Keskustelu tiettyyn merkkiin tai malliin liittyvistä mopoasioista.

Alueen säännöt

Tälle pääalueelle kirjoitetaan ne merkkikohtaiset asiat, jotka käsittelevät sellaisia merkkejä joille ei ole omaa ala-aluetta.

Mikäli pyörällesi on listassa ala-alue, käytä sitä tämän sivun sijaan

Re: Aprilia RX / MX

26.9.2013 20:09

MiikaD kirjoitti:mitä pitäs tehdä kun mx -03 kytkin ei toimi. vaikka kytkinvaijeri on ihan kireellä, niin se ei toimi ja ku antaa vaihde päällä kaasua (kytkin pohjassa) nii liikkuu vaan eteenpäin?


kytkimen säätö sieltä päällä istuttuna oikealta puolelta. koppa auki ja zekkaus.

Re: Aprilia RX / MX

15.10.2013 11:32

Minkä pyörän nopeusmittarin pyörittäjä sopii -99 räksään, missään ei tunnu lukevan mutta varmastihan nyt jokin sopii?

Re: Aprilia RX / MX

27.10.2013 20:17

Vainaja kirjoitti:
MiikaD kirjoitti:mitä pitäs tehdä kun mx -03 kytkin ei toimi. vaikka kytkinvaijeri on ihan kireellä, niin se ei toimi ja ku antaa vaihde päällä kaasua (kytkin pohjassa) nii liikkuu vaan eteenpäin?


kytkimen säätö sieltä päällä istuttuna oikealta puolelta. koppa auki ja zekkaus.


niin tarkennus --> sulla on vaihdevaijeri liian löysällä (ei irroita) tai sitten kytkinlevyt finaalissa.

Re: Aprilia RX / MX

27.10.2013 20:23

tulipa mielenkiintoinen juttu eteen. kertokaapas miten tämä selittyy. eli pöydällä oli vakio AM6 jossa oli kiinni vakio syinteri ja mäntä (41,8 mm). kaasuttimena dellorton 14.12 ja ainoa viri oikeastaan malossin putki. välitykset vaihdettu 10 piikkinen eteen ja takana x määrä. kulki näillä eväin ENNEN remonttia mittarin mukaan 65 km/h.

kampuran laakeri leikkasin joten remontti alkoi...
vaihdoin uuden vakio kampuran ja kaikki laakeroinnit sun muut normaalit huoltokuviot. asensin vakio pytyn sekä männän. kaasuttimen vaihdoin suoraan uuteen dellorton 14.12 kaasuttimeen koska on (aivan liian) halpa rempula korjattavaksi ;-)
--> remontin jälkeen mopo kulkee pojan koeajolenkin raportin mukaan 75 km/h ja olisi kuulemma ollut vielä hippanen kaasussa varaa.

millä tämä selittyy?! onko tarvikeosat epäkurantteja joten kaupan päälle tuli hiukka lisää vai mistä johtuu? yleensähän sitä olisi tyytyväinen, mutta poika ei haluaisi ylittää tuota maagista 65 km/h koska sen yli tutkaan ja piikkikortti saattaapi siirtyä vuodella + isommat rapsut.

ps. juu - voihan sitä ajella hiukka rauhallisemminkin...

Re: Aprilia RX / MX

29.10.2013 19:28

Eipä niissä kyllä pitäs eroja olla, saattoi olla että koneen laakerit oli jo aikansa lopussa, joten tuli lisäkitkaa siitä jo, ja voi olla paremmissa säädöissä nyt remontin jälkeen. Hommahan korjaantuu kun pienin kurin pistää putkeen niin pitäs olla tarpeeks potkua että jaksaa kulkee hyvin mutta ei yli 65.

Re: Aprilia RX / MX

3.11.2013 19:50

joo. täytyypä viritellä jotain semmoista. sama ajatus kävi mielessä - vääntöä tuntuu remontin jälkeen olevan enemmän kuin tarpeeksi ;-)

semmoinen juttu tuli myös mieleen, että nk 112 pytyssä on semmoinen jyrsitty ura siinä yhden kanavan kohdalla ja uudessa pytyssä (moposport) ei semmoista ole. mikä merkitys tällä mahtaa olla? havaintona ainakin, että ko uran kohdalta vähän uraa vanhassa männässäkin.

Re: Aprilia RX / MX

6.11.2013 18:47

Moro, olisko kellään tietoa että käykö aprilia RX:n usd keula derbiin, luultavasti vanhanmallin räxän keula.

Re: Aprilia RX / MX

8.11.2013 13:15

mikähä lienee isokokosin mäntä mitä näihin aprillia rx am6 koneisiin saa ku oon poraamassa pyttyä ja pitäs niin isoks porata kun sais mäntääki ? en oo näitten kanssa tullu pelattua nii jos joku tietäs :)

Re: Aprilia RX / MX

8.11.2013 19:04

Taitaa olla 41.50mm

Joo vakiopytyn porautus isommaks tehojen toivossa on melko turhaa. Itse kuutiomäärä antaa ehkä häviävän pienen tehonlisäyksen, mutta se on niin pieni, ettei kannata maksaa rahaa ja aikaa.
Otetaan esimerkiksi noi 70cc airsalit. Se isompi teho ei johdu pelkästään siitä isommasta kuutiotilavuudesta, vaan myös kaikki porttaukset on tehty fyysisesti isommiksi, ja suunnattu paremmin virtaaviksi. Myöskin pinnoite ja itse mäntä vaikuttavat tehoihin.

Eli vakiopytyn porauttaminen viimeiseen mahdolliseen ylikokoon, tai porauttaminen jonkin toisen moottorin männän mukaan ei ole järkevää, ellei dremel pysy kädessä ja osaa kutitella niitä lisäheppoja viilaamalla. Näin olen asian ainakin itse ymmärtänyt.


Entäs jos tommonen viimeseen ylikokoon porautettu pytty leipasee kunnolla? Se on entinen siinä vaiheessa.

Lisäksi, kuutioita tulisi viimeiseen ylikokoon porattuna vain säälittävät 52.75 kuutiota. :lol:

Re: Aprilia RX / MX

10.11.2013 17:40

41,8 mm --> tuossa on juuri kasauksessa semmoisella pytyllä+männällä...moposportista hain eilen uuden mäntäsarjan.

Re: Aprilia RX / MX

11.11.2013 17:23

no on kumma ite katoin että 47,95mm ois isoin mutta hintaa semmone 100e
kyllähä ne lisäkuutiot vaikuttaa tehoihin, tarkotus ois ollu viilata myös mutta ei oo kaverilla "vara" ostaa nuin kallista mäntää ja nyt on pytty jo 44mm koossa että :D mitenköhä kävis vaikka cr 80cc mäntä ??

edittiä avarsin kokoon 47,63mm ja ei seinämä paksuus riittäny ihan meni toiselta puolelta vähän puhki tai sitten ei ollu ihan keskellä vaikka tuli keskitettyä aika tarkasti eli maksimi poraus tuolle valurauta 50cc rx pytylle ois joku 46mm että jäi ees vähän seinämää vesitilaan , tulipaha kokkeiltua maksimi poraus :D

Re: Aprilia RX / MX

19.11.2013 17:31

Rx käynnistyy huonosti. Välillä käynnistyessään käy pari sek ja sammuu ja kaasua antaessa sammuu. Työntämällä ainoastaan käyntiin hyvällä tuurilla ja putkest savua ja paukkaamista eikä kierrä. Yläkierroksilla ei kierrä nykyisin loppuun asti ja bensa haisee käynnistäessä välillä. Myös kumia polttaessa tiputtaa öljyä?! Mikä vikana? Ja miten kytkinkopan saa irti? Kaikki pultit poissa ja vesipumpun ja öljypumpun kopat poissa yms.? Nopeasti apua

Re: Aprilia RX / MX

23.11.2013 22:20

kytkinkoppa lähtee auki kun pulttikierros on irroitettu siitä ympäriltä --> jos siihen on joku laittanut tiivisteliimat niin voi olla vähän tiukempi. vähän ohkaista ruvaria väliin ja kevyesti vääntelee kehän ympäri. kyllä se lähtee. ai niin ja jarrupolkimen joutuu vissiin irroittamaan siitä tieltä --> pultti auki ja varot ettei se hydraulipuolen pää luiskahda ulos sieltä toisesta päästä!

toi käynnistyminen kuulostaa jotta ei saa bensaa --> katoppa ettei ole bensan tuloletku mennyt sisältä rikki/tukkoon sieltä kaasarin päästä. pojalla oli se putki sisältä halki ja kun laittoi kiinni kaasariin niin irtonainen kumilärppä tukki bensan tulon. letku irti bensaa tuli kuten pitikin...toimiiko bensahana?
tuo paukkuminen ja kiertämättömyys voi johtua likaisesta tulpasta tai väärästä tulpasta tai jopa huonosta kontaktista siitä tulpan hatusta. ei tod näk mikään kovin ihmeellinen vika - onhan sulla magneetto kunnolla kiinni jottei ole löystynyt ja päässyt tulemaan ulommas? toisaalta tuo yläkierroksien kiertämättömyyskin viittaisi bensan tulon vähyyteen - toisaalta bensan haju taasen kaasarin tulvimiseen --> tarkasta toimiiko koho sieltä kaasarin alla olevasta "säiliöstä".

[SuiZamiÄs] kirjoitti:Rx käynnistyy huonosti. Välillä käynnistyessään käy pari sek ja sammuu ja kaasua antaessa sammuu. Työntämällä ainoastaan käyntiin hyvällä tuurilla ja putkest savua ja paukkaamista eikä kierrä. Yläkierroksilla ei kierrä nykyisin loppuun asti ja bensa haisee käynnistäessä välillä. Myös kumia polttaessa tiputtaa öljyä?! Mikä vikana? Ja miten kytkinkopan saa irti? Kaikki pultit poissa ja vesipumpun ja öljypumpun kopat poissa yms.? Nopeasti apua

Re: Aprilia RX / MX

24.11.2013 11:42

Kumivasaralla kun naputtelee sitä kytkinkoppaa niin napsahtaa liimat ja tiivisteet hyvin, sit vaan vetäsen irti sen kytkinposken. Ja jarrupoljin pittää irrottaa!

Ite kattoisin kanssa ton vauhtipyörän ja vauhtiksen alla olevan staattorin kiinnityksen, saattaa olla pätkimisen aiheuttaja kun kipinä jää tulematta/ tulee väärään aikaan.

Re: Aprilia RX / MX

26.11.2013 7:56

Ei kellään ois varaosia myydä 2002 malliseen rx:ään?
Tarvisin ehjän penkin(puna/musta tai kokonaan musta) kiinnityksineen, Jarruvalon katkaisimen eteen ja mittarinpyörittäjän.