Keskustelu tiettyyn merkkiin tai malliin liittyvistä mopoasioista.

Alueen säännöt

Tälle pääalueelle kirjoitetaan ne merkkikohtaiset asiat, jotka käsittelevät sellaisia merkkejä joille ei ole omaa ala-aluetta.

Mikäli pyörällesi on listassa ala-alue, käytä sitä tämän sivun sijaan

Re: Derbin huolto ja ongelmat

22.9.2014 13:32

Mielenkiintoista, en mäntää vaihtaessani hoonauttanut (alumiinisylkkä), heitin vaan Vertexin sisää ja vertexillä nyt vissii ajoin 7tkm kunnes myin mopon pois, ja nykyinen omistaja ajaa sillä edelleen :lol:

Re: Derbin huolto ja ongelmat

22.9.2014 18:06

Dioxide kirjoitti:Mielenkiintoista, en mäntää vaihtaessani hoonauttanut (alumiinisylkkä), heitin vaan Vertexin sisää ja vertexillä nyt vissii ajoin 7tkm kunnes myin mopon pois, ja nykyinen omistaja ajaa sillä edelleen :lol:


Joo siis nämähän ovat ihan tapauskohtaisia ja mopot on yksilöitä :D Joskus mäntä asettuu nopeastikin ja joskus leipoo heti.

Re: Derbin huolto ja ongelmat

22.9.2014 18:16

kankkunen24/7 kirjoitti:Mikä vois olla derbissä vikana kun kaasupohjassa ajettaessa (ja paikallaan pyörittäessä) kierrokset heijailee piikin rajoilla. Eli siis kiihyttäessä toimii hyvin mutta kun kaasupohjassa ajaa niin nykii ärsyttävästi kun kierrokset tippuu just piikin alle ja nykäsee ykskaks ja kiertää loppuunasti vähän matkaa... yhet ketjutkin jo katkasin tuon vian takia nii ois kiva saada apuja.

Vika alkoi ykskak, savutti sillon paljon niin vaihdoin alakerran niin savutus loppu (vanhan koneen stafet loppu) mutta nykiminen jatkui. Kaasarin olen putsannut nyt jo 5kertaa brake cleanerilla...
Koitin myös kaasaria säätää vaikutus: rikkaammalle= röpeltää, tyhjäkäynti hävis,, laihemmalle= kiihtyi paremmin. Muuta vaikutusta ei ollut joten vika on jossain muualla. Kokeiltu br8es ja br9es tulpalla, 3 eri cdi poksia kokeillut, bensahana testattu ja rassattu "läpivitaavaksi", kokeillut ilman ilmanputsaria, säädetty sytytysennakoita aikasemmalle ja myöhemmälle, kokeiltu toista magneettoa.. eli missä vika voi olla. Tällä hetkellä staattorille on kytketty vain cdi boksi. Vanhaa sytytys osaa on vain staattori...

Tietoja moposta:
Vm2005
Malossin läpät
Avarrettu imukaula
98suutin
Kevennetty vauhipyörä
E-nox
Ennakoita niin paljon että tikittää
Rajoittamaton cdi
Sähköistä kytketty vain sytytys, ei valoja yms
14-65 välitykset
Avarrettu, muotoiltu, kohisteltu
Mäntä koossa 43 (3000-4000km ajettu)
Yamaha tzr syyläri (ei varmasti lämpene :D)


Ja vika tosiaan alko yks kaks kesken ajon, rupes vaan nykimään.. sama vika kohta ollut yli vuoden....

En ole ihan varma mutta ihan kylmällä koneella taitaa toimia hieman paremmin. Nykiminen on jatkuvaa, kaasupohjassa ei pysty ollenkaan ajamaan ja mäkiä ei pääse kuin ykkösellä (kiitos teinikaasu enox :D ) 8o




voiskohan niitä apuja saada? on nimittäin aika kyrpivää ajella kun ei pyöri oikein...

Re: Derbin huolto ja ongelmat

22.9.2014 18:18

kovakromi pinnoitettu ei kulu juuri lainkaan. Ainakin oman kun käytin kevyen leikkaamisen jälkeen hoonautettavana. "Sen verta kova on tuo pinnoite ettei meinaa hioutua" Oli se kuitenkin paremmassa kunnossa sen hoonauksen jälkeen.

Re: Derbin huolto ja ongelmat

22.9.2014 18:30

Samppa1993 kirjoitti:kovakromi pinnoitettu ei kulu juuri lainkaan. Ainakin oman kun käytin kevyen leikkaamisen jälkeen hoonautettavana. "Sen verta kova on tuo pinnoite ettei meinaa hioutua" Oli se kuitenkin paremmassa kunnossa sen hoonauksen jälkeen.


Joo nehän on tolkuttoman kovaa tekoa ja kalliita kuin mitkä :D Silti sain omani pilalle mopoikäisenä..

Re: Derbin huolto ja ongelmat

22.9.2014 18:38

kankkunen24/7 kirjoitti:Mikä vois olla derbissä vikana kun kaasupohjassa ajettaessa (ja paikallaan pyörittäessä) kierrokset heijailee piikin rajoilla. Eli siis kiihyttäessä toimii hyvin mutta kun kaasupohjassa ajaa niin nykii ärsyttävästi kun kierrokset tippuu just piikin alle ja nykäsee ykskaks ja kiertää loppuunasti vähän matkaa... yhet ketjutkin jo katkasin tuon vian takia nii ois kiva saada apuja.

Vika alkoi ykskak, savutti sillon paljon niin vaihdoin alakerran niin savutus loppu (vanhan koneen stafet loppu) mutta nykiminen jatkui. Kaasarin olen putsannut nyt jo 5kertaa brake cleanerilla...
Koitin myös kaasaria säätää vaikutus: rikkaammalle= röpeltää, tyhjäkäynti hävis,, laihemmalle= kiihtyi paremmin. Muuta vaikutusta ei ollut joten vika on jossain muualla. Kokeiltu br8es ja br9es tulpalla, 3 eri cdi poksia kokeillut, bensahana testattu ja rassattu "läpivitaavaksi", kokeillut ilman ilmanputsaria, säädetty sytytysennakoita aikasemmalle ja myöhemmälle, kokeiltu toista magneettoa.. eli missä vika voi olla. Tällä hetkellä staattorille on kytketty vain cdi boksi. Vanhaa sytytys osaa on vain staattori...

Tietoja moposta:
Vm2005
Malossin läpät
Avarrettu imukaula
98suutin
Kevennetty vauhipyörä
E-nox
Ennakoita niin paljon että tikittää
Rajoittamaton cdi
Sähköistä kytketty vain sytytys, ei valoja yms
14-65 välitykset
Avarrettu, muotoiltu, kohisteltu
Mäntä koossa 43 (3000-4000km ajettu)
Yamaha tzr syyläri (ei varmasti lämpene :D)


Ja vika tosiaan alko yks kaks kesken ajon, rupes vaan nykimään.. sama vika kohta ollut yli vuoden....

En ole ihan varma mutta ihan kylmällä koneella taitaa toimia hieman paremmin. Nykiminen on jatkuvaa, kaasupohjassa ei pysty ollenkaan ajamaan ja mäkiä ei pääse kuin ykkösellä (kiitos teinikaasu enox :D ) 8o


No tuota.. Voiskohan sulla olla kansi hieman kierona? Tai jos olet nostanut pakoaukkoa niin eihän ole mennyt liikaa? Monesti sylinterin saa pilattua avartamalla liikaa jolloin isoilla kierroksilla puhaltaa voi myös ilmetä vääntöjen katoamisena lähes olemattomiin vain läpi kaiken mitä sisään syöttää. Millä kierroksilla tää vika ilmenee? Mutta vähän luulen, että oot saattanu avartaa liikaa, jos mahdollsita niin koita toista pyttyä, muutoin lähtisin kokeilemaan uutta pyttyä.

Re: Derbin huolto ja ongelmat

22.9.2014 21:14

derbi toimi normaalisti avartamisen jälkeen, ei oo kun milli-pari avarrettu, mutta huuhtelukanavat senkin edestä ammattilainen tehnyt. lähinnä kanavista poistettu turhat valujäljet.

kiihdytyksessä kiertää aivan loppuun asti (joskus kun toimi niin random kiekkamittariin otti sen n.13-14 000rpm, kun testattiin) kuitenkin parin metrin jälkeen kierrokset tippuu ja nykäsee taas rajusti piikille ja kiertää loppuun asti. tasakaasulla, just ennen piikkiä kärsii ajella, ei vaan väännä minnekkään koska enoxi..
joten en usko että avartamisesta johtuu. kannen en usko olevan kiero kun ei savuta, eikä hävitä nesteitä. remontin yhteydessä kansi oikaistu, kun vaihdoin alakertaa niin samalla vetäsin peilin päällä hiomatahnalla suoraks.

tällähetkellä pääepäilty on staattori, nykäsy on melkein samanlainen kuin täydellä kaasulla käntäisi virrat pois ja takasin päälle. minulla ollessa mennyt 1staattori (johdot otti vähän maihin) ja 3cdi poksia (eli pyöri tyhjäkäyntiä, mutta kun antoi kaasua niin pätki,rätisi,paukkui,rikkoi tulppia) ja mopo ollut minulla sen vajaat 2vuotta. nuo aikasemmat cdi-poksit ei kuulemma tykännyt siitä että ennakoita oli liikaa,yhessä huono maadoitus ja yks oli rajoitettu, niin ei tykänny rajotinrallista.

en kuitenkaan sähkö-asioista tiedä paljoa niin haluaisin tietää voiko vika olla staattorissa, ennenkuin ostan kisasähköt.

kiitos avuista!

Re: Derbin huolto ja ongelmat

22.9.2014 21:32

kankkunen24/7 kirjoitti:derbi toimi normaalisti avartamisen jälkeen, ei oo kun milli-pari avarrettu, mutta huuhtelukanavat senkin edestä ammattilainen tehnyt. lähinnä kanavista poistettu turhat valujäljet.

kiihdytyksessä kiertää aivan loppuun asti (joskus kun toimi niin random kiekkamittariin otti sen n.13-14 000rpm, kun testattiin) kuitenkin parin metrin jälkeen kierrokset tippuu ja nykäsee taas rajusti piikille ja kiertää loppuun asti. tasakaasulla, just ennen piikkiä kärsii ajella, ei vaan väännä minnekkään koska enoxi..
joten en usko että avartamisesta johtuu. kannen en usko olevan kiero kun ei savuta, eikä hävitä nesteitä. remontin yhteydessä kansi oikaistu, kun vaihdoin alakertaa niin samalla vetäsin peilin päällä hiomatahnalla suoraks.

tällähetkellä pääepäilty on staattori, nykäsy on melkein samanlainen kuin täydellä kaasulla käntäisi virrat pois ja takasin päälle. minulla ollessa mennyt 1staattori (johdot otti vähän maihin) ja 3cdi poksia (eli pyöri tyhjäkäyntiä, mutta kun antoi kaasua niin pätki,rätisi,paukkui,rikkoi tulppia) ja mopo ollut minulla sen vajaat 2vuotta. nuo aikasemmat cdi-poksit ei kuulemma tykännyt siitä että ennakoita oli liikaa,yhessä huono maadoitus ja yks oli rajoitettu, niin ei tykänny rajotinrallista.

en kuitenkaan sähkö-asioista tiedä paljoa niin haluaisin tietää voiko vika olla staattorissa, ennenkuin ostan kisasähköt.

kiitos avuista!


Oho, no nyt puhutaan niin kovista kierroksista, että alkaa ottamaan vakiosähköt vastaan ja koko homma johtuu hyvin varmasti niistä, ja se, että mennään vakiosähköjen äärirajoilla niin rikkoo justiin noita staattoreita, joten kisasähköt ehdottomasti kiinni, vakiothan alkaa ottamaan vastaan jossain 13k rpm Ja kun rykäisee piikin, niin myös sähköissä tapahtuu virtapiikki joka sitten sotkee sytytyksen. Tiedätkö muuten yhtään, että miten tämä ammattilainen työsti huuhteluja? Kovasti itseä kiinnostaisi tämä aihe, eikä kukaan ole vielä tiennyt kertoa asiasta mitään. :D

Re: Derbin huolto ja ongelmat

22.9.2014 21:58

koneistamolla se äijä oli koko elämänsä töissä ollut, sen verran osaan sanoa että kanavat näytti isommille ja puhtaammille sen jälkeen kun hän niihin koski. itse en ole aiheeseen perehtynyt joten en osaa sanoa tarkemmin :( puol päivää se pytty sillä oli ja aika erimalliin kone heräili :D eikä maksanut kun pullon väkevää :D

itsekkin yritin netistä ettiä ohjeita silloin kun ajattelin niitä itse muokata, mutta ainoat neuvot mitä tuli vastaan oli: älä koske jos et tiedä, kukaan ei sinua neuvo, jos välttämättä haluat koskea niin poista valujäljet. eli heitin pytyn suosiolla ammattilaiselle, sanoi että olisi vielä varoja muotoilla lisää mutta silloin hän haluaisi myös lohkot ja putken käsittelyynsä, mutta se olisi tullut aivan liian kalliiksi niin ei innostanut. kysele vanhoilta ihmisiltä jotka ovat perehtyneet 2-tahteihin, netistä ei tunnu neuvoa löytyvän.

mutta joo eiköhän mene kisasähköt tilaukseen, mitä suosittelette. hinta/laatusuhteeltaan hyvä olisi hakusessa, hinta mielellään alle sen 300€

Re: Derbin huolto ja ongelmat

22.9.2014 22:33

Elikkäs derbissä olis sellanen vika, että kierrokset jäävät leijumaan kun antaa kaasua.
Ainoa tapa lopettaa tämä kierrosten leijuminen on päästää kytkintä tai antaa vähän ryyppyä, jolloin kierrokset palaavat takaisin tyhjäkäynnille.

Imuvuotoja ei ole ja tyhjäkäyntikin on sopiva, ennenkuin antaa kaasua.

Voiko tämä johtua, että mopo käy liian laihalla? :roll:

Re: Derbin huolto ja ongelmat

22.9.2014 23:10

nukeb0x kirjoitti:Elikkäs derbissä olis sellanen vika, että kierrokset jäävät leijumaan kun antaa kaasua.
Ainoa tapa lopettaa tämä kierrosten leijuminen on päästää kytkintä tai antaa vähän ryyppyä, jolloin kierrokset palaavat takaisin tyhjäkäynnille.

Imuvuotoja ei ole ja tyhjäkäyntikin on sopiva, ennenkuin antaa kaasua.

Voiko tämä johtua, että mopo käy liian laihalla? :roll:


Oletko varma, ettei magneeton stefa vuoda josei kerta imukaulan alueella ole vuotoja? Onko koneella ajettu kuinka paljon ja onko lohkoja koskaan avattu, voi myös lohkojen välistä imaista ilmaa? Toki jos laihalla käy niin saattaa pikkuisen leijailla, mutta sen huomaisi ajettavuudessa booauksena, tämänkin voi korjata helposti ostamalla isomman suuttimen. Minkä värinen tulppa on?

Re: Derbin huolto ja ongelmat

24.9.2014 14:50

Tuppuman kirjoitti:
nukeb0x kirjoitti:Elikkäs derbissä olis sellanen vika, että kierrokset jäävät leijumaan kun antaa kaasua.
Ainoa tapa lopettaa tämä kierrosten leijuminen on päästää kytkintä tai antaa vähän ryyppyä, jolloin kierrokset palaavat takaisin tyhjäkäynnille.

Imuvuotoja ei ole ja tyhjäkäyntikin on sopiva, ennenkuin antaa kaasua.

Voiko tämä johtua, että mopo käy liian laihalla? :roll:


Oletko varma, ettei magneeton stefa vuoda josei kerta imukaulan alueella ole vuotoja? Onko koneella ajettu kuinka paljon ja onko lohkoja koskaan avattu, voi myös lohkojen välistä imaista ilmaa? Toki jos laihalla käy niin saattaa pikkuisen leijailla, mutta sen huomaisi ajettavuudessa booauksena, tämänkin voi korjata helposti ostamalla isomman suuttimen. Minkä värinen tulppa on?


Magneeton stefa ei vuoda, enkä kyllä usko, että kierrosten leijuminen johtuisi imuvuodosta. Koneella ajettu melkein 10 000km, eikä lohkoja ole koskaan avattu.

Vika siis ilmeni sen jälkeen, kun mopo oli seissyt viikon tallissa. Sen jälkeen on ruvennut booaamaan (ja kierrokset leijumaan), jos antaa nopeasti kaasua.

Tulppa näyttää kahvinruskeaa ja veikkaan, että säädöt ovat olleet hyvät.

Suutinta kokeilin nyt pari kokoa isommaksi. Booaaminen loppui ja kierrokset eivät leiju, mutta nyt röpöttää täyskaasulla ja tulppa on tumman sävyinen. Sama vaikutus, kun pistäisi ryypyn päälle.

Vai voiko vaan säädöt olla niin perseillään? :roll:

Re: Derbin huolto ja ongelmat

24.9.2014 15:15

Pitäis uuret jarrupalat hommata ja varmistan vain että nuo käy derbiin ?
http://www.wandamotor.fi/jarrupala-105hf-p-3749.html

Re: Derbin huolto ja ongelmat

24.9.2014 15:25

Riippuu vähän mihinkä Derbiin.

Re: Derbin huolto ja ongelmat

24.9.2014 15:32

-04 vuoden x-race
Edit: Juuh, noitten pitäis mennä ilmeisesti x-race 05->, mutta tossa 04:ssa on samat jarrut joten laitan tilaukseen.