Keskustelu tiettyyn merkkiin tai malliin liittyvistä mopoasioista.

Alueen säännöt

Tälle pääalueelle kirjoitetaan ne merkkikohtaiset asiat, jotka käsittelevät sellaisia merkkejä joille ei ole omaa ala-aluetta.

Mikäli pyörällesi on listassa ala-alue, käytä sitä tämän sivun sijaan

Re: Derbin huolto ja ongelmat

24.4.2014 18:47

Imukaula näytti olevan kunnossa, kun katoin sen samalla kun puhistin kaasarin ja yläkerta on uusittu 25km sitten. Alkaa vaan pikkuhiljaa loppuu ideat ja motivaatio ton kanssa :s

Re: Derbin huolto ja ongelmat

24.4.2014 21:15

RapeJesse kirjoitti:Männän päällä lukee kirjain.



Siis keskellä männänlakea on se kirjain? Kun mulla on keskellä mäntää pientä d-kirjainta muistuttava kirjain, voi olla kyllä p-kirjainkin.. Ja mites, onko toi pytty kokoa B kun tais imukaulan puolella olla joku numerosarja joka alkaa B:llä ? Nyt joku kertoo kiire ajamaaan :itku:

Re: Derbin huolto ja ongelmat

25.4.2014 14:40

Hei!

Kavereiden kanssa tuossa vaihdettiin heidän derbeihinsä -09 Xtreme ja -10 DRD racing, koon 75 pääsuutin ja imupuolen messinkilevyt pois.

Kumpikin toimii muuten hyvin mutta tyhjäkäynti on korkea n. 6000 kierrosta, etenkin DRD racingissa, jota voi ajaa ilman kaasua :D
Säätö ei auttanut asiaan, joten onko tyhjäkäyntisuuttimet liian pienet. Omassa derbisäni ei ollut tätä ongelmaa, vaikka vaihdoin suuttimen jopa kokoon 82. Mikä on vakio tyhjäkäyntisuuttimen koko ja minkä kokoinen mahdollisesti uuden tulisi olla?

Kiitos

Re: Derbin huolto ja ongelmat

25.4.2014 15:57

Fr0nkale kirjoitti:Hei!

Kavereiden kanssa tuossa vaihdettiin heidän derbeihinsä -09 Xtreme ja -10 DRD racing, koon 75 pääsuutin ja imupuolen messinkilevyt pois.

Kumpikin toimii muuten hyvin mutta tyhjäkäynti on korkea n. 6000 kierrosta, etenkin DRD racingissa, jota voi ajaa ilman kaasua :D
Säätö ei auttanut asiaan, joten onko tyhjäkäyntisuuttimet liian pienet. Omassa derbisäni ei ollut tätä ongelmaa, vaikka vaihdoin suuttimen jopa kokoon 82. Mikä on vakio tyhjäkäyntisuuttimen koko ja minkä kokoinen mahdollisesti uuden tulisi olla?

Kiitos


Imuvuoto?

Re: Derbin huolto ja ongelmat

25.4.2014 16:06

Tuo on vain imuvuotoa, joka johtuu siitä että ne derbin imukaulojen välikumit on ihan paskoja ja ne tuppaa työntämään sitä kaasaria irti niistä samalla kun niitä koittaa kiristää ja liitoksesta voi tulla sen takia vuotava. Löysäätte vaan ne kaasarit imukurkusta, painatte niitä voimalla takaisin imukurkun sisään ja pidätte niitä kaasareita kädellä paikallaan samalla kun kiristätte imukurkun letkuklemmarit takaisin kiinni.

Re: Derbin huolto ja ongelmat

25.4.2014 19:35

Mikä on ku kuumee terpi aika paljo. Yhtäkkiä vaa tullu ja ei auttanu jäähdytysjärjestelmän ilmaus. Ja kuuluuko sen tuulettimen siinä syylärissä pyöriä?

Re: Derbin huolto ja ongelmat

25.4.2014 23:02

Kesän tulo?

Flekti pyörii automaattisesti jos kone kuumenee liikaa, mutta tämä tapahtuu yleensä vain metsässä ajellessa tai muussa erittäin rasittavassa ajossa. Pieni nopeus ja suuri koneen kuormitus = paljon lämpöä mutta vähän syyläriä jäähdyttävää ilmavirtaa. Flektihän on paikallaan juuri sitä varten että sillä tuotetaan jäähdyttimelle lämpöä pois kuljettavaa ilmavirtausta silloin kun sitä ei ajoviimasta tule.

Re: Derbin huolto ja ongelmat

27.4.2014 0:30

-
Viimeksi muokannut Aleksimetsäportti päivämäärä 21.9.2014 0:13, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: Derbin huolto ja ongelmat

27.4.2014 10:31

Morjens.
Tuossa tuli avattua poijan Derbin sylinteri kun jäi välille ja todettava että sylinteri ja mäntä entinen.
Kuinkas on noiden tarvikesylintereiden laita että kannattaako sellasta tuohon ostaa ja kestääkö ne sit niin ettei heti hajoa?
Tuon Derbi Sendan vuosimallihan on 2001
Pojan mukaan lämpenee lievästi ajaessa mutta taitaa olla liikaa kierroksia
Välit muistaakseni 13/63 tai jossakin siinä

Re: Derbin huolto ja ongelmat

27.4.2014 10:33

Tossa ku vaihoin 01 derbiin männän, laitoin kannen vissiin vähän vinoon et ku laitto jäähytysnesteet sisään ni vuoti vähäsen siitä sivulta. Nyt on kansi tossa pöydällä lasilevyn päällä, ni miten katon että onko se kierossa? Näyttää suht. suoralta mut ku painelee sormella eri puolilta ni kuuluu ihan pieni kopina et se ihan vähäsen siinä notkuu.

Re: Derbin huolto ja ongelmat

27.4.2014 13:05

Jartsa 98 kirjoitti:Morjens.
Tuossa tuli avattua poijan Derbin sylinteri kun jäi välille ja todettava että sylinteri ja mäntä entinen.
Kuinkas on noiden tarvikesylintereiden laita että kannattaako sellasta tuohon ostaa ja kestääkö ne sit niin ettei heti hajoa?
Tuon Derbi Sendan vuosimallihan on 2001
Pojan mukaan lämpenee lievästi ajaessa mutta taitaa olla liikaa kierroksia
Välit muistaakseni 13/63 tai jossakin siinä



Nehä on oma kokemuksen mukaa semmosia et ne joko toimii tai ei toimi, jos toimii nii pääsee pitkälle (15 000) ja jos ei nii sit ei pääse kovin pitkälle(3000-6000), ja tietenki kaikki miten huoltaa ja sisäänajaa vaikuttaa merkittävästi siihen, esim. jos ajat oikeilla seoksilla ja maltillisesti ja vaihtelevalla kierroksilla nii kestää huomattavasti isommalla todennäkösyydellä entä jos laittaa vaa bensat tankkii ja lähtee kaasupohjasa liitämää.

Mut yleisesti ihan toimivia ovat olleet, niissä nyt vaa on enemmän niitä "Maanantai" malleja, ja tarvike sylkissäki on niitä jotka on taas parempia melkee entä alkuperäne, raassa periaatteessa mitä halvempi sitä huonompi, jos on rahaa laittaa nii paras omasta mielestä on Airsal 50cc sylinterisarja sillä hintaa löytyy 190e, jos halvempi nii sitte ois Motoforce 50cc 150e ja jos vielä halvempi nii löytyy RMS Blueline 80e.

Tuoho lämpenemisee kannattaa kattoa syyläri, paineilmalla vaikka varovasti puhaltaa vesikanavat että ei oo tukoksia ja sylinteri asennettuua ilmata syyläri ettei jää ilmaa systeemii.

Re: Derbin huolto ja ongelmat

27.4.2014 14:06

Ilmattu tuo oli ku hiljan siihen jouduttiin vaihtamaan kannentiiviste kun alkoi vuotamaan. Kansi oikastiin samalla ja pääsihän sillä viime remontista kaksi viikkoa ja nyt on sitten sylinteri ja uusi mäntä palasina.

Syykin löytyi. Vesipumpusta oli mennyt ratas rikki kytkinkopan sisäpuolelta. Metallinen tappi oli irronnut isosta rattaasta ja ei kieputtanut siten vesipumppua.

Epäilin sitä jo aikasemminkin mutta eipä tullut tarkistettua sitä.
Juu sehän noissa sylintereissä on että jotkut kestää ja jotkut ei. Tuskin tuo kloppi osaa ajaa kunnolla sisään kunhan saadaan tilattua uudet osat vaihteeksi.
Viimeksi muokannut Vauhtiviivatarra päivämäärä 27.4.2014 20:47, muokattu yhteensä 1 kerran
Syy: Poistettu tarpeeton lainaus.

Re: Derbin huolto ja ongelmat

27.4.2014 14:33

Se sisäänajo on kyllä tosiaan semmonen juttu mikä kannattaa hoitaa rauhallisesti. Toki ei sitä kierrättämistä tarvia pelätä, mutta odottaa että kone on lämmennyt kunnolla.

Re: Derbin huolto ja ongelmat

29.4.2014 15:49

Miten isoksi pakoputken kuri kannattaa porata??

Re: Derbin huolto ja ongelmat

29.4.2014 15:52

Riippuu ihan siitä että haluatko maksimitehot siitä putkesta vai haluatko tuntea niinkin suuren tehonlisän, että pakokaasu virtaa vain aavistuksen verran paremmin. Ite ainakin ottaisin kokonaan pois, itellä ainostaan pakoputken kuri pois, ja imupuolen kuri pois ja kulkee pyöreästi 60.