Keskustelu tiettyyn merkkiin tai malliin liittyvistä mopoasioista.

Alueen säännöt

Tälle pääalueelle kirjoitetaan ne merkkikohtaiset asiat, jotka käsittelevät sellaisia merkkejä joille ei ole omaa ala-aluetta.

Mikäli pyörällesi on listassa ala-alue, käytä sitä tämän sivun sijaan

Re: Derbien virittäminen

26.6.2015 19:22

Vähän kevyempi kysymys teille ammattilaisille tähän väliin..

Tyttären uuteen (sisäänajokin vielä kesken) DRD X-Tremeen pitäisi saada vähän lisää puhtia..asiaa on täällä sivuttu muutamaankin kertaan mutta jospa kysyn varmuuden vuoksi uudestaan..
Tiedossa enimmäkseen matka-ajoa..
-eli nopeutta lisää kiitos (~60km/h)
-väännöt ei ainakaan saisi vähetä..
-kiihtyvyys ei niin tärkeä..

Putkeen EN halua koskea..
Eturatas 11->14(13)?? (riittääkö ketjujen mitta??)
Tarvitseeko seuraksi imupuolen reikälevyn poiston ja isomman suuttimen (vaikkapa 75)??
Eli siis onko mun idea käyttökelpoinen vai ihan pielessä??
Kiitos!!

Re: Derbien virittäminen

27.6.2015 8:50

Don Rampe: Kyllä sinä kartalla olet.
Ketjut normaalisti riittää eturattaan koon suurentamiseen, takarattaalla sitten toinen juttu, mutta sehän ei nyt ole edes tarpeellista. 1 hammas eteen lisää on n. 5 km nopeutta jos vain kone jaksaa vääntää samoille kierroksille.
Imupuolen reikälevyn poistolla ja isommalla suuttimella ( ehkä juuri tuo 75, kokeilemalla selviää ) voit kompensoida rattasmuutoksen aiheuttamaa voiman lisätarvetta. Seuraavaksi sitten toppariksi tulee putki johon et halua koskea. Toivottavasti pyörä piristyy eriittävästi ilmankin...

Re: Derbien virittäminen

1.7.2015 13:40

hankin tästä varmaan pian toisen mopon rabasan koneella ja rupean laittamaan siihen sitä 70 airsalia. minkä laista osaa siihen oikein tarvitaan. listassa on jo airsal 70, 21mm lortto phbg, 21 imukaula,teholäpät, jäykemmät kytkin jouset ja tietenkin tehari multa jo löytyy. jäikö jotain tärkeää pois, kertokaa plzz. ja hyvät ohjeet siihen hommaan.

Re: Derbien virittäminen

1.7.2015 19:28

Eniten vastinetta rahalle saat näillä osilla:
- Airsal 70cc | 113.44€
- CR80 imukaula (Takumoto) | 15.03€
- YSN PWK 24mm kaasutin | 64.53€

= 193.00€ postikuluineen Scootfastilta.

Ja vanhanmallin Rabasa moottoriaihioksi, niin ei jää läppäkanava ahdistamaan suurempaa läppäventtiiliä, jos haluaa tulevaisuudessa virittää enemmän.

Re: Derbien virittäminen

2.7.2015 15:02

.Juho kirjoitti:Eniten vastinetta rahalle saat näillä osilla:
- Airsal 70cc | 113.44€
- CR80 imukaula (Takumoto) | 15.03€
- YSN PWK 24mm kaasutin | 64.53€

= 193.00€ postikuluineen Scootfastilta.

Ja vanhanmallin Rabasa moottoriaihioksi, niin ei jää läppäkanava ahdistamaan suurempaa läppäventtiiliä, jos haluaa tulevaisuudessa virittää enemmän.

selvä. mites tuo am6 jos rupean sellaseeseen laittamaan noita kun löysin halvalla vuoden 98 aprillia rx. onko jotain eroa niillä moottoreilla ja niitten virittämisellä

Re: Derbien virittäminen

2.7.2015 20:10

Paljon kulkis jos laittais välit 14-60 ku nykyset on 14-54. ja vaihtais suutimen 70

Eli siis mopo on Derbi x-treme -06 jossa on rajoittamaton cdi ja hukkaputki tukittu
(eli ei oo paljoo laitettu) nykyset huiput noilla 14-54 väleillä on 55km/h ja haluisin mopon kulkemaan kovempaa. Meenasin jossain vaiheessa ostaa TK:n putken.

Re: Derbien virittäminen

2.7.2015 20:57

joonasfin kirjoitti:selvä. mites tuo am6 jos rupean sellaseeseen laittamaan noita kun löysin halvalla vuoden 98 aprillia rx. onko jotain eroa niillä moottoreilla ja niitten virittämisellä

On.

AM6:
- pienempi läppäkanava, joka suunnattu suoraan kampikammioon (Rabasassa suunnattu huuhtelukanaviin päin)
- pienemmät huuhtelukanavat (esim. Airsal 50/70/80cc sylinterillä apuhuuhtelukanava peittyy lähes kokonaan)
- lyhkäsempi isku (= pienempi kuutiotilavuus saman kokoisella sylinterillä)
- huonompi kytkin (itse systeemi on jo paljon huonompi, sekä jousia on 1kpl vähemmän)
- vaihteisto toimii erittäin huonosti joissakin yksilöissä (välillä on ollut AM6 mopoja, joissa vaihteisto toiminut todella hyvin)

.. verrattuna Rabasaan.

Jos se tulee merkittävästi halvemmaksi ostaa AM6 moottorillinen mopo, en näe syytä, miks jättäisi ostamatta.
Ainahan siitä voi korjailla ym. ongelmia. ;)

AM6 moottoriin on ranskalaiset sovitellut mm. YZ85 kytkintä.
Että kyllä siitä hyvän moottorin saa tekemällä.

Itelläkin olisi suunnitteilla joskus rakennella 93.9cc AM6 (YZ85 kampuralla + RM125 kiertokangella)..
Viimeksi muokannut .Juho päivämäärä 2.7.2015 21:18, muokattu yhteensä 2 kertaa

Re: Derbien virittäminen

2.7.2015 21:08

Toimiiko vakiokuntoinen Airsal 70cc tarvittaessa rajoitetun boksin kanssa? Tähän mennessä on ollut viilattu vakio, Metrakit Thrower ja rajoitettu boksi joilla on mennyt ongelmitta, joten onko viilaamattoman Airsalin pako sopiva tuohon?

Derbi on nyt leiponut kolmesti putkeen, ensin irtosi männäntapin sokka ja nyt uusi (käytetty) vakiopytty on syönyt kahden kiinamännän renkaat ~100km päästä asennuksesta. En keksi mikä tuota vaivaa vai onko ollut paska erä mäntiä (samoja peräkkäin ostettuja).

Saisin kohtuuhintaan käyttämättömän Airsalin, joten toimisiko se tarvittaessa myös rajoitetun boksin ja metran kanssa kohtuullisesti, ettei piikki lopu kesken?

Re: Derbien virittäminen

8.7.2015 23:49

Mitä viriä laittais et derbi drd racing vm.2012 kulkis 60km/h :lol: . Täl hetkel kaasarin reikälevy poistettu ja laitettu 80 suutin. Kulkee nyt 54km/h.

Re: Derbien virittäminen

10.7.2015 2:17

Heitä 13 ratas eteen. Tuon mopon putki on jo vakiona "tehokas" ja mopo on rajoitettu lähinnä lyhyillä väleillä (ja CDI:llä). 13 eturattaalla todellista vauhtia kertyy se ~60 ja myös kierrokset ajossa laskee.

Re: Derbien virittäminen

11.7.2015 21:02

Moro mulla on derbi drd xtreme 2011 ja haluisin saada kulkemaan sen 65km/h. Ajattelin laittaa 13p eteen Tossa on siis 11/65 vakiona ja on tosi lyhyet. Sit rajoittamatonta cdi boxia oon ostamassa ku rupee tökkimään pienessäkin alamäessä ihan pirusti. Vakiona on 72 suutin ja kaikki sanoo että se on liian pieni nii mikäs olis sopiva? Ja Mitäs kannattaa tehdä että saa vielä lisää nopeutta, en hukkaputkea pysty poistamaan koska en omista hitsausvälinettä. ☺

Re: Derbien virittäminen

11.7.2015 22:40

Itellä on kyseinen mopo ja meni rajottamattomalla cdi boksilla, 12-65 väleillä ja 80 suuttimella reilu 60 kun alko niitä huippuja oikeen vinguttelee. En sitten tiiä miten tarkka kännykän gepsi on mutta eiköhän se aika lähellä ole. Jos hukkaputken tukit tai laitat 13 eteen niin varmaan mennään siinä aika lähellä 65km/h.

Re: Derbien virittäminen

12.7.2015 0:44

mites tota pytyn porausta tohon vanhan mallin rabasaan. kuinka paljon uskltaa porata pois jottei poliisit sitä huomaa helposti? ja mitä muuta se vaatii jotta se toimii ja kunika kauan pitäisi sisään ajaa

Re: Derbien virittäminen

12.7.2015 20:56

Mitä muita kureja löytyy vm.2014 DRD Xtremestä? Tiedän että (ainakin) reikälevy, hukkaputki, liian pieni suutin, rajoitettu cdi ja todella lyhyet välit. Paisari-alkukäyrä liitoksessa ei ollut holkkikuristusta

Re: Derbien virittäminen

13.7.2015 2:47

Juu, varsinaisia kureja noiden lisäksi ei uusissa Derbeissä ole. Kuitenkin "kureiksi" voi laskea vielä paisarin keskellä olevan katalysaattorin ja ilmanputsarin päällä olevan tötsän, joka ainakin teharin vaihdon jälkeen rajoittaa ilmansaantia turhaan.

Tuo mopohan on vakionakin muistaakseni 4,2 kW papereissa, joten saa kulkemaan kohtuullisesti jo välien pidennyksellä. CDI:tä ei ehkä kuriksi voi edes laskea, kun ei kutosvaihteella kierrä rajoittimelle asti muuta kuin alamäissä.