihtaa suutin 77?

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

23.4.2016 13:54

Tarkista että imukaula on ehjä ja kaasari kunnolla siinä paikoillaan. 85 luulisi toimivan mutta jos imukaula alkoi vuotaa käypi näin. Vanha tulppa saattoi ottaa kipeetä vaparilla / 75 suuttimella. Jos kävi laihalla ( silloin moottori kuulostaa hyvälle ) niin saatoi saada hieman liikaa lämpöä. Jos jätät 75 suuttimen laita 9 tai 10 lämpöarvon tulppa. 85 suuttimella 8 on varmaan hyvä.
Tulppa 8 ( lämpimämpi ) sytyttää paremmin rikkaan seoksen, kone käy kylmempänä.
Tulppa 9-10 ( kylmenpi ) toimii laihemmalla seoksella, kone käy kuumempana. Ei tahdo kunnolla sytyttää rikasta seosta.
Viimeksi muokannut notreal911 päivämäärä 23.4.2016 14:03, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

23.4.2016 13:57

notreal911 kirjoitti:Tarkista että imukaula on ehjä ja kaasari kunnolla siinä paikoillaan. 85 luulisi toimivan mutta jos imukaula alkoi vuotaa käypi näin.

Siinä 14 kaasari niin 85 aivan liian iso. Testasin myös vuodot sillä aineella.

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

23.4.2016 14:17

Juu kiitokset. Koneessa on ollut aina kiinni br9es tulppa. Eli kone otti kipeetä kun 85 suutin oli kiinni. No käyn hakemassa uuden br9es tulpan.Noniin nyt kun laitoin uuden tulpan kiinni niin lähti taas kehräämään. Eli tulppa oli menny rikki 85 suuttimella.
Kiitokset.

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

23.4.2016 22:59

Eli apikassa on kiinni nyt br8es tulppa ja toiminu aina sillä normaalisti. En oikein jaksa uskoo, että se tulppa vois aiheuttaa tätä vaa kallistun enemmän kaasuttimen puoleen. Kannatasko laskee neulansokkaa vaa reilusti alaspäin vai miten lähtee ratkasemaan? Mopo käy kuitenki nyt oikein hyvin tyhjäkäyntiä eikä mitenkää buuaa tai röpötä ajossa. Ja miten kuumana sylinteri saa teiän mielestä käyä? Itestä ainaki tuntuu, että nestejäähy vehkeessä sen ei pitäs kovin paljoo kuumentua parin kilsan ajon aikana.

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

24.4.2016 9:33

Säxäpoju kirjoitti:Eli apikassa on kiinni nyt br8es tulppa ja toiminu aina sillä normaalisti. En oikein jaksa uskoo, että se tulppa vois aiheuttaa tätä vaa kallistun enemmän kaasuttimen puoleen. Kannatasko laskee neulansokkaa vaa reilusti alaspäin vai miten lähtee ratkasemaan? Mopo käy kuitenki nyt oikein hyvin tyhjäkäyntiä eikä mitenkää buuaa tai röpötä ajossa. Ja miten kuumana sylinteri saa teiän mielestä käyä? Itestä ainaki tuntuu, että nestejäähy vehkeessä sen ei pitäs kovin paljoo kuumentua parin kilsan ajon aikana.


Laitappa BR9ES tulppa ja kokeile. Mulla oli derpissä kans toi sama tulppa ja sylinteri kuumeni järjettömän nopiaa.

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

24.4.2016 14:56

Noni pitääpä sitte kokeilla sitä br9es tulppaa ja kattoo mitä se sanoo siitä.

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

24.4.2016 17:43

Tässä menee nyt puurot ja vellit sekaisin. Ei "kylmempi" = korkeamman lämpöarvon tulppa itsessään sitä sylinteriä lämmitä, vaan sitä käytetään kun halutaan ajaa laihemmalla seoksella, laihempi seos tuottaa lisälämpöä. Rikkaammalla seoksella ajettaessa taasen kylmä tulppa ei saa niin hyvin seosta sytytettyä jolloin käytetään pienemmän lämpöarvon tulppaa joka toimii rikkaamalla seoksella paremmin. Rikkaammalla seoksella sylinteri ei lämpeä niin voimakkaasti ja käy siis kylmempänä. Kylmä tulppa sallii myös sytytyksen aikaistamista paremmin jolloin palokaasut on pidempään sylinterissä ennen pakokanavaan poistumista ja sekin siirtää enemmän lämpöä sylinteriin...

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

25.4.2016 12:50

notreal911 kirjoitti:Jos et huomannut tarkkailla nestepinnan korkeutta heti ekan ajon jälkeen vaan vasta parin päivän päästä, voi syynä olla että syyläri on täyttynyt kunnolla ajossa ja siksi paisuntasäiliön nestepinta hieman laskenut. Täytä uudelleen ja tarkista muutaman päivän päästä onko pinta edelleen vajonnut, jos näin käy, on jossain vuoto. Haistele pakokaasuja, klygoli haisee imelälle jos palaa sylinterissä. Merkistä / mallista riippuen vesipumpun akselin kohdalla on pieni ( n. 4mm ) "vuotoreikä" lohkossa. Sen tulisi olla kuiva tai stefa vuotaa.


Luulen, että kyse on tästä. Kiitti :)

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

28.4.2016 17:06

Moi!

Miulla on Derbi drd Racing 2011, joka välillä lähtee käyntiin ja välillä ei kaikki muu toimii. Mitä teen?

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

28.4.2016 19:48

Japi26 kirjoitti:Moi!

Miulla on Derbi drd Racing 2011, joka välillä lähtee käyntiin ja välillä ei kaikki muu toimii. Mitä teen?


Kasteleeko tulpan kun ei lähe käyntiin? Jos kastelee, pelleile suuttimien kanssa, eli kokeile pienempää suutinta.

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

1.5.2016 13:33

Seuraavanlainen ongelma. Mopona Derbi DRD pro 2010.

Mopolla ajettu 1700km eli kohtuu vähän. Öljyt vaihdettu 1600km (MTX).

Vapaalla kierrätettäessä koneen ääni ihan normaali, mutta kun vaihde päällä nostaa kytkintä kuuluu tasainen ujellus moottorista vaikka mopoa pitää jarrulla paikoillaan. Myös ajaessa tuo sama ujellus kuuluu kohtuu voimakkaana. Eli tavallaan ei kuulosta vetopyörästön laakeri vialta kun mopo pitää ääntä paikoillaan ollessakin, kun vähänkin luistattaa kytkimellä.

Alkuun ajattelin, että ääni tulee kytkimestä, mutta kun se kuuluu myös ihan ajaessa kytkin ylhäällä niin ilmeisesti se on jokin muu. Normaalia se ei taida olla?


Onko tämmöistä ilmennyt muilla?