Keskustelu tiettyyn merkkiin tai malliin liittyvistä mopoasioista.

Alueen säännöt

Tälle pääalueelle kirjoitetaan ne merkkikohtaiset asiat, jotka käsittelevät sellaisia merkkejä joille ei ole omaa ala-aluetta.

Mikäli pyörällesi on listassa ala-alue, käytä sitä tämän sivun sijaan

Re: Derbien virittäminen

15.8.2013 17:53

Onko CDI-boksi rajoittamatonta mallia? Aika outo että ei tuota enempää KURITTOMANA kierrä. Oireileeko mitenkään kun on kiertänyt "tappiin" asti?

Re: Derbien virittäminen

15.8.2013 19:07

Eikä ole. Kurittomat kiertää vain sen 9,4 Krpm elikkä CDI ei kurittomassa tee muuta kuin suojelee huudatukselta.

On se täälläkin monesti mainittu, että tyhjällä vakioputkella kuriton CDI ei tuo lisää huippuja eikä tehua.

Re: Derbien virittäminen

18.8.2013 2:05

Mitä 02'' derbi kulkis avaralla alkukäyrällä,tyhjällä putkella ja 12/70väleillä?

Re: Derbien virittäminen

18.8.2013 10:52

saisko derbiin mitenkään helposti lisäpotkua ettei tarvitsisi vakiosylinteriä vaihtaa pois?
Viriä on : turbokit lacada ,rajoittamaton boxi ja 15-65 välitykset, onko esim hiilikuituläppien vaihdolla tai ilmanputsarin vaihdolla merkitystä?

Re: Derbien virittäminen

18.8.2013 12:43

Jos on 14mm kaasarilla varustettu malli, niin sen vaihat isompaan.

Eniten lisäpotkua tuosta saa pyttyä vaihtamatta kun antaa pakoaukolle vähän viilaa.

Läpillä ei mitään maatajärisyttävää vaikutusta ole.

Re: Derbien virittäminen

19.8.2013 8:30

Mopo on varuste 17.5 kaasarilla. Jos laittaisi suoraan tuon 70cc airsal sportti pytyn niin mistä suuttimesta olisi hyvä lähtä liikkeelle , nyt on 94 nuiten virien kanssa. Ja pitävätkö nuo italkitin jouset mitään ?

Re: Derbien virittäminen

20.8.2013 1:27

No ite ostin airsal 73cc kaveriksi italkitin kytkinjouset ja voin kyl jo sanoa pelkän kahvatuntuman perusteella että aika helvetin löysät ne on, ainakin jos vertaa minarellin vastaavanlaisiin. Mut kaipa ne kuitenkin ajaa asiansa ainakin toivon mukaan, itel ei oo viel käyttökokemuksia niist ko mopo odottaa vielä uutta putkea hollannista. Pääsispä jo ajeleen :|

Re: Derbien virittäminen

21.8.2013 20:53

Jämäkät kannattaa olla, luisti velipuolella kytkin aivan hulluna ennenkuin vaihtoi sitten paremman kytkimen. Topsport 5-levyinen kevlar kytkin tai joku vastaava oli.

Re: Derbien virittäminen

22.8.2013 23:28

Nonii mitenkäs on et onko pakko ostaa isompaa kaasaria ku nyt o 14mm kaasari ja aattelin hommata ny 73cc pytyn? vaikka kulkeeha se nykki 15/52 väleillä ja metrakit throwerinkas 95 gepsiin.

Re: Derbien virittäminen

23.8.2013 11:45

Eihän se pakollista ole, mutta pytyn potentiaalista jää iso osa hyödyntämättä jos ruokit sitä vakiokaasarilla.

Re: Derbien virittäminen

23.8.2013 14:38

joo kannattaa hankkia 19mm-21mm kaasari jos vähänki ylimäärästä rahaa löytyy. Käytettynä niitä saa aika halvalla :)

Re: Derbien virittäminen

1.9.2013 16:39

Mullon derbin drd racing vm.-05, jossa kiinni rajotettu cdi boksi(jostain syystä, vaikka vakio on rajottamaton?) ja 14mm Dellorto ja välit on 11-53. Vaihoin kaverilta rajottamattoman cdi boksin, mutta ku lähdin kokeilemaan nii ei anna kierroksia yhtään sen enempää kuin vanha boksilla? Alkaa "booaamaan".. Mikä ois vikana? Liian pieni/iso suutin? Suuttimen kokoa en muista. Toivottavasti osaisitte auttaa hieman :) :)

Re: Derbien virittäminen

3.9.2013 21:55

Nyt olisi tarve saada "Derbi Senda DRD Pro -07" kulkemaan hitaammin (poliisit vei kilvet katsastuskonttorille). Eli virityksen käänteinen tekeminen.

Derbissä on nyt 11h vakioratas edessä ja takana normaalia isompi (vakio 53 hampaisella takarattaalla kulki vieläkin lujempaa). Kaasuttimessa on 85-suutin eli hiukan isompi mutta sehän nyt ei ilmeisesti vaikuta kuin pari kilsaa nopeuteen. Ja prikalla voi tarvittaessa hiukan laskea neulaa.

Ihmettelen vain miten vauhtia on edelleen GPSn mukaan noin 55km/h 11h-53h rattailla ja vakioputkella (hukkaputki ainakin ulkoisesti paikoillaan).

En ole vielä repinut pakoputkea irti alkukäyrästä katsoakseni onko edellinen omistaja viilannut putken alkupäästä holkin/prikan pois. Sen poistaminenhan pitäisi ilmeisesti tehdä juuri about 10km/h vauhtiparannuksen (?).

Kysymys kuitenkin on onko kenelläkään valokuvaa Derbi Senda Pro -07 vakioputken alkupäästä? Minkä kokoinen "aukko" siinä holkissa tai prikassa on? Onko prikka vain litteä "mutteriprikka" vai onko se suppilon muotoinen joka pienenee putken suuntaisesti haluttuun kokoon? Onko se heti putken alkupäässä vai jonkin matkaa sen sisällä?

Jos jollain olisi autotallissa viilaamaton vakioputki, niin onnistuisiko zoom valokuva putken alkupäästä? Näiden tietojen avulla osaisin heti hahmottaa nykyisestä omasta putkesta onko sitä viilailtu tältä osin. Jos näin on, niin onko vinkkejä miten hitsata prikka/holkki tee-se-itse menetelmänä?

Toimiiko X millisellä aukolla oleva litteä prikka putkeen ja hitsisaumalla vain kiinni putken reunoihin? Vai voiko aukon tehdä paksulla hitsisaumalla ja viilata se siistin sileäksi?

Kukaan askarrellut viilattuun vakioputkeen takaisin prikka/holkkikuristusta? Hirvittää jo ajatella ettei putki olisikaan alkuholkin aukon osalta vakiokuristuksessa ja joutuisi ostamaan sikakalliin uuden ehjän vakioputken.

Olisin kiitollinen vinkeistä ja erityisesti vakioputken alkupään valokuvasta (saisin vertailupohjan oman putken "kuvaan").

Re: Derbien virittäminen

4.9.2013 0:40

Eihän tuon takia kannata uutta vakioputkea hankkia vaikka kuristusta olisikin viilattu. Hitsaa vain uuden holkin alkukäyrään, näppärä kaveri selviää ilman hitsaamista leikkaamalla pellistä laipan joka ulottuu kiinnityskohtiin saakka. Tietopankissa on kuva putken kuristuksesta, tosin en tiedä minkä mallin putki tuo on.

PS:käänteistä virittämistä kutsutaan yleensä kuristamiseksi.

Re: Derbien virittäminen

4.9.2013 13:48

Lyhyemmät välit niin välttää sen katsastuksen ajan. Kiersi mullakin kuristetulla putkella 55-60 km/h 14-65 väleillä.