Keskustelu tiettyyn merkkiin tai malliin liittyvistä mopoasioista.

Alueen säännöt

Tälle pääalueelle kirjoitetaan ne merkkikohtaiset asiat, jotka käsittelevät sellaisia merkkejä joille ei ole omaa ala-aluetta.

Mikäli pyörällesi on listassa ala-alue, käytä sitä tämän sivun sijaan

Re: Derbin huolto ja ongelmat

18.1.2015 22:09

mulla on tos derbis um kone niin käykö suoraan toho runkoon vm kone et onko niissä rungois eroja? :D

Re: Derbin huolto ja ongelmat

18.1.2015 22:18

Ei ole eroa kiinnityksissä.

Re: Derbin huolto ja ongelmat

18.1.2015 22:36

okei kiitti :)

Re: Derbin huolto ja ongelmat

19.1.2015 23:18

Tänään kun irrotin käynnistyspoljinta siitä akselista, niin se tuli koko paska sieltä irti, vaikka aivan hellästi sitä vedin. Ja samalla huomasin, että se jousihan sieltä oli katkennut.

Re: Derbin huolto ja ongelmat

21.1.2015 20:40

mulla on tällä hetkel um rabasa ja oisin vaihtamassa sitä vm rabasaan eli käykö suoraan kaikki? :D

Re: Derbin huolto ja ongelmat

24.1.2015 17:55

7 tkm ajetun Derbin vaihteet tuntuu takkuavan hiukan, menee kyllä päälle (joskus kakkonen tippuu vapaalle, kaverilla oli jo uudessa koneessa sama eli ei liene vakavaa) mutta esim. kaverin saman verran ajetussa koneessa menee helpommin.

Vaihdepolkimen liikkeessä tuntuu siis pieni "hankaus" eikä vaihteet mene ihan kevyesti päälle aina, vähän kuin koittaisi runnoa ilman kytkintä.

Voiko johtua kytkinkruunuissa olevista hakkaumista (oli jonkun verran uraa jo syksyllä ja nyt talvella heitetty melko surutta kytkinpommia)? Entä 15€ Forte kytkinlevyistä?

Re: Derbin huolto ja ongelmat

25.1.2015 13:45

mikä on derbissä vikana ku ei enää vakiotulppa br9es kelpaa oon koittanu ihan uudella br9es tulpalla sitten ku löysin jonkun vanhan ''superbosch* tulpan nii toimi vähän paremmin mutta pätkii vieläkin ja koko viime kesä ajelin br9es tulpalla

Re: Derbin huolto ja ongelmat

25.1.2015 15:55

Tuskin liittyy tulppaan. Irrottele kaikki puolan johdot yms. ja käsittele CRC:llä sekä tarkista että tulpanjohto on ruuvattu kunnolla kiinni sekä puolaan että hattuun. Itellä oli helvetinmoista pätkimistä aina ku lumet alko sulaa ja tuossa se vika oli.

Re: Derbin huolto ja ongelmat

25.1.2015 16:40

tientuk3 kirjoitti:Tuskin liittyy tulppaan. Irrottele kaikki puolan johdot yms. ja käsittele CRC:llä sekä tarkista että tulpanjohto on ruuvattu kunnolla kiinni sekä puolaan että hattuun. Itellä oli helvetinmoista pätkimistä aina ku lumet alko sulaa ja tuossa se vika oli.

oon kattonu noi kaikki liittimet ja piuhas ja ruiskuttanucrc mut eipä oo auttanu

Re: Derbin huolto ja ongelmat

26.1.2015 17:30

DRD Pro:n -07 etujarru kaipaisi korjaussarjaa. Kun purkasin pääsylinterin, sisältä löytyikin 9mm mäntä? Korjaussarjat Derbiin tarjoaa 11 tai 12mm osaa... Mikäs nyt neuvoksi, netti ei tunne 9mm AJP:n korjaussarjaa kuin DT 50 takajarrussa, liekkö sama? Onko kukaan törmännyt vastaavaan ongelmaan...

Re: Derbin huolto ja ongelmat

27.1.2015 19:10

Kertokaas nyt mitä matskua tuo 2007vm derbi sendan orkkis sylinteri on :eek:
Olin siinä uskossa että on pinnotettu mutta npm puljussa meinas että on valurautaa eli voi porauttaa ylikokoon :roll:

Re: Derbin huolto ja ongelmat

27.1.2015 20:18

drbennet kirjoitti:Kertokaas nyt mitä matskua tuo 2007vm derbi sendan orkkis sylinteri on :eek:
Olin siinä uskossa että on pinnotettu mutta npm puljussa meinas että on valurautaa eli voi porauttaa ylikokoon :roll:


valurauta pyttyhän se on niissä yleensä vakiona :)

Re: Derbin huolto ja ongelmat

27.1.2015 23:37

Kokeile magneetilla onko se rautaa vai alumiinia.

Re: Derbin huolto ja ongelmat

31.1.2015 19:40

Onko turvallista käyttää mäntästopparia https://sparewheel.fi/product_info.php/ ... s_id/22420 kun kiristää magneettoa ja ensiöratasta momenttiin ettei vaan laakerit mee kampiakselista paskaks (uusi kampiakseli ja peti laakerit) ja mikä on oikea kokoinen mäntästoppari joka mene uuden mallin terpiin?

Re: Derbin huolto ja ongelmat

31.1.2015 21:42

Ennemmin se mäntä tai kiertokangen yläsilmukka siinä hajoaa, kuin laakerit.
Laita esim. nylonia väliin (kiinnität jollain tavalla siihen stoppariin), joka antaa sitten vähän periksi, niin ei ainakaan hajoa mitään.

Mäntästoppari menee sytytystulpan paikalla.
Sytytystulpan kierteen koko on M14x1,5mm (NGK:n B -sarjalaisissa).

Oikeat momentit löytyy Derbin manuaalista.
Se löytyy pdf tiedostona Googlea käyttämällä.