Keskustelu tiettyyn merkkiin tai malliin liittyvistä mopoasioista.

Alueen säännöt

Tälle pääalueelle kirjoitetaan ne merkkikohtaiset asiat, jotka käsittelevät sellaisia merkkejä joille ei ole omaa ala-aluetta.

Mikäli pyörällesi on listassa ala-alue, käytä sitä tämän sivun sijaan

Re: Derbin huolto ja ongelmat

20.9.2014 20:57

Laita rajoitettu CDI boksi. Ajomukavuus häviää kokonaan, jos on 11/70 välitykset..
Rajoitetulla CDI:llä kierrokset jää 9 400rpm (rajoitin X-Racesta tai Xtremestä).

Esim. Jos moposi huiput ovat nyt 70km/h, kierroksien ollessa 11 000rpm, niin rajoitetulla CDI:llä huiput jää ~59km/h.

Re: Derbin huolto ja ongelmat

21.9.2014 13:22

Miten on mahdollista että aivan uusi vertexin mäntä, neulalaakeri ja tietenkin yläpäähän tiivisteet jne.. Niin leikkasi kiinni n. 2 km jälkeen? Kaikki osat laitettiin oikein kiinni varmasti ja nesteet kiersi.. Mopo lähtee vieläkin käyntiin ja voi ajaa mutta kun otin pakoputken irti niin oli jäljet männässä ja sylinterissä..

Re: Derbin huolto ja ongelmat

21.9.2014 13:47

Toimiiko öljypumppu? Uudelle männälle kannattaa laittaa 0,5-1% vahvemmat seokset parin tankillisen ajaksi.

Ilmasitko jäähdytysjärjestelmän? Termostaattiin jos jää ilmakupla niin se voi toimia ilmalukkona ja kone ylikuumenee.

Onko oikean kokoinen mäntä?

Hoonaus kuviot jäljellä pytyssä? Jos sylinterissä ei ole kevyttä salmiakki kuviota hoonauksen jäljiltä niin öljy "tarttuu" huonommin sylinteriin ja ei voitele.
Näistä kannattaa aloittaa vian etsintä.

Re: Derbin huolto ja ongelmat

21.9.2014 14:14

Derbi ei lähde käyntiin polkemalla, mutta työntämällä kyllä. Jos heittää pienen lenkin, ei mopo pysy käynnissä ilman kaasua, tai tyhjäkäyntiruuvia kääntämällä, vaikka tyhjäkäynti olisi ennen ajoa säädetty tosi korkealle. On kokeiltu kolmella eri tulpalla, bensaa tulpanreiästä ja kaasaria on putsattu.

EDIT: Männänregas olikin katkennut. Voiko tämän aiheuttaa vääränkokoinen neulalaakeri, kun alkuperäinen meni hukkaan, niin hommasin hieman eri kokoisen, joka tulee pikkuisen yli kampuran "lenkistä", ja on halkaisijaltaan hieman pienempi?

Re: Derbin huolto ja ongelmat

21.9.2014 16:43

Löytyyks keltään EBS050 moottorin vaihteiston prikkojen mittoja.. ?
Pitäis tarkistaa, että mitä prikkoja tosta yhdestä alakerrasta oikein puuttuu, kun ei vaihteistoa saa toimimaan niillä nykyisillä prikoilla.. 2 prikkaa, on sellaisia, mitkä ei kuulu sinne ilmeisesti, koska akselit eivät jää samalle korkeudelle, eikä pyöri (rattaat eivät myöskään osu kohdalleen).

Oon kasannut aiemmin noita saman moottorin vaihteistoja ja selvästi nyt on vika niissä prikoissa, eikä asentajassa.. :roll: Ei ainakaan EasyPartsilta löydy mittoja, eikä myöskään Derbin omalta sivulta.. 20 minuuttia yritin etsiä niitä mittoja eri hakusanoilla, mutta en saanut mitään muuta tulokseksi, kuin Ebayn myynti-ilmoituksia ja jotain espanjankielisiä sivuja, joissa ei ainakaan ollut tästä aiheesta keskustelua..

Re: Derbin huolto ja ongelmat

21.9.2014 18:49

Juxeyy kirjoitti:Miten on mahdollista että aivan uusi vertexin mäntä, neulalaakeri ja tietenkin yläpäähän tiivisteet jne.. Niin leikkasi kiinni n. 2 km jälkeen? Kaikki osat laitettiin oikein kiinni varmasti ja nesteet kiersi.. Mopo lähtee vieläkin käyntiin ja voi ajaa mutta kun otin pakoputken irti niin oli jäljet männässä ja sylinterissä..


Ettehän vain laittanut mäntää kuivana sylinteriin? Mäntä ja sylinteri pitäisi valella 2-t öljyllä ehdottomasti ennen asentamista. Toinen että pitikö männäntapin sokkia tukkia useaan otteeseen koloihinsa, saattavat löystyä käsittelyssä jos ei kerralla mene oikeaan paikkaan ja kun kone saa kierroksia niin voivat irrota ja voit kuvitella miten käy kun sokka jää huuhtelukanavien ja männän väliin huomaa siitä jos toisella puollella on huuhtelukanavien kohdassa syvät naarmut ja männänsokka tietysti kadonnut ja nämäkin kuuleman mukaan voi saada väärin päin, mutta vielä tänäpäivänäkään en tiedä miten.. Joku fiksumpi voisi tämän minulle kertoa jos tietänee! Tai sitten yksinkertaisesti jotai moskaa on jäänyt asennettaessa, tai asennuksen jälkeen on annettu koneelle liikaa runtua. Itse suosittelen asennuksen jälkeen mopon käynnistämistä ja jättämistä tyhjäkäynnille noin vartiksi, jonka jälkeen annetaan muutaman kerran kaasua niin, että ensin näpäytetään kolme neljä kertaa puoli kaasulla jonka jälkeen kerran pohjassa, mutta ei saa huudattaa tietenkään. Sen jälkeen rennolle ajelulle ja sisäänajo.

Re: Derbin huolto ja ongelmat

21.9.2014 18:57

derbinisti kirjoitti:Derbi ei lähde käyntiin polkemalla, mutta työntämällä kyllä. Jos heittää pienen lenkin, ei mopo pysy käynnissä ilman kaasua, tai tyhjäkäyntiruuvia kääntämällä, vaikka tyhjäkäynti olisi ennen ajoa säädetty tosi korkealle. On kokeiltu kolmella eri tulpalla, bensaa tulpanreiästä ja kaasaria on putsattu.

EDIT: Männänregas olikin katkennut. Voiko tämän aiheuttaa vääränkokoinen neulalaakeri, kun alkuperäinen meni hukkaan, niin hommasin hieman eri kokoisen, joka tulee pikkuisen yli kampuran "lenkistä", ja on halkaisijaltaan hieman pienempi?


Tottahantoki väärän kokoinen männänrengas voi tämän aiheuttaa, mutta millä lailla väärän kokoinen? Jos männäntappi on löysä laakerin kolossa tai laakeri tässä kampuran "lenkissä" niin sitten vika on siinä, sillä näissä ei saa olla välystä, mutta tämä pitää koittaa siten, että laakeri on "lenkissä" ja tappi sisällä, mutta jos on hitusen liian leveä niin ei pitäisi olla ongelmaa, männän pitää saada liikkua kampuran päässä sivuttais suunnassa hieman ja jos laakeri estää sen, niin tämä on liian leveä, suosittelen kuitenkin hommaaman uuden ja oikean, eikä maksa paljoa mitään. Toki renkaan ovat voineet katketa ihan vain uuden karheuttaan tai kulumistaan!

Re: Derbin huolto ja ongelmat

21.9.2014 19:03

notreal911 kirjoitti:Onko tietoa löytyisikö jostain DRD Pro SM malliin sopivaa 70 hampaista takaratasta. Maahantuojalla koot päättyi 65 hampaiseen...


http://www.emc24.fi/product_info.php?cP ... s_id=32782

Google auttaa yllättävän paljon ;)

Re: Derbin huolto ja ongelmat

21.9.2014 20:42

Tuppuman kirjoitti:
notreal911 kirjoitti:Onko tietoa löytyisikö jostain DRD Pro SM malliin sopivaa 70 hampaista takaratasta. Maahantuojalla koot päättyi 65 hampaiseen...


http://www.emc24.fi/product_info.php?cP ... s_id=32782

Google auttaa yllättävän paljon ;)

Jep. Löysin tämän itsekkin ja siitä varmaan saisi toimivan jos poraa pultinreiät suuremmaksi. Meillä kun on ratas 8mm pulteilla kiinni.

Saatan tosin ajomukavuuden takia päätyä 13/65 ratastukseen ja nappirajoittimeen?

Re: Derbin huolto ja ongelmat

21.9.2014 21:51

Mikä vois olla derbissä vikana kun kaasupohjassa ajettaessa (ja paikallaan pyörittäessä) kierrokset heijailee piikin rajoilla. Eli siis kiihyttäessä toimii hyvin mutta kun kaasupohjassa ajaa niin nykii ärsyttävästi kun kierrokset tippuu just piikin alle ja nykäsee ykskaks ja kiertää loppuunasti vähän matkaa... yhet ketjutkin jo katkasin tuon vian takia nii ois kiva saada apuja.

Vika alkoi ykskak, savutti sillon paljon niin vaihdoin alakerran niin savutus loppu (vanhan koneen stafet loppu) mutta nykiminen jatkui. Kaasarin olen putsannut nyt jo 5kertaa brake cleanerilla...
Koitin myös kaasaria säätää vaikutus: rikkaammalle= röpeltää, tyhjäkäynti hävis,, laihemmalle= kiihtyi paremmin. Muuta vaikutusta ei ollut joten vika on jossain muualla. Kokeiltu br8es ja br9es tulpalla, 3 eri cdi poksia kokeillut, bensahana testattu ja rassattu "läpivitaavaksi", kokeillut ilman ilmanputsaria, säädetty sytytysennakoita aikasemmalle ja myöhemmälle, kokeiltu toista magneettoa.. eli missä vika voi olla. Tällä hetkellä staattorille on kytketty vain cdi boksi. Vanhaa sytytys osaa on vain staattori...

Tietoja moposta:
Vm2005
Malossin läpät
Avarrettu imukaula
98suutin
Kevennetty vauhipyörä
E-nox
Ennakoita niin paljon että tikittää
Rajoittamaton cdi
Sähköistä kytketty vain sytytys, ei valoja yms
14-65 välitykset
Avarrettu, muotoiltu, kohisteltu
Mäntä koossa 43 (3000-4000km ajettu)
Yamaha tzr syyläri (ei varmasti lämpene :D)


Ja vika tosiaan alko yks kaks kesken ajon, rupes vaan nykimään.. sama vika kohta ollut yli vuoden....

En ole ihan varma mutta ihan kylmällä koneella taitaa toimia hieman paremmin. Nykiminen on jatkuvaa, kaasupohjassa ei pysty ollenkaan ajamaan ja mäkiä ei pääse kuin ykkösellä (kiitos teinikaasu enox :D ) 8o

Re: Derbin huolto ja ongelmat

21.9.2014 22:31

Tuppuman kirjoitti:
Juxeyy kirjoitti:Miten on mahdollista että aivan uusi vertexin mäntä, neulalaakeri ja tietenkin yläpäähän tiivisteet jne.. Niin leikkasi kiinni n. 2 km jälkeen? Kaikki osat laitettiin oikein kiinni varmasti ja nesteet kiersi.. Mopo lähtee vieläkin käyntiin ja voi ajaa mutta kun otin pakoputken irti niin oli jäljet männässä ja sylinterissä..


Ettehän vain laittanut mäntää kuivana sylinteriin? Mäntä ja sylinteri pitäisi valella 2-t öljyllä ehdottomasti ennen asentamista. Toinen että pitikö männäntapin sokkia tukkia useaan otteeseen koloihinsa, saattavat löystyä käsittelyssä jos ei kerralla mene oikeaan paikkaan ja kun kone saa kierroksia niin voivat irrota ja voit kuvitella miten käy kun sokka jää huuhtelukanavien ja männän väliin huomaa siitä jos toisella puollella on huuhtelukanavien kohdassa syvät naarmut ja männänsokka tietysti kadonnut ja nämäkin kuuleman mukaan voi saada väärin päin, mutta vielä tänäpäivänäkään en tiedä miten.. Joku fiksumpi voisi tämän minulle kertoa jos tietänee! Tai sitten yksinkertaisesti jotai moskaa on jäänyt asennettaessa, tai asennuksen jälkeen on annettu koneelle liikaa runtua. Itse suosittelen asennuksen jälkeen mopon käynnistämistä ja jättämistä tyhjäkäynnille noin vartiksi, jonka jälkeen annetaan muutaman kerran kaasua niin, että ensin näpäytetään kolme neljä kertaa puoli kaasulla jonka jälkeen kerran pohjassa, mutta ei saa huudattaa tietenkään. Sen jälkeen rennolle ajelulle ja sisäänajo.


Nesteet kiersi varmasti kun puristelin letkuja niin kauan että ei tullut enää ilmakuplia paisuntasäiliöön ja lisäsin nestettä tarvittaessa. Mäntä, neulalaakeri, männänrenkaat, ja pytty voideltiin 2t öljyllä ennen kiinni laittamista.

Otin pytyn irti tänään ja sokat, renkaat jne oli ihan niinkuin pitää.. Mitähän ihmettä tossa on tapahtunut.. Hankausjälkiä on männässä mutta ei mitään syviä, myöskään sylinterissä ei ole mitään isompaa onneksi.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Re: Derbin huolto ja ongelmat

21.9.2014 22:58

Vaikuttais hyvin pitkälti lämpöleikkaamiselle. Mikäs pytty sulla on? ja minkä kokoinen mäntä?

Re: Derbin huolto ja ongelmat

21.9.2014 22:59

Vakio pytty ja pytyssä ja männässä oli A kirjain eli 39.85..
Mitenhän se on lämpännyt kun neste kyllä kiersi kun letkut lämpeni jne.. :s

Re: Derbin huolto ja ongelmat

21.9.2014 23:06

Valurautanen vai alumiini pytty? Jos on alumiisylkkä pinnoituksella niin kannattaa hoonauttaa. En pysty sanoo onnistuuko tuon männän käyttö ihan kevyen hionnan jälkeen. Bensatankkii kannattaa laittaa sisäänajoon 0,5-1% lisä seos parin seuraavan tankillisen ajaksi.

Re: Derbin huolto ja ongelmat

22.9.2014 0:27

Juxeyy kirjoitti:Vakio pytty ja pytyssä ja männässä oli A kirjain eli 39.85..
Mitenhän se on lämpännyt kun neste kyllä kiersi kun letkut lämpeni jne.. :s


Joops.. No ei tuossa muu auta, kuin uusi, seuraavan ylikoon mäntä ja käydä porauttamassa. Tuosta vanhasta hytkyttimestä ei enää kalua saa kunon kerran jo ottanu siipeensä niin ei ole enää oikean muotoinen. En kyllä osaa sanoa mistä johtu, josei sylineriä ole hoonautettu, sekin pitäs aina hoonauttaa, koska kuluu vanhan männän kanssa aavistuksen verran ovaaliksi ja jos lyödää täyspyöreä mäntä niin kitkaahan siinä syntyy. Ja tosiaan niinkuin tuola sanottiinkin jo niin sisäänajon ajaksi vähä öljyä tankkiin ei tee pahaa, ja jos oikein viimeisen päälle halutaan hifistellä niin ei mitään synteettisiä öljyjä sisäänajoon, vaan karkeaa mineraaliöjyä joka hioo männän ja sylinterin muotoonsa sisäänajohan siis tarkoittaa, että sylinteri ja mäntä hioontuu muotoonsa ja jännitteet katoavat, mutta käytännössä ei ole mitään väliä ja liikaa hommaa putsata öljysäiliö vain sen takia, että saa "paremman" öljyn ja sisäänajon jälkeenhän vaihdettaisiin synteettiseen. Mutta turhaa hifistelyä sanon minä! :D