Keskustelu tiettyyn merkkiin tai malliin liittyvistä mopoasioista.

Alueen säännöt

Tälle pääalueelle kirjoitetaan ne merkkikohtaiset asiat, jotka käsittelevät sellaisia merkkejä joille ei ole omaa ala-aluetta.

Mikäli pyörällesi on listassa ala-alue, käytä sitä tämän sivun sijaan
Lähetä vastaus

Derbin huolto ja ongelmat #3

22.3.2015 22:02

Keskustelut Derbien mallikohtaisista tyyppivioista ja ongelmista sekä huolloista ja korjaamisesta tänne. Yleiseen tekniikkakeskusteluun sellaiset asiat jotka koskettavat muitakin malleja yleisesti, eikä vain Derbejä.


Read Me!

Tässä aloitusviestissä on muutamaan peruskysymykseen vastaukset ja ohjeet, ettei aihe täyty esimerkiksi turhista suutinkyselyistä.

Yleistä tietoa eri malleista
Kuristusten poisto
Sendan tehoputket

Yleisiä ongelmia

Jos mopo ei käynnisty kunnolla, tuntuu hyytyvän tai ei käy lainkaan, useimmiten syy löytyy sytytystulpasta tai kaasuttimesta. Vaikka tulppa antaisikin kipinää, voi se olla liian heikko sytyttääkseen seoksen. Siksi onkin suositeltavaa vaihtaa uusi tulppa ja putsata kaasutin. Nämä toimenpiteet yleensä auttavat valtaosaan käynnistymisongelmista.

Jos mopossasi syttyy mittariston varoitusvalot vasta käynnistäessä ja vilkut ja jarruvalo toimivat normaalisti vasta kunnolla kierrätettäessä, eivät kyseiset sähkölaitteet saa virtaa akulta. Syynä on useimmiten palanut sulake, joka löytyy akun plusjohdossa olevasa rasiasta. Sulakkeen palamisen aiheuttaa oikosulku, joka syntyy usein virtajohdon koskettua runkoa. Kannattaa siis tarkistaa johtojen kulumat etenkin penkinjatkeen alta, jossa takavalon johto hankaa terävään rungonreunaan. Myös poikki mennyt akun plusjohto aiheuttaa äskeisen ongelman varoitusvalojen, vilkkujen ja jarruvalon kanssa.

Jos vilkkusi syttyvät ja jäävät palamaan tai eivät syty lainkaan ja muut akulta virtansa saavat laitteet, kuten vilkut, toimivat normaalisti, on todennäköisesti Sendastasi hajonnut vilkkurele. Kyseinen rele sijaitsee jännitteensäätimen kanssa samassa laatikossa. Se löytyy vasemman takailmanohjaimen alta ja sen kyljessä lukee Guilera.

Jos moposi jokin yksittäinen valo ei toimi, kannattaa tarkistaa polttimon langat ja liitännät. Mistään suuremmasta ei yleensä ole kyse, jos pimeäksi menneitä valoja on vain yksi.

http://www.derbi.fi/ladattavat-tiedostot/huolto -sivulta löytää varaosakirjat ja säätöarvotaulukot esimerkiksi kannenkiristysmomentteja ja koneen räjäytyskuvia varten.

http://www.book4bikers.com/files/manuals/Derbi/derbi%20manual%206%20speed.pdf - Englanninkielinen huolto-opas löytyy kyseisestä linkistä.



CDI-puola

Vuodesta 2005 lähtien X-race:ssa ja X-treme:ssä on vakiona rajoitettu CDI-puola,joka rajoittaa kierrokset 9400 rpm/min.Tähän päivään mennessä ei ole vielä keksitty tapaa ohittaa täydellisesti rajoitinta,jolloin rajoitetun CDI-puolan tilalle pitää ostaa rajoittamaton esim.tässä olisi yksi vaihtoehto.


Suuttimet

Vuoden 97-03 Sendoissa vakiosuutin on kokoa 53, 04 ja uudemmissa Xtremeissä ja X-Raceissa 63. 17,5mm kaasuttimen omaavissa DRD Proissa ja 06 ja tuoreemmissa DRD Racingeissa ja DRD Racing Limited Editioneissa vakiosuutin on kokoa 68. Vakiosuuttimet ovat mopoihin aivan liian pienet, jonka takia joskus jälleenmyyjät vaihtavat suuremmat tilalle. Alkuperäiset suuttimet on nähtävissä Derbin sivuilta ladattavista mallikohtaisista varaosakirjoista. Vakiosuuttimella mopo vääntää ja käynnistyy huonosti, reagoi kaasuun järjettömästi ja ylikuumenee nopeasti. Alla siis kutakuinkin oikeaa suuntaa antavia suutinkokoja kesäksi yleisimmille mopon kokoonpanoille:

Kuristetut

Hukkaputkellinen (04->) Xtreme, X-Race, DRD Devil, DRD Edition: 70

Holkkikuristeiset 04-05 DRD Racingit, DRD Racing Limited Editionit, Black Editionit ja Black Devilit: 65

Pillialkukäyrällä varustettu 00-03 Senda, Xtreme ja DRD, sekä holkilla kuristettu 03 Racer: 65

97-99 holkkikuristeiset Sendat, joissa imukaulan halkaisija on pienempi kuin kaasuttimen: 60

Holkilla, hukkaputkella ja kaasuttimen imupuolen reikälevyllä 17,5mm kaasuttimessa varustetut 06-> DRD Prot ja DRD Racingit sekä 07 DRD Racing Limited Editionit: 75

Kuristamattomat

17,5mm kaasuttimella varustettuun Sendaan, josta on holkki poistettu, sopiva suutin löytyy 80 läheltä. Holkin ja hukkaputken poiston jälkeen suuttimeksi 85. Kaasuttimen reikälevyn poiston jälkeen 5 numeroa entistä suurempi suutin.

00 ja uudempiin 14mm PHVA:lla varustettuihin kuristamattomiin Sendoihin sopiva suutin löytyy läheltä kokoa 75.

Pienellä imukaulalla varustettuun holkittomaan 97-99 Sendaan suutin läheltä kokoa 65. Kuristamattomalla kaulalla sopiva löytyy 00 ja uudempien tapaan läheltä kokoa 75.

Tehoputket

Vapaasti virtaava 14mm kaasutin: 75
Vapaasti virtaava 17,5mm kaasutin: 90
Kuristetulla kaulalla varustettu 14mm kaasutin: 65

Suuremmat virit

Tehoputki ja suurempi kaasutin (19-21mm PHBG): Sopiva suutin löytyy 85-90 läheltä. (Suutinkoot eivät ole PHVA:n ja PHBG:n kesken verrannollisia.) Vapaammin virtaavalla suodattimella jopa 100.

Tehoputki, suurempi kaasutin ja 70cc sylinteri: Suutin 90-95 läheltä. Vapaammin virtaavalla suodattimella jopa 115.

Suuttimien kokoihin vaikuttaa moni muukin asia kuin mopossa käytettävä kokoonpano. Ilmanlämpötila ja -kosteus ovat suuria tekijöitä. Myös mopon suodattimen puhtaus vaikuttaa suuresti suutinkokojen täsmäämiseen. Pakkasella on hyvä käyttää 5-15 numeroa suurempaa suutinta kuin kesällä, kylmyydestä riippuen. Suuttimen voi joutua vaihtamaan suurempaan tai pienempään jo kymmenen asteen lämpövaihteluiden takia. Tietopankissa on tarkemmat ohjeet 2-tahtikaasuttimen säätämiseen, jos hakee täydellisiä säätöjä.


Rattaat ja välitykset

Sendoissa on monia erilaisia rattaita, eivätkä kaikkien sendojen rattaat käy toisiinsa suoraan. 97-99 Sendoissa on omanlaisensa rattaat ja 00-07 Sendoissa omanlaisensa. 00 ja uudempien koneeseen käy kuitenkin mankin eturatas suoraan. Kyseisessä rattaassa on kuitenkin reiät erikokoiset ja eri paikassa kuin vakiorattaassa, joten se vaatii myös mankin lukituslevyn ja suuremmat pultit kiinnitykseen. 06 ja uudemmissa DRD Racingeissa ja DRD Proissa on vakiona 11p eturatas, jossa on muita Sendoja pienemmät pultit ja lukituslevy vakiona. Jos näihin malleihin vaihtaa 00 ja uudemman Sendan tarvikerattaan, joutuu myös vaihtamaan lukituslevyn ja pultit. Jokaisessa erityyppisessä eturattaassa on siis oma kiinnitystapansa, eikä muun rattaan kiinnitykset sovi niihin. Lukituslevyn ja pultit voi korvata myös seegerprikalla tarvittaessa.


Välitykset ovat makuasia, mutta tässä kerron sopivia välejä tieajoon, joilla ajaminen on miellyttävää ja huippunopeuskin kohtuullinen:

Yleisesti ottaen sopivat välitykset vakioon ovat vakiovälit. 04 ja tuoreempiin pelkällä hukkaputkella putkesta kuristettuihin (X-Race, Xtreme, DRD Devil, DRD Edition) kannattaa kuitenkin vaihtaa 14p eturatas, jos haluaa lisänopeutta ja alhaisemmat kierrokset matka-ajossa.

Kuristamattomalle hyvät välit ovat 14/53, 13/53, 14/60 ja 13/60 mieltymyksistä ja mopon mallista riippuen. Raskaimmat ovat ensimmäisenä.

Tehoputkelle piikin pienempi ratas eteen tai 4-6 piikkiä taakse lisää kurittoman väleihin verrattuna korkeammalla olevasta tehoalueesta johtuen.

70cc:lle, tehoputkelle ja suuremmalle kaasuttimelle huippunopeuhakuiseen ajoon hyvät välit ovat 14/48, mutta mitä enemmän kierroksia saadaan mukaan, sitä pienempi eturatas / suurempi takaratas kannattaa laittaa. 70cc HM Metrakitillä, Throwerilla ja 19-22-millisellä kaasuttimella nuo välit ovat kuitenkin aika mukavat. Turbokitillä tai muulla vähän korkeammalle painottuvammalla putkella ja viilatulla sylinterillä eturattaaksi kannattaa vaihtaa 13- tai jopa 12-piikkinen tai takarattaaksi 53p.

Jos harrastaa enemmänkin kikkailua, kannattaa jättää eteen pieni tai taakse iso ratas, kuten 12/53 tai 14/65. Tällöin on hyvä vaihtaa keuliessa vaihdetta, koska kierrokset eivät tipu paljoa, vaan pysyvät parhaimmalla tehoalueella. Myöskin metsässä ajamista varten näiden tapaiset välit ovat hyvät, koska mopo pysyy tehopiikillä, eikä turhia kytkimen luistattamisia tarvi.

Nopeuden laskeminen

Jos haluaa tarkemmin laskeskella mitkä välitykset olisivat hyvät mopolle, voi käyttää hyödykseen seuraavaa kaavaa:

ensiövälitys * toisiovälitys * vetävän renkaan ulkokehä * moottorin kierrokset minuutissa / 60000 = nopeus kilometreinä tunnissa

Alla esimerkki Throwerille huippunopeushakuisten välitysten laskemisesta '04 Senda R Xtremelle:

Vanne on 18" ja siihen on lisättävä renkaan korkeus. Vakiokumin koko on 110/80-18 eli korkeus on 80% 110mm:stä, mikä on 88mm. Se löytyy vanteen molemmilta puolilta, eli renkaan osuus on 176mm. 18" on 450mm, koska yksi tuuma on noin 25mm. Nämä sitten lasketaan yhteen ja kerrotaan piillä niin saadaan ulkokehä: (176+450)*3,14=1966

Vakio toisiovälitys eli moottorin ulkopuolella olvien rattaiden välinen suhde 04 R Xtremessä on 12/65. Suhdeluku saadaan kun jaetaan luku 12 luvulla 65: 12/65=0,1846

Ensiövälitys eli valitun vaihteen rattaiden välinen suhde on Rabasassa kuutosvaihteella 23/22, joka on 1,04545

Moottorin kierroksiksi kannattaa ottaa tässä tapauksessa se, jossa tehopiikki loppuu. Throwerissa paras tehoalue loppuu 10500 kierrokseen minuutissa

Lopuksi kaikki pitää jakaa luvulla 60000, jotta käyttämistämme yksiköistä saataisiin kilometreja tunnissa.

Lopullinen lasku siis menee näin: 1966 * 0,1846 * 1,04545 * 10500 / 60000

Tulokseksi saadaan päälle 66km/h. Tarkemmilla lukemilla saadaan tarkempi tulos. Renkaan profiilissakaan ei ole otettu kulutuspintaa huomioon, mutta yleensä rengas kulkee hieman kasassa, joka kompensoi sitä hyvin. Tuloksesta voimme päätellä, että vakiovälitykset ovat liian lyhyet huippunopeushakuiseen ajoon. Seuraavaksi sama lasku 14/53-välityksillä:

1966 * 0,2642 * 1,04545 * 10500 / 60000 = ~95km/h

Tästä voimme olettaa, että välitykset ovat liian pitkät, koska pelkällä tehoputkella meno hyytyy jo 80:n jälkeen normaalissa ajoasennossa. Tällä tavoin haettuna voidaan etukäteen jo hieman laskeskella minkälaiset välitykset kannattaa mopolleen ostaa. Tässä tapauksessa 14/60-välitykset olisivat optimaalisimmat hyvälle suorituskyvylle ja mukavalle ajolle, koska niillä tehopiikki loppuu 6. vaihteella ~84km/h nopeudessa.


Etuhaarukan stefojen vaihto

Jos kyse on X-Racen ja Xtremen Paioleista, niin vaihto tapahtuu seuraavanlaisesti: Mopo pukille ja eturengas irti. Pitää avata renkaan vasemmalta puolelta mutteri. Tähän käy 19mm lenkkiavain. Sitten oikealta puolelta pumpusta 6mm kuusiokolopultti. Tämän jälkeen hakkaat/vedät akselin ulos ja otat tippuvat prikat ja holkit talteen. Ohut prikka tulee kasattaessa mopon oikealle puolelle pumpun ja mittarinpyörittäjän väliin. Vasemmalle puolelle tulee holkki pumpun ja renkaan laakerin väliin.

Sitten pumppuihin. Avaat kiinnikkeet, jotka pitävät liukuputkia kiinni yläpäässä. Näihin 6mm tai 7mm kuusiokoloavain, en tarkasti muista. Sitten vedät vain pumput irti. Pumppujen pohjassa on 7mm kuusiokolopultit. Ne auki niin öljyt valuu pois. Voit myös nyt vetää liukuputket pois pumpuista, sillä sama pultti pitää ne toisissaan kiinni. Liukuputkien päissä on holkit, jotka tippuvat herkästi. Pidä ne tallessa.

Sitten stefoihin. Irrota pumpuista päällimmäisenä olevat pölysuojat. Lähtee aika nätisti pihdeillä vetämällä. Sitten näätkin stefan pumpun sisällä siinä reunalla. Päällä on metallirinkula estämässä stefan liikkumista. Ota se pois, lähtee ihan sormilla taivuttamalla tai sitten pienillä pihdeillä. Sitten vain kampeamaan stefaa pois. Lähtee ihan kohtuu järeällä ruuvimeisselillä vääntämällä ja nitkuttamalla, jos kaveri pitää kiinni tai laitat pumpun ruuvipenkkiin. Varo naarmuttamasta mitään.

Sitten vain uusi stefa paikalleen sekä sen päälle uraan tuleva metallirinkula. Pölysuoja päälle ja öljyä stefa. Sitten liukuputki holkkeineen sisään ja uusia öljyjä valuttamaan sisään. Öljyä menee 2,3-2,7dl per pumppu. Sitten pohjan pultti kiinni ja pumput mopoon. Kiristä liukuputket kiinni kohtuu tiukkaan. Rengas paikalleen akseleineen, prikkoineen, pultteineen ja muttereineen ja baanalle.

97-99 Sendojen 36mm Sohwan USD keulaan menee öljyä 175ml per pumppu, eli yhteensä 350ml.


Jäähdytysjärjestelmän ilmaus ja kuumeneminen

Jos moposi kuumenee ajon aikana paljon, on syytä tarkistaa jäähdytysnesteiden määrä. Jos paisuntasäiliön mukaan nestettä on riittävästi, on järjestelmässä todennäköisesti ilmaa. Tyhjennä siis edelliset nesteet kokonaan pois ja laita uudet sisään seuraavanlaisesti:

Irrota jäähdyttimestä sylinterin kanteen menevä letku jäähdyttimestä.

Kaada kyseisestä letkusta uudet nesteet sisään. Nesteet eivät valu kovin nopeasti, jos sinulla on termostaatti paikallaan. Kaada niin kauan, kunnes jäähdyttimen aukosta, josta juuri otit letkun irti, alkaa valua nestettä. Tällöin jäähdytysjärjestelmä täyttyy alhaaltapäin, eikä ilmausta tarvita.

Laita letku kiinni ja täytä paisuntasäiliö. Tämän jälkeen moposi on ajovalmis.

Jos mopo kuitenkin jatkaa kuumenemista, on syytä tarkistaa sylinterin kannessa olevan termostaatin kunto. Jos se ei aukea, ei se päästä nesteitä kiertämään, jolloin mopo kuumenee.

Myös vesipumpun ratas saattaa olla hajonnut. Ratas löytyy kytkinposken alta mopon oikealta puolelta. Muista uudet tiivisteet vaihdon yhteydessä! Ohjeet 97-05-vuosimallien vaihtoon:

1. Valuta jäähdytysnesteet pois
2. Valuta koneen öljyt pois
3. Irrota muovinen kahdella pultilla kiinni oleva öljypumpun koppa.
4. Irrota kytkinvaijeri kytkinposken vivusta.
5. Avaa kytkinkoppa, 8:lla pultilla kiinni.
6. Näät nyt kytkinposkessa kaksi valkoista ratasta. Ylempi on vesipumpun ja alempi öljypumpun. Jos öljypumpun on rikki, vaihda nyt uusi. Poimi rattaiden akseleiden prikat talteen, ne tippuvat helposti kytkimen alle.
7. Laita kytkinkoppa takaisin rattaiden prikkoineen ja uudella tiivisteellä.
8. Kiinnitä kytkinvaijeri ja lisää jäähdytysnesteet sisään yllämainitulla tavalla.
9. Lisää vaihteistoöljyt ja lähde koelenkille.

06 ja uudempien mallien vesi- ja öljypumpun rattaiden vaihtoon pätee sama periaate, öljypumppu ja vesipumppu ovat vain eri paikoissa.


Vielä huippunopeuksia yleisimmillä virityksillä, kun niitä joku kuitenkin aina kysyy:

Kuristamattomina

97-99 Sendat: 60-65km/h kuristetusta pakoaukosta johtuen

00-03 Senda, Xtreme ja DRD: 60-65km/h vakioväleillä, pidemmillä 70-75

03 Racer: 75-80km/h hyvän putken ja pitkien vakiovälien ansiosta

04 X-Race ja Xtreme: 60-65km/h vakioväleillä, pidemmillä noin 70

04 DRD Edition ja DRD Devil: ~65km/h vakioväleillä, pidemmillä 75-80km/h

04 Black Devil, 04-05 DRD Racing, 05 DRD Racing Limited Edition: 80-85km/h hyvän putken ja pitkien vakiovälitysten ansiosta.

04 Black Edition: Noin 85km/h loistavan alakautta kulkevan vakioputken ja pitkien vakiovälitysten ansiosta.

05-07 X-Race ja Xtreme: ~60km/h vakioväleillä rajoitetusta CDI:n ohjausyksiköstä johtuen, pidemmillä väleillä noin 70.

06-07 DRD Racing, 06-07 DRD Pro ja 07 DRD Racing Limited Edition: 70-75km/h vakioväleillä, pidemmillä noin 80.

Katalysaattorin ja sitä tukevan suppilon poistaminen tuo vielä hieman lisätehoa kuristamattomaan.

Tehoputkella ja välien vaihdolla jokainen Senda, jossa ei ole rajoitettua CDI-ohjausyksikköä ja pakoaukkoa, menee sen 80-85km/h, jos ajoasento on erittäin HC, voidaan lähennellä jopa 90km/h-nopeutta.

05-07 X-Raceihin ja Xtremeihin kannattaa vaihtaa tehoputken hankinnan yhteydessä CDI-ohjausyksikkö, koska vakio rajoittaa näissä kierrokset 9400 kierrokseen minuutissa, jolloin tehopiikki katkeaa kesken. Vakioillä 12/65-välityksillä rajoitin nappaa kiinni kutosella noin 60km/h-nopeudessa.

97-99 Sendat menevät tehoputkella 60-65km/h pienen pakoaukon takia. Viilalla sylinteristä saa uudemman mallin tehoisen.

Seuraava viriostos tässä vaiheessa on yleensä suurempi kaasutin. Se lisää koko kierrosalueen tehoa ja tehopiikki loppuu noin 1000rpm myöhemmin 19-21mm kaasuttimella. Huiput nousevat tehoputken kanssa noin 5km/h.

Perus 70cc-sylinterillä (Airsal, Barikit, Metrakit HM), suuremmalla kaasuttimella ja tehoputkella sopivien välitysten kanssa saavutetaan yli 100km/h huippunopeus. HC-ajoasennossa voidaan lähennellä jopa 110km/h-nopeutta. Viilalla saadaan lisää tehoa ja kun osaavasti viilatun sylinterin rinnalle ostaa korkeaviritteisen putken, on mahdollista saavuttaa jopa 120km/h nopeus hirvittävän epäeroottisella ajoasennolla.

Täydellisellä Pro Race -setillä on mahdollista saavuttaa 130 kilometrin tuntinopeus.


Toivon, että tämä auttaa monia yleisimmissä ongelmissa, eikä turhia postauksia tulisi niin paljoa.
Kopiraits:
CDI-puola: dööbi13
Kaikki muut tekstit: Lurjus.

Edellinen topic täällä.

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

24.3.2015 17:25

Mikä voisi olla vikana kun derbistä ei löydy kuin ykkös ja kakkos vaihde.

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

24.3.2015 20:20

Mikä mahtaisi olla vikana, kun laittaa vaihteen päälle niin mopo ei liiku mihinkään ja tuntuu kuin mopo olisi vapaalla. Vaihde kuullostaa ja tuntuu menevän päälle, mitään ylimääräistä ei kuulu. Vaihteistoöljyt on vaihdettu. Ostin käytettynä koneen äskettäin, itse en sillä ole ajanut yhtään.

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

24.3.2015 21:56

elmeri.99 kirjoitti:Mikä voisi olla vikana kun derbistä ei löydy kuin ykkös ja kakkos vaihde.


Mikä vain voi olla vikana, siirtäjissä / vaihderummussa jotain häikkää. Ei muuta ku laatikkoa auki.

DWGR kirjoitti:Mikä mahtaisi olla vikana, kun laittaa vaihteen päälle niin mopo ei liiku mihinkään ja tuntuu kuin mopo olisi vapaalla. Vaihde kuullostaa ja tuntuu menevän päälle, mitään ylimääräistä ei kuulu. Vaihteistoöljyt on vaihdettu. Ostin käytettynä koneen äskettäin, itse en sillä ole ajanut yhtään.


Ekana tulee mieleen se että kytkin luistaa. Kokeile säätää vaijeria tai ajaa kokonaan ilman. Jos ei auta niin tsekkaa missä kunnossa kytkinlevyt on. Jos vaikuttaa normaalilta niin lohkoja ja laatikkoa availemaan.

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

30.3.2015 19:12

Tarvisin nopeesti vastauksen! Mitkä on kytkinvaijerin sen säätöruuvin mikä on kytkinkahvarungossa kiinni niin sen mitat? Kiitos. :)

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

31.3.2015 19:20

Moi!

Kuinkas helposti uuden kampiakselin pitäisi pyöriä? Olen ottanut jo tämän asennu jännityksen pois ja voidellut uudet laakerit. Kampiakselissa ei ole kiinni magneettoa, ensiöratasta eikä myöskään pyttyä.

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

31.3.2015 20:06

Josset olet stefoja asentanut, niin erittäin helposti. Niiden kanssa kuuluukin olla aavistuksen tahmeaa se pyöriminen.

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

31.3.2015 20:09

No mikäs siinä voisi olla kun pyörii aavistuksen jäykästi?
En ole asentanut stefoja. Jos laakerin keskiö on huonosti paikallaan niin voiko sen korjata ulkoisesti?

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

31.3.2015 20:26

Itellä oli menny laakeri hajalle asennusvaiheessa kun olin vasaralla auttanut.

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

31.3.2015 20:41

Mulla varmaan sitten meni toinen kampiakselin laakereista rikki (?). Ainakin se naksu ja poksu kun asensin toisen lohkoista kiinni.

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

31.3.2015 21:10

Mikähän Derbissä on kun laskee jäähdytinnesteitä pyttyyn, vaikka kansi EI vuoda? Ainoa mahdollisuus on että kusee pytyn ja lohkon välistä, mutta miten se on mahdollista? Toi tiiviste näyttää jotenkin vajaamittaiselta, voiko olla se?

Kuva

Ja avatessa männän kyljissä on siis vettä, joka kielii siitä että nesteet tulevat nimenomaan huuhteluiden kautta eikä kannesta... myös tuohon "kuoppaan" lohkon sisäpuolelle ilmestyy aina vettä.

Oireina siis se ettei ota kierroksia ollenkaan, tosin ei myöskään sammu ja putkesta löytyy vettä. Kampikammio kuivattu moneen kertaan, sytkä tarkistettu ja bensapuoli täysin kunnossa. Eikä siis ole mitään kondensiovettä, vaan virheää jäähdytinnestettä (testattu sekin, maistuu makealta eikä pala...).

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

31.3.2015 21:15

Onx sulla "normaali" tiiviste vai ootko väsännyt sen tuosta massasta? Jos olet massasta tehnyt sen tiivisteen on mahdollista että se vaan pettää.

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

31.3.2015 21:22

Normaali tiiviste on lohkojen välissä, ja sitä just mietin että kuseeko tosta pytyn ja lohkojen "liitoskohdasta", koska aina ku purkaa nii pytyn alatiiviste on läpimärkä siitä kohti...

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

31.3.2015 21:24

Mmm aika jännä. Onko muuten palotila momentissa (19-22 nm)?

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

31.3.2015 22:11

Ei oo momenttiavaimella vedetty, mutta ristiin 5-10 vaiheessa kiritty. Ja siis tuo on varmistettu ettei kuse kannesta; otin vesiä niin paljon pois että pinta oli vain tuohon lohkon vesikanavaan asti ja vieläkin kusee, joten sehän se on...
Lähetä vastaus