Keskustelu tiettyyn merkkiin tai malliin liittyvistä mopoasioista.

Alueen säännöt

Tälle pääalueelle kirjoitetaan ne merkkikohtaiset asiat, jotka käsittelevät sellaisia merkkejä joille ei ole omaa ala-aluetta.

Mikäli pyörällesi on listassa ala-alue, käytä sitä tämän sivun sijaan

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

17.5.2016 14:09

Moro! Mulla on derbi drd xtreme 50 sm 2014 ja eilen alkoi vaihdepolkimen takkuaminen. Eli kun laitan pienempää vaihdetta niin vaihdepoljin jää "leijumaan" alas ja jalalla pitää nostaa normaaliin asentoon, sama käy kun laittaa isompaa vaihdetta. Ajettu vain 8800km, olisko syynä vaihteistoöljy että pitäisikö vaihdella vai onko vaihteensiirtäjä tai joku palautusjousi rikki?

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

17.5.2016 19:10

Vaihdepolkimen akselin jousi todennäköisesti poikki.

Jos uusit sen, niin muista vaihtaa myös palautusjousen tappi uuteen päivitettyyn versioon. Muuten jousi menee taas poikki.

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

17.5.2016 21:59

Shape kirjoitti:Vaihdepolkimen akselin jousi todennäköisesti poikki.

Jos uusit sen, niin muista vaihtaa myös palautusjousen tappi uuteen päivitettyyn versioon. Muuten jousi menee taas poikki.

Joo ja mopossa on takuuta jäljellä niin vaihtavatkohan vain tuon jousen vai molemmat? Jos sanoo kun vie takuuhuoltoon että vaihtaisivat sen tapinkin.. Kiitos vastauksesta

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

17.5.2016 22:40

Takuutapauksessa uusivat koko akselin, sekä tapin. Ainakin maahantuojan ohje on vaihtaa tämä tappi samalla, jos koneessa on kiinni vanhanmallinen tappi ja uusi asennettava vaihdepolkimen akseli on uudempaa mallia. Merkkihuolto on kyllä tietoinen tästä.

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

18.5.2016 7:03

No hyvä! Kiitos.

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

24.5.2016 22:26

Terve!
Osaisko kukaan antaa neuvoja derbin (2009 50cc xtreme) kanssa, ongelmana on että mopo ei käynnisty kunnolla, lähtee välillä käymään kun kaasu on pohjassa, humppaa muutaman sekunnin ja sammuu ja kastelee tulpan, puola ja tulppa on vaihdettu, ei vaikutusta, kiitos jo valmiiks vastauksista.

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

25.5.2016 14:46

Liian iso suutin

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

30.5.2016 14:53

Mikä voi derbissä vielä olla kun ylikuumenee..? Perus kyläbiliksessä eli aika runsaasti täysillä kiihdyttelyä, mutta ei kuitenkaan kierrokset tapissa huudattamista, niin kone kuumenee niin paljon että sylki kiehahtaa kun sylkäsee pytyn kylkeen. :s Suutin tuntuu jopa vähän liian isolta, (98) tekniikkaa siis täysin tyhjä vakioputki ja airsalin 50cc racing pytty. 3% seoksilla ajelen ja jotain mobilin 2t öljyä käytän, sytkä on kohdallaan ja
nesteetkin pitäs olla kunnolla ilmattu (nesteet laitettu syylärin yläosaan menevästä letkusta, joka tulee kannesta), nesteitä ei näytä katoavan ja vedetkin kiertää, kun kaikki letkut ja syyläri lämpenee. (?) Mäntä ei ole alkuperäinen airsalin mäntä kun sille kävi hassusti, mutta saman kokonen mäntä siellä on kuin se airsalin omakin. (39.84mm)

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

30.5.2016 18:56

Samppa ☺ kirjoitti:Liian iso suutin


Suutin on vakio ja sammuin kerralla ajosta jonka jälkeen ei enää lähteny käyntiin, männän vaihosta 5tkm ja pytty katottu ei leikkamisen jälkiä.

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

30.5.2016 21:15

Joozzii133 kirjoitti:Mikä voi derbissä vielä olla kun ylikuumenee..? Perus kyläbiliksessä eli aika runsaasti täysillä kiihdyttelyä, mutta ei kuitenkaan kierrokset tapissa huudattamista, niin kone kuumenee niin paljon että sylki kiehahtaa kun sylkäsee pytyn kylkeen. :s Suutin tuntuu jopa vähän liian isolta, (98) tekniikkaa siis täysin tyhjä vakioputki ja airsalin 50cc racing pytty. 3% seoksilla ajelen ja jotain mobilin 2t öljyä käytän, sytkä on kohdallaan ja
nesteetkin pitäs olla kunnolla ilmattu (nesteet laitettu syylärin yläosaan menevästä letkusta, joka tulee kannesta), nesteitä ei näytä katoavan ja vedetkin kiertää, kun kaikki letkut ja syyläri lämpenee. (?) Mäntä ei ole alkuperäinen airsalin mäntä kun sille kävi hassusti, mutta saman kokonen mäntä siellä on kuin se airsalin omakin. (39.84mm)


E1: Kokeilin kylmempää tulppaa(br9es). ei merkittävää eroa

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

30.5.2016 22:04

Kyllähän nuo helteet saavat mopon kuumenemaan, kaupunkinopeuksissa tapahtuva kiihdyttelyhän sitä konetta eniten rasittaa kun moottorin on tuotettava maksimaalinen määrä voimaa ja ajoviiman jäähdytysvaikutus ei ole parhaimmillaan. Kiihdytyksissähän bensaa poltetaan hetkellisesti hurjia määriä joka tietty lisää lämpökuormaa kiitettävästi. Mutta mikäli säädöt ovat kunnossa, nesteet kiertävät (ja järjestelmässä on oikea määrä pakkasneste/vesi-seosta) ja tekniikka muutenkin tiptop, en olisi tuosta erityisen huolissani. Mopon käyttäminen hetken aikaa tyhjäkäynnillä ennen sammuttamista auttaa tasaamaan lämpötiloja ja kyllähän mittaristosta löytyy merkkivalo tai mittari, joka kertoo milloin ollaan ylikuumenemisen puolella.

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

30.5.2016 22:11

Ei löydy lämpövaloa, kun ei ole koskaan minun aikana ollut mittaristoa tossa vehkeessä, ja noi mun sähköt on muutenkin melko patentoidut.Eipä taida olla se lämpöanturakaan ehjänä, kun johdot poikkastu siitä edellisen omistajan toimesta. Jostain luin että jos sylki kiehahtaa pytyn pinnassa niin kone käy jo ihan liian kuumana, veden kiehumiseen kuitenkin tarvitaan se 100 astetta joka kuulostaa aika hurjalta..?

Voiko huonokuntoinen syyläri vaikuttaa noin paljoa? Siitä syyläristä on ehkä 15%-20% niistä rivoista taittunut ihan mutkalle, mutta eihän sen pitäisi ihan nuin paljoa vaikuttaa? Ennen kuitenkin sai huudattaa ihan kunnolla, että kuumeni nuin kovasti. Silloin oli tosiaan eri pytty (1-renkainen, eli lämpenee vähemmän?) ja syyläri, eri öljyilläkin taisin ajaa. Vähän arveluttaa vain, että mikä siinä on kun lämpenee nuinkin paljon.. :S

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

9.6.2016 15:29

Mikä tossa derbissä vois olla vikana, polkasee ensin kylmänä käyntiin niin hetken käy ihan hyvin, mut sit nostaa kierrokset yhtäkkiä ylös kierroslukumittarin kolmeen palkkiin ihan tyhjäkäynnillä... Kunhan koneen sitten myöhemmin saa lämpimäksi, tyhjäkäynti toimii ihan niinkuin pitääkin. Tullut sitten aina vain laitettua vaihde päälle ja löysättyä kytkimellä turhat kierrokset pois, sekään ei tosin helpota kuin väliaikaisesti eli välillä sitä kytkintä saa olla nykimässä tyhjäkäynnillä aika tiuhaan tahtiin... Vähän jos sais suuntaa mistä lähteä vikaa etsimään niin helpottais jo huomattavasti!

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

9.6.2016 18:45

Voipi saada olla niin että saapi senverran ilmaa että ihan kylmällä koneella nostaa kierroksia. Kokeile pelleillä ilmaruuvin kanssa jos auttaisi.

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

16.6.2016 19:18

Miten sais korjattua ton pohjan öljypropun sillee että öljyä ei tippuis sieltä? Sielt tippuu ajom jälkee pari tippaa, voi olla että öjy tulee kierteitten läpi. Proppuja on vaihdettu, ei auta. Joten ongelma on moottorin kierteissä? Proppu menee aluks iha hyvin sinne kun kiristää mut sit jossai vaihees alkaa pyöriä tyhjää.