Keskustelu tiettyyn merkkiin tai malliin liittyvistä mopoasioista.

Alueen säännöt

Tälle pääalueelle kirjoitetaan ne merkkikohtaiset asiat, jotka käsittelevät sellaisia merkkejä joille ei ole omaa ala-aluetta.

Mikäli pyörällesi on listassa ala-alue, käytä sitä tämän sivun sijaan

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

14.11.2019 21:05

joku5347 kirjoitti:Moro! Derbissä ois semmone ongelma että lämpimänä ei pysy tyhjäkäynnillä ja vetoki tuntuu hiipuvan lämpimänä. Kuriin on porattu kolme 5mm reikää,95 suutin ja reikälevy pois muuten vakio. Onkohan liian iso suutin?

Lisäyksenä tähän että tyhjäkäynti ruuvi ei auta oikeastaan mitään vaikka ruuvaisi molempiin suuntiin ja seosruuvi on puoli kierrosta avattuna että toimii.

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

14.11.2019 23:57

Tyhjäkäyntisuutin on liian pieni jos moottori käy parhaiten seosruuvin ollessa ½ kierrosta avattuna.

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

15.11.2019 16:05

vantic kirjoitti:Tyhjäkäyntisuutin on liian pieni jos moottori käy parhaiten seosruuvin ollessa ½ kierrosta avattuna.

Okei onkohan siitä muuta haittaa kuin tyhjäkäynti ei ole vaan kohillaan?

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

18.11.2019 20:38

joku5347 kirjoitti:
joku5347 kirjoitti:Moro! Derbissä ois semmone ongelma että lämpimänä ei pysy tyhjäkäynnillä ja vetoki tuntuu hiipuvan lämpimänä. Kuriin on porattu kolme 5mm reikää,95 suutin ja reikälevy pois muuten vakio. Onkohan liian iso suutin?

Lisäyksenä tähän että tyhjäkäynti ruuvi ei auta oikeastaan mitään vaikka ruuvaisi molempiin suuntiin ja seosruuvi on puoli kierrosta avattuna että toimii.

Liian pieni pääsuutin. Ex-riejussa oli kans ettei pysyny käynnis ja ei oikein kulkenut jos ei ollut seosruuvi melkein kiinni. Isommalla suuttimella sitten ongelma ratkesi. Kokeile avata seosruuvia enemmän auki ja sitten käyt ajamassa ja ajat ilman ryyppyä ja sitten laitat ryypyn päälle. Jos kulkee ryypyn kanssa paremmin niin suutin on liian pieni. Huom. seosruuvin täytyy olla reilusti auki tai tuota eroa ei huomaa.

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

18.11.2019 21:16

Okei kiitos vastauksesta! Pitääpä käydä kokeilemassa :)

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

18.11.2019 22:36

Tyhjäkäyntiä säädetään vaihtamalla tyhjäkäyntisuutinta ja säätämällä seosruuvia. Tyhjäkäyntisuutin vaikuttaa seossuhteeseen joka kaasun asennolla koska mikään ei estä sen virtaamista kaasun asennosta riippumatta, mutta eniten se vaikuttaa 0-1/4 kaasulla. Pääsuutin vaikuttaa 3/4-täysi kaasu, jos suutin on liian pieni niin mopo tuntuu yleisesti laiskalta, 3/4-täyskaasulla ei tunnu olevan juurikaan eroa.

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

21.11.2019 18:16

Onko jollaa derbi miehellä jotaa kikkaa millä sais estettyä ettei kytkminen keskiön ja kruunun välinen prikka "hitsaannu" kruunuun kiinni ja sitten kytkin ei irrota.
Tämä on nyt tapahtunut 3 kertaa, jokaisen kerran jälkeen olen hionut epätaisen kohdan prikasta pois ja sitten toiminut jonkun 8tkm. Kyseessä siis euro3 kone mutta niin vanha että siinä on vielä laakeroimaton kytkinkruunu.
Öljyt vaihdan 1500km välein.

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

19.12.2019 22:14

Mikä ihmi mahtaa olla kun kierokset on tyhjäkäynillä 10 000. Kaikki alkoi kun asensin derbiini 80cc airsalin, hiilikuituläpät, stage 6 PWK MK2 24mm, jäykemmät kytkin jouset ja uusi tpr cdi. Laitoin osat kiini mopoon ja yritin käynistää. Aluksi en saanut millään käyntiin ja kun kaadoin tulpan reijästä bensaa niin lähti käymään mutta kierokset niin korkeat kuin vain pystyy. Säädin kaasutinta. Tyhjä käynti minimille ja seos ruuvi ihan auki että ei olisi liian laiha. Ei vielekään helpotusta. Tarkistin että mistään ei vuoda ja imukaula on täysin tiivis. Kaasuvaijeri ei hirtä kiini myöskään. Mikä ihmi siinä mahtaa olla?

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

20.12.2019 14:11

Oletko laittanut varmasti läppärungon ja imukaulan kaikki tiivisteet paikalleen ja laittanut jotain rasvaa/tiivistemassaa niihin? Itse kun olen paperitiivisteitä laittanut melkeempä mihin väliin vaan(imupuoli, lohkot, sylinteri), niin tapana ollut laittaa vielä vähän vaseliinia niihin, jotta tulee varmasti tiivis. 8)

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

21.12.2019 22:02

Olen kaikkiin väleihin laittanut siihen tarkoitettua tiivistemassaa. Testasin viellä äsken ettei kaasu hirtä. Sain säädettyä hieman mutta vielläkin kierokset leijailee jos painaa kaasua ja jos mopo on ollu minutin käynissä niin ilman mitään varoitusta kierokset nousee tappiin asti.
Mikä ihmi siinä on?

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

22.12.2019 12:50

Virtaako polttoaine kunnolla kohokammioon? Epäilen että tuossa kaasuttimessa on joku ongelma.

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

22.12.2019 15:46

Jotain on sitten asentaessa mennyt pieleen. Laitatko vaikka kuvaa kuinka sulla ne letkut on kaasarissa?

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

24.12.2019 15:53

Tässä linkissä on kuva kaasuttimesta. Testasin toista kaasutinta niin sen takia irti mutta bensan kytkin isoimpaan nippaan ja muutem kaikki nipat ilman letkuja. Toisella kaasuttimella toimii kuin unelma.
https://photos.app.goo.gl/QRSYUXFTRu4CTkEGA

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

24.12.2019 18:14

Katoppa, että koho pääsee liikkumaan normaalisti ja että suuttimen pikavaihdon "luukun" tiiviste on oikeilla sijoillaan. Ja jos sulla on tohon suutinsarja, niin laita pienempää suutinta. Noissa tais vakiona olla 120 kokonen, että kokeilisin kokoa 115 ainakin aluksi. Koittaisin myös laittaa muihin nippoihin letkunpätkät (kaikki paitsi kaasuttimen pohjasta lähtevä) ja tukkia ne.

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

1.1.2020 11:01

Itellä ei oo derbis enää tuorevoitelua ja mietin että voiko ne muovi rattaat ottaa vaan pois ilman mitään hätää? Tarkennuksena eli ne mitkä pyörittää sitä pumppua