Keskustelu tiettyyn merkkiin tai malliin liittyvistä mopoasioista.

Alueen säännöt

Tälle pääalueelle kirjoitetaan ne merkkikohtaiset asiat, jotka käsittelevät sellaisia merkkejä joille ei ole omaa ala-aluetta.

Mikäli pyörällesi on listassa ala-alue, käytä sitä tämän sivun sijaan

Re: Derbin huolto ja ongelmat

6.11.2014 23:24

Hei!
Purin tossa viikko takaperin yhden uudenmallin rabasan alakerran kampiakselin vaihdon takia, hölmönä menin irrottamaan vaihteiston lohkosta, ja nyt tarvis apua, että kuinka se kasataan? Eli siis missä järjestyksessä on helpoin ja mihin tulee prikkoja ja mihin väliin vaihteensiirtäjät tulevat, oisiko missään jotain ohjetta? Räjäytyskuvastakaan ei oikein ota selvää, kuinka vaihteisto tulee lohkoon.

Re: Derbin huolto ja ongelmat

8.11.2014 10:32

Sähköstartti lopetti toimimasta ja syyksi paljastui hammaskehän irtoaminen vauhtipyörästä, Eipä ole moista vikaa ennen vastaan tullut.

Re: Derbin huolto ja ongelmat

8.11.2014 19:37

notreal911 kirjoitti:Sähköstartti lopetti toimimasta ja syyksi paljastui hammaskehän irtoaminen vauhtipyörästä, Eipä ole moista vikaa ennen vastaan tullut.

Niin että sellaista tuumailin tuon korjaamisesta, että jos sen hitsaisi kiinni takaisin, pitäisiköhän se tasapainottaa? Siihen kun ei kotikonstein ole välineitä... :eek:

Re: Derbin huolto ja ongelmat

9.11.2014 0:00

Se koko vauhtipyörä pitäis tasapainottaa. Se on tehtaalla tasapainotettu, siksi siihen on porattukkin niitä pieniä kuoppia jotka poratulta näyttääkin.

Sen voi hitsaa, mutta... Ne magneetit jotka magneton sisällä on, tuottaa sähköä/kipinää jne, ne ei kestä kuumuutta. Magneetit menettää magneettisuutensa -> vauhtipyörä on entinen. Eli se hitsaus voi tappaa ne magneetit. Samoin tosiaan se tasapainotus olis todella suotavaa tehdä tän hitsauksen jälkeen, sillä se vauhtipyörä on painava möykky joka pyörii n. 9-10tuhatta kierrosta minuutissa. Ihan helvetin lujaa. Se kun on epätasapainossa liikaa, se täristää laakerit sököksi huisin nopeasti.
Samoin se kehä pitää hitsata aika tarkkaan suoraan ja oikeaan kohtaan, muuten sähköstartti suuttuu (tappaa hampaansa) jos se starttikehä on niin vinossa että startin ratas painaa vinoon sitä vasten.

Re: Derbin huolto ja ongelmat

9.11.2014 12:43

mikä vikana kun vanhanmallin koneeseen(Rabasa) ei mene kytkinkoppa kiinni, jää n. 0,5 cm vajaaks. On vaikka miten yritetty venkuttaa, että menis kiinni. Miten päin kytkimen painelevyssä olevan tapin pitäis olla, että jos kytkinkoppa ei mee siks kiinni.

Re: Derbin huolto ja ongelmat

9.11.2014 15:43

Se tappi pitäis olla hammaspuoli sitä käyttövipua vasten. Eli olisko muistaakkeni n. kello 9:ä vasten. Onhan sulla kytkimen kansi kunnolla pohjassa, jos kytkintä olet purkanut?

Kokeile koppaa kii laittaessa hieman vääntää siitä kytkimen käyttövivusta (se mihi vaijeri tulee). Silloin se haukkaa kopan paremmin sisään. Huomaa myös, että todennäköisesti sielä kanittaa vastaan öljypumpun/vesipumpun rattaat! Eli pyöritä moottoria vauhtipyörästä hitaasti samalla kun painat koppaa kiinni.

Re: Derbin huolto ja ongelmat

9.11.2014 20:04

Kiitoksia avusta, koppa on saatu onnellisesti kiinni ;) . Jonkun aikaa kun tuota kytkimen käyttövipua kääntelen, niin meni koppa kiini. 8)

Re: Derbin huolto ja ongelmat

12.11.2014 21:20

Uutta ongelmaa pukkaa!minkä takia derbin jäähdytysjärjestelmään tulee painetta eli kun katsoo paisunta säiliöön niin tulee kuplia ja kun kaasuttaa kovempaa niin lentää nestettä pihalle säiliöstä juuri vaihdettu vesipumppu ja kannen nippa tukittu ja kannessa ei ole termostaattia. Auttakaa! :nolo:

Re: Derbin huolto ja ongelmat

12.11.2014 21:21

Uutta ongelmaa pukkaa!minkä takia derbin jäähdytysjärjestelmään tulee painetta eli kun katsoo paisunta säiliöön niin tulee kuplia ja kun kaasuttaa kovempaa niin lentää nestettä pihalle säiliöstä juuri vaihdettu vesipumppu ja kannen nippa tukittu ja kannessa ei ole termostaattia. Auttakaa! :nolo:

Re: Derbin huolto ja ongelmat

12.11.2014 23:19

jontsus kirjoitti:Uutta ongelmaa pukkaa!minkä takia derbin jäähdytysjärjestelmään tulee painetta eli kun katsoo paisunta säiliöön niin tulee kuplia ja kun kaasuttaa kovempaa niin lentää nestettä pihalle säiliöstä juuri vaihdettu vesipumppu ja kannen nippa tukittu ja kannessa ei ole termostaattia. Auttakaa! :nolo:

Kannentiiviste vuotaa sylinteripainetta jäähdytysjärjestelmän puolelle.

Re: Derbin huolto ja ongelmat

13.11.2014 22:08

Moro! Uutta sylinteri sarjaa olisin ostamassa niin onko tämä tnt ihan käyttö kelvoton? http://www.easyparts.nl/Cylinder_TNT_Ca ... 0Cilinders)-p198134.html ??

Kertokaa kestääkö tuo mitään. Missä voisi hoonauttaa pytyn pirkanmaalla vai voiko sen tehdä itse?

Re: Derbin huolto ja ongelmat

14.11.2014 10:43

Juu toivottavasti vika olis siinä.

Re: Vs: Derbin huolto ja ongelmat

14.11.2014 14:23

Pytyn voi hoonauttaa useimmissa moottoripyöräliikkeissä,moottorikomeistamoilla yms.. Homman voi tehdä itsekkin esim.motonetistä saatavalla hoonaustyökalulla ,mutta pytyn voi sillä väärinkäytettynä vetää soikeaksi yms.. Tuo sylinterisarja taasen on ihan peruskiinanlaatua ja kestää normaaliajossa jopa melko hyvin ,mutta tietenkin asiaankuuluvat aukkojen reunojen tarkastukset ja muut pahimpien valuvikojen tarkastukset olisi hyvä tehdä.

Re: Derbin huolto ja ongelmat

15.11.2014 14:34

Mikähän vika ku änkästä valuu öljyä ja sit ku otettii pytty ja mäntä irti nii olivat harmaita ja kansi myös. Irrotettiin koska leipo vaikka kaikki pitäisi olla kunnosa. Säädöt kunnosa, jäähytys toimi ja tuorevoitelu toimi ja oli oikein kasattukki. Ajoin uudella pytyllä 2000 kilsaa ja ei pytyn vaihon jälkee kiertäny mihinkään ja sitten leipo (airsal).

Re: Derbin huolto ja ongelmat

18.11.2014 9:24

hopper91 kirjoitti:Mikähän vika ku änkästä valuu öljyä ja sit ku otettii pytty ja mäntä irti nii olivat harmaita ja kansi myös. Irrotettiin koska leipo vaikka kaikki pitäisi olla kunnosa. Säädöt kunnosa, jäähytys toimi ja tuorevoitelu toimi ja oli oikein kasattukki. Ajoin uudella pytyllä 2000 kilsaa ja ei pytyn vaihon jälkee kiertäny mihinkään ja sitten leipo (airsal).

Jos öljy oli myös harmaata, on jäähdytysneste päässyt öljyn joukkoon.
Kannentiiviste tai joku muu tiiviste mennyt, mikä päästää öljyt ja nesteet sekaisin.