Keskustelu tiettyyn merkkiin tai malliin liittyvistä mopoasioista.

Alueen säännöt

Tälle pääalueelle kirjoitetaan ne merkkikohtaiset asiat, jotka käsittelevät sellaisia merkkejä joille ei ole omaa ala-aluetta.

Mikäli pyörällesi on listassa ala-alue, käytä sitä tämän sivun sijaan

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

29.10.2015 23:06

Derbi drd pro:n takajarru olisi ongelma... kadotti paineen pikkuhiljaa ja jarruteho laski olemattomaksi. kun yrittää ilmata, niin jarrunestesäiliöön syntyy tyhjiö, eli kun takajarrusylinterin/jarrunestesäiliön kannen ottaa pois kuuluu suhahdus. Valuttaa myös nestettä takajarrusylinteristä, kannen välistä, kun yrittää ilmata... tajuaisiko joku osaava, tai osaisi vähän neuvoa?! :nolo: KIITOS
Viimeksi muokannut lapa432rx1 päivämäärä 30.10.2015 18:04, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

30.10.2015 9:26

notreal911 kirjoitti:Ohjaustangossa oleva "ylimääräinen vipu" on todennäköisesti ryyppy, silloin siihen on kytketty vaijeri joka menee kaasuttimeen. Tappokatkaisin on taasen sähköinen nappi johon tulee sähköjohdin. Moottori tarvitsee ( oikein säädettynä ) ryyppyä lähteäkseen käyntiin kylmänä, lämpimälle moottorille ryypyn avaaminen aiheuttaa moottorin käynnin heikentymisen, jopa sammumisen.
Eteeni on tullut kaasuttimia, jossa ryyppyvaijeri on vioittunut ja sen seurauksena ryyppy on ollut kokoajan auki. Tätä vikaa on kompensoitu liian pienellä pääsuuttimella jolloin ryypyn ja pääsuuttimen yhteinen polttoaineen anti on ollut jokseenkin kohdillaan lämpimälle moottorille, mutta kylmänä moottorin kaipaamaa lisä polttoaineen antoa toimivalla ryypyllä ei ole ollut mahdollista antaa.
Jos pyöräsi ryyppy toimii, laita se päälle kylmäkäynnistykseen ja mikäli kone käynnistyy, laitat ryypyn pois päältä hetken lämmityksen jälkeen. :roll:

kuinka monella yrityksellä ryypyn kanssa mopon saa kylmällä säällä käyntiin? (-5-5℃)

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

31.10.2015 15:48

Mikäs derbissä on ku seiso päivän pihalla. Pistin käyntii ja lämmitin ryyppy päällä. Sit lähin ajaa ni matalilla kierroksilla röpöttää tosi paljo. kaasu pohjassa ku kiihdyttää ni ei röpötä tai jos ajaa korkeilla kierroksilla. kutosvaihteella tekee kokoajan jos ei aja kaasu pohjas. mul siis kutosella ottaa kierrosrajotin vastaan puolella kaasulla :D tehny tätä nyt kaks kertaa sen jälkeen ku on seissy monta tuntii pihalla. sitku on ajanu jonku 7km ni alkaa loppumaan toi.
Vapaalla ku kierrättää ni kuullostaa normaalilta rajottimelta mut ajaessa tuntuu ku olis kylmä moottori vaikoo kyl lämmittäny aina enne ajoa moottorin

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

1.11.2015 21:55

Laske neulaa
Viimeksi muokannut Shape päivämäärä 2.11.2015 11:37, muokattu yhteensä 1 kerran
Syy: Edellistä viestiä ei tarvitse lainata.

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

1.11.2015 22:17

Mikähän derbiin tuli kun vaihdoin männän, 80>86 suuttimen ja vakio putsarin tilalle vaahtomuovin niin ilman ryyppyä jos esim risteykseen tulee ja rupeaa kiihdyttämään niin rupeaa hyytymään ja pitää odotella että vauhti hiipuu sen verran että kierrokset on melko alhaalla ja sen jälkeen rupeaa suht normaalisti toimimaan. Joskus jos pelkästään kytkimen painaa pohjaan niin sammuu kuin sammuttaisi avaimesta mopon, ja pitää polkaista muutaman kerran että lähtee käyntiin. Ryyppy päällä ei hyytyile, mutta käy ihan liian rikkaalla. Tulppa vaihdettiin eikä vaikuttanut. Voiko cdin maadotus vaikuttaa kun siinä kohti oli hieman ruostetta? :roll:

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

2.11.2015 22:30

TERVE.
oon tekemässä derbiii koneremppaa nii millä suosittelisitte irrottamaan vanhat laakerit kampiakselista.koska vaihdan vain laakerit en kampuraa koska se on hyväkuntoien ja vähänajettu.

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

3.11.2015 20:05

Miten on pystyykö derbin alumiinisylinteriä hoonaamaan tai porauttamaan? Ja mites magneeton saa irti ilman ulosvetäjää?

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

3.11.2015 22:54

Naputa talttapääruuvimeisseleitä 3-4 kpl tasaisin välimatkoin laakerin ja kampiakselin väliin ja pikkuhiljaa / tasaisesti naputtelet laakeria kauemmas kampuran rungosta. Kunnes saat välin kasvamaan niin isoksi että ulosvetäjän leuat mahtuvat väliin.... Käsittele kampuraa varovasti ettet "paukuta" sitä kieroksi.

Alumiinisylinteri on pinnoitettu mutta sen pystyy hoonaamaan kevyesti, poraamaan vain paikassa joka pystyy tekemään uuden pinnoituksen. Magneeton irroittaminen ilman sitä varten olevaa ulosvetäjää on aika hankala paikka, usein menee jotain rikki... Se siihen tarkoitettu työkalu maksaa muutaman euron joten suosittelen sen hankkimista.

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

3.11.2015 23:40

Itse olen irroittanut magneeton lukuisia kertoja ilman ulosvetäjää, mutta viimeinkin kun sen ostin niin ai että :lol:

Mutta perusidea on se, että magneettoa väännetään jollain (esim. ISO jakari) irti päin ja samalla lyödään kampiakselin päätä (mutteri löysällä siinä). Kone kannattaa ehdottomasti olla kiinni mopossa, muuten lähes mahdoton homma. Lohkosta todennäköisesti halkeaa pieniä tai isompia paloja. Joitain se haittaa, toisia ei. Itellä 4 noppakuution kokoinen aukko siinä.

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

5.11.2015 14:48

Mikä tiiviste on paskana jos jäähärit joutuu palotilaan ja paisuntasäiliössä kuplii kokoajan? Kannattaako ensikertalaisen koittaa korjata? Mopojen kaa oon räpeltäny mut konetta en oo availlu

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

5.11.2015 18:36

Kannentiiviste vioittunut. Ensikertalainen vaihtaa kyllä. Puhdista tiivistepinnat vanhasta tiivisteestä ja tutki että pinnat ok. Kiristä kansi vähän kerrallaan ristiin ja oikeaan momenttiin, vesitilan kantta ei tarvitse kiristää hampaat irvessä. Tarkkaile lämpenemistä siltä varalta että putkistoon on jäänyt ilmaa täytön jälkeen.

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

5.11.2015 19:00

Kansipahvihan se siellä. Korjaus varsin helppo, kunhan huolellisesti tekee. Yläpään tiivistesarja tilaukseen ja jäähdytinnestettä motonetistä tms. Maksaa jotain parinkympin luokkaa yhteensä koko setti.

Etukatteet irti, kannesta tulpanhattu ja lämpömittarin johto irti, valuta vedet moottorista astiaan ja nakkaa kierrätykseen (elä lavuaariin/luontoon, eläkä käytä niitä uusiksi vaan suosiolla uudet). Vedet saa pois nappaamalla vesipumpulle menevän letkun irti, avaa paisarin korkki siinä samalla niin tulee vauhdilla tyhjäksi.

Kansi irti, vanhemmissa derbeissä 12tai13mm kannalla olevat mutterit auki ja parikappaletta 10mm kannalla olevia. Uudemmissa kaksi kantta, ensiksi ns. vesitilan kansi 10mm pultit irti (pitää ottaa myös tulppa irti!). Kun ulkokansi irti niin palotilan kansi 12tai13mm mutterit irti.

Siinä se pahvi onkin, ota pois, uus tilalle ja käänteisessä järjestyksessä kasaan. Tässä vaiheessa tarkista termostaatti! Eli ota termostaatti kannesta irti (messingin värinen pötkylä missä jousi), katso näyttääkö se jotenkin räjähtäneeltä. Termarin pitäis näyttää tältä. Jos se on jotenkin räjähtäneen oloinen, vaihda se! Testaa termarin kunto samalla, eli keitä vettä liedellä kattilassa, heitä termostaatti sinne mukaan kiehumaan ja katso liikkuuko termostaatin sisällä oleva mäntä. Liikkuu hitaasti, muutaman minuutin annat sen siinä kiehua ja kurkkailet mitä siellä tapahtuu. Jos termari kunnossa ja mäntä liikkuu, laita se takaisin. Jos nähtävää vikaa tai mäntä ei liiku vaikka vesi kuinka porisee, vaihda termari! Muuten pyöräs käy kuumana kun vesi ei kierrä ja kohta ollaan vaihtamassa kansipahvia uudelleen, ehkä sylinteriäkin. Sitten kasaamaan konetta.

Huomaa myös semmonen "pikkuseikka". Jos pyörä on räkiny jäähärit pihalle, eli oot ajanut ilman vesiä sillä enemmänkin, kansi voi olla kiero. Yleensä jos kansipahvi alkaa yllättäen vuotaa, on oletettavissa että kannessa on jostain syystä kieroutta. Tällöin kansi pitää oikaista joko koneistamolla (muutaman kympin ne siitä velottaa) tai peilin (tai muun oikeasti SUORAN pinnan päälle) teippaa vesihiomapaperin ja sen päällä hinkkaa kannen suoraksi. Jos ite hinkkaa, niin näppärä tapa on värjätä kannen tiivistepinta permanenttitussilla mustaksi. Sitämukaa kun tussin jälki hioutuu pois, pystyy seuraamaan miten se kansi hioutuu ja milloin kansi on riittävän suorassa.

Kaksosasissa kansissa itse palotilan kannen neljä mutteria momenttiin 20Nm, ulkokannen pultit 8-10Nm. Vanhemmissa samat, isommat kantta pitävät pultit 20Nm ja pienemmät 10-12Nm. Muista kiristää ristiin kannen/kansien pultit, äläkä kiristä liikaa ja kiristä ne tasaisesti.

Letkut kiinni, jäähdytinnesteet koneeseen ylävesiletkun kautta (itse suosimani tapa) ja kaikki mitä irroitit takaisin paikoilleen ja kovaa ajoa. Ylävesiletkun kautta jäähärijärjestelmän täyttäminen on kiva tapa täyttää jäähärit ilman että koneeseen jää ilmaa. Ilmalukko jäähdytysjärjestelmässä aiheuttaa ylikuumenemisen ja lämpöleikkauksen. Eli letku joka menee kannesta syylariin napataan syylarista irti. Siitä sitte valuttelemaan kanteen vettä. Valuu helvetin hitaasti, mutta ei näitä kiireellä kannata puuhata. ;) Kun vesi alkaa valua syylarista, tökkää letku takasin kiinni. Paisuntasäiliöön jäähäriä ja avot.

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

5.11.2015 21:18

Mites ku mulla on yks kannentiiviste tallissa mut siinä näkyy toisella puolella sitä metallia aika paljon ni kehtaako sellasta laittaa vai haenko uuden?

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

5.11.2015 21:43

Hae suosiolla uus, ne ei oikeesti paljoa maksa ja nuo on aikalailla kertakäyttöisiä (puristuu kasaan kiristäessä, siihen se tiivistys perustuukin). Useimmissa mopoliikkeissä vielä noita Derbin kannentiivisteitä on ihan hyllyssäkin.

Voin kokemuksesta sanoa että vituttaa ihan uskomattomasti, kun rempan jälkeen joku paikka vuotaa koska ei jaksanut tiivistettä vaihtaa uuteen ja pitää taas purkaa uusiksi. :lol:

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

5.11.2015 23:35

Mitäs tässä nyt tekis kun derbissä alkoi keula klappaamaan hiukan (laakerit viissiinki). En mistään löytäny siihen uusia laakereita nopealla googlauksella... Eikös siinä mene se rungon tuubi pilalle jos sen antaa klappailla?