Keskustelu tiettyyn merkkiin tai malliin liittyvistä mopoasioista.

Alueen säännöt

Tälle pääalueelle kirjoitetaan ne merkkikohtaiset asiat, jotka käsittelevät sellaisia merkkejä joille ei ole omaa ala-aluetta.

Mikäli pyörällesi on listassa ala-alue, käytä sitä tämän sivun sijaan

Derbien virittäminen

25.6.2013 21:44

Yleinen keskustelu Derbien virittämisestä. Huomaa että tehoputkille on myös oma viestiketjunsa. Tutustu allaolevaan yhteenvetoon sekä tietopankin tarjontaan ennen kysymistä.

Tietopankki:Derbi Senda kuristusten poisto

CDI-puola
Vuodesta 2005 lähtien X-race:ssa ja X-treme:ssä on vakiona rajoitettu CDI-puola,joka rajoittaa kierrokset 9400 rpm/min.Tähän päivään mennessä ei ole vielä keksitty tapaa ohittaa täydellisesti rajoitinta,jolloin rajoitetun CDI-puolan tilalle pitää ostaa rajoittamaton esim.tässä olisi yksi vaihtoehto.

Suuttimet
Vuoden 97-03 Sendoissa vakiosuutin on kokoa 53, 04 ja uudemmissa Xtremeissä ja X-Raceissa 63. 17,5mm kaasuttimen omaavissa DRD Proissa ja 06 ja tuoreemmissa DRD Racingeissa ja DRD Racing Limited Editioneissa vakiosuutin on kokoa 68. Vakiosuuttimet ovat mopoihin aivan liian pienet, jonka takia joskus jälleenmyyjät vaihtavat suuremmat tilalle. Alkuperäiset suuttimet on nähtävissä Derbin sivuilta ladattavista mallikohtaisista varaosakirjoista. Vakiosuuttimella mopo vääntää ja käynnistyy huonosti, reagoi kaasuun järjettömästi ja ylikuumenee nopeasti. Alla siis kutakuinkin oikeaa suuntaa antavia suutinkokoja kesäksi yleisimmille mopon kokoonpanoille:

Kuristetut
Hukkaputkellinen (04->) Xtreme, X-Race, DRD Devil, DRD Edition: 70

Holkkikuristeiset 04-05 DRD Racingit, DRD Racing Limited Editionit, Black Editionit ja Black Devilit: 65

Pillialkukäyrällä varustettu 00-03 Senda, Xtreme ja DRD, sekä holkilla kuristettu 03 Racer: 65

97-99 holkkikuristeiset Sendat, joissa imukaulan halkaisija on pienempi kuin kaasuttimen: 60

Holkilla, hukkaputkella ja kaasuttimen imupuolen reikälevyllä 17,5mm kaasuttimessa varustetut 06-> DRD Prot ja DRD Racingit sekä 07 DRD Racing Limited Editionit: 75

Kuristamattomat
17,5mm kaasuttimella varustettuun Sendaan, josta on holkki poistettu, sopiva suutin löytyy 80 läheltä. Holkin ja hukkaputken poiston jälkeen suuttimeksi 85. Kaasuttimen reikälevyn poiston jälkeen 5 numeroa entistä suurempi suutin.

00 ja uudempiin 14mm PHVA:lla varustettuihin kuristamattomiin Sendoihin sopiva suutin löytyy läheltä kokoa 75.

Pienellä imukaulalla varustettuun holkittomaan 97-99 Sendaan suutin läheltä kokoa 65. Kuristamattomalla kaulalla sopiva löytyy 00 ja uudempien tapaan läheltä kokoa 75.

Tehoputket
Vapaasti virtaava 14mm kaasutin: 75
Vapaasti virtaava 17,5mm kaasutin: 90
Kuristetulla kaulalla varustettu 14mm kaasutin: 65

Alla esimerkki Throwerille huippunopeushakuisten välitysten laskemisesta '04 Senda R Xtremelle:
Vanne on 18" ja siihen on lisättävä renkaan korkeus. Vakiokumin koko on 110/80-18 eli korkeus on 80% 110mm:stä, mikä on 88mm. Se löytyy vanteen molemmilta puolilta, eli renkaan osuus on 176mm. 18" on 450mm, koska yksi tuuma on noin 25mm. Nämä sitten lasketaan yhteen ja kerrotaan piillä niin saadaan ulkokehä: (176+450)*3,14=1966

Vakio toisiovälitys eli moottorin ulkopuolella olvien rattaiden välinen suhde 04 R Xtremessä on 12/65. Suhdeluku saadaan kun jaetaan luku 12 luvulla 65: 12/65=0,1846

Ensiövälitys eli valitun vaihteen rattaiden välinen suhde on Rabasassa kuutosvaihteella 23/22, joka on 1,04545

Moottorin kierroksiksi kannattaa ottaa tässä tapauksessa se, jossa tehopiikki loppuu. Throwerissa paras tehoalue loppuu 10500 kierrokseen minuutissa

Lopuksi kaikki pitää jakaa luvulla 60000, jotta käyttämistämme yksiköistä saataisiin kilometreja tunnissa.

Lopullinen lasku siis menee näin: 1966 * 0,1846 * 1,04545 * 10500 / 60000

Tulokseksi saadaan päälle 66km/h. Tarkemmilla lukemilla saadaan tarkempi tulos. Renkaan profiilissakaan ei ole otettu kulutuspintaa huomioon, mutta yleensä rengas kulkee hieman kasassa, joka kompensoi sitä hyvin. Tuloksesta voimme päätellä, että vakiovälitykset ovat liian lyhyet huippunopeushakuiseen ajoon. Seuraavaksi sama lasku 14/53-välityksillä:

1966 * 0,2642 * 1,04545 * 10500 / 60000 = ~95km/h

Tästä voimme olettaa, että välitykset ovat liian pitkät, koska pelkällä tehoputkella meno hyytyy jo 80:n jälkeen normaalissa ajoasennossa. Tällä tavoin haettuna voidaan etukäteen jo hieman laskeskella minkälaiset välitykset kannattaa mopolleen ostaa. Tässä tapauksessa 14/60-välitykset olisivat optimaalisimmat hyvälle suorituskyvylle ja mukavalle ajolle, koska niillä tehopiikki loppuu 6. vaihteella ~84km/h nopeudessa

Toinen nopeuden laskukaava(Cållen laittama kaava):
Kierrokset minuutissa * Ensiövedonvalitys * vaihteenvälitys * ratastus * renkaan piiri (metreinä) * 60(muutetaan yksikköön m/h) / 1000 (muunnetaan yksikköön km/h)

Esim derbi 6 vaihteella rajoitettua cdi:tä vastaan renkaalla 17*130/70 12/65 väleillä

9400 * 21/78 * 23/22 * 12/65 * 1,93 *60 /1000
=56,56

Vanha viestiketju luettavissa täällä.

Re: Derbien virittäminen

25.6.2013 23:57

Tarviiko teharia laitettaessa koskea tuorevoitelun säätöön mitenkään?

Re: Derbien virittäminen

26.6.2013 7:55

Derbiin pientä viriä? Joo elikkäs moposta on otettu alkukäyrän holkki pois, kaasarista reikälevy pois ja 98 suutin. Mittari näyttää sen 85Km/h mutta menee todellisuudessa sen 80? :D Niin vaan mitä vielä tähän voisi laittaa jotain pientä? :D Tai siis ei oo rahaa oikeen 70cc pyttyy, ja oon kuulu että jos isomman pytyn laittaa nii pitää vaihtaa kampiakseli kestävempään? Pitäneekö paikkansa? Siis sanokaa vain jotain pieniä virityksiä kun ei ole oikeen rahaa mihinkää isompaan, kuten pyttyyn tai tehariin jne.. :) Ja vastatkaa kysymykseeni :D
Niin ja mopo on Derbi Drd Racing vm11

Re: Derbien virittäminen

26.6.2013 16:29

No vaahtomuoviputsari, mutta eipä sekään paljoa vaikuta ja säätöjä vaikeempi hakea.

Vakio kampiakseli kestää jotain 70cc Airsalia tai muuta matalaviritteistä sylkkää, ellei ole kauheesti ajettu (15tkm?) :)

Re: Derbien virittäminen

26.6.2013 18:12

öö
Viimeksi muokannut Heppu879 päivämäärä 12.7.2013 16:50, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: Derbien virittäminen

27.6.2013 14:54

JusHond kirjoitti:Derbiin pientä viriä? Joo elikkäs moposta on otettu alkukäyrän holkki pois, kaasarista reikälevy pois ja 98 suutin. Mittari näyttää sen 85Km/h mutta menee todellisuudessa sen 80? :D Niin vaan mitä vielä tähän voisi laittaa jotain pientä? :D Tai siis ei oo rahaa oikeen 70cc pyttyy, ja oon kuulu että jos isomman pytyn laittaa nii pitää vaihtaa kampiakseli kestävempään? Pitäneekö paikkansa? Siis sanokaa vain jotain pieniä virityksiä kun ei ole oikeen rahaa mihinkää isompaan, kuten pyttyyn tai tehariin jne.. :) Ja vastatkaa kysymykseeni :D
Niin ja mopo on Derbi Drd Racing vm11


Ota katalysaattori pois putkesta. Se nyt on ainakin halpa, mutta pilaat kyllä melko täydellisesti ton uuden mopon arvoo tolla ! Ja Toiset sanoo että ei hyövytä tyyliin yhtään, mutta mitä nyt itellä sain semmosen melkein +15km/h lissää nopeutta, mutta siinä kyllä vaihoin vähän eturatasta (kiihty silti vielä paremmin, kun ennen) ja suutinta.

Re: Derbien virittäminen

27.6.2013 18:17

mikerin kirjoitti:Tarviiko teharia laitettaessa koskea tuorevoitelun säätöön mitenkään?

Ei tarvitse mutta ainahan se varmempi on jos vähä rikkaammalle, eli kireemmälle säädät ;)

Re: Derbien virittäminen

27.6.2013 21:51

ööö
Viimeksi muokannut Heppu879 päivämäärä 12.7.2013 16:51, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: Derbien virittäminen

27.6.2013 23:23

mopo on drd racing -05 ja vireinä on raijoittamaton cdi (valmiina), alkukäyrästä holkki pois melkeen kokonaa, 17.5mm dellorto 78 suuttimella ja välit on 11-65. Nii onko toi yhistelmä liia konetta rasittava ku menee sen n. 60 ja kiertää kutosella n.8-10tonnii asti suoralla.

Re: Derbien virittäminen

29.6.2013 0:12

Ei, ihan turvallisin mielin voit ajella kunhan käytät voiteluun jotain jäteöljyä laadukkaampaa ölppää. Yleisestikin voi todeta että eivät ne sporttiluokan ja sitä alemman tason virivehkeet hajoa muusta kuin käyttäjän virheestä. Eli kohtuuton kierrättely kylmällä koneella ja vastaava rääkkäys pois niin kyllä kestää.

Re: Derbien virittäminen

30.6.2013 11:18

Tuota eikö Derbi x-race 07 pitäs vähän enemmän kulkea 14-65 väleillä, kun mulla menee vaan hikisesti 55km/h mittariin?
(Ennen oli 12-65 ja kulki n: 50 mittariin) Muuta viriä ei ole kuin rajoittamaton CDI. Suutin on 70.

Re: Derbien virittäminen

30.6.2013 14:17

Jos siellä on kurit putkessa, niin eihän se jaksa vetää niitä pitempiä välejä. Et muuten hyödy tolla rajottamattomalla CDI:llä mitään koska kuristettu putki ei kierrä ajossa niin pitkälle. Kannattaa tukkii hukkaputki (vissii ainoo kuristus?) niin menisi vähän kovempaa :)

Re: Derbien virittäminen

30.6.2013 14:40

Kyllä se jaksaa :) Ittelläni meni sama mopo 14/65 väleillä, rajottamaton CDI (Nappas herkemmin kierroksia kuin vanhalla. Ei tiiä miks :D) ja poistettu imupuolen kuri mikä on se penkin alla oleva härpäke. Suutin tais olla 72. Mittariin meni sen 60 tasasella.

Re: Derbien virittäminen

30.6.2013 15:51

Joo mullakin ottaa herkemmin kierroksia rajottamattomalla, ei siitä muuta hyötyä olekkaan tällähetkellä. Olen koittanut ilman sitä imupuolen kuria mutta alkoi vain booaamaan, koittaa vielä sitä ja säätää seoksia jos auttais.

Re: Derbien virittäminen

30.6.2013 16:18

Isompi suutin, loppuu booailu :)