Keskustelu tiettyyn merkkiin tai malliin liittyvistä mopoasioista.

Alueen säännöt

Tälle pääalueelle kirjoitetaan ne merkkikohtaiset asiat, jotka käsittelevät sellaisia merkkejä joille ei ole omaa ala-aluetta.

Mikäli pyörällesi on listassa ala-alue, käytä sitä tämän sivun sijaan

Re: Derbin huolto ja ongelmat

3.5.2014 10:39

ManteliC kirjoitti:kun lisään jäähytysnestettä, nii kaadanko vaan vai pitääkö se ilmata jotennii :roll:


riippuu vähä et jos oot ensin tyhjentäny koko järjestelmän ni sit helpoin tapa on ottaa se syyläristä kanteen menevä letku irti syyläristä ja kaataa siitä nesteet niin kauan että siitä mistä otit letkun alkaa tulla nesteitä ulos, ja thats it tättärää. :D

Re: Derbin huolto ja ongelmat

3.5.2014 10:55

Juu siis täl hetkel jäähytysnestettä on mutta säiliö näyttää että ne on minimissä nii ajattelin lisätä :lol:

Re: Derbin huolto ja ongelmat

3.5.2014 12:42

ManteliC kirjoitti:Juu siis täl hetkel jäähytysnestettä on mutta säiliö näyttää että ne on minimissä nii ajattelin lisätä :lol:


no ei siin sit mittää, säiliöön vaa pikkase lisää nestettä :lol:

Re: Derbin huolto ja ongelmat

3.5.2014 12:56

Minun pitäisi vaihtaa omaan derbiini stefat, kampiakseli ja runkolaakerit. Onko kuinka vaikea homma, on hyvät työkalut, kamera ja isä joka osaa jonkin verran auttaa. Ainut mikä puuttuu on kokemus moottorin purkamisesta. Eli kannataako purkaa itse vai viedä liikkeeseen (mutta pitäisi käydä ensin koko kesä töissä että olisi varaa viedä ja mopolla ei vois ajaa sinä aikana) :s

Re: Derbin huolto ja ongelmat

3.5.2014 12:59

Todellaki ite vaihtaa! Ite kans aika alottelija, mutta huomannu että tekemällä oppii! :)

Re: Derbin huolto ja ongelmat

3.5.2014 13:07

probleema kirjoitti:Minun pitäisi vaihtaa omaan derbiini stefat, kampiakseli ja runkolaakerit. Onko kuinka vaikea homma, on hyvät työkalut, kamera ja isä joka osaa jonkin verran auttaa. Ainut mikä puuttuu on kokemus moottorin purkamisesta. Eli kannataako purkaa itse vai viedä liikkeeseen (mutta pitäisi käydä ensin koko kesä töissä että olisi varaa viedä ja mopolla ei vois ajaa sinä aikana) :s


tee ite tietty :3 netistä löytyy kattavasti ohjeita ja räjäytyskuvia googlailemalla! kuten tossa jo todettiin ni tekemällähän sen oppii :)

Re: Derbin huolto ja ongelmat

3.5.2014 13:19

Kiitoksia vastauksista.. enköhän selviä ite tästä projektista tekemällä oppii nänhän se on. Purkaminen kyllä luonnistuu mutta kasaaminen taitaa olla hiukan hankalampaa. Pitää tässä ens viikonloppuna tehä kun on aikaa :)

Re: Derbin huolto ja ongelmat

3.5.2014 13:30

Onhan toi aika monimutkainen kone, kaikkine irrallisine vaihderattaineen, prikkoineen ja holkkineen, sekä omalaatuisine asennuskikkoineen. Jos haluat että homma tulisi onnistumaan edes ekoilla 5 kasauskerralla, 50 virheellisen kasauskerran sijaan, niin suosittelen ettimään youtubesta derbin koneen purku/kasausvideoita ja seuraamaan kädestä pitäen jokaisen kohdan läpi, jotta näiltä ikäviltä "mitä vittua, miksei tää vitun vaihteisto vielkää toimi mähän kasasin tän räjäytyskuvien mukaan" jne... -fiiliksiltä vältyttäisiin ja kone saataisiin ajoon mahd. pian. Hommaa varten kannattaa hankkia simppeli 2-haarainen ulosvetäjä, joka tekee lohkojen irroituksesta 100% helpompaa ja magneeton ulosvetäjän, jolla nimensä mukaisesti vedetään magneetto irti (melkein mahdotonta saada irti ilman ulosvetäjää). En nyt kuitenkaan ala selostamaan sulle koko remppaa tähän viestiin, vaikka mieleni saattaisikin tehdä niin, mutta tule vain sitten aina kysymään apua täältä jos jokin homma tuntuu liian ylitsepääsemättömän vaikeelta, me ollaan valmiina auttamaan. :lol:

Re: Derbin huolto ja ongelmat

3.5.2014 13:37

hessuhopotin kirjoitti:Onhan toi aika monimutkainen kone, kaikkine irrallisine vaihderattaineen, prikkoineen ja holkkineen, sekä omalaatuisine asennuskikkoineen. Jos haluat että homma tulisi onnistumaan edes ekoilla 5 kasauskerralla, 50 virheellisen kasauskerran sijaan, niin suosittelen ettimään youtubesta derbin koneen purku/kasausvideoita ja seuraamaan kädestä pitäen jokaisen kohdan läpi, jotta näiltä ikäviltä "mitä vittua, miksei tää vitun vaihteisto vielkää toimi mähän kasasin tän räjäytyskuvien mukaan" jne... -fiiliksiltä vältyttäisiin ja kone saataisiin ajoon mahd. pian. Hommaa varten kannattaa hankkia simppeli 2-haarainen ulosvetäjä, joka tekee lohkojen irroituksesta 100% helpompaa ja magneeton ulosvetäjän, jolla nimensä mukaisesti vedetään magneetto irti (melkein mahdotonta saada irti ilman ulosvetäjää). En nyt kuitenkaan ala selostamaan sulle koko remppaa tähän viestiin, vaikka mieleni saattaisikin tehdä niin, mutta tule vain sitten aina kysymään apua täältä jos jokin homma tuntuu liian ylitsepääsemättömän vaikeelta, me ollaan valmiina auttamaan. :lol:

näin tehdään mutta vois ko joku linkata jonkun derbin purku ja kasaus videon kun ite en meinaa löytää

Re: Derbin huolto ja ongelmat

3.5.2014 13:48

Ja niinkun sanoit, että sulla on kamera käytössä, nii käytä myöskin sitä ja paljon! :P

Re: Derbin huolto ja ongelmat

3.5.2014 13:54

Eksyy ehkä aiheesta mutta tekeekö Forten kampiakselilla mitään? :roll:

Re: Derbin huolto ja ongelmat

3.5.2014 15:45

Tässä olisi muutama hyväksi todettu tutoriaali, selvästi asiantuntevan kaverin kanavalta. Selostukset on ranskaksi, mutta videoilta selviää hyvin miten ja missä järjestyksessä mitkäkin osat asennetaan, erittäin hyviä tutoriaaleja siis ensikertalaiselle, jolla ei ole aikaisempaa kokemusta koneiden rakentelusta. Hakusanalla "Derbi Euro 3" löytyy lisää vastaavia videoita, älä kokeile käyttää suomalaisia hakusanoja, hukkaat vaan aikaasi, eivät nämä pohjoisen pallonpuoliskon juntit ketään osaa auttaa. :lol:


Re: Derbin huolto ja ongelmat

3.5.2014 16:27

kiitoksia avusta enköhän seleviä :D

Re: Derbin huolto ja ongelmat

3.5.2014 16:41

Ja kaipa nuo forten kampurat kestää ihan hyvin, kuhan et mitää HE-vehettä oo väsäämässä :lol: :lol:

Re: Derbin huolto ja ongelmat

3.5.2014 22:26

Itse väsäsin vaneri levystä lohkon aukasemiseen työkalun :) Kampuran magneeton puoleisen pään vieressä on m10 vai olikohan m12 pultteja varten ihan tyhjät kierteet joihin saa lohkojen ulosvetäjän kiinni.
Osista sen verran, että 05 vuoden ja vanhempaan koneeseen varma valinta on motoforcen std kampura. SKF:n laakerit ja hyvät stefat.
http://www.mc-scatter.com/mopojen-osat- ... 24632.html
Uudempaan koneeseen kait tuo satasen naraku voi olla ihan ok.