Keskustelu tiettyyn merkkiin tai malliin liittyvistä mopoasioista.

Alueen säännöt

Tälle pääalueelle kirjoitetaan ne merkkikohtaiset asiat, jotka käsittelevät sellaisia merkkejä joille ei ole omaa ala-aluetta.

Mikäli pyörällesi on listassa ala-alue, käytä sitä tämän sivun sijaan

Re: Derbin huolto ja ongelmat

15.3.2015 23:28

Päittäisvälyshän mitataan niin, että männänrengas asetetaan sylinteriin ja sitä painetaan männän avulla jonkun matkaa alaspäin, jotta se asettuu suoraan ja sitten mitataan päiden välinen tila. Tähän tarvitset rakotulkin. Sopiva välys on noin 0,20 mm. Tarvittaessa viilaa renkaiden päistä tavaraa pois. Mieluummin liian paljon kuin vähän, koska pienen välyksen riskinä on männänrenkaiden liiallinen laajeneminen ja kova painautuminen pyttyä vasten.

Mopo-osakaupoista saat vesipumpun korjaussarjaa, joka maksaa noin 20€. Se sisältää yleensä vesipumpun rattaan, akselin ja molemmat stefat.

Re: Derbin huolto ja ongelmat

16.3.2015 10:11

Joo rakotulkki löytyy, niin täytyypi tänään mittailla se välys :) Ja pitää käydä kysäsemässä tuosta paikallisesta mopoliikkeestä, jospa sieltä löytys sellanen sarja 8)

Re: Derbin huolto ja ongelmat

16.3.2015 17:02

Kannataisiko kannentiivisteeksi laittaa pelkkää massaa vai tiiviste+massa ?

Re: Derbin huolto ja ongelmat

16.3.2015 22:45

Tulipahan tänään availtua yläkerta ja pikku yllätys löyty: Sylinterissä ilmeisesti männärenkaista tummia jälkiä, mutta pinnotetta ei ole lähteny eikä mitään naarmuja ole, ja sitten mäntä oli nuoli imuunpäin ja männässä naarmuja, mutta ei suuria. Noh kattelin sitten pitkittäisvälyksen kuntoon ja laitoin männän tällä kertaa oikeinpäin eli nuoli pakoaukkoon. Kasasin takas kii, käynnistelin ja totesin, että hetken kuluttua yläkerrasta kuuluu taas sellasta samanlaista sirinää kun aikasemminkin... :paha: Eli auttakaa toivotonta ja kertokaa nyt vinkkejä, että mitä pitäs tehä että saa toimimaan? Riittääkö jos ostaa uuden samankokosen männän JA tälläkertaa sen laittaa oikeinpäin ja heti kattoo männänrenkaitten välyksen :lol:

Re: Derbin huolto ja ongelmat

16.3.2015 23:17

Vaikea sanoa mitä tuossa on tapahtunut. Männänrenkaiden katkoskohdathan ovat väärin päin laitettaessa pakopuolella, jolloin renkaat ovat todennäköisesti päässeet heilumaan, sirisemään ja tekemään hieman vahinkoa. Laitatko männästä ja pytystä vielä kuvaa?

Jos jäljet eivät ole pahoja ja männänrenkaat kunnossa, niin mielestäni voit koittaa ajella tuolla setillä jonkun aikaa jos sirinä lakkaisi. Joskus männänvaihdon jälkeen on kuulunut hetken aikaa sirinää, mutta kun osat ovat sopeutuneet muotoonsa niin sirinä on lakannut.

Toisaalta ainakin omasta ja kavereiden ihan terveistä koneista on kuulunut yläkerrasta pieni sirinä/naksutus, joka kuuluu normaaliin käyntiääneen. Oletko varma ettet ole alkanut vasta nyt kiinnittämään siihen huomiota?

Poram kirjoitti:Kannataisiko kannentiivisteeksi laittaa pelkkää massaa vai tiiviste+massa ?


Toiset ovat kuulema onnistuneesti tiivistäneet massalla. Itse koitin sitä juuri tuossa pari päivää sitten. Massa kesti noin 2 minuuttia jonka jälkeen pytty rupesi sylkemään vettä ja pakopuoli otti lämpöä :D ei mennyt pytty pilalle vielä mutta huomenna haen peltisen kannentiivisteen ja tippaakaan massaa en siihen laita.

Re: Derbin huolto ja ongelmat

17.3.2015 1:07

Eli derbini ei käy tyhjäkäyntiä sammuu samantien jossei anna kaasua ja myös silloin ku lasket vaihteita ja et anna kaasua. Mopo myös hyytyy ylämäkiin ja nykii 6 vaihteella täydellä kaasulla.Mopo ei myöskään lähe käyntiin hyvällä tuurilla parin minuutin polkemisen jälkeen ei edes lämpimänä ja joskus työntämällä mutta silloinki saa yrittää kovasti. en tiedä mopoista paljoa joten tarvisin apua tässä. mopossa on 16mm kaasari suuttimen koosta en tiedä ja ei tuorevoitelua ja mopossa käytetty 2% seosta.

Re: Derbin huolto ja ongelmat

17.3.2015 1:15

Kuulostaa siltä että bensansaannissa on jotain häikkää. Jos on aiemmin toiminut samoilla säädöillä niin kaasarissa on todennäköisesti suuttimet tukossa. Puhdista ensimmäisenä kaasari ja tarkista etenkin pää- ja tyhjäkäyntisuuttimet molemmilta puolilta, ovat yleisiä tukkeutumaan.

Seosta voisi myös nostaa sinne 2,5-3% tienoille.

Re: Derbin huolto ja ongelmat

17.3.2015 8:55

Kuvaa laitan kunhan taas pääsen tallille! Eilen sitä käynnistellessä aloin kuuntelemaan ja kiinnittämään siihen huomiota ja pieni sirinä/hurina sieltä kuului. Ja sitten kun pienen käyttämisen jälkeen sammutin, nii ei ollu enää nii hirveesti puristuksia(oli puristuksia, mutta omasta mielestä vähemmän ku sillon ku ekaa kertaa käynnisteli) :/

Re: Derbin huolto ja ongelmat

17.3.2015 12:16

Onhan sulla muuten öljynsaanti kunnossa? Ja kai ilmasit jäähdytysjärjestelmän pytyn vaihdon yhteydessä, ettei vaan nyt yritä leipoa kiinni?

Re: Derbin huolto ja ongelmat

17.3.2015 12:39

Jäähdytysjärjestelmän oon ilmannut ja ei öljynsaannissakaan pitäisi olla häikkää :/ ja tankkiin heitin 3% öljyä, niin pitäis olla 5% seokset, kun tuorevoitelu antaa 2%... :roll:

Re: Derbin huolto ja ongelmat

18.3.2015 22:04

Kertokaas te järkevämmät kaverit nyt että käynkö hakemassa sen uuden männän, kun tosiaan tuntu taas sillon yks päivä tekevän samaa että vaikeempi oli saada lämpösenä käymää ja puristuksia oli kadonnut? :s Kun tosiaan aikasemminkin täällä postailin ja en millään jaksais pelkkien kuvien takia avata yläkertää 3 kertaa :lol:

Re: Derbin huolto ja ongelmat

19.3.2015 0:54

Avaa nyt se yläkerta vaan ja ota kuvaa... jos mäntä on hyvässä kunnossa niin sen vaihtaminen ei silloin auta mitään. Tässä on vaikea neuvoa jos sulla ei oo tuntumaa siitä miltä näyttää hyvä-/huonokuntoinen pytty.

Re: Derbin huolto ja ongelmat

19.3.2015 23:58

Ota se pytty irti ja kato miten paljon on ohipuhallusta havaittavissa männässä..
Jos et jaksa irroittaa sylinteriä, niin sitte vie mopo lähimpään mp-liikkeeseen.

Jos mäntä on loppuun rullailtu, silloin kylmäkäynnistys on vaikeampaa.. myöskin tyhjäkäynti voi olla heikkoa tai olematon.
Heikko käynnistyvyys kuumalla koneella kielii rikkaasta seoksesta.

Männästä näkee silmämääräisesti männänrenkaan kunnon.. ohipuhallus tarkoittaa siis sitä, että m-rengas tai männärenkaat ovat elinkaarensa lopussa.
Käytännössä m-rengas (tai renkaat) on vaihtokunnossa, eikä itse mäntä (huom. välttämättä).
Mutta on ehdottomasti suositeltavaa vaihtaa koko mäntäsarja pelkän renkaan sijasta.. mm. männän halkeamis riskin vuoksi.


Semmonen pikku vinkki ihan näin yleisesti, että ennemmin menee sinne talliin ja purkaa ite sen mopon, foorumeilla kyselemisen sijasta.
Jos joku sanoo täällä, että pitää vaihtaa koko pyttysarja - niin kipitätkö ostamaan uuden pyttysarjan sen perusteella?
Pointtina ei ole moittia, vaan kehottaa olemaan oma-aloitteisempi. ;)

Re: Derbin huolto ja ongelmat

20.3.2015 19:36

Kertokaas mikä helvetti derbiii taas vaivaa :lol: eilen tuossa huomasin kun tärisyttää konetta omituisella tavalla, nooh kotiin tulin ja kiristin koneen ja vähän käyttelin sen jälkee ja katoin mitenkä se tärisyttää mutta ei se paikallaan mihkää tärissy. Prkl ku kouluun lähin aamusta ajamaan, nii kun kierrokset on siellä 9000 nii tärisyttäää niiii maan perkeleesti :D Ja se kova tärinä tuli siis heti koneen kiristyksen jälkeen??? Liekkö sitte koneen sisällä joku laakeri sanomassa viimesiään vinkumisia vai? Auttakaa miestä hädässä :lol:

Re: Derbin huolto ja ongelmat

22.3.2015 18:05

Moi!

Mikä olisi hyvä männänrenkaiden päittäisvälys, 0.35mm?
Entä mitä haittaa olisi jos olisi "liikaa" välystä?