Keskustelu tiettyyn merkkiin tai malliin liittyvistä mopoasioista.

Alueen säännöt

Tälle pääalueelle kirjoitetaan ne merkkikohtaiset asiat, jotka käsittelevät sellaisia merkkejä joille ei ole omaa ala-aluetta.

Mikäli pyörällesi on listassa ala-alue, käytä sitä tämän sivun sijaan

Re: Derbin huolto ja ongelmat

5.1.2015 13:42

Säädä perusennakkoa myöhäisemmälle - tuo ongelmasi johtuu liian aikaisesta sytytysennakosta. ;)

Eli:
1) Magneetto irti
2) Staattori irti
3) Löysää / irroita aluslevyn ruuvit
4) Käännä aluslevyä myötäpäivään (=myöhäisemmälle)
5) Kasaus

Re: Derbin huolto ja ongelmat

5.1.2015 13:57

kokeiltu on jo :( . monta kertaa yritetty säätää mutta ei vaikutusta :| .

Re: Derbin huolto ja ongelmat

5.1.2015 15:07

Jos kerran ennakko on varmasti oikea, niin mittaa seuraavaksi staattorin resistanssit.

Eli CDI:n piuhat irti, toinen yleismittarin johto valkoiseen ja toisella mittaat muiden johtojen vastukset. Ohjearvot:

Vihreä: 745 Ohm
Punainen: 117 Ohm
Keltainen: 0,35 Ohm

Noissa arvoissa on sitten 5% toleranssi, jonka sisällä olevat luvut ovat siis täysin OK.

Re: Derbin huolto ja ongelmat

5.1.2015 19:10

Olin viemässä pyttyä hoonaukseen ja Ne päätti mitata siellä sen varmuuden vuoksi Ja Sehän oli väljä. Ostin sitten niiltä step two paketin, jolla oli hintaa 90 euroa. En sitten tierä kuinka paska tuo On, mutta kai sillä eteenpäin pääsee.

Re: Derbin huolto ja ongelmat

5.1.2015 23:17

Kuinka paljon oli väljistynyt? Yleensä nuo pinnoitetut pytyt väljistyy vain ihan pari millimetrin sadasosaa. Tätä tilannetta varten Derbiin saa ainakin kolmea(?) ylikokomäntää, tyyliin 39,86, 39,87 ja 39,88 mm.

Tilannetta sen paremmin tuntematta, voiko olla että yrittivät vain saada vähän "myytyä lisää", uusi sylkkä kun tulee hoonausta + mäntää kallimmaksi?

Mitä tuohon Step Two -merkkiin tulee, niin taitaa olla ihan samaa Kiinan-kamaa kuin TNT, Forte ja muut merkit. Eivät ole olleet erityisen kehuttuja.

Re: Derbin huolto ja ongelmat

5.1.2015 23:38

Nyt olisi ongelmana derbin käynnistyspolkimen jousi. Ilman kytkinkoppaa palauttaa normaalisti ja vaikka koppa olisi löysästi siinä päällä niin toimii, mutta heti kun nakkaa kunnolla ruuvit kireelle niin ei enää palauta. Poljin kyllä liikkuu. Mistähän johtuisi? :s

Re: Derbin huolto ja ongelmat

5.1.2015 23:54

Tais olla 0.20 milliä väljä. Se mittasi sen siinä tiskillä Ja olihan se reilusti väljä. Ei edes meinannut myydä pyttyä ensin vaan käski mennä porauttamaan, mutta siihen toinen myyjä sanoi että kannattaisi ottaa uus pytty, jossa tulee kaikki mukana kaikki tarpeellinen.
Aika halvaksi se tuli kun siinä oli kaikki tarvittava Ja ei tosta vanhasta pytystä olisi enää saanut toimivaa.

Re: Derbin huolto ja ongelmat

6.1.2015 0:02

Jos on noin paljon väljempi, niin se koko pinnoite on jo hävinnyt silloin.. :D
Nicasil pinnoitteen paksuus on n. 0,10mm.

Mutta sylinteri oli ilmeisesti valurautaa, koska myyjä käsi viedä porautettavaksi.
Silloin 0,20mm voi olla mahdollista.. mutta sylinterillä on silloin ajettu jo yli 14,000-15,000km jos niin väljä on. Jos tuo 0,20mm tarkoitti männän ja sylinterin välystä, silloin se ei edes välttämättä lähtis käyntiin, koska männänrenkaan katkosvälys on niin suuri.
(reilusti ohipuhallusta siitä katkoskohdasta)

Normaali männän ja sylinterin välys on n. 0,05-0,06mm nicasil pinnoitetulle, kun taas n. 0,06mm valurautaiselle. Ilmajäähdytteisissä on suurempi välys.

Re: Derbin huolto ja ongelmat

6.1.2015 4:58

Tosiaan, oletin että kyseessä on Derbin alumiinisylinteri joka on käytännössä kaikissa nykymalleissa. Jokatapauksessa 0,2 kuulostaa kovin suurelta välykseltä. Ja valupytystähän saa aina poraamalla kuin uuden.

Re: Derbin huolto ja ongelmat

6.1.2015 11:50

Jos on tönärillä mitattu, niin heittoa tulee melkoisesti. Ja jos mäntäkin on mitattu yläreunasta, niin äkkiä se 0,2 milliä tulee välykseksi.

Re: Derbin huolto ja ongelmat

6.1.2015 14:50

Juu tönärillä se sen mittas ja männän mittasi keskeltä. En nyt ole aivan varma oliko se 0.2 milliä, mutta tarkistan sen kotona sitten. Toki tuolla pytyllä on ajettu se reilu 21 tuhatta ja mitä on kavereilta kuullut entisestä omistajasta, niin aika monta kertaa leiponut vissiinkin...

Re: Derbin huolto ja ongelmat

6.1.2015 17:49

elikkä mikä vois olla derbissä vikana ei pysy käynnissä ku ehkä sekunnin ja sit sammuu ja vaikka antaa kaasua nii ei mitää apua sammuu kuitenki heti. oon putsannu kaasarin ja kokeillu pienemmällä suuttimella mutta mikään ei auta. joku joka osaa paremmin tällaset asiat vois auttaa nyt oon koittanu 3kk saada toimimaa mut ei onnistu

Re: Derbin huolto ja ongelmat

7.1.2015 21:08

Aamulla lähin ensimmäistä kertaa ajamaan uudella pytyllä ja toimi ihan hyvin. Kaasuvaijeri irtoaa aina välillä kaasukahvasta, niin ajoin tien sivuun laittamaan vaijeria kiinni ja mopo siinä sammui. Sen jälkeen ei lähtenytkään enää käyntiin. Puski myös jäähdytysnestettä pihalle, mutta se johtui siitä luultavasti että olin täyttänyt paisukammion liian täyteen. Ajattelin että tulppa varmaan mennyt ja kävin hakemassa uuden, mutta eipä sekään mitään auttanut.
Kipinän saa, bensaa saa ja puristukset on hyvät. Mikähän on vikana ? Jäähdytysnesteitä ei ole, mutta ei kai sen negatiivisesti ainakaan pitäisi käynnistykseen vaikuttaa ?

Samalla tota paskaa polkiessani onnistuin käynnistys polkimen rikkomaan. Elikkäs ei palauta ja yrittää pyörittää konetta, kun nostaa alhaalta ylös. En jaksanut enää tänään avata sitä, mutta palautus jousi vissiin mennyt ? Pitää ääntä myös, kun työntää mopoa.

Re: Derbin huolto ja ongelmat

7.1.2015 23:07

Varmaan vuotanut jäähdytinnestettä sylinterin sisälle.

Re: Derbin huolto ja ongelmat

7.1.2015 23:21

Poram, kiersikö koneessa vedet? Savuttiko normaalia enemmän? Meinaa jos laitoit vedet kaatamalla paisuntasäiliöön, saattaa olla että järjestelmään meni ilmaa. Kokeilitko oliko syyläri lämmin tai pytty selkeästi todella kuuma kun sammui?

Voi olla kannentiiviste joka vuotaa vedet pyttyyn. Yläkertaa auki.

Tämä saattaa myös kuulostaa typerältä, mutta onko mahdollisesti käynyt niin että kaasuvaijeria säätäessä se on jäänyt osittain "päälle", eli kuin yrittäisit käynnistää kaasu auki. Itsellä käynyt näin ja tuossahan tulppa siis kastuu eikä pyörä käynnisty millään. Aika kauan tuskailin ongelman kanssa kunnes selvisi...