Keskustelu tiettyyn merkkiin tai malliin liittyvistä mopoasioista.

Alueen säännöt

Tälle pääalueelle kirjoitetaan ne merkkikohtaiset asiat, jotka käsittelevät sellaisia merkkejä joille ei ole omaa ala-aluetta.

Mikäli pyörällesi on listassa ala-alue, käytä sitä tämän sivun sijaan

Re: Derbien virittäminen

3.9.2020 15:10

Eihän siinä nyt ois mitään järkeä, kun on jo rajoitettu cdi. Väleillä säätää nopeuden sellaiseksi kuin haluaa.

Re: Derbien virittäminen

4.9.2020 7:19

riippuu tietty tykkääkö ajellessa että mopo huutaa kuin hammaspora vai menee sivistyneesti pienillä kierroksilla... :D

Re: Derbien virittäminen

4.9.2020 12:31

Jos virittää mopoaan, mutta haluaa huippunopeuden olevan lain rajoissa, niin se hinta siitä pitää maksaa, että mopo hieman huutaa huippunopeutta ajettaessa. Varsinkin, jos on rajoittamaton cdi.

Rajoitetulla cdi:llä kierrokset jää reiluun 9000rpm, joten meteli huomattavasti vähäisempää.

Ainakin itselleni mielummin pieni meteli, kuin se, että rötää ja pätkii kokoajan.

Re: Derbien virittäminen

4.9.2020 15:27

Vääntöä lisää!

Haaveissa olisi jonkinlainen maastokäyttöön soveltuva ajopeli. Vauhtia ei siis tarvitsisi olla edes 50:tä enempää, mutta vääntöä pitäisi olla ilman että kierrokset on tapissa...

Tällä hetkellä löytyy -07 aprilia SM 50, joka on kyllä vielä muttereina, mutta kyllä tästä olisi tulossa päristin -Aiemmin minulla oli DRD PRO 50 R joka kulki kivasti, mutta alavääntöä ei siinä ollut riittävästi puskissa rymyämiseen (eli kaikki kuristukset poistettuna ja takaratasta hieman kasvatettuna).

Moottorit kun näissä on samat, niin pohdin josko tilaisi 70cc tai 80cc sylinterin :| Kysymys kuuluukin, voiko tehoputkella ja isommalla kaasarilla olevaa um Rabasaa saada vääntämään alakierroksilla vai ovatko nämä käytännössä aina kierrospelejä?

Re: Derbien virittäminen

4.9.2020 16:50

jamboa kirjoitti:Moottorit kun näissä on samat, niin pohdin josko tilaisi 70cc tai 80cc sylinterin :| Kysymys kuuluukin, voiko tehoputkella ja isommalla kaasarilla olevaa um Rabasaa saada vääntämään alakierroksilla vai ovatko nämä käytännössä aina kierrospelejä?

Jos oikeen vääntävän tekniikan haluaa, niin se ois varmaan sit Malossi MHR Team 80cc. Siihen sitten uudenmallin Giannelli ja lyhyehköt välit, niin luulisi vääntävän. :)

Re: Derbien virittäminen

5.9.2020 16:28

kasikymppitapsa kirjoitti:
rompotti kirjoitti:terve! osaisko joku sanoa paljonko drd xtreme -12 kulkis tecnigasin alkukäyrällä ja rajoitetulla cdi:llä? olis vähän hinkua saaha kulkemaan lisää mutta ei kuitenkaan enempää kun 60 km/h.

Kokeile. Jos kulkee liikaa, niin laita lyhyemmät välitykset.

pitää kokkeilla. nopeuttahan saa lisää välejä vaihtamalla kun täysvakiohan toi mopo on mutta sitte sais putkesta lisää tehoa kuminpoltteluun sun muuhun. kiitti kuitenki!

Re: Derbien virittäminen

6.9.2020 12:07

rompotti kirjoitti:
kasikymppitapsa kirjoitti:
rompotti kirjoitti:terve! osaisko joku sanoa paljonko drd xtreme -12 kulkis tecnigasin alkukäyrällä ja rajoitetulla cdi:llä? olis vähän hinkua saaha kulkemaan lisää mutta ei kuitenkaan enempää kun 60 km/h.

Kokeile. Jos kulkee liikaa, niin laita lyhyemmät välitykset.

pitää kokkeilla. nopeuttahan saa lisää välejä vaihtamalla kun täysvakiohan toi mopo on mutta sitte sais putkesta lisää tehoa kuminpoltteluun sun muuhun. kiitti kuitenki!

Vakiomopoon jos laittaa pidemmät välitykset niin hyvin todennäköisesti mopo ei jaksa vetää niillä.

Re: Derbien virittäminen

11.10.2020 23:31

moro,olisiko tuo 21mm pwk mitenkä wörtti narakun viiskypäselle, mk throwerille ja muuten kurittomalle? sopiiko suoraan??

Re: Derbien virittäminen

12.10.2020 0:47

Ei kannata noin isoa. ennemmin ajaa vakiokaasarilla ja sittenkun on kireempi tekniikka niin isompaa. Tehoa tulee vähän ylös, mutta kulutus lisääntyy. Ja ei mene vakioimuakulaan tai ainakaan ei kannata, koska kuristaa.

Re: Derbien virittäminen

12.10.2020 16:07

vetko kirjoitti:Ei kannata noin isoa. ennemmin ajaa vakiokaasarilla ja sittenkun on kireempi tekniikka niin isompaa. Tehoa tulee vähän ylös, mutta kulutus lisääntyy. Ja ei mene vakioimuakulaan tai ainakaan ei kannata, koska kuristaa.

no sit lyön tilaukseen ton 70cc ja suutinsarjan,minkälaista suutinsarjaa mun pitäs kahtella? (100-115 ja mitä näitä onka?)

Re: Derbien virittäminen

17.11.2020 21:01

Mulla on 2019-vuosimallin Derbi Senda. Virejä siinä on nyt kuriton alkukäyrä, reikälevy otettu pois, 88 suutin ja 14-59 välit. Ei vakio cdi:n kanssa kuitenkaan kulje kuin vain n. 55 (mitattu gps). Tavoite olisi saada kulkemaan 60-65. Paljonko kulkisi jos vaihtaisi rajoittamattoman cdi:n ja välejä pienentäsi esim. 13-59 tai 12-59? Vakio cdi:hän kiertää n. 8000 rpm ja rajoittamaton n. 12000 rpm. Ja huutaisiko kuinka paljon kaasu pohjassa ajaessa? :lol:

Re: Derbien virittäminen

18.11.2020 10:33

Lataa tämä ja saat ite arpoa sopivia välityksiä.

Supermoton takarenkaan kehän pituus on noin 1928 mm, muitta sillä ja antamillasi spekseillä tulee 62 km/h nopeudeksi.

Lopputulosta on tosin mahdoton laskurilla arvata, sillä vakiosylinterillä- ja putkella ei kyllä kierrä 6. vaihteella 12krpm.

Re: Derbien virittäminen

18.11.2020 10:38

tehari vaan kiiinni ni kulkee

Re: Derbien virittäminen

18.11.2020 14:29

Ei siitä teharista paljoa iloa ole, jos on rajoitettu cdi.

Kurittomalla putkella, reikälevyn poistolla, rajoittamattomalla cdi:llä ja suht pitkillä väleillä on mahdollista saada n.80km/h huippunopeus.

Joten hommaa se rajoittamaton cdi ja välityksillä säätää nopeuden itselle sopivaksi.

Siihen jos haluaa sitten lisää tenkua, niin on teharin aika.

Re: Derbien virittäminen

18.11.2020 17:52

oisko järkevä setup putki:scr corse kytkin viis levynen voca välit 14-52 ja malossin läpät 21mm dellu tällä hetkellä sama setup viilatulla 50cc mutta haluis 70cc ku putki on ylimitoitettu. mites onko järkee 70cc airille kisasähköjä hommata?