Keskustelu tiettyyn merkkiin tai malliin liittyvistä mopoasioista.

Alueen säännöt

Tälle pääalueelle kirjoitetaan ne merkkikohtaiset asiat, jotka käsittelevät sellaisia merkkejä joille ei ole omaa ala-aluetta.

Mikäli pyörällesi on listassa ala-alue, käytä sitä tämän sivun sijaan

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

22.4.2015 8:09

Kannattaa katsoa, että aluslevy on oikeassa kohdassa, jos kaverillasi on derbi/gilera/aprilia -->06 niin katsokaa siitä se aluslevyn oikea asento. ;) Tai netistä voi kans bongata hyvällä tuurilla mainion kuvan siitä aluslevystä, kun se on lohkoissa kiinni.

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

22.4.2015 11:12

Siinä aluslevyssä on merkki , joka kohdistetaan lohkon vastaavaan merkintään...

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

23.4.2015 17:24

osaiskos joku sanoo mikä mahtaa olla derbi drd pron mittarissa vikana kun ei vapaan merkki vilkkuu koajan mittarissa eikä näytä vauhtia?

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

23.4.2015 19:55

vihtoz99 kirjoitti:osaiskos joku sanoo mikä mahtaa olla derbi drd pron mittarissa vikana kun ei vapaan merkki vilkkuu koajan mittarissa eikä näytä vauhtia?

Menee arvailun puolelle, mutta tarkista onko johdin ja sen liitos ehjä joka kulkee rungon vasenta alarautaa pitkin koneen alle ja koukkaa sieltä vaihdepolkimen kohdalta eturattaan suojan taakse. Kytkentä ruuvi on ihan eturattaan alla. Mulla on sellainen tutina että se johdin on vaihteen tunnistimen kaapeli. Jos se johdin on mennyt poikki, hankautunut runkoon tai liitin katkennut, voisi oireilla kuten kerroit...

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

23.4.2015 21:30

notreal911 kirjoitti:
vihtoz99 kirjoitti:osaiskos joku sanoo mikä mahtaa olla derbi drd pron mittarissa vikana kun ei vapaan merkki vilkkuu koajan mittarissa eikä näytä vauhtia?

Menee arvailun puolelle, mutta tarkista onko johdin ja sen liitos ehjä joka kulkee rungon vasenta alarautaa pitkin koneen alle ja koukkaa sieltä vaihdepolkimen kohdalta eturattaan suojan taakse. Kytkentä ruuvi on ihan eturattaan alla. Mulla on sellainen tutina että se johdin on vaihteen tunnistimen kaapeli. Jos se johdin on mennyt poikki, hankautunut runkoon tai liitin katkennut, voisi oireilla kuten kerroit...

okei pitää huomenna kattoo. kiitos asialisesta vastauksesta

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

23.4.2015 21:50

Derbi ei käy tyhjäkäyntiä eikä lähde käyntiin ilman että pitää kaasua auki polkiessa sen jälkeen kun asensin Bilteman Fiddy - vapaailmasuodattimen, joten millä konstilla tuota pitäisi lähteä selvittämään? Olen käännellyt tyhjäkäynnin seos -sekä kierrosruuvia suuntaan ja toiseen, eikä tilanne muuttunut mitenkään. Pääsuuttimen vaihdoin 10 kokoa suurempaan, vaikkei sen nyt pitäisi tyhjäkäyntiin vaikuttaaå. :roll:

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

24.4.2015 10:20

Viime kesänä Derbi Senda sm drd racing -05 tehtii koneremppa missä vaihettii laakerit, kampura ja mäntä ymym remontin aikana poistettiin öljypumppu koska se hajosi. Nytten se ei jaksa vääntää vähän ennen piikkiä ajaessa eli jää niiku röpöttämään piikin alle eikä jaksa piikkiä ottaa ellei anna suurta kytkinpommia. Oon vaihtanu tulpanjohdon/tulpanhatun/tulppa (kokeillu eri cdi boksia)
Läpät vaihdettu, kaasari/ilmanputsari putsattu, suutinta on kokeiltu eri kokoja, Tällä hetkellä 14mm kaasarissa on 85 suutin. Ja bensatkin on vaihettu. Epäilen vähän että saa esim, kannen tiivisteen läpi ilmaa mutta silloinhan sieltä tulisi edes vähän nestettä, vaikka en oo sieltä mitää nestettä nähnytkään.

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

24.4.2015 12:04

karstamagneetti kirjoitti:Derbi ei käy tyhjäkäyntiä eikä lähde käyntiin ilman että pitää kaasua auki polkiessa sen jälkeen kun asensin Bilteman Fiddy - vapaailmasuodattimen, joten millä konstilla tuota pitäisi lähteä selvittämään? Olen käännellyt tyhjäkäynnin seos -sekä kierrosruuvia suuntaan ja toiseen, eikä tilanne muuttunut mitenkään. Pääsuuttimen vaihdoin 10 kokoa suurempaan, vaikkei sen nyt pitäisi tyhjäkäyntiin vaikuttaaå. :roll:


Se saa liikaa tai liian vähän bensaa. Kuuntelepa miltä kuulostaa kun painat kaasua ja annat kierrosten laskea alas, koska siitä kuulee onko rikkaalla vai laihalla. Sit jos laihalla käy niin ei muuta ku isompaa tyhjäkäyntisuutinta, se ruuvi ei ole sama asia. Kokeile kuitenki vielä laittamalla se kiinni ja sen jälkeen 1 kierros auki.

PS. Vaihda se vakioputsari takaisin, tuolla vapariputsarilla kun ei oikeasti mitään vaikutusta kasvaneen bensankulutuksen lisäksi ole, vaikka moni haluaakin toisin uskoa :D

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

24.4.2015 12:17

Derbistä lakkasi kytkin toimimasta, kun kierrättelin vaihdepääl kytkinpohjassa löi vaan vaihteen päälle ja ei oo sen jälkeen toiminut. Avasin kytkimen mut en nää mitään syytä miks se ei toimis.. oisko mitään neuvoja mistä lähtis kattoon?

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

26.4.2015 0:56

MIksi derbissä ei lähde takahaarukan pultti irti? Onko niissä joku oma niksi millä lähtee vai onko vain jumittunut kiinni? Pitäisi kone vaihtaa, mutta ei oikeen onnistu ku on jumissa se pultti :D

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

26.4.2015 14:07

Akseli on kiinni vain muttereilla päistänsä. Ota avuksi vasara ja sopiva jatkovarsi ja paukuta se akseli irti niiden avulla. Suora akseli irtoaa huomattavasti helpommin kuin vääntynyt akseli. Eli jossei se sieltä ala tulemaan, niin lisäät vaan voimaa. Vasara kuitenkin voittaa aina. :lol:

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

26.4.2015 15:10

Osaisiko joku sanoa mikä derbissä mahtaa olla, kun kaasuttimen neulan sokka on ylimmässä asennossa niin mopo kiertää hyvin mopon ollessa vapaalla, mutta kun yrittää ajaa niin mopo booa jatkuvasti. Jos sokkaa alkaa siirtää alemmas niin mopo alkaa röpöttää mutta booaus loppuu. Viime vuonna ajoin samalla suuttimella ilman ongelmia. Kannattaisiko siitä huolimatta kokeilla toisia suuttimia vai onko jollain joku muu idea.

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

26.4.2015 20:03

oisko kellään tietoo että miks mulla kun laitan etujarrun kiinni niin rengas pyörii huonommin kun ilman jarrua onko normaalia?

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

26.4.2015 20:55

Jos on uudet palat (paksummat), niin voi olla liikaa painetta sisällä tai sitten se on vain alkukankeutta ja lähtee parin jarrutuksen jälkeen toimimaan. Itse käytän seuraavanlaista metodia jarrupalojen vaihtoon: Avaan jarrusatulan ilmausnippaa aavistuksen, painan jarrumännät pohjaan vanhojen jarrupalojen ja pihtien avulla, jolloin ilmanipasta puskee ulos vähän nestettä. Sitten laitan nipan kiinni, otan vanhat palat irti ja putsaan jarrumäntien päälle kertyneen moskan pois liuottimella (tärpätti) ja laitan perään pienen turauksen jarrurasvaa (estää jarrumäntien jumiutumista). Sitten vaan uudet palat kiinni ja jarruvivun pumppausta niin kauan kunnes jarru ottaa taas kiinni. Käytännössä kuitenkin pelkkä jarrujen putsaus voisi riittää, mutta parempi tehdä asiat kunnolla.

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

26.4.2015 21:04

Minkälainen merkintä siinä aluslevyssä sitten on? On meinaan laitettu samaan kohtaan kuin ennen irroittamista.