Keskustelu tiettyyn merkkiin tai malliin liittyvistä mopoasioista.

Alueen säännöt

Tälle pääalueelle kirjoitetaan ne merkkikohtaiset asiat, jotka käsittelevät sellaisia merkkejä joille ei ole omaa ala-aluetta.

Mikäli pyörällesi on listassa ala-alue, käytä sitä tämän sivun sijaan

Re: Derbien virittäminen

19.1.2017 0:21

Ajatellaanpas. Sulla on ongelma löytää tyhjäkäynti ja toimii muutoinkin huonosti alakierroksilla. Keski- ja yläkierrokset periaatteessa toimii. Isoilla kierroksilla tarvitaan paljon ilmaa ja polttoainetta joten sitä tulee ja menee riittävästä koska ne toimii. Tyhjäkäynti ja ihan alakierrokset käyttävät tyhjäkäyntisuutinta toimiakseen, pääsuutin tulee mukaan kuvioihin vasta kun kone kiertää jo muutaman tuhannen... Tarkista tyhjäkäyntisuuttimen lisäksi ettei sen polttoainekanavisto ole tukkoinen, samoin seosruuvin käyttämä ilmakanava on oleellinen. Paineilma on hyvä apuväline todeta että kanavat on auki. Jos niidet "uudelleen" puhdistus ei auta asiaa, tarkista että onhan koneessa riittävästi puristuksia.

Re: Derbien virittäminen

19.1.2017 8:44

Tällänenjäbä kirjoitti:Ota siitä ilmanputsarikopan päältä (penkin alta) se pieni kumiosa pois jos se jotenkin ahdistais sen teharin kanssa.


Onko se irroitettava vai pitääkö se leikata

Re: Derbien virittäminen

19.1.2017 8:57

vittukunaukasee kirjoitti:
Tällänenjäbä kirjoitti:Ota siitä ilmanputsarikopan päältä (penkin alta) se pieni kumiosa pois jos se jotenkin ahdistais sen teharin kanssa.


Onko se irroitettava vai pitääkö se leikata


Ite työnsin talttapään sinne kumiosan ja putsarin väliin ja väänsin jotenkin pois. Se on liimattu siihen niin saattaa olla vähän piukassa.

Re: Derbien virittäminen

19.1.2017 9:00

Tällänenjäbä kirjoitti:
vittukunaukasee kirjoitti:
Tällänenjäbä kirjoitti:Ota siitä ilmanputsarikopan päältä (penkin alta) se pieni kumiosa pois jos se jotenkin ahdistais sen teharin kanssa.


Onko se irroitettava vai pitääkö se leikata


Ite työnsin talttapään sinne kumiosan ja putsarin väliin ja väänsin jotenkin pois. Se on liimattu siihen niin saattaa olla vähän piukassa.


Juu auttoiko se sinulla paljonkin?

Re: Derbien virittäminen

19.1.2017 16:09

Ei se mulle muuhun kun ääneen ja säätöihin (käy hitusen laihemmalla) vaikuttanu. Mut kannattaa kokeilla kun sen kerran saa vielä takaisin siihen.

Re: Derbien virittäminen

19.1.2017 16:13

Tällänenjäbä kirjoitti:Ei se mulle muuhun kun ääneen ja säätöihin (käy hitusen laihemmalla) vaikuttanu. Mut kannattaa kokeilla kun sen kerran saa vielä takaisin siihen.


Juu

Re: Derbien virittäminen

19.1.2017 19:11

vittukunaukasee kirjoitti:
Tällänenjäbä kirjoitti:Ei se mulle muuhun kun ääneen ja säätöihin (käy hitusen laihemmalla) vaikuttanu. Mut kannattaa kokeilla kun sen kerran saa vielä takaisin siihen.


Juu


Ei mitään vaikutusta. lähtee vain huonommin käyntiin :paha:

Re: Derbien virittäminen

19.1.2017 19:15

vittukunaukasee kirjoitti:
vittukunaukasee kirjoitti:
Tällänenjäbä kirjoitti:Ei se mulle muuhun kun ääneen ja säätöihin (käy hitusen laihemmalla) vaikuttanu. Mut kannattaa kokeilla kun sen kerran saa vielä takaisin siihen.


Juu


Ei mitään vaikutusta. lähtee vain huonommin käyntiin :paha:


Oisko joku ehdotus mitä kokeilla seuraavaks

Re: Derbien virittäminen

20.1.2017 14:12

Onko tuo gianellin putki 50cc sylinterillä oikeasti näin kauhea laitos?:D Tuli laitettua broidin mopoon kiinni väliaikaisesti kun oma on remontissa, eikä ole kyllä minkäänsortin tehoa/vääntöä muuten kun piikillä ajaessa. Esim jos ajaa 50km/h vauhtia 5-6 vaihteella ja olisi tarkotus saada vauhtia nostettua, ni joutuu pudottamaan 2-3 vaihdetta alaspäin ennekun rupeaa taas kone heräilemään/vetämään. Ylämäkeen kun kiihdyttää & tippuu pois piikiltä ni puutuu kone ihan totaalisesti. Toi kone oli aikasemmin omassa mopossa ja silloin oli Big Onen & metran putket käytössä ja noilla oli sentään jotain tehoa keskikierroksillakin, tosin sylinterinä oli silloin airsalin 50. Tuon gianellin kanssa ei tapahdu yhtään mitään alle 8k kierrosten :s Kulkee ja kiertää niin perkuleesti, mutta suht kauhea kyllä ajaa ainakin näin talvella kun kun joutuu kokoajan ajamaan kierrokset tapissa :lol:

Koneessa siis 50cc metrakit mk/handmade, 17.5mm phva vapari putsarilla (suutin 98) ja välit 11/53 ja kulkee sen about 80-85. Ei rötää (muutakun kylmällä koneella) tai mooaile eli säädöt pitäis olla ihan suht ok.

Toki voi olla että oon vaan tottunut liikaa tohon oman ruoskan 70cc mottiin, tuolla jaksaa samalla putkella 13/52 väleilläkin 6-vaihteella ruveta vielä kiihtymään 50 vauhdista ilman että tarvi vaihteita tiputella alaspäin tai käyttää kytkintä.

Re: Derbien virittäminen

20.1.2017 17:13

Moro, mikä on derbissä kun ajan jonkun aikaa pienellä kaasulla ja sitte rupee kiihyttää nii se hukkuu bensaa, ja siitä se kyllä aukee sen jälkee ku on täyellä kaasulla ajanu 2 s. Eikä ota alakierroksia.
Virit: tehoputki, rajoittamaton cdi, reikälevy poistettu.

Re: Derbien virittäminen

20.1.2017 18:58

@ johnnyw - pienen kuutiotilavuuden omaava moottori on aina kompromissi siinä mielessä, että miten vetää milläkin kierrosalueella..
Sitä varten on vaihteet, että voi pitää moottorin aina sopivalla kierrosalueella.

Esim. joku Peugeot XPS '07-> , CPI SM/SX tai vakio Derbit/Apriliat/Gilerat.. eihän ne vedä yhtään mihinkään kun kierroksia on yli 8,000rpm, mut jaksaa vetää 6. vaihteella vaikka 20km/h nopeudesta alkaen pidemmillä välityksilläkin (esim. 11-53).
Ja nyt siis tarkoitan vakiomopoja, ilman kuristuksia.

Sitte ihan ääripää, 50cc kilpamopo, kone boaailee vaan kun koittaa antaa kaasua alle tehoalueen (joka voi olla 10,000rpm-16,000rpm).
Toki käyttötarkoituksesta riippuen, mihin tehty.

Jos tuo sylinterisarjasi on pienellä puristussuhteella ja korkeahkoilla aukkojen aukioloajoilla.. niin mm. ne vaikuttaa negatiivisesti moottorin toimintaan alle putken toiminta-alueen.
Tuo ei ilmeisesti paljoa kierrä, niin veikkaan ettei tuossa ole kovinkaan matalat puristukset.. eikä pitkää pakoajoitusta.. ettei noin yksinkertaisesti voi selittää koneen hengettömyyttä alle tehoalueen tässä tapauksessa.

Re: Derbien virittäminen

20.1.2017 20:57

Juu toki mitään älyttömiä vääntöjä ei mistään 2t laitoksesta irtoa, saatikka 50cc moposta. Mutta oli tuo kyllä aika shokki kun tuon saman putken omasta 70cc derbistä iskin tohon broidin SX:ään = ei ole kyl oikeasti mitään eloa alle 8000rpm. Omalla mopolla pystyy kuitenkin samalla putkella ihan hyvin ajelemaan alakierroksillakin ilman että "kuolee" totaalisesti.

Nuo metrakitin HM sylinterit on kyllä muutenkin outoja tapauksia, olevinaan "vääntöpyttyjä" mutta silti hyvät tehot melkein pelkästään yläkierroksilla. Itellä oli aikasemmin 70cc versio tuosta metran valurautaisesta HM pytystä ja siinä oli kanssa omituinen tehokuoppa keskikierroksilla ( about 6000-7500 ). Jos kierrokset tippui tuohon "kuoppaan" ni siitä ei päässyt yli kun pykältämällä pari vaihdetta pienemmälle, mutta sit taas ihan alakierroksilla vääntöä kuitenkin oli ihan hyvin.. Tuntui että tuolla pytyllä tehot oli tosi kapealla välillä vaikka useammalla eri putkellakin testailin ( jossain 8000-11500rpm) Nykyinen airsal 70cc vetää paljon tasaisemmin / tehoa löytyy suht hyvin alakierroksilta asti, eikä ole mitään tuollaisia kohtia jossa hyytyy totaalisesti. Toki tuosta airsalista kyl tuntuu tehot hiipuvan 12k kohdilla, mutta ajettavuus on ihan eri luokkaa kun metrakitillä.
Viimeksi muokannut johnnyw päivämäärä 20.1.2017 21:19, muokattu yhteensä 5 kertaa

Re: Derbien virittäminen

20.1.2017 21:01

Moro, mikä on derbissä kun ajan jonkun aikaa pienellä kaasulla ja sitte rupee kiihyttää nii se hukkuu bensaa, ja siitä se kyllä aukee sen jälkee ku on täyellä kaasulla ajanu 2 s. Eikä ota alakierroksia.
Virit: tehoputki, rajoittamaton cdi, reikälevy poistettu.

Re: Derbien virittäminen

20.1.2017 22:05

johnnyw kirjoitti:Nuo metrakitin HM sylinterit on kyllä muutenkin outoja tapauksia, olevinaan "vääntöpyttyjä" mutta silti hyvät tehot melkein pelkästään yläkierroksilla. Itellä oli aikasemmin 70cc versio tuosta metran valurautaisesta HM pytystä ja siinä oli kanssa omituinen tehokuoppa keskikierroksilla ( about 6000-7500 ).

...

Nykyinen airsal 70cc vetää paljon tasaisemmin / tehoa löytyy suht hyvin alakierroksilta asti, eikä ole mitään tuollaisia kohtia jossa hyytyy totaalisesti. Toki tuosta airsalista kyl tuntuu tehot hiipuvan 12k kohdilla, mutta ajettavuus on ihan eri luokkaa kun metrakitillä.

70cc versio tuosta handmade sylkästä on joskus miulla pyörinyt nurkissa..
Sen muistan ainakin, että huuhtelukanavat oli aika huonosti tehdyn näköiset.

Eli sylinterin täytös jää huomattavasti pienemmäksi huuhtelukanavien suuntauksien ja muodon takia, lähinnä.
1 -osainen pakoaukko luo omat rajoituksena ja haittansa myöskin verratuna 2, tai 3-osaiseen.

Taitaa 50cc versiossa olla samat ongelmat.. vaikka poraus pienempi.
70cc versio kun todennäköisesti on yksinkertaisesti vain isommalla porauksella oleva versio 50cc handmade sylinteristä.

Alumiininen versio sen sijaan on jo ihan kohtuullisen hyvä.
Toki Derbin ollessa kyseessä, vakio sylinteri on ihan hyvä siihen verrattuna.
Vakio sylkkäsarja on paljon parempi vaihtoehto verrattuna tuohon handmade pyttyyn.. sillä voisi korjata tuota hengettömyyttä, jos haluaa.

Re: Derbien virittäminen

18.2.2017 0:48

Onko enoxxissa jossa on musta änkkä nii muulla kuristuksia kun pakoaukon puolella

Kyseessä derbin enoxi