Keskustelu tiettyyn merkkiin tai malliin liittyvistä mopoasioista.

Alueen säännöt

Tälle pääalueelle kirjoitetaan ne merkkikohtaiset asiat, jotka käsittelevät sellaisia merkkejä joille ei ole omaa ala-aluetta.

Mikäli pyörällesi on listassa ala-alue, käytä sitä tämän sivun sijaan

Takajousen huolto/korjaus DRD -03

15.1.2013 15:27

Eli 03 DRD:n takajousi ei vaimenna ollenkaan. Tassa mallissa on se kaasusailio.

Minkalainen tama on toimintaperiaatteeltaan, kai tassa on normaali oljyvaimennus? Mika virka silla ilma/typpisailiolla on? Hienosaadetaanko silla joustovoimaa, lisaa painetta, kovempi jousitus?

Onko kukaan korjannut naita? Saako naihin uusia tiivisteita jos ne on vuotanu?
paiolin etupumppuihi oon kerran oljyt ja stefat vaihtanu, takajousii koskaa koskenukkaa.

tag: takajousi takaiskari hyppykeppi

Re: Takajousen huolto/korjaus DRD -03

15.1.2013 17:04

Tonne: http://www.motot.net/forum/viewtopic.php?f=105&t=83550 kyseleen, täällä ei tehä yhelle kysymykselle omaa topiccia

Re: Takajousen huolto/korjaus DRD -03

16.2.2013 20:03

Jatkan taalla kun ei modet ainakaa aktiivisesti vastusta, eika huku tuonne turhiin kysymyksiin mihin on vastattu jo kymmenia kertoja.

Sain jousen pois iskarin paalta ja typpisailion irti iskarista. Oljya eika typen painetta ollut enaa sisalla kuin sen verran etta sain sormet liattua. Mannanvarren tiiviste vuotaa ihan reilunpuoleisesti. Laitoin vahan oljya iskariin ja muutamalla pumppausliikkeella varresta ihan valui oljya. Ei mielellaan ostais kaytettya samanlaista kun sekin voi alkaa vuotaa aika nopeasti.

Mutta miten tasta eteenpain, Onko tuossa jossain kierre minka kiertaa auki vai lamposovite/liima? Kai tuohon jonkun standardikokoisen tai jonkun vastaavan tiivisteen jostain loytaa.

Onko tuossa typpisailion paassa olevan ruuvin alla joku venttiili mista voi lisata typen paineen? Yritin kompuran perus ilmapistoolilla laittaa tuohon nii ei mennyt ilma lapi 10 bar paineella. Ruuvimeisselilla yritin tokkia sinne nii jotain joustavaa siita tuntui. Biltemassa kylla nain tuohon kierteeseen sopivia paineenvapautusventtiileja.

Vai pitaisikohan minun kysella tuolta moottoripyora/enska/MX-puolelta...

Kuva

Re: Takajousen huolto/korjaus DRD -03

16.2.2013 22:22

Nonnii, homma jatkuu. Sain aukaistua iskarin, oli siella kierre missa epailinkin. Eli iskarin ylapaa irtosi syliteriputkesta. Sielta tulikin manta nakyviin. Mutteri auki ja samalla lahti yksi paksumpi aluslevy ja seitsaman ohkaisempaa. Varren sitten nykasin irti mutta manta ei irronnut vaan jai putkeen. Tokkasin sen sitten voimalla tietenkin ulos, manta, yksi jousi(joka oli poikki) ja muutama aluslevy oli sitten sekalaisessa jarjestyksessa poydalla. Mutta eikohan niille jarjestys loydy

Mistakahan kannattaisi alkaa kysella tuota tiivistetta, varsi oli noin 12mm paksu? Tuleeko kellekkaan mieleen missa on yhta paksu varsi, kelkkaa moottoripyoraa crossia tai jotain.

EDIT: Kuva tiivisteesta lisatty
Kuva Kuva

Re: Takajousen huolto/korjaus DRD -03

19.2.2013 20:42

Ei tässä triidissä mitään vikaa ole, aihe on uusi ja erikoinen joka kaipaa peräti enemmän huomiota. Ei siis nyt tarkalleen tämän kyseisen DRD:n jousen huolto, vaan noin yleisesti keskustelu mopon takaiskareiden rempoista. Alkakoot vaikka näin Derbipuolella Derbien takajousien rempoista, katsotaan joskus jos muuallakin ihmetellään asiaa enemmän.

Mistä tiivistettä? Senverran erikoisen näköinen tiiviste, että jaa-a. :lol:
Iskunvaimenninhuolloista kannattaa kysellä jos heillä osuisi silmään samantyylinen. Tiivisteitä noin yleensä saa erinäisistä konepajoista joilla on hyllykaupalla erinäisiä varaosia, sekä laakeriliikkeistä kuten TekniikkaCenter tai TOOLS-ketju.

Re: Takajousen huolto/korjaus DRD -03

19.2.2013 23:50

Mietin nyt itsekin jalkeenpain etta olisi voinut laittaa yleiseen mopotekniikka saikeeseen vai mika se nyt tarkalleen oli.

Asiassa on edetty eteenpain. Sain nyt purettua taysin sen sylinterin. Sielta loytyi viela se oikea tiiviste, tuo oli vain pyyhinrengas. Olisi kylla pitanyt vanhan hydrauliikkasylinteriasentajan huomata. :roll:

Soittelin EMC:le, SpareWheelille ja jollekin Jäälilaiselle iskarihuoltajalle eika kukaan ruvennut millekkaan. Otin tiivisteen mukaan ja lahdin Etra Megacentterista kyseleen jos korvaisi jollain vastaavalla hydrauliikka tiivisteella. Netissa niilla ainakin naytti oleva monenlaista samalla mitoituksella olevaa tiivistetta. Eipa siellakaan ollut hyllyssa. Sanoivat etta viereisessa hydrauliikkakaupassa on hyllyssa, mutta ei ollu siellakaan. Taas sama tuttu vastaus etta tuossa viereisessa liikkeessa on hyllyssa tiivisteita, mutta se oliki just menossa kiinni. Noh, lopulta jatin tiivisteen Etralle, aikoivat seuraavana paivana kattoa jos sais tilattua.

Kuva Kuva Kuva Kuva

Re: Takajousen huolto/korjaus DRD -03

20.2.2013 0:13

MP/Mopo-varaosapuljuista ainakaan suoraan ei takuulla tuota löyty, siis jos kyselee takaiskarin stefana tai vastaavalla nimikkeellä. Korjaamokirjat eivät sano sanaakaan koko iskunvaimentimen huollosta vaan pyydetään vain vaihtamaan tarvittaessa uuteen.

Onko mitään kuvaa iskunvaimentimesta (kokonaisena)? Kiinnostaisi tietää mikä vaimennin on kyseessä ja miten ylipäänsä tuollainen puretaan. :D

Re: Takajousen huolto/korjaus DRD -03

4.4.2013 15:52

jarkko46 kirjoitti:Jäälilaiselle iskarihuoltajalle
Oliko kenties kyseessä Heikki Aitto-Oja / HT-SUKSEE?

jarkko46 kirjoitti:Minkalainen tama on toimintaperiaatteeltaan, kai tassa on normaali oljyvaimennus? Mika virka silla ilma/typpisailiolla on? Hienosaadetaanko silla joustovoimaa, lisaa painetta, kovempi jousitus?

Onko kukaan korjannut naita? Saako naihin uusia tiivisteita jos ne on vuotanu?
paiolin etupumppuihi oon kerran oljyt ja stefat vaihtanu, takajousii koskaa koskenukkaa.

Oliko lisäsäiliössä minkäänlaista välimäntää? Jos on, niin kyseessä on kaasuiskunvaimennin, muuten kyseessä on normaali öljy/emulsiovaimennin, joka on käytännössä kertakäyttötavaraa, kun öljyt menevät vanhaksi.

Kun puhutaan kaasuiskunvaimentimensta, tarkoitetaan sitä, että öljy ja kaasu(typpi) on eroitettu erillisellä välimännällä, joka on iskunvaimentimen varren toispuoleisessa päädyssä tai sitten lisäsäiliöllisessä iskarissa siellä lisäsäiliössä. Emulsiovaimentimessa öljy ja kaasu on keskenään sekaisin siellä, halvempi valmistaa, mutta huonompi ominaisuuksiltaan, mitä kaasuiskari.

Mainitsemasi typpi/ilmasäiliö on lisäsäiliö, jolla kasvatetaan öljytilavuutta. Iskunvaimentimenhan tarkoitus on sitoa liike-energia lämpöenergiaksi virtausvastuksen avulla. Eli öljyhän vaimennuksessa lämpenee, mikä taas aiheuttaa öljyn viskositeetin muuttumisen. Lisäsäiliön etuna oleva suurempi öljytilavuus hidastaa öljyn kuumentumista ja sitä myötä vaimennusteho laskemista. Suuremmasta öljymäärästä johtuen iskunvaimentimen kestoikä/huoltoväli on pidempi.

Näitä mopon iskunvaimentimia ei ole suunniteltu purettavaksi tai huollettavaksi, joten varaosia ei saa mitenkään muuten kuin yleisosina.

Re: Takajousen huolto/korjaus DRD -03

10.11.2015 20:58

Aika vanha tää palsta, että kukaan ei varmaan tätä nää, mutta sitä vaa tässä kyselen ku mulla on tommonen Derbi DRD EVO mopo, joka on yks matalimpia malleja. Siinä on sellane kaasuiskari, niin onko se mahdollista vaihtaa sellaseen vähän pidempään normaalin iskariin, missä ei ole sitä säiliötä ollenkaan. Että onko siinä mitään vaikutusta muutakun korkeuteen?

Re: Takajousen huolto/korjaus DRD -03

11.11.2015 13:34

Takaiskarin voit kyllä vaihtaa normaalin malliseen, kunhan kiinnitykset ovat samanlaiset (heh tottakai). Pidemmän iskarin kanssa ei periaatteessa pitäisi muuta "ongelmaa" olla, että ketju kireys voi olla enemmän riippuvainen joustosta. Eli ilman kuormaa ketju on voi olla paljon löysemmällä, mitä vakiotikun kanssa.