Keskustelu tiettyyn merkkiin tai malliin liittyvistä mopoasioista.

Alueen säännöt

Tälle pääalueelle kirjoitetaan ne merkkikohtaiset asiat, jotka käsittelevät sellaisia merkkejä joille ei ole omaa ala-aluetta.

Mikäli pyörällesi on listassa ala-alue, käytä sitä tämän sivun sijaan

Re: Derbien virittäminen

28.5.2016 17:37

Nyt olis taas hyvät neuvot arvossaan. Säätänyt pitkin viikkoa tota muutama viesti sitten mainittua setuppia ja ei vaan saa mitenkään tunnu saavan toimimaan kunnolla. Suuttimen vaihdoin pienempään ni nyt toimii yläkierroksilla ihan ok, mutta ala/keskierroksilla pätkii ja röpöttää älyttömästi. Sit jos ajaa pidempään pienellä kaasulla ni käytös muuttuu todella tukkoiseksi ja joutuu herkuttelemaan kaasulla että lähtee taas kulkemaan kunnolla, ihan kun saisi älyttömästi liikaa bensaa. Tyhjäkäyntikin on todella raskaan kuuloinen ja tk ruuvi pitää kääntää melkein pohjaan että yleensä on minkäänlaista tyhjäkäyntiä.

Staattorin pohjalevyn ja lohkon ajoitusmerkit oli kohdakkain ni ilmeisesti ei nyt sit ainakaan sytkä ole aikaisella niinkun epäilin tossa aikasemmin? Neulan laskin jo ihan alaasentoon, kaasarin availlut pariin otteeseen ja puhallellut paineilmalla läpi ja silti tuntuu käyvän liian rikkaalla osakaasulla, tai siihen tuo röpötys ja pätkiminen ainakin omasta mielestä viittaisi? Tulpankin jo vaihdoin, mutta en kyllä uskonutkaan että vika siinä olisi kun yläkierroksilla kuitenkin toimii.

Kellään ideoita?

Re: Derbien virittäminen

29.5.2016 22:03

Kyllä se vapaammin virtaavan putsarin hankkiminen voisi olla kova sana, jos säätövarat tuntuvat loppuvan tuolla tavoin. Pipercrossin modaus orkkiksen tilalle? Tietty paksummalla neulalla voi vielä pelata, mutta jotenkin kuulostaisi siltä että ilmansaanti on nyt pullonkaulana.

Re: Derbien virittäminen

30.5.2016 19:26

Mulla itseasiassa on tollanen Malossin E5 putsari avaamattomassa paketissa joka oli tarkotus laittaa, mutta moposport toimitti vahingossa suoralla kiinnityksellä varustetun mallin joka ei mahdu paikalleen (ottaa takajouseen kiinni). Saiskohan tohon viriteltyä järkevästi jonkun "putken" että saisi tuo menemään orkkis putsarikotelon paikalle? Vakio ilmanputsarin putki ei oikein käy kun sitä ei viitsi ruveta katkomaan ja se putsariin menevä pää on soikea.

Tuo sytytys kyllä vieläkin vähän häiritsee kun osalta oireet viittaisi liian aikaseen sytkään.. Lohkon ja staattorin ajoitusmerkit on tosiaan kohdakkain, mutta voiko tuo silti mukamas olla kuitenkin jotenkin aikaisella?

Re: Derbien virittäminen

4.6.2016 17:43

Alkaa kyllä menemään sormi suuhun tän vehkeen kanssa. Sain tänään kikkailtua tuon malossin e5 putsarin paikalleen ja vieläkään ei tunnu saavan kunnolla säätöihin. Keski ja yläkierroksilla toimii nyt ihan hyvin, mutta vaikka pikkasen helpotti ni vieläkin pikkasen tuota samaa vaivaa että jos on pitkään tyhjäkäynnillä/ajaa pintakaasulla ni rupeaa tukehtumaan/alkaa savuttamaankin reilummin. Sit kun jonkunaikaa ajelee kovempaa ni pienet kierroksetkin toimii taas väliaikaisesti kunnolla ennekun taas muuttuu "tukkoiseksi".

Aika omituiselta tuntuisi että tk suutin olisi muka noin paljon liian iso että tollasella paremmin hengittävällä putsarillakin saa liikaa soppaa. Kohokaan ei jumissa ole ni voiko joku kanava olla tukkeessa kaasarista joka tuollaista aiheuttaisi?

Nyt on neulan sokka toiseksi ylimmässä lovessa ja 100 PS. Aluksi koitin 105 suuttimella jolla rötäsi melko reilusti.

Re: Derbien virittäminen

4.6.2016 21:21

Heitän oman lusikkani soppaan. Minusta oireet kuulostaa siltä että 21mm kaasari on se ahdistava tekijä. Ahdistavaa kaasaria on mahdoton saada säätöihin koko kierrosalueella ja yläkierroksillekkin vain tosi laihalla seoksella.

Re: Derbien virittäminen

5.6.2016 7:37

Vähän kyllä erikoiselta kuulostaisi että kaasari olisi liian pieni, kuitenkin aika matalaviritteinen sportti sylinteri kyseessä. Porukka käyttänyt jopa 17.5mm kaasareita näiden kanssa & 19-21mm taitaa olla ne yleisimmät.

Mitä ulkomaisilta foorumeilta kattelin ni tuntuu näköjään aika monella näillä PHBG kaasareilla käyvän rikkaalla alhaalta vakio setupilla, eli kai se pitää tilata muutama pienempi TK suutin ja neula jos niistä olis apua.

Nyt on siis 50TK suutin ja W7 neula.

Semmosen eilen huomasin ropaillessa että multa on näköjään bensahana (alipaine) menossa rikki. Tiputtelee kokoajan pikkasen bensaa vaikka letkut on kaasarista irti. Mutta tuo nyt tuskin voi noita oireita aiheuttaa?

Re: Derbien virittäminen

6.6.2016 8:17

No juu. Tuo minun arvioni perustui seuraavaan kirjoittamaasi tietoon:
"Jotta saat yhjäkäynnin edes jotenkin toimimaan, joudut kiertämään tyhjäkäyntiruuvin lähes kiinni ja tyhjäk.seosruuvilla ei tunnu olevan merkittävää vaikutusta."
Eli: jos tyhjäkäyntiruuvi on lähes pohjassa, on luisti silloin noussut melkoisesti ylöspäin. Tällöin on mielestäni normaalia ettei tyhjäkäynnissä ole havaittavaa muutosta tk.seosruuvia pyörittämällä. Jos et saa tyhjäkäyntiä aikaiseksi säädöillä, jossa luisti on ns. tyhjäkäyntialueella, eli hyvin alhaalla, ei seosruuviakaan saa toimimaan. Tämä on se oire jota tarkoitin, kun veikkasin kaasarin olevan ahdistava tekijä. Ilmaa ei vain mene tarpeeksi kaasarin läpi. Mutta tämä on vain oma mielipiteeni annettujen tietojen perusteella... :roll:

Re: Derbien virittäminen

6.6.2016 13:43

Itseasiassa nyt tolla malossin putsarilla tyhjäkäyntiruuvia sai kääntää aika paljon ulospäin, käy kuitenkin parhaiten tyhjäkäyntiä kun seosruuvi on noin puoli kierrosta auki tai jopa kokonaan kiinni. Ainakin netistä luettujen juttujen perusteella tarkoittaisi PHBG kaasaarilla että tarvisi pienempää tk suutinta.

Re: Derbien virittäminen

6.6.2016 22:38

Öö, jos tässä kyseisessä kaasarissa seosruuvi säätää ilmansaantia, kuten useimmissa kaasareissa tekee, tarkoittaa tyhjäkäynnin löytyminen ruuvin ollessa lähes kiinni, että kaasari kaipaa isompaa tk-suutinta. :eek:

Re: Derbien virittäminen

7.6.2016 6:11

Dellorton manuaalissa sanotaan että phbg:ssä tuo ruuvi ei ole ilmaruuvi vaan bensaruuvi joka kyllä tukee täysin käyttäytymistä, eli mitä enemmän tuota ruuvia aukaisee ni sen tukkoisemmaksi tyhjäkäynti muuttuu ja savutuskin lisääntyy. PHVA:ssa taas esim tuo on ilmaruuvi ja toimi juurikin niin että sisäänpäin rikkaammalle ja ulospäin laihemmalle.

Re: Derbien virittäminen

7.6.2016 19:05

Tämä selvä ;)

Re: Derbien virittäminen

9.6.2016 19:21

Kai se on nyt luovutettava ja laittava muutama pienempi TK suutin tilaukseen ja toivoa että niistä olisi apua. Koitin tänään vielä pipercrossilla ja ainut vaikutus oli että veti keskierroksilla laihalle (rupesi hyytymään/booaamaan kun ajeli pidempään noin puolella kaasulla) mutta siltikin vielä röpötteli/pätki alhaalta. Eli ilmeisesti tolla vakio 50 kokoisella TK suuttimella tätä vekotinta ei vaan saa säätöihin :roll: Jospa vaikka saisi sitten tuolla orkkis airboxillakin toimimaan niillä pienemmillä suuttimilla, on nimittäin järkyttävät imuäänet noilla vapari putsareilla.

Ei tuo ajokelvoton ole, mutta olisi kuitenkin kiva kun pystyisi ajamaan rauhallisestikin. Nyt tuo käytännössä toimii yläkierroksilla hyvin/normaalisti, keskikierroksilla välttävästi ja alakierroksilla ei tapahdu yhtään mitään tuosta röpöttelystä/pätkimisestä johtuen. Muuten voisi vaikka sähkövikaakin epäillä, mutta sitten tuskin toimisi yläkierroksillakaan?

Re: Derbien virittäminen

11.6.2016 11:53

Hmm, irrottelin aamulla kaasarin ni ajattelin sit tarkistella läpät samalla.

Ei kai noissa kuitenkaan kuuluisi tuollaisia pieniä reikiä olla josta valo paistaa väpi? Tai ainakaan noissa kyseisen läppärungon alemmissa läpissä tai vakio läpissä ei tuollaisia ole.

Kuva

Re: Derbien virittäminen

11.6.2016 22:21

Meillä on Malossin VL6 hiilikuitiläpät eikä niissä ainakaan tuollaisia reikiä ole. Tiiviithän ne kuuluisi olla. Me ei myöskään laitettu tuota sisäpuolen kumiohjuria ollenkaan ahistamaan, kun oli niin surkian pienellä reiällä varustettu.

Re: Derbien virittäminen

12.6.2016 6:34

Juu kyllähän tuo melko oudolta näyttää, varsinkin kun noissa alemmissa ei tuollaisia reikiä ole. Mutta mitä eilen googlella kattelin ni näyttäs noita reikiä jossain hiilariläpissä olevan. Pitää varmaan laittaa malossille kyselyä tuosta.