Keskustelu tiettyyn merkkiin tai malliin liittyvistä mopoasioista.

Alueen säännöt

Tälle pääalueelle kirjoitetaan ne merkkikohtaiset asiat, jotka käsittelevät sellaisia merkkejä joille ei ole omaa ala-aluetta.

Mikäli pyörällesi on listassa ala-alue, käytä sitä tämän sivun sijaan

Re: Derbien virittäminen

2.12.2013 23:48

kummatkohan olisi kannattavammat läpät kun vääntöä kaipailen?
malossi hiilarit vai italkit racing läppäsarja?
uuden mallin rabasa jos joku sitä tietoa kaipailee

Re: Derbien virittäminen

3.12.2013 9:31

Nyt olen oikein ilkeä ja sanon että se on lähes se ja sama kuinka paljon niihin läppiin kulutat, edelleen 50cc pytty :lol: Niistä ei hirveästi vääntöä haeta. Jos vääntöä etsit niin isompaa pyttyä, jos sitä et halua niin aina on alhaalta vääntäviä (Eli tehoalue matalilla kierroksilla) putkia, kuten Kundo Tuareg, Metrakit, E-Nox.

Eli oma mielipiteeni on että heität vain rahaa jos jotain erikoisempia läppiä laitat sinne ennen kuin alkaa oikeasti olla kisasta peliä muussa suhteessa.

Pitäisi vissiin antaa näitten angstisten mopomölinöitten olla ja antaa poikien olla poikia, kuitenkin mopolla rällääminen 15v oli sitä elämän parasta aikaa :lol:

Re: Derbien virittäminen

12.12.2013 20:13

Minkä kokoinen suutin kannattaa suunilleen hankkia 17,5 dellortoon, kun on kuriton vakioputki ja kaasarin reikälevy pois? Tällähetkellä on 80 suutin kiini ja booaa pahasti. Oisiko 90 suunilleen sopiva? Täytyy sen verran yhtyä tukepojun kysymykseen, että onko kannattavaa vaihtaa parempia läppiä, kun kuitenkin kone on tossa pöydällä niin ei olisi kova homma vaihtaa niitä. Vaikuttaisihan se hieman, kun vaihtas ne, mutta paraneeko vääntö oleellisesti, kun ajaa kaksi päällä verrattuna pelkästämään kurittomaan mopoon?

Re: Derbien virittäminen

12.12.2013 20:40

noilla ns. "viriläpillä" (=jäykemmät, paksummat läpät vrt. vakioläppiin) saadaan enemmän tehoa korkeammille kierroksille sekä parempaa kierrosherkkyyttä.

Re: Derbien virittäminen

18.12.2013 23:27

Onko muuten paljoa väliä noilla kaasareiden malleilla ? Esim jos derbiin ostaisi PHVA kaasarin sijasta PHBG ? :roll:

Re: Derbien virittäminen

19.12.2013 1:19

Moottorille ei sinänsä ole merkitystä sillä minkä kirjainyhdistelmän kaasari polttoainetta tarjoaa, mutta asentaja selviää vähemmällä työllä kun valitsee nykyisiin kiinnityksiin ja ryyppyyn sopivan kaasarin. Tietopankki avaa merkintöjä lisää.

Re: Derbien virittäminen

21.12.2013 20:36

Tuota, ostin vakio x-tremen ja siinäkun on vakio suutin 63, niin kannataako laittaa isompaa, kun nyt on tyhjävakioputki+ vapaastivirtaava änkkä? iteltä löytyy 75 ja 78 suuttimet. nouseeko nopeus paljonkin ja tuleeko mopedista pirteämpi? :lol:

Re: Derbien virittäminen

21.12.2013 20:50

Suosittelen suurentamaan suutinta riippumatta sitä lisääkö se huippuja 2 tai 3km/h. Liian pienellä pääsuuttimella seos on turhan laiha ja moottorin palamislämmöt nousevat aiheuttaen pahimmillaan lämpöleikkaamisen. Aloitusviestiin on listattu suuntaa antavia suutinkokoja eri kokoonpanoille.

Re: Derbien virittäminen

21.12.2013 21:15

Kiitos! en huomannutkaan tuota suuntaa antavia suutin kokoja kohtaa! :)

Re: Derbien virittäminen

23.12.2013 2:03

Mitä eroa on airsal 70cc sport ja airsal 70cc racing pytyillä?

Re: Derbien virittäminen

23.12.2013 12:40

Mäntä. Racing mallissa on 2 renkainen vertex.

Re: Derbien virittäminen

23.12.2013 16:06

Kumpi niistä olis kannatavampi ostos?

Re: Derbien virittäminen

23.12.2013 16:30

Racing malli taisi maksaa vain luokkaa kympin enempi? Kaksirenkainen mäntä sietää kilometrejä melko paljon yksirenkaista enempi. Varsinkin kun renkaat ovat noissa 0.9mm paksuja.

Siitä vaan oman arvomaailman mukaan miettimään onko 10€ sen 2000-4000 km eron arvoista.

Re: Derbien virittäminen

23.12.2013 18:14

Eikös se kaksirenkainen nimenomaan voitele paremmin? Toki jos joku valaisee mitä eroa toiminnaltaan ja suorituskyvyltään on 1- ja 2-renkaisissa männissä, olisi mukavaa nippelitietoa :D

Re: Derbien virittäminen

23.12.2013 18:27

No tuota voitelua asiaa en ole kuullutkaan.

Pejaatteessa korkeakierroksiselle vehkeelle suositellaan yksirenkaista ja matalakiertosemmalle kaksirenkaista, silloin kun puhutaan tilanteista jossa vain suorituskyky ratkaisee. Raja jossa yksirenkainen peittoaa kaksirenkaisen riippuu vähän lähteestä, mutta 9k rpm muistan ainakin jonkun maininneen.

Syitä tähän on siis kitkan kasvaminen suuremilla männänopeuksilla, ja tiivistyskyvyn tarpeen väheneminen isompia kierroksia kohden mentäessä. Lepatuskin on mainittu joskus jonkun toimesta.

Kuitenkin mm. KTM on siirtynyt kaksirenkaisiin mäntiin juurikin pidemmän eliniän takia., vaikka vehkeet kiertävät kutakuinkin sen minkä kestävät. Tästä voidaan vetää johtopäätöksenä että tehon kannalta se renkaiden lukumäärä ei ole hirveän merkittävä.

2 rengasta pitää männän ainakin paremmin pystymmässä ja siirtää lämpöä männästä hivenen tehokkaammin(Anyway reippaasti suurin osa lämmöstä johtuu ylemmästä renkaasta).

Tämä keskusteluhan on käyty jo jokusen kertaa tälläkin foorumilla.