jarkko46 kirjoitti:Jäälilaiselle iskarihuoltajalle
Oliko kenties kyseessä Heikki Aitto-Oja / HT-SUKSEE?
jarkko46 kirjoitti:Minkalainen tama on toimintaperiaatteeltaan, kai tassa on normaali oljyvaimennus? Mika virka silla ilma/typpisailiolla on? Hienosaadetaanko silla joustovoimaa, lisaa painetta, kovempi jousitus?
Onko kukaan korjannut naita? Saako naihin uusia tiivisteita jos ne on vuotanu?
paiolin etupumppuihi oon kerran oljyt ja stefat vaihtanu, takajousii koskaa koskenukkaa.
Oliko lisäsäiliössä minkäänlaista välimäntää? Jos on, niin kyseessä on kaasuiskunvaimennin, muuten kyseessä on normaali öljy/emulsiovaimennin, joka on käytännössä kertakäyttötavaraa, kun öljyt menevät vanhaksi.
Kun puhutaan kaasuiskunvaimentimensta, tarkoitetaan sitä, että öljy ja kaasu(typpi) on eroitettu erillisellä välimännällä, joka on iskunvaimentimen varren toispuoleisessa päädyssä tai sitten lisäsäiliöllisessä iskarissa siellä lisäsäiliössä. Emulsiovaimentimessa öljy ja kaasu on keskenään sekaisin siellä, halvempi valmistaa, mutta huonompi ominaisuuksiltaan, mitä kaasuiskari.
Mainitsemasi typpi/ilmasäiliö on lisäsäiliö, jolla kasvatetaan öljytilavuutta. Iskunvaimentimenhan tarkoitus on sitoa liike-energia lämpöenergiaksi virtausvastuksen avulla. Eli öljyhän vaimennuksessa lämpenee, mikä taas aiheuttaa öljyn viskositeetin muuttumisen. Lisäsäiliön etuna oleva suurempi öljytilavuus hidastaa öljyn kuumentumista ja sitä myötä vaimennusteho laskemista. Suuremmasta öljymäärästä johtuen iskunvaimentimen kestoikä/huoltoväli on pidempi.
Näitä mopon iskunvaimentimia ei ole suunniteltu purettavaksi tai huollettavaksi, joten varaosia ei saa mitenkään muuten kuin yleisosina.