Keskustelu tiettyyn merkkiin tai malliin liittyvistä mopoasioista.

Alueen säännöt

Tälle pääalueelle kirjoitetaan ne merkkikohtaiset asiat, jotka käsittelevät sellaisia merkkejä joille ei ole omaa ala-aluetta.

Mikäli pyörällesi on listassa ala-alue, käytä sitä tämän sivun sijaan

Aprilia RX / MX

4.4.2013 22:45

Tänne keskustelua mallikohtaisesta tekniikasta ja yleisestikin vanhanmallisista Aprilioista, joissa palvelee Minarellin moottori.

Tsekkaa tietopankki kuitenkin ennen kysymyksen esittämistä.
http://www.motot.net/wiki/Aprilia_RX/MX

Määriä:
Vaihteistoon menee 8,2dl kytkinlisäaineistettua moottoriöljyä(öljypurkissa merkintä soveltuvuudesta märkäkytkimelle).
Etupumppuihin 6,45dl haarukkaöljyä/pumppu.
Jäähdytysnestettä 9dl, tarvittaessa enemmän.


blockhead kirjoitti:Suorita toimenpide ottamalla ensin etupyörä pois. Tämän jälkeen avaa t-palojen pultit ja irroita etupumput t-paloista.

Öljyjen ja stefojen vaihto

Oikea pumppu:
-Avaa yläpäästä korkki
-Paina pumppua sisäänpäin kunnes pystyt noukkimaan kaksi puolikuun muotoista holkit pois
-Kevennä pumppua niin että tanko, jossa nuo holkit olivat menee takaisin pumpun sisälle
-Käännä pumppu ylösalaisin valuttaaksesi öljyt pois
-Vedä pumppu kahteen osaan ja anna loppujen öljyjen valua
-Vaihda stefat samalla mikäli ne vaativat vaihtoa
-Laita pumpun kaksi osaa takaisin yhteen ja kaada öljyt yläkautta pumpun sisään (645ml)
-Laita puolikuun muotoiset holkit kiinni ja kasaa pumppu loppuun.

Vasen pumppu:
-Avaa yläpäästä korkki
-Käännä pumppu ympäri ja anna öljyjen valua pois
-Vedä pumppu kahtia
-Pumppaa lukuisia kertoja pumppua kunnes kaikki öljyt ovat tulleet pois
-Kun pumpusta ei tule enää öljyä, laita puolikkaat takaisin yhteen
-Suuntaa tanko(johon tulee puolikuun muotoiset holkit) ylemmän liukuputken yläreikään riittävän pitkällä m4-pultilla tai jollain muulla pitkällä esineellä (rautalankakin käy mutta se täytyy kiinnittää ennen pumpun kasaamista.)
-Kaada pumppuun öljyä 645ml
-Laita puolikuun muotoiset holkit kiinni
-Laita korkki kiinni

Tämän jälkeen laita pumput t-paloihin ja etupyörä kiinni ja baanalle.


Parannukset ja kommentit ylläolevaan liittyen voi esittää YV:llä jollekkin alueen moderaattoreista.
Edellinen ketju luettavissa täällä.

Re: Aprilia RX / MX

5.4.2013 7:32

Edelleenkin hakusessa taka-akseli holkkeineen, prikkoineen ja muttereineen, YV:llä tavoittaa!

Re: Aprilia RX / MX

5.4.2013 10:31

Millaset on aprilian mx takarenkaan ja akselin mitat (vm 04) Että meneekö mistään derbistä, dtstä tai muusta suoraan :D Melko kiventakana mx:n omat renkaat :D Kiitos!

Re: Aprilia RX / MX

5.4.2013 18:32

Yamahan (eli Malagutin) smotot kuulemma meni heittämällä kiinni, tälle ei oo mitään lährettä, muistan joskus täältä lukeneeni, mutta kannattaa kysella niiltä joilla semmonen löytyy josko sais koitaa/ mittoja olis antaa. Itte epäälen jotta ainaki holkit joutuu tehrä uuret.

Re: Aprilia RX / MX

6.4.2013 17:36

arsori kirjoitti:Edelleenkin hakusessa taka-akseli holkkeineen, prikkoineen ja muttereineen, YV:llä tavoittaa!

Tuli vaan mieleen että varmaan jokaisen uus enska mopon akselin käy, aina riejussa ja räksässä on pyöränlaakerit samankokoset, eli jos akselin pituus on riittävä niin käy hyvinkin, eli kannattaa katella muita, holkit nyt vääntää itekkin jostakin paskaraudasta :lol:

Re: Aprilia RX / MX

7.4.2013 11:12

ei muuten huono idea tuokaan, pitänee ruveta muittenkin pyörien akseleita kattelemaan.

Mitenkäs ihmiset muuten ylipäätään kiristää tuon taka-akselin, kun tuo svingi on suunniteltu niin tyhmästi. Oikein minkäänlaista lenkkiavainta ei saa järkevästi käytettyä, kun mutteri ja akselin kanta kummatkin ovat niin syvällä "svingin sisällä."

Re: Aprilia RX / MX

7.4.2013 12:36

Nyt tulee aika nolo kysymys, mut mites toi räxän kytkinvaijeri asennetaan. Olen siis laittanut sen kyllä paikoilleen, mutta mites toi säätö ja kiristys?

Re: Aprilia RX / MX

7.4.2013 15:24

Säätöhän tapahtuu sieltä alapäästä, sitä mutteria kierittämällä kiinni tai aukipäin. Sillon on hyvä kun kahvassa on parin millin välys, tosin käyttäjäkohtanen mistä tykkää. Mutteri löytyy siitä imukaulan kohalta, missä sun vaijeri on koukussa kiinni.
Hienosäädettyä saa myös kahvasta.

Re: Aprilia RX / MX

7.4.2013 20:02

arsori kirjoitti:Mitenkäs ihmiset muuten ylipäätään kiristää tuon taka-akselin, kun tuo svingi on suunniteltu niin tyhmästi. Oikein minkäänlaista lenkkiavainta ei saa järkevästi käytettyä, kun mutteri ja akselin kanta kummatkin ovat niin syvällä "svingin sisällä."

Kyllä mä muistelisin ite ainakin kirineeni sen lenkkiavaimella enkä muista että olis ollu jotain ongelmaa, eikös siihen hylsykin sovi? Mutta saahan sen tarpeeks lujaan sillä lenkkiavaimen toisella päälläkin.

Re: Aprilia RX / MX

8.4.2013 15:41

No oliskos täällä jollaan vinkkiä mitkä takakatteet olis hienot vm02 räxsässä :D

Re: Aprilia RX / MX

8.4.2013 17:54

Uudemman mallin katteet, eli siis ei sen derbi paskan katteet vaan minarellin koneella olevan räxän.

Re: Aprilia RX / MX

8.4.2013 22:56

Tuli sitten tilattua uusi akseli ja kaikki siihen kiinnittyvät härpäkkeet, sekä svingin ja linkun puslat, posteineen reilu kaheksankymmentä euroa. Thank God for Netherlands :D

Nyt sitten pitäis löytää mahollisimman kestävät pyöränlaakerit ja nappirajotin sekä poltella karstat niin ollaan kesään varautuneita :seko:

Re: Aprilia RX / MX

11.4.2013 19:07

Mikä vois olla vikana kun apikka ei pysy käynnissä kun on päässy lämpeämään ees vähän. Sitten taas kun on saanu hetken kylmetä niin lähtee käyntiin helposti.

E: Kävin tesmaan lisää. Käynnistyy helposti ja pysyy hyvin tyhjäkäynnillä mutta jos kaasuun koskee niin alkaa booaamaan, ryypyllä voi antaa lisää "kaasua" ilman että alkaa booaamaan.

Re: Aprilia RX / MX

11.4.2013 21:06

Jostain välistä vetää ilmaa, tai ei saa bensaa tarpeeksi. Vetää laihalle seoksen ja booaa, olettaisin. Puhistappa kaasari alkuunsa, ja kato samalla että löytyykö imuvuotoa mistään.

Re: Aprilia RX / MX

13.4.2013 19:51

Noniih, nyt sitten linkkuun laakereita. Kenelläkään tietoa että mistä?